Nvidias grafikdrivrutiner låter inte mitt GTX 960 klocka ner

Permalänk
Medlem

Nvidias grafikdrivrutiner låter inte mitt GTX 960 klocka ner

Hej!

Har i omgångar haft problem med Nvidias grafikdrivrutiner. Installerar jag Geforce Experience så låser sig mitt GTX 960 (strix) på ca. 1200 MHz hela tiden. Detta gör kortet väldigt varmt och ökar strömförbrukningen. Om jag sitter på skrivbordet och inte gör något så ligger användningen mellan 0 och 3%, men ändå är tempen närmare 50 grader och fläkten på ca 20%! Om jag avinstallerar allt som har med Nvidia att göra så ligger kortet på cirka 30 grader med fläktarna helt avstängda. Har haft detta problemet länge, upplevde det först för ett halvår sedan kanske? Kanske lite längre bak i tiden. Avinstallerade även då drivisarna och det löste problemet. Kört utan drivisar sedan dess, eftersom jag slutade använda shadowplay och då fann jag ingen anledning att använda drivisarna. Har inga problem utan.

Nu vill jag använda shadowplay igen och drog ner geforce experience. Funkade i någon dag eller två, sedan fick jag samma problem. Tog bort skiten nyss och vänder mig hit haha, what to do?

ASUS GTX 960 STRIX
Intel Core i5 4670
Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Vet att jag läst om att Nvidia korten hade problem med något liknande om man använde skärmar med hög frekvens (typ 120HZ och högre) Vad har du för skärm?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svergie2:

Hej!

Har i omgångar haft problem med Nvidias grafikdrivrutiner. Installerar jag Geforce Experience så låser sig mitt GTX 960 (strix) på ca. 1200 MHz hela tiden. Detta gör kortet väldigt varmt och ökar strömförbrukningen. Om jag sitter på skrivbordet och inte gör något så ligger användningen mellan 0 och 3%, men ändå är tempen närmare 50 grader och fläkten på ca 20%! Om jag avinstallerar allt som har med Nvidia att göra så ligger kortet på cirka 30 grader med fläktarna helt avstängda. Har haft detta problemet länge, upplevde det först för ett halvår sedan kanske? Kanske lite längre bak i tiden. Avinstallerade även då drivisarna och det löste problemet. Kört utan drivisar sedan dess, eftersom jag slutade använda shadowplay och då fann jag ingen anledning att använda drivisarna. Har inga problem utan.

Nu vill jag använda shadowplay igen och drog ner geforce experience. Funkade i någon dag eller två, sedan fick jag samma problem. Tog bort skiten nyss och vänder mig hit haha, what to do?

ASUS GTX 960 STRIX
Intel Core i5 4670
Windows 10 Pro

Rensa bort nuvarande drivrutin med hjälp av DDU http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...
Tanka sen ner fullständiga drivrutinen från Nvidia, för närvarande 364.72

Skrivet av jOnÄTÄn:

Vet att jag läst om att Nvidia korten hade problem med något liknande om man använde skärmar med hög frekvens (typ 120HZ och högre) Vad har du för skärm?

Det var om man hade högre än 120hz.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svergie2:

Hej!

ASUS GTX 960 STRIX
Intel Core i5 4670
Windows 10 Pro

Vilka energiinställningar har du i W10? Balanserade eller hög prestanda? Finns även inställningar i nVidias kontrollpanel när du väl installerar dessa.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har du en 144hz skärm plus en 60hz så är det problemet kvar nvidia orkade bara fixa 144hz buggen om du enbart har en 144hz skärm. Jag har en 144hz en 60hz och en tv inkopplat i mitt 960 och kortet går inte under 1000mhz!

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Körde DDU i felsäkert läge och installerade nvidia igen. Verkar ha löst det än så länge, hör av mig om det börjar strula igen, tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad gör det att klocka ett 960 kort?

Permalänk
Medlem

@Svergie2:

Webbläsare som använder hårdvara till rendering (GPU), Firefox chrome mm håller din GPU ifrån att gå ner i "viloläge" och klocka ner sig själv.

Kan ju vara att du inte stänger webbläsaren bara, alternativet är att inaktivera gpu rendering i din webbläsare

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Nu har jag samma problem igen, klockhastigheten ligger på 1200MHz! Att det skulle vara Chrome som felar ser jag som mycket osannolikt eftersom jag endast upplever problem när jag använder Nvidias grafikdrivrutiner.

Blir galen på detta, någon som har en aning om hur man kan lösa det? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svergie2:

Nu har jag samma problem igen, klockhastigheten ligger på 1200MHz! Att det skulle vara Chrome som felar ser jag som mycket osannolikt eftersom jag endast upplever problem när jag använder Nvidias grafikdrivrutiner.

Vad kör du för skärm/skärmar?

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Svergie2:

Med alla filmer och all jävla skit som skall animeras, skulle det inte förvåna mig om det trots allt är Chrome som ställer till det.
Har du testat med en annan webbläsare?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Stäng av allting för att säkra att det får gå ner i idle. ALLT. Fungerar inte det så testa en drivrutin som inte är 364.XX, vad jag har läst så är dem fruktansvärt problematiska.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Kör på en helt vanlig 24" LED-skärm över DVI. Men jag förstår inte hur Chrome kan vara boven om allt fungerar som det ska om jag avinstallerar Nvidias grafikdrivrutiner? Det enda jag ändrar på är liksom det, inga andra inställningar. Sedan om ev. nvidia sätter på GPU-rendering i Chrome vet jag inte. Ska prova stänga ner allt, brb.

Permalänk
Medlem

Nix, samma problem.

Ni ska ha tack för att ni försöker hjälpa mig!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svergie2:

Nix, samma problem. http://s17.postimg.org/58d5a7cfz/Sweclockers.png

Ni ska ha tack för att ni försöker hjälpa mig!

Har du kollat det jag skrev i mitt inlägg?
Har du fortfarande Geforce Experience installerat? Ta isf bort det och testa utan.

En sak till är din skärm en 144 Hz:are?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har du kollat det jag skrev i mitt inlägg?
Har du fortfarande Geforce Experience installerat? Ta isf bort det och testa utan.

En sak till är din skärm en 144 Hz:are?

Yes, samma sak på hög prestanda, energisparläge och balanserad. Har en helt vanlig 24" LED. 60Hz?

Ska jag ta bort Geforce experience så kan jag likväl avinstallera allt som har med Nvidia att göra, eftersom den enda anledningen till att jag kör nvidias drivrutiner är för ShadowPlay. Allt funkar fint på dom drivers windows automatiskt installerar när man tar bort Nvidias.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svergie2:

Yes, samma sak på hög prestanda, energisparläge och balanserad. Har en helt vanlig 24" LED. 60Hz?

Ska jag ta bort Geforce experience så kan jag likväl avinstallera allt som har med Nvidia att göra, eftersom den enda anledningen till att jag kör nvidias drivrutiner är för ShadowPlay. Allt funkar fint på dom drivers windows automatiskt installerar när man tar bort Nvidias.

Du tar enbart bort GE inget annat för att klargöra om det är detta som strular.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du tar enbart bort GE inget annat för att klargöra om det är detta som strular.

Då klockade kortet ner. Då ligger problemet m.a.o. i Geforce Experience. What now? :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svergie2:

Då klockade kortet ner. Då ligger problemet m.a.o. i Geforce Experience. What now? :/

Verkar vara fler med problemet.

https://forums.robertsspaceindustries.com/discussion/244166/s...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svergie2:

Hej!

ASUS GTX 960 STRIX
Intel Core i5 4670
Windows 10 Pro

1. Avinstallera drivern (HELA i lägg till/ta bort program). Brukar va 5st filer.
2. Starta om datorn
3. Installera whql driver. 362.00 (win 10)
http://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/99201/en-us

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk

Jag var tvungen att ändra min energi inställning i Windows 10 till balanserat, sedan verkar klockningen fungera för mig.
Man bör även köra med Adaptive i Nvidias inställningar, kör man maximal prestanda så tror jag den aldrig klockar ner.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

du gjorde en klassiker....att ha Maximal prestanda (vet ej hur win 10 är..men skulle tippa på det är som vanligt) då klockar windows upp både CPU & GPU i "3D" mode (alltså nästan Max klock 24/7)

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

Problemet låg i shadowplay. När jag bockar i "Tillåt inspelning av skrivbord" så klockar kortet upp.

Tack för hjälpen alla