CSGO fps-lagg, kan ej få stabil fps

Permalänk
Medlem

CSGO fps-lagg, kan ej få stabil fps

Tja! Kan inte låsa min fps utan om jag t.ex. skriver fps_max 200 så får fpsen från ca 195-199 konstant. Jag behövde gå ner till runt fps_max 85 för att den skulle vara stabil, men det är ju inte heller någon skön upplevelse... Temperaturer verkar bra så borde inte vara det. Alla tips uppskattas något enormt! Kan tom ge iväg en cyrex mw till den som löser det då jag börjar bli riktigt desperat. Spelat med detta för länge nu.

För att förklara hur det känns: Jag själv laggar inte direkt utan det är omgivningen som laggar. Det skakar liksom om spelare/nades/flygande vapen osv.

Testat:
verifiera game cache
installera om cs
bytt från win7 till win10
fler grejer som jag inte minns nu

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad har du för grejer i datorn?

Permalänk
Medlem

@muunkie:
Intel Core i5 4690K
ATI AMD Radeon R9 200 Series
GIGABYTE Z97X-Gaming 3
8 GB RAM
EVGA Supernova G2 750W
SSD 850 EVO 250G
500 GB hårddisk som inte används (har gammalt operativ på den)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gQLLe:

@muunkie:
Intel Core i5 4690K
ATI AMD Radeon R9 200 Series
GIGABYTE Z97X-Gaming 3
8 GB RAM
EVGA Supernova G2 750W
SSD 850 EVO 250G
500 GB hårddisk som inte används (har gammalt operativ på den)

Menar du att du vill få en konstant 200fps? Och att 195-199 är ostabil?

*EDIT*
Missade att läsa allt
Vilka launch-options har du samt vilka inställningar i spelet?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Viket kort exakt är det du har?
R9 200 säger inte jätte mkt.

Dock så borde inte omgivningen lagga om du ligger på 195-199FPS. jag låser min FPS på 132 för att den inte ska hoppa något (vill ha den helt stabil) och jag märker inte av något som laggar runt om.

Vilka drivare kör du till ditt kort?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Menar du att du vill få en konstant 200fps? Och att 195-199 är ostabil?

*EDIT*
Missade att läsa allt
Vilka launch-options har du samt vilka inställningar i spelet?

-high -novid -tickrate 128 -freq 144 +exec autoexec -console -threads 4 -nod3d9ex1 mat_queue_mode 2 -nojoy

Har tweakat med grafikkinställningarna fram och tillbaka så har svårt att se att det har med dessa att göra.. Allt är i princip på low! Har dessutom googlat på vad man ska ha och det verkar inte vara fel där.

Skrivet av BM-Mods:

Viket kort exakt är det du har?
R9 200 säger inte jätte mkt.

Dock så borde inte omgivningen lagga om du ligger på 195-199FPS. jag låser min FPS på 132 för att den inte ska hoppa något (vill ha den helt stabil) och jag märker inte av något som laggar runt om.

Vilka drivare kör du till ditt kort?

Woops, R9 280x heter det visst!

16.3 tror jag, men har haft problemet i flera olika uppdateringar så har svårt att se att det är drivarna..

Permalänk
Medlem

har du testat något så simpelt som att ändra mellan windowed / borderless etc? vissa spel har dummat sig lite för mig beroende på inställningar nån gång vill jag minnas.

jag kör alltid borderless i allt som går dock

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

@Laggzor: Ingen skillnad, dessutom kan jag inte ha 4:3 då :/.

Permalänk
Medlem

Gå in i aktivitetshanteraren och kolla hur mycket av ditt RAM sam används. Killer network (som är det nätverkskort ditt moderkort kör med), är kända för att ha minnesläckor. Testa isåfall uppdatera drivrutinerna till detta Jag hade samma problem, och detta löste det för mig

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz 64GB | Corsair RM1000X
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Gå in i aktivitetshanteraren och kolla hur mycket av ditt RAM sam används. Killer network (som är det nätverkskort ditt moderkort kör med), är kända för att ha minnesläckor. Testa isåfall uppdatera drivrutinerna till detta Jag hade samma problem, och detta löste det för mig

Fixade detta, men hann inte testa ifall det hjälpte. Återkommer ikväll!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

-novid testa kör bara det. Testat ta bort cfg? och se om fpsen fortfarande hoppar.
Jag testa windows 8 och då hoppa min fps hoppa även i menyn 100-120. gick tillbaka till w7 och då var den still på 120 i menyn.

Kanske kan vara grafikdrivrutiner annars :O? kanske testa en äldre version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gQLLe:

Fixade detta, men hann inte testa ifall det hjälpte. Återkommer ikväll!

Skickades från m.sweclockers.com

Yes låter bra

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz 64GB | Corsair RM1000X
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultraform:

-novid testa kör bara det. Testat ta bort cfg? och se om fpsen fortfarande hoppar.
Jag testa windows 8 och då hoppa min fps hoppa även i menyn 100-120. gick tillbaka till w7 och då var den still på 120 i menyn.

Kanske kan vara grafikdrivrutiner annars :O? kanske testa en äldre version.

Skrivet av ZyntaaX:

Yes låter bra

Tyvärr hjälpte inget av detta.. DÄREMOT så fanns det en funktion i AMD radeon setting som hette power efficiency, som varit på innan.. Nu är den av! Fpsen var fortfarande inte helt still men jag upplevde inte att motståndarna/teammates/nades osv hade "parkinson" under den lilla perioden jag testkörde förut.. Får hoppas det håller i sig! Får testa lite mer imorgon, kan varit så att inte lagget hade hunnit komma bara... Det känns lite random ibland. Tack för alla svar jag fått iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av gQLLe:

Tyvärr hjälpte inget av detta.. DÄREMOT så fanns det en funktion i AMD radeon setting som hette power efficiency, som varit på innan.. Nu är den av! Fpsen var fortfarande inte helt still men jag upplevde inte att motståndarna/teammates/nades osv hade "parkinson" under den lilla perioden jag testkörde förut.. Får hoppas det håller i sig! Får testa lite mer imorgon, kan varit så att inte lagget hade hunnit komma bara... Det känns lite random ibland. Tack för alla svar jag fått iaf

Kan vara problemet, att grafikkortet klockar ner sig, vilket resulterar i att du kan få lägre fps mm. Hoppas det löste sig!

Visa signatur

Citera för svar!