Permalänk
Medlem

Var är alla OLED tv?

Ska flytta till en ny lägenhet inom kort och tänkte investera i en ny tv (har ingen i dagsläget). Kollade lite på elgigantens hemsida och såg att det fanns OLED tv:n nu inom rimliga priser. Dock endast från LG och väldigt få. Sökte här på forumet om OLED och hittade en massa trådar från 2år tillbaka där det sades en hel del att de skulle produceras mera inom nåt år. Tittat på en del jämförelse videos och det känns ju nästan som natt o dag mellan OLED och LED. Finns det några konkreta rykten om när det kommer fler OLED tv? Tycker det är konstigt att endast LG har dem till försäljning just nu? Ska man kanske köpa en billigare tv för 10k och sedan köpa en maffig OLED tv när de är mer tillgängliga? Frågan är bara hur lång tid det kan ta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Ska flytta till en ny lägenhet inom kort och tänkte investera i en ny tv (har ingen i dagsläget). Kollade lite på elgigantens hemsida och såg att det fanns OLED tv:n nu inom rimliga priser. Dock endast från LG och väldigt få. Sökte här på forumet om OLED och hittade en massa trådar från 2år tillbaka där det sades en hel del att de skulle produceras mera inom nåt år. Tittat på en del jämförelse videos och det känns ju nästan som natt o dag mellan OLED och LED. Finns det några konkreta rykten om när det kommer fler OLED tv? Tycker det är konstigt att endast LG har dem till försäljning just nu? Ska man kanske köpa en billigare tv för 10k och sedan köpa en maffig OLED tv när de är mer tillgängliga? Frågan är bara hur lång tid det kan ta...

Det är inget särskilt konstigt att LG är den enda aktören med OLED i sortimentet, eftersom det är den enda tillverkaren som satsat på tekniken. Samsung håller ju på med kvantpunkter och annat. Jag är också lite förvånad över att det går så pass sakta med att få ut modeller till butiker, mitt lokala MediaMarkt har en enda OLED-TV, 50 tum eller nåt sånt, men bilden är helt fantastisk.

Det lär väl dröja ett år eller två innan det finns fler modeller att välja på och till vettigare pris, själv har jag en plasma för 5000kr under tiden, tycker inte att det är värt att lägga 10 000kr eller mer på ett "mellansteg" till vad man vill ha. Vi får helt enkelt vänta, men fler modeller lär komma, och nu verkar "Curved"-hysterin vara över också, så vi kan återgå till att få vettiga - platta - TV-apparater att köpa.

Permalänk
Medlem

Samsung har använt OLED på deras telefoner i många år. Jag tycker det är konstigt att de inte vill göra OLED TV.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cooling23:

Samsung har använt OLED på deras telefoner i många år. Jag tycker det är konstigt att de inte vill göra OLED TV.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske finns det vissa brister?

Jag kommer vänta med OLED tv tills 2020 där det kommer förmodligen slå igenom. Nöjd med panasonic ST50 sålänge.

Permalänk

http://www.flatpanelshd.com/oled.php

Samsung, Philips, Panasonic, Sharp/Foxconn verkar alla släppa under 2017-2018 och LG släpper fler under 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Det är inget särskilt konstigt att LG är den enda aktören med OLED i sortimentet, eftersom det är den enda tillverkaren som satsat på tekniken. Samsung håller ju på med kvantpunkter och annat. Jag är också lite förvånad över att det går så pass sakta med att få ut modeller till butiker, mitt lokala MediaMarkt har en enda OLED-TV, 50 tum eller nåt sånt, men bilden är helt fantastisk.

Det lär väl dröja ett år eller två innan det finns fler modeller att välja på och till vettigare pris, själv har jag en plasma för 5000kr under tiden, tycker inte att det är värt att lägga 10 000kr eller mer på ett "mellansteg" till vad man vill ha. Vi får helt enkelt vänta, men fler modeller lär komma, och nu verkar "Curved"-hysterin vara över också, så vi kan återgå till att få vettiga - platta - TV-apparater att köpa.

Skrivet av Nietszche:

http://www.flatpanelshd.com/oled.php

Samsung, Philips, Panasonic, Sharp/Foxconn verkar alla släppa under 2017-2018 och LG släpper fler under 2016.

Då blir det helt enkelt att vänta och köpa något under tiden! Curved tv var alltså inget att ha?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asusboy:

Då blir det helt enkelt att vänta och köpa något under tiden! Curved tv var alltså inget att ha?

Ta fram varmepistolen och böj skiten själv

Det beror på om du är i nöd till att köpa en ny tv nu, annars hade jag väntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Ta fram varmepistolen och böj skiten själv

Det beror på om du är i nöd till att köpa en ny tv nu, annars hade jag väntat.

Spela in det med! Så kan du nog finansiera tv'n som (gick sönder) och en till genom att lägga upp det på youtube!

Permalänk
Medlem

Hade också förväntat mig att Samsung hade börjat satsa på OLED vid dethär laget. Synd att minsta OLED TV är 55" och elgigantten hade nyligen ett 55" OLED curved till nedsatt pris som var inte mycket dyrare än ett LCD (kanske 3000 kr ca) men behöver själv storleken 42 - 48" för vardagsrummet, ännu mindre för mitt datarum (max 40").

Skulle de komma ut med en 42" för ca 12000 kr skulle OLED ta fart på riktigt.

När man kör med Plasma TV vill man inte övergå till LCD, får välja mellan IPS eller VA som båda har sina för och nackdelar. Går man med VA får man "okej" kontrast (dock inte riktigt i Plasma klassen men ändå) men urusla betraktningsvinklar som inte skulle funka så bra i vardagsrummet hos eller så IPS och då får såpass tydligt försämring i färgerna (tänker på det stora fallet i kontrast). Dessutom är skärpan mycket bättre/naturligare i Plasma jämfört med LCD, speciellt låg upplöst material ser ju så mycket bättre så det är nästan så att man är tvungen att vänta på OLED alternativ om man är Plasma användare om man inte vill nergradera sig.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Panasonics 65" OLED ser fin ut.

http://www.oled-info.com/tags/companies/panasonic
Och om några år så finns de kanske till pris som en vanlig dödlig kan betala, lol..

Kommer ihåg när de första plasma-tv kom, gick de på 50-100k, och det var inte ens HD, lol.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Avstängd

När jag var på IFA 2015 så pratade jag med alla tillverkarna och det är bara LG som satsar helhjärtat. Samsung mjölkar fortfarande marknaden för det är billigt att tillverka och de kan sälja på sitt namn.
Bullshit att de kan göra OLED skärmar 1080p som har MKT högre pixeldensitet (mobiler) men inte kan göra vettiga tv skärmar? Kolla bara på LG, helt sjukt bra TV apparater.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Ta fram varmepistolen och böj skiten själv

Det beror på om du är i nöd till att köpa en ny tv nu, annars hade jag väntat.

Haha! Skippar nog det serru. Jag har ingen TV i dagsläget så något behöver jag införskaffa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Kanske finns det vissa brister?

Har hört på Linus TechTips att OLED drar med samma problem som plasman hade. Att bilden kan bränna fast, https://www.google.se/search?q=oleb+&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd... så det kanske är en av alla orsaker till att tekniken inte riktigt har tagit fart än tyvärr

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Bara LG som tillverkar OLED med tillräckligt bra yield i dagsläget (Panasonic har släppt en Oled, men det är en LG-panel det med, Philips kommer så vitt jag vet snart (?) släppa nån modell som också bygger LG-panel).

2016 år modeller ser lovande ut, highend-modellerna är väl dock lite för dyra för gemene man...

http://www.hdtvtest.co.uk/news/oled65g6p-201604014268.htm

..."budget"-varianten LG OLED55B6 (som verkar använda samma panel som de dyrare modellerna, men saknar 3D och inbyggd soundbar) är antagligen den mest intressanta modellen.

Även den är kanske väl dyr just nu, men lär tappa en hel del i pris de närmsta månaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkoV:

När jag var på IFA 2015 så pratade jag med alla tillverkarna och det är bara LG som satsar helhjärtat. Samsung mjölkar fortfarande marknaden för det är billigt att tillverka och de kan sälja på sitt namn.
Bullshit att de kan göra OLED skärmar 1080p som har MKT högre pixeldensitet (mobiler) men inte kan göra vettiga tv skärmar? Kolla bara på LG, helt sjukt bra TV apparater.

Jag misstänker att man har svårt för att följa med i picel-race'et, små element är alltid lättare att tillverka än stora. Men skär bort defekterna, och gör sen så många skärmar man kan av bitarna man har kvar.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mega-Dark:

Har hört på Linus TechTips att OLED drar med samma problem som plasman hade. Att bilden kan bränna fast, https://www.google.se/search?q=oleb+&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd... så det kanske är en av alla orsaker till att tekniken inte riktigt har tagit fart än tyvärr

Det går nog att lösa med tiden. Använder man en skärmsläckare eller liknande som byter bilder så kan det rädda en del.

Permalänk
Medlem

Anledningen som jag förstått så är LG den enda på marknaden för att de har kritiska patenter för att kunna producera stora OLED displayer med en acceptabel yield. Men så länge LG fortsätter att pressa priserna på ett segment där de har monopol så är jag glad. Verkar som att de vill ner till samma pris som LED för att konkurrera ut det segmentet.

Permalänk
Medlem

Hoppas de rappar på lite nu, börjar bi sugen! Varför säljer de fjant-tv's på 55" och sen kostar 65" sjukt mycket mer? En 100" 4K OLED vore nice

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Det går nog att lösa med tiden. Använder man en skärmsläckare eller liknande som byter bilder så kan det rädda en del.

Ja, Kanske det

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Samsung har i princip bestämt sig för att inte göra OLED till en massmarknadsprodukt. Det var främst Samsung som dödade SED, FED och i stort sett allt annat genom att prisdumpa LCD-paneler för att omöjliggöra nya tekniker.

De tjänar gott på LCD och vill inte ha någon utveckling. Så tänk på det nästa gång du hatar Apple

kunde inte låta bli flamebaiten. Men allvarligt talat så är det hyckleri att hålla på Samsung för man tycker att andra bromsar utvecklingen.

Dold text

Det har sagts i ganska många år nu att OLED skulle komma på bred front ganska snart, inom de närmaste 2-4 åren, och det började höras redan innan SED var det mest hypade vill jag minnas. Men OLED har ännu inte kommit loss.

Sonys utveckling av OLED - som var främst tillsammans med Samsung, ironiskt nog, innan Samsung drog i handbromsen - dog ut i och med Sonys finansiella haveri som briserade 2012.

Skrivet av MarkoV:

När jag var på IFA 2015 så pratade jag med alla tillverkarna och det är bara LG som satsar helhjärtat. Samsung mjölkar fortfarande marknaden för det är billigt att tillverka och de kan sälja på sitt namn.
Bullshit att de kan göra OLED skärmar 1080p som har MKT högre pixeldensitet (mobiler) men inte kan göra vettiga tv skärmar? Kolla bara på LG, helt sjukt bra TV apparater.

Vad är MKT?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GilbertG:

Samsung har i princip bestämt sig för att inte göra OLED till en massmarknadsprodukt. Det var främst Samsung som dödade SED, FED och i stort sett allt annat genom att prisdumpa LCD-paneler för att omöjliggöra nya tekniker.

De tjänar gott på LCD och vill inte ha någon utveckling. Så tänk på det nästa gång du hatar Apple

kunde inte låta bli flamebaiten. Men allvarligt talat så är det hyckleri att hålla på Samsung för man tycker att andra bromsar utvecklingen.

Dold text

Det har sagts i ganska många år nu att OLED skulle komma på bred front ganska snart, inom de närmaste 2-4 åren, och det började höras redan innan SED var det mest hypade vill jag minnas. Men OLED har ännu inte kommit loss.

Sonys utveckling av OLED - som var främst tillsammans med Samsung, ironiskt nog, innan Samsung drog i handbromsen - dog ut i och med Sonys finansiella haveri som briserade 2012.

Vad är MKT?

Förkortning av ordet mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

"Samsung dödade SED". Nah...

Samsung gjorde nog bara vad varje företag med den sortens muskler alltid gör, säljer, tar marknadsandelar och lever vidare. SED dog på grund av patentstridigheter i kombination med finanskrisen. Finns läsning på Wikipedia för den intresserade.

Frågan är om SED-tekniken hade hållt hela vägen fram? Troligtvis hade det konkurrerat ut plasma men sedan tynat bort i takt med nuvarande utvecklingen mot 4K-paneler med hög ljusstyrka, större färgomfång och HDR.

Att Samsung inte tillverkar stora OLED-TV handlar om det som tagits upp tidigare att de får inte upp avkastningen på tillverkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

"Samsung dödade SED". Nah...

Samsung gjorde nog bara vad varje företag med den sortens muskler alltid gör, säljer, tar marknadsandelar och lever vidare. SED dog på grund av patentstridigheter i kombination med finanskrisen. Finns läsning på Wikipedia för den intresserade.

Frågan är om SED-tekniken hade hållt hela vägen fram? Troligtvis hade det konkurrerat ut plasma men sedan tynat bort i takt med nuvarande utvecklingen mot 4K-paneler med hög ljusstyrka, större färgomfång och HDR.

Att Samsung inte tillverkar stora OLED-TV handlar om det som tagits upp tidigare att de får inte upp avkastningen på tillverkningen.

Tala om lösryckt mening... Den var lite längre än så, och ska utläsas "Samsung dödade skärmteknikutvecklingen". Och argumentet att företag är företag/boys will be boys är väl knappast en förmildrande omständighet.

Jag är mycket väl insatt i historien kring SED, jag länkade ju själv till Wikipedia-artikeln.

Varför tvivlar du på att SED hade fungerat i praktiken? Och varflr skulle just ljusstyrka och färgomfång vara begränsningar med tanke på att det är "CRT-baserat"?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd

Köpte mig en 55EG910V för 12 000:- när Siba erbjöd 20% rabatt i helgen. Har haft den i ungefär en vecka nu och kunde knappast vara mer nöjd. En underbar TV helt enkelt. Bryr man sig, som jag, varken om 4K eller HDR så finns det ingen annan TV som slår den bildkvalitet man får, bortsett från andra dyrare OLED-modeller så klart.

+ Allt!

- Nu ser alla andra skärmar hemska ut i jämförelse.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alle22:

Kanske finns det vissa brister?

Jag kommer vänta med OLED tv tills 2020 där det kommer förmodligen slå igenom. Nöjd med panasonic ST50 sålänge.

Det gör det. Bland annat lider OLED av en kraftig inbränning och är dessutom svindyr att producera. Dessutom lider OLED av en rad olika barnsjukdomar som gjort att många tillverkare valt att satsa på andra tekniker.

Skrivet av Alle22:

Det går nog att lösa med tiden. Använder man en skärmsläckare eller liknande som byter bilder så kan det rädda en del.

Vad sägs om logotyper som TV kanaler har i hörnen? De är oftast de som bränner in och dessa går inte att komma undan. Om man nu inte vill sitta och zapa runt var tredje minut.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Det gör det. Bland annat lider OLED av en kraftig inbränning och är dessutom svindyr att producera. Dessutom lider OLED av en rad olika barnsjukdomar som gjort att många tillverkare valt att satsa på andra tekniker.

lite som plasma

Vad sägs om logotyper som TV kanaler har i hörnen? De är oftast de som bränner in och dessa går inte att komma undan. Om man nu inte vill sitta och zapa runt var tredje minut.

logotyperna är väl inte längre än 20-30 min sedan kommer det reklam som gör att logotypen försvinner ett tag. Tror inte det är så jätte farligt men farligast är om man använder OLED skärm som dator skärm eller liknande där du har stillbilder.

Permalänk
Avstängd

Jag kör främst datorn och min Playstation 4 till min 55EG910V och jag har då inte lagt märke till någon inbränning alls. Jag bytte till OLED från en LG-plasma, årsmodell 2013 (deras dåvarande näst bästa modell). Jag hade även en annan plasma innan LG-plasman och båda dessa paneler led av tillfällig inbränning redan efter ca. 15-20 minuter medan min 55EG910V inte visar någon tendens alls för inbränning trots att jag har haft uppe statiska texter/bilder under betydligt längre perioder än så ett flertal gånger på min 55EG910V. Jag misstänker att LG har lyckats minska risken för inbränning med sina senare modeller. Om inte annat verkar risken i alla fall vara avsevärt mindre med OLED än med plasma, enligt mina egna erfarenheter.

I instruktionsboken till min 55EG910V står följande, se nedan.

"Om du visar en stillbild (t.ex. en TV-kanals logotyp, en meny på skärmen, någon scen från ett TV-spel eller en dator) för länge kan det skada skärmen och orsaka eftersläckning av bilden. Detta kallas frysta bilder. Det kan sitta i länge eller aldrig försvinna.

Undvik att visa stillbilder på TV-skärmen under en längre period (en timme eller längre för OLED).
Om bildformatet är inställt på 4:3 under lång tid kan det resultera i frysta bilder på panelens kanter."

Risken finns med andra ord men hittills har i alla fall jag inte lagt märke till några sådana tendenser alls.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av GilbertG:

Varför tvivlar du på att SED hade fungerat i praktiken? Och varflr skulle just ljusstyrka och färgomfång vara begränsningar med tanke på att det är "CRT-baserat"?

Titta på de hårda siffrorna för teknik som exciterar fosfor. De bästa plasmamodellerna kom endast i väldigt specifika fall upp till över 200 nits, bildrören runt 100 mits. Färgrymden är begränsad. Nuvarande färgstandard är baserat på vad som är praktiskt gångbart med exciterad fosfor.

Utvecklingen går vidare mot HDR med minimum 500 eller 1000 nits, 4K och större färgrymder mot DCI-P3 och slutligen Rec.2020. Här finns det inga som helst underlag för hur SED skulle kunna hänga med i den utvecklingen.

Teknik som aldrig blev något, likt SED, får ofta en glorfierad status. De jämförs alltid utifrån sin potential att bli något fantastisk. Vem som helst kan drömma upp något fantastiskt och felfritt, en paragon rent av. Gärna med någon ond skurk som dödade den fantastiska tekniken.

Men allt vi vet om SED är att några personer blev grymt imponerade på något mässgolv 2008. Den sagan räcker inte långt i min värld.

Permalänk
Skrivet av Asusboy:

Då blir det helt enkelt att vänta och köpa något under tiden! Curved tv var alltså inget att ha?

Tippar att curved är som 3d ungefär en säljfluga så folk skulle köpa nya tvapparater oavsett om de behövde eller inte men inte mycket mer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Samsung har använt OLED på deras telefoner i många år. Jag tycker det är konstigt att de inte vill göra OLED TV.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av MarkoV:

När jag var på IFA 2015 så pratade jag med alla tillverkarna och det är bara LG som satsar helhjärtat. Samsung mjölkar fortfarande marknaden för det är billigt att tillverka och de kan sälja på sitt namn.
Bullshit att de kan göra OLED skärmar 1080p som har MKT högre pixeldensitet (mobiler) men inte kan göra vettiga tv skärmar? Kolla bara på LG, helt sjukt bra TV apparater.

Skrivet av Mega-Dark:

Har hört på Linus TechTips att OLED drar med samma problem som plasman hade. Att bilden kan bränna fast, https://www.google.se/search?q=oleb+&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd... så det kanske är en av alla orsaker till att tekniken inte riktigt har tagit fart än tyvärr

Skrivet av Yrch:

Bara LG som tillverkar OLED med tillräckligt bra yield i dagsläget (Panasonic har släppt en Oled, men det är en LG-panel det med, Philips kommer så vitt jag vet snart (?) släppa nån modell som också bygger LG-panel).

Svaret är "kodak"
http://www.oled-info.com/lg-buys-kodaks-oled-unit

LG köpte detta patent för det var svaret på deras OLED problem, nämligen ljusstyrka och inbränning. Samsung telefoner lider av inbränning, och de har haft dessa problem sedan första OLED displayn, och har det än. Samsungs OLED bygger på RGB teknik, dvs Röd-Grön-Blå diod som kombineras för att göra alla färger. Problemet är att för att göra ljusa färger, måste dioderna dra på rätt hårt, vilket sliter hårt på dem. Så vit på svart bakgrund är mördande för dem. Det största problemet är blåa dioden som har för kort livslängd i så hög ljusmängd. Tror jag läste att de har experimenterat med att köra RGBB, men det har inte fungerat bra än tydligen.

Lägg till att Samsung har problem att få bra yield på större paneler (det enda de har gjort tidigare är små 4-5-6" telefoner och ev någon surfplatta på 8-10-12". Inget ens i närheten av ljusstyrkan och storleken de behöver för stor TV.

LG genom Kodaks patent löste detta genom en speciell Vit diod. Så LG kör RGBV, Rög-Grön-Blå-Vit diod. Detta gör att de kan låta den vita boosta ljusstyrkan, men låta de andra göra färgerna bra. Resultatet är mindre inbränning, mindre ljusstyrka-krav (de klarar sig mao med lite mer defekta dioder då de inte behöver ge så mycket ljus) och kan därför leverera en färdig produkt. Deras tillverkning är inte 100% dock, utan även de har lite yield problem än, vilket är varför panelerna kostar, och varför TVna kostar. Sen har de inte direkt konkurrens heller, så de behöver inte sänka priset

LG äger detta patent och därför har konkurrenterna svårt att göra något "liknande". Röda/Gröna/Gula dioder är fria men en del vita och blåa har patent på sig än. Kodak hade ett av de bästa vita (de utvecklade den för bla blixtrar i typ 40 år), och LG köpte upp den när Kodak gick i konkurs för en struntsumma