Köpa exklusivare klocka via nätet?

Permalänk
Medlem

Köpa exklusivare klocka via nätet?

Jag har funderat på att köpa en Glycine AIRMAN 17

Jag har hittat två svenska återförsäljare
Lindahls Urmakeri
Urtid

Båda dessa ställen är dock dyrare än om jag hade valt en nätshop utanför Sverige, exempelvis.
Watchshop

Jag köper dock extremt sällan saker från andra butiken som inte är svenska och blir då genast osäker. Så nu söker jag efter råd på en bra butik på nätet som ni kan rekommendera som säljer Glycine Airman klockor.

Permalänk
Medlem

Tänk på att du förmodligen åker på tull och moms om du beställer från en butik som ligger utanför EU.

Om jag inte förstår det fel är det 5% tull och sen 25% moms på totalsumman plus tullen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av virre567:

Tänk på att du förmodligen åker på tull och moms om du beställer från en butik som ligger utanför EU.

Om jag inte förstår det fel är det 5% tull och sen 25% moms på totalsumman plus tullen.

Denna butiken ligger ju uppenbart inom EU, så varför skulle det bli extra avgifter då?

"Customs: For orders placed outside of the EU customs charges may be applicable. The Watch Hut is not responsible for these charges."

Grammatik
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

@micke7406: Hur är 18390 mindre än 17247 och det är ju dessutom ingen butik utan bara en portal för i detta fallet en privatsäljare?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@micke7406: Hur är 18390 mindre än 17247 och det är ju dessutom ingen butik utan bara en portal för i detta fallet en privatsäljare?

21795:- står det ju att den kostar.
Edit: missade Watch Shop länken

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av micke7406:

21795:- står det ju att den kostar.

Så du tycker det är ok att jämföra en tysk privatsäljare med en svensk klockbutik? En engelsk butik inom EU är billigare, men du föredrar en tysk privatsäljare alltså? Är det du som säljer?

Edit: micke7406 hade tydligen missat några länkar.

micke7406 hade tydligen missat några länkar
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Så du tycker det är ok att jämföra en tysk privatsäljare med en svensk klockbutik?

Vad är problemet ?
Jävla attityd du har för att vara MOD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Vad är problemet ?
Jävla attityd du har för att vara MOD.

Visst kan man hålla med men nu ska man inte hoppa ur trådens ämne.

@Tino:
Helt ärligt ser jag inte felet med watchshop, de verkar vara seriösa om man drar en snabb google sökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Denna butiken ligger ju uppenbart inom EU, så varför skulle det bli extra avgifter då?

"Customs: For orders placed outside of the EU customs charges may be applicable. The Watch Hut is not responsible for these charges."

Kollade bara lite snabbt och tänkte att det kan vara värt att kolla upp då jag råkat glömma det när jag beställde saker.

Permalänk
Medlem

En liten följdfråga. Jag har Nordea Gold Mastercard de har en leveransförsäkring. Det känns som att ett köp från Watchshop skulle täckas av den försäkring och ett köp skulle då vara helt säkert för mig?

Permalänk
Hedersmedlem

@Tino: Det förefaller som att den gäller, bra! Läs dock de fullständiga villkoren först: http://www.nordea.se/Images/39-14012/150401%20Nordea%20Gold%2... och kolla att företaget verkligen är registrerat inom EU eftersom det verkar vara ett av villkoren.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Jag har funderat på att köpa en Glycine AIRMAN 17

Jag har hittat två svenska återförsäljare
Lindahls Urmakeri
Urtid

Båda dessa ställen är dock dyrare än om jag hade valt en nätshop utanför Sverige, exempelvis.
Watchshop

Jag köper dock extremt sällan saker från andra butiken som inte är svenska och blir då genast osäker. Så nu söker jag efter råd på en bra butik på nätet som ni kan rekommendera som säljer Glycine Airman klockor.

Att köpa en klocka på nätet, det gör man bara inte. Du måste prova i butik, precis som kläder. Storlek på både klocka och band, och hur klockan känns i överlag. Nej jag tycker att du ska gå till en riktigt urmakare

Mvh Carl-Linus

Visa signatur

“Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today”

-James Dean

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roaster:

Att köpa en klocka på nätet, det gör man bara inte. Du måste prova i butik, precis som kläder. Storlek på både klocka och band, och hur klockan känns i överlag. Nej jag tycker att du ska gå till en riktigt urmakare

Mvh Carl-Linus

Hade gärna provat klockan, problemet är att det finns två återförsäljare i Sverige, och de ligger lång ifrån Göteborg. Har dock varit inne på att eventuellt ta en resta till annat land och titta på klockan.

Klockan i sig är dock i nästan samma storlek som min befintliga Certina DS Podium och själva bandet är universalt vilket då inte borde vara ett problem. Så därför är jag inte så orolig att köpa den via nätet.

Edit: Watchshop har även en full refund policy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Hade gärna provat klockan, problemet är att det finns två återförsäljare i Sverige, och de ligger lång ifrån Göteborg. Har dock varit inne på att eventuellt ta en resta till annat land och titta på klockan.

Klockan i sig är dock i nästan samma storlek som min befintliga Certina DS Podium och själva bandet är universalt vilket då inte borde vara ett problem. Så därför är jag inte så orolig att köpa den via nätet.

Det är upp till dig, men personligen skulle jag inte köpa en klocka på nätet

Visa signatur

“Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today”

-James Dean

Permalänk
Medlem

Schysst val av klocka. Airman 17 och Airman 9 med blå urtavla har jag haft ögonen på ett tag. Jag hade personligen gått till urmakaren och försökt skala av lite på priset efter ha provat klockan. Faller inte slutpriset en i smaken kan man kolla online.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@Tino: Det förefaller som att den gäller, bra! Läs dock de fullständiga villkoren först: http://www.nordea.se/Images/39-14012/150401%20Nordea%20Gold%2... och kolla att företaget verkligen är registrerat inom EU eftersom det verkar vara ett av villkoren.

Hur kan jag se vart ett företag är registrerat?

Permalänk
Medlem

Såg att Watchshop var en av de officiella återförsäljarna till Glycine, så då skall jag inte ha något att oroa mig för.

Permalänk
Medlem

Har köpt 3klockar på watchshop och inga problem. Ena klockan jag köpte hade för litet band så den gick inte att stänga på armen. Mailade dom och 3-4dagar senare fick jag 4st länkar till klockan i brevlådan. Behövde inte ens betala porto för den sändningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Såg att Watchshop var en av de officiella återförsäljarna till Glycine, så då skall jag inte ha något att oroa mig för.

Gôtt. Då vet jag vart jag ska vända mig om det blir dags för en Glycine.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?