Permalänk
Medlem

Bleka tänderna

Jag har så länge jag minns haft gula tänder (dåliga gener ), och med åren har dom blivit ännu gulare (pga snus/kaffe troligtvis) så nu har jag bestämt mig för att göra något åt detta.

Folktandvården vill ha 4500kr för en tandblekning vilket jag tycker är ganska mycket, men blir resultatet så mycket bättre än alla dessa tandblekningskit man kan köpa på nätet att det är värt pengarna?

Jag är inte ute efter kritvita tänder, men som dom ser ut nu ler jag knappt, och självförtroendet har fått sig en törn.

Någon som har erfarenheter kring tandblekning hos tandläkaren vs hemmakit?

Permalänk
Medlem

Om du använder ett hemma-kit på fel vis kan du permanent förstöra emaljen så pass mycket att dina tänder är förstörda för alltid.

Jag tycker att det är ovärt att riskera tänderna pga snålhet.
Bättre då att gå till ett proffs och få det gjort på riktigt, även om det svider lite.

Men det finns säkert dom som har bra erfarenheter av hemma-kit av olika slag. Det gäller väl att forska ordentligt så att man köper ett bra och använder på rätt vis.

Permalänk
Medlem

Gul teeth is the new white

Visa signatur

Seasonic Prime Ultra Titanium 1000 W | Z390 Asus Ws pro | G.skill trident Z DDR4 16x2 (32gb) CL-14-14-14-34 | M.2 Samsung 970 Pro 512 gb | Intel I9-9900k 8 cores / 16 threads | Nvidia Geforce RTX 2080 ti Asus Rog Strix Gaming OC | Asus rog 360 mm | Fractal Design r6 Gunmetal TG | Windows 10 Home 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Om du använder ett hemma-kit på fel vis kan du permanent förstöra emaljen så pass mycket att dina tänder är förstörda för alltid.

Jag tycker att det är ovärt att riskera tänderna pga snålhet.
Bättre då att gå till ett proffs och få det gjort på riktigt, även om det svider lite.

Men det finns säkert dom som har bra erfarenheter av hemma-kit av olika slag. Det gäller väl att forska ordentligt så att man köper ett bra och använder på rätt vis.

Fast det argumentet går ju att använda mot att bygga egen PC också. Att göra något hemma betyder inte nödvändigtvis att man gör fel och ställer till det för sig. Väljer man ett "hemma-kit" som kommer med tydliga instruktioner och vet med sig att man är noggrann så ser jag ingen anledningen till att man inte kan välja den vägen?

På samma sätt så väljer man komponenter av god kvalité och rådfrågar/researchar för att ta reda på så mycket information som möjligt innan man bygger en desktop.

Till TS: Det finns kliniker som gör "grundarbetet", motsvarande kollar dina behov och ger dig rätt material för att sköta blekningen hemma. De brukar dock också sälja dig kittet men kostnaden blir sannolikt lägre än hos FTV.

Men jag skulle instämma med henkiii om du vet med dig om att du är slarvig läsare och inte så noga med detaljer.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Om du använder ett hemma-kit på fel vis kan du permanent förstöra emaljen så pass mycket att dina tänder är förstörda för alltid.

Jag tycker att det är ovärt att riskera tänderna pga snålhet.
Bättre då att gå till ett proffs och få det gjort på riktigt, även om det svider lite.

Men det finns säkert dom som har bra erfarenheter av hemma-kit av olika slag. Det gäller väl att forska ordentligt så att man köper ett bra och använder på rätt vis.

Peroxider är inte längre tillåtet i tandblekning för hemmabruk så idag ska det tydligen vara "oskadligt" att bleka hemma.
Om det ändå finns riska att skada tänderna ändå vet jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Fast det argumentet går ju att använda mot att bygga egen PC också. Att göra något hemma betyder inte nödvändigtvis att man gör fel och ställer till det för sig. Väljer man ett "hemma-kit" som kommer med tydliga instruktioner och vet med sig att man är noggrann så ser jag ingen anledningen till att man inte kan välja den vägen?

På samma sätt så väljer man komponenter av god kvalité och rådfrågar/researchar för att ta reda på så mycket information som möjligt innan man bygger en desktop.

Till TS: Det finns kliniker som gör "grundarbetet", motsvarande kollar dina behov och ger dig rätt material för att sköta blekningen hemma. De brukar dock också sälja dig kittet men kostnaden blir sannolikt lägre än hos FTV.

Men jag skulle instämma med henkiii om du vet med dig om att du är slarvig läsare och inte så noga med detaljer.

Slarvig är jag absolut inte, snarare lite för petig när det gäller instruktioner

Alternativen för min del är dock att göra det hos Folktandvården eller själv. Finns inga andra kliniker här tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har för mig att Plus gjorde tester på olika hemma-kit för inte alltför länge sedan, kanske värt att kolla upp?

Permalänk
Medlem

Om du har missfärgade tänder, alltså inte "lite smågula kanske" utan missfärgade tänder, då kommer du se märkbar skillnad efter du varit hos Folktandvården och blekt tänderna. Det blir inte nå colgate-smile med extremt starkt vita tänder, utan det blir mer som en återställning tillbaka till hur tänderna bör se ut.

Jag inbillar mig även att en tandblekning gjord på klinik eller hos Folktandvården håller längre än do-it-yourself-blekning.

Permalänk

Tänk på att i det priset så ingår det en undersökning och att dom gör 2 avtryck av dina tänder, över och underkäke.

Och dom 2 skenorna du får kan du använda igen om du inte skadar dig så dom måste göra ett nytt avtryck.

vilket gör att efter 1-2 år när du känner för att bättra på det vita behöver du bara köpa medlet som FTV säljer för skenorna har du ju redan så genast vart det mycket billigare andra gången.

Permalänk

Jag gjorde en blekning förra veckan och är sjukt nöjd. den maskinen hon använder var ruggigt dyr dock så ingen vanlig hemmamaskin för amatörer med bettskena o skit. Är det nått du undra över så bara fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0skis:

Har för mig att Plus gjorde tester på olika hemma-kit för inte alltför länge sedan, kanske värt att kolla upp?

Det ska jag kolla upp. Tack för tipset!

Skrivet av ackwell:

Om du har missfärgade tänder, alltså inte "lite smågula kanske" utan missfärgade tänder, då kommer du se märkbar skillnad efter du varit hos Folktandvården och blekt tänderna. Det blir inte nå colgate-smile med extremt starkt vita tänder, utan det blir mer som en återställning tillbaka till hur tänderna bör se ut.

Jag inbillar mig även att en tandblekning gjord på klinik eller hos Folktandvården håller längre än do-it-yourself-blekning.

Dom är nog värre än smågula tyvärr. Som sagt, vill inte ha överdrivet vita, bara inte gula

Skrivet av Strongbow:

Tänk på att i det priset så ingår det en undersökning och att dom gör 2 avtryck av dina tänder, över och underkäke.

Och dom 2 skenorna du får kan du använda igen om du inte skadar dig så dom måste göra ett nytt avtryck.

vilket gör att efter 1-2 år när du känner för att bättra på det vita behöver du bara köpa medlet som FTV säljer för skenorna har du ju redan så genast vart det mycket billigare andra gången.

Ja det är en klar fördel. Har hört att skenorna som följer med hemmablekningen är ganska kassa och kan läcka blekningsmedel osv.

Skrivet av Martinick:

Jag gjorde en blekning förra veckan och är sjukt nöjd. den maskinen hon använder var ruggigt dyr dock så ingen vanlig hemmamaskin för amatörer med bettskena o skit. Är det nått du undra över så bara fråga

Vad jag kommer få hos FT är en avgjuten skena och blekmedel med mig hem. Så det är typ liknande metod som kiten man köper.
Va det någon typ av uv-blekning du gjorde? Vad kostade det, och hur länge sa dom att resultatet skulle hålla?

Permalänk
Medlem

Jag går hos Smile och dom ville ha typ 2500 har jag för mig, då får man undersökning, skenor och medel.. Kan vara värt att kolla upp.
Priset kan dock ha ändrats då det var nått år sen.

Permalänk

Ja det är nån form av uv-lampa med bra tryck i! Hon la på ett medel på tandkötter som skyddar sen ett medel på tänderna sen drar man på lampan o kör 15min sen kollar man vart man är på skalan och avgör om man vill ha vitare då kör man 15min igen och jag körde 2x15 och samma för frugan.

Det kostar 2.9k och jag tycker det är lätt värt det för att slippa dölja sina tänder.

Sen kan vi köra en kortare sittning om man vill när man känner för det igen.

Hur länge det håller beror väl på hur man sköter tänderna med mat och borstning

Jag tror mer på blekning med lampa än att tänderna ska ligga och fräta med kemikalier i nån skena.

Mvh Martinick

Permalänk
Medlem

Tänderna måste vara friska innan blekning. Dvs all tandsten och eventuella hål måste lagas. Det är bättre att göra blekningen hos tandläkare. Men om du vill göra blekningen hemma bör du alla fall göra en undersökning.

Permalänk

Finns ju de som påstås ha blekt tänderna genom att helt enkelt blanda i aktivt kol ihop med tandkrämen när man borstar tänderna, så gör man det tills man fått det resultat man vill ha. Ingen aning om detta skulle vara skadligt eller om det ens funkar dock. Inget jag läst in mig på.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Tänderna måste vara friska innan blekning. Dvs all tandsten och eventuella hål måste lagas. Det är bättre att göra blekningen hos tandläkare. Men om du vill göra blekningen hemma bör du alla fall göra en undersökning.

Det stämmer att man ska vara fri från tandsten och tänderna bör vara friska så att gå till tandläkaren och få en rejäl genomkörare där först är en bra ide'

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martinick:

Det stämmer att man ska vara fri från tandsten och tänderna bör vara friska så att gå till tandläkaren och få en rejäl genomkörare där först är en bra ide'

Tandsten togs bort vid senaste tandläkarbesöket för 1 månad sedan, och hål har jag inte. Så det är självklart kollat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag går sista terminen på tandläkarprogrammet.
Gå till en tandläkare och undersök tänderna, om de är friskförklarade är det bara att bleka. Observera dock att behandlingen är väldigt individuell och man lämnar aldrig ut någon garanti.

I och med nya lagarna som trädde fram 2014 är det bara tandläkare som kan lämna ut riktigt blekningsmaterial. Skiten som säljs ute på olika centrum eller internet gör bara att tänderna upplevs vitare med hjälp av en hinna som läggs på tanden, alltså en tillfällig lösning. Missfärgningarna går inte bort i tänderna.

Finns dessutom en djungel av blekningsmaterial. Jag rekommenderar opalescence med 15-20% karbamidperoxid.

Eftersom blekning klassas som estetiskt så är det ej subventionerat via försäkringskassan.

Folktandvården tar lite saftiga priser för blekning, sök dig privat.

§9 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Martinick:

Ja det är nån form av uv-lampa med bra tryck i! Hon la på ett medel på tandkötter som skyddar sen ett medel på tänderna sen drar man på lampan o kör 15min sen kollar man vart man är på skalan och avgör om man vill ha vitare då kör man 15min igen och jag körde 2x15 och samma för frugan.

Det kostar 2.9k och jag tycker det är lätt värt det för att slippa dölja sina tänder.

Sen kan vi köra en kortare sittning om man vill när man känner för det igen.

Hur länge det håller beror väl på hur man sköter tänderna med mat och borstning

Jag tror mer på blekning med lampa än att tänderna ska ligga och fräta med kemikalier i nån skena.

Mvh Martinick

Ja det låter som att den metoden är mildare och effektivare är blekmedel. Ska kolla med andra tandläkare ifall dom kör med andra metoder.

Tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av syntaxVI:

Jag går sista terminen på tandläkarprogrammet.
Gå till en tandläkare och undersök tänderna, om de är friskförklarade är det bara att bleka. Observera dock att behandlingen är väldigt individuell och man lämnar aldrig ut någon garanti.

I och med nya lagarna som trädde fram 2014 är det bara tandläkare som kan lämna ut riktigt blekningsmaterial. Skiten som säljs ute på olika centrum eller internet gör bara att tänderna upplevs vitare med hjälp av en hinna som läggs på tanden, alltså en tillfällig lösning. Missfärgningarna går inte bort i tänderna.

Finns dessutom en djungel av blekningsmaterial. Jag rekommenderar opalescence med 15-20% karbamidperoxid.

Eftersom blekning klassas som estetiskt så är det ej subventionerat via försäkringskassan.

Folktandvården tar lite saftiga priser för blekning, sök dig privat.

Tack för svar. Lite det jag ville veta
Då är det ju värt att gå till FT.

Läser man på nätet är det väldigt blandade svar på hur bra/dåliga dessa hemmablekningar är, men det är väl som allt annat -man får vad man betalar för.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Resorb:

Läser man på nätet är det väldigt blandade svar på hur bra/dåliga dessa hemmablekningar är, men det är väl som allt annat -man får vad man betalar för.

Ja, och sen är de är hemmakiten inte billiga heller. Man använder väl dessutom ganska många på ett år? Lusläser du det finstilta står det förmodligen nånstans att effekten är temporär och optisk precis som för alla whitening-tandkrämer. Vill du ha ett någorlunda bestående resultat som faktiskt åtgärder problemet snarare än täcker över det är nog det enda alternativet att göra det professionellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resorb:

Tack för svar. Lite det jag ville veta
Då är det ju värt att gå till FT.

Läser man på nätet är det väldigt blandade svar på hur bra/dåliga dessa hemmablekningar är, men det är väl som allt annat -man får vad man betalar för.

Skickades från m.sweclockers.com

Dock är hemblekning bättre än klinikblekning då det visat sig hålla längre. Du kan även hemma bestämma när du är nöjd med resultatet och sluta bleka. Man får så kallade blekningsskenor, som man kan återanvända i flera år. Tar blekningsmedlet slut kan du köpa det för 400-600kr hos tandläkaren.

Sök dig privat tror du kan komma undan billigare än 4500kr, tycker inte det är värt så mycket pengar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av syntaxVI:

Dock är hemblekning bättre än klinikblekning då det visat sig hålla längre.

Enligt vem då?

Skrivet av syntaxVI:

Du kan även hemma bestämma när du är nöjd med resultatet och sluta bleka.

Som någon annan över här som gjort detta påpekade kan du bestämma när du slutar även när du gör det på kliniken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Enligt vem då?
Som någon annan över här som gjort detta påpekade kan du bestämma när du slutar även när du gör det på kliniken.

Enligt studier och klinisk beprövad erfarenhet.

Tror inte du riktigt förstår skillnaden. En klinikblekning tar 45-1h. En hemblekning gör man oftast 7-14dgr alt. tills man blir nöjd, det avgör du själv.

§1.1
Permalänk
Medlem

Såna här har jag kört https://www.google.se/?espv=2#q=crest+advanced+vivid+whitestr...
Blev bra tycker jag, och vad jag vet så är inte mina tänder förstörda i alla fall.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Min sambo har gula tänder genetiskt, hennes pappa hade gula tänder osvosv.
Hon köpte via letsdeal någon deal i en tandvårdsklinik som blekte hennes tänder, det blev en avsevärd skillnad!

Har du gula tänder i grunden så kommer inte dessa billiga kit du köper fungera utan det måste göras ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Fast det argumentet går ju att använda mot att bygga egen PC också. Att göra något hemma betyder inte nödvändigtvis att man gör fel och ställer till det för sig. Väljer man ett "hemma-kit" som kommer med tydliga instruktioner och vet med sig att man är noggrann så ser jag ingen anledningen till att man inte kan välja den vägen?

På samma sätt så väljer man komponenter av god kvalité och rådfrågar/researchar för att ta reda på så mycket information som möjligt innan man bygger en desktop.

Till TS: Det finns kliniker som gör "grundarbetet", motsvarande kollar dina behov och ger dig rätt material för att sköta blekningen hemma. De brukar dock också sälja dig kittet men kostnaden blir sannolikt lägre än hos FTV.

Men jag skulle instämma med henkiii om du vet med dig om att du är slarvig läsare och inte så noga med detaljer.

Man får så klart göra vad man vill, jag ville bara informera om eventuella påföljder vid oförsiktighet.
Har nämligen en vän förstörde sina tänder med ett hemmablekningskit för några år sedan.
Emaljen är så tunn på vissa ställen att tänderna ser genomskinliga ut, inte riktigt det önskade resultatet...

Det är ju lite jobbigare att byta tänder än att byta datordelar

Skrivet av Resorb:

Peroxider är inte längre tillåtet i tandblekning för hemmabruk så idag ska det tydligen vara "oskadligt" att bleka hemma.
Om det ändå finns riska att skada tänderna ändå vet jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter ju klokt om det frätande medlet numera är förbjudet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av syntaxVI:

Enligt studier och klinisk beprövad erfarenhet.

Tror inte du riktigt förstår skillnaden. En klinikblekning tar 45-1h. En hemblekning gör man oftast 7-14dgr alt. tills man blir nöjd, det avgör du själv.

Du kan ju länka till studierna som stödjer det du säger, så du kan visa att du har någon sorts bevis för att säga emot alla här.

Du verkar inte heller förstå skillnaden mellan en professionell tandblekning och en optisk färgning av tänderna vars effekt sitter i hur länge?

§1.1
Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Du kan ju länka till studierna som stödjer det du säger, gubben, så du kan visa att du har någon sorts bevis för att säga emot alla här.

Du verkar inte heller förstå skillnaden mellan en professionell tandblekning och en optisk färgning av tänderna vars effekt sitter i hur länge?

Tycker de sammanfattar det riktigt bra på den här sidan: http://www2.praktikertjanst.se/3/Tandlakare-Anna-Wraxe/Sidor/...

Lycka till!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av syntaxVI:

Tycker de sammanfattar det riktigt bra på den här sidan: http://www2.praktikertjanst.se/3/Tandlakare-Anna-Wraxe/Sidor/...

Lycka till!

Det där är alltså din definition av en studie?

Hela den där sidan är ju en enda reklam för "eran" proffsblekning? Du ska gå och göra individuellt gjutna skenor för dina tänder, få "erat" blekmedel med hem, sitta 1-2 TIMMAR om dagen. Det jag pratade om var hemmakiten du kan köpa på stormarknaden.

§1.1