Permalänk
Medlem

Handla på amazon?

Hejsan

Har kollat överallt i Sverige efter detta moderkort

http://www.amazon.co.uk/Z97I-PLUS-Motherboard-Express-DVI-D-S...

Men hittar det inte typ helt slut...

Hur fungerar det att beställa från amazon? är det bara att slå in adressen å beställa?

något jag bör tänka på?

är det från amazon.co.uk jag ska använda om jag vill beställa till Sverige?

är frakten dyr?

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berrich:

Hejsan

Har kollat överallt i Sverige efter detta moderkort

http://www.amazon.co.uk/Z97I-PLUS-Motherboard-Express-DVI-D-S...

Men hittar det inte typ helt slut...

Hur fungerar det att beställa från amazon? är det bara att slå in adressen å beställa?

något jag bör tänka på?

är det från amazon.co.uk jag ska använda om jag vill beställa till Sverige?

är frakten dyr?

Har själv handlat ifrån amazon.co.uk, var bara att knappa in adress och det andra dem bad om, kom till närmaste postnord utlämningsställe för min del. Minns inte exakt vad frakten låg på, nu var det visserligen ett litet USB ljudkort till min modmic jag beställde, men minns att jag inte tyckte frakten var så farlig.
Inget annat du behöver tänka på direkt, tillhör ju EU så du slipper tull och andra onödiga utgifter.

Visa signatur

|Fractal Design S|ASUS Z170 Pro Gaming|Intel Core i5 6600K|Noctua NH-DH15|EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC|Corsair 16GB DDR4 2666Mhz Vengeance LPX|SSD Samsung 850-Series EVO 250GB|WD Blue 1TB 7200RPM|EVGA Supernova G2 650W|

Permalänk
Hedersmedlem

Är inte säkert att alla återförsäljare på Amazon ens erbjuder frakt till Sverige men det märker du när du försöker beställa. Innan du beställer ser du vad frakten kostar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Berrich:

Hejsan

Har kollat överallt i Sverige efter detta moderkort

http://www.amazon.co.uk/Z97I-PLUS-Motherboard-Express-DVI-D-S...

Men hittar det inte typ helt slut...

Hur fungerar det att beställa från amazon? är det bara att slå in adressen å beställa?

något jag bör tänka på?

är det från amazon.co.uk jag ska använda om jag vill beställa till Sverige?

är frakten dyr?

Om jag ser rätt så är kortet du hittat begagnat och skickas från Hongkong, då är det risk att du åker på moms och eventuellt tull också förutom kostnaden för kortet och frakten.

Men annars fungerar det som vanliga nätbutiker att handla från Amazon, bara håll lite koll på om du köper direkt av dem eller från någon som väljer att använda dem för att kunna sälja själva.

co.uk är bättre om man ska beställa till Sverige för då är många av de som du behöver betala tull / moms för bortgallrade från början.

Vad frakten kostar varierar men du får veta det innan du genomför beställningen.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berrich:

Hejsan

Har kollat överallt i Sverige efter detta moderkort

http://www.amazon.co.uk/Z97I-PLUS-Motherboard-Express-DVI-D-S...

Men hittar det inte typ helt slut...

Hur fungerar det att beställa från amazon? är det bara att slå in adressen å beställa?

något jag bör tänka på?

är det från amazon.co.uk jag ska använda om jag vill beställa till Sverige?

är frakten dyr?

Tänk på att det du länkar till är ett begagnat moderkort.

Amazon är ett företag som säljer egna grejor, men även låter andra företag/privatpersoner sälja via Amazon. Ska du handla så ska du gå via en europeisk amazon-sida tex amazon.co.uk eller amazon.de. Frakten kan kosta allt från gratis till att dom inte alls skickar till Sverige

I det du länkar till så är det ASUS som säljer via Amazon

Permalänk
Medlem

Notera att det inte är Amazon själva som säljer moderkortet i fråga, utan ett företag som heter Algogo baserat i Hong Kong. Jag testade att lägga moderkortet i kundkorgen och checka ut, och det skulle totalt gå på 1718 kr med allt inräknat. Känns rätt dyrt för ett begagnat Z97-moderkort. Men vad jag förstår så står Amazon för tull och moms, så det ska inte tillkomma några avgifter. Men jag är osäker på hur det faktiskt fungerar när varan skickas från Hong Kong.

Permalänk
Medlem

kan du inte bara fråga typ inet eller webhallen hur lång tid innan det kommer i lager ? det blir ju inte lönt att beställa från hongkong liksom för dyrt och du lär väl åka på tull o skit vilket är stor risk då postnord är giriga nu och ser dom sin chans att få in lite cash så lär dom göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

kan du inte bara fråga typ inet eller webhallen hur lång tid innan det kommer i lager ?

Det är ett gammalt moderkort som inte längre säljs av svenska butiker, och som troligtvis inte ens tillverkas längre. Så begagnat är nog det som gäller om man absolut måste ha just den modellen.

Permalänk
Medlem

Nej det är just det...

Men går det att beställa från tyska amazon då?

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HazZarD:

kan du inte bara fråga typ inet eller webhallen hur lång tid innan det kommer i lager ? det blir ju inte lönt att beställa från hongkong liksom för dyrt och du lär väl åka på tull o skit vilket är stor risk då postnord är giriga nu och ser dom sin chans att få in lite cash så lär dom göra det.

Du ska nog läsa på vad tull och moms är för något, Postnord kan vara hur giriga de vill men tro inte att de på nått sätt påverkar tull och moms.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.