Lian Li lanserar skrivbordschassit DK-04

Permalänk
Melding Plague

Lian Li lanserar skrivbordschassit DK-04

Taiwanesiska Lian Li fortsätter utveckla sitt koncept med skrivbord och chassi i ett, där den senaste modellen fokuserar på bättre ergonomi och höj- och sänkbar funktionalitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag behöver faktiskt ett nytt skrivbord...

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Påminner lite om en sådan där skolbänk jag hade när jag gick i grundskolan på 1970-talet. Tycker det är ett bra koncept för man sitter ju ändå vid ett bord när man använder datorn.

Permalänk
Medlem

15k för ett skrivbord : /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timergu:

15k för ett skrivbord : /

Skrivbord som innehåller chassi och är höj och sänkbart samt innehåller profiler och en bra mängd fläktplatser. Det är inget för gemene man direkt.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Inte ofta jag säger det här om Lian Li's mer uppseendeväckande modeller, men det här är faktiskt sp snyggt att jag helt ärligt skulle kunna överväga att ha det ståendes hemma!
Priset är väl tja....du får ett motoriserat skrivbord som i normala fall går på några tusen om du ska ha ett med kvalitet. IKEA:s varianter kostar ju från ca 4000:- och uppåt, vilket skulle ge "chassit" ett pris på ca 10-1100:- vilket så klart är hiskeligt mycket.
Men på designfronten ser det inte alltför illa ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Minnesfunktion för höjdinställningen är något jag gärna vill ha, men "bordskivan" är åt skogen för tjock för mig (rymmer inte knän/lår med den sittställning jag normalt har). Jag skulle föredra att datorkomponentutrymmet istället var vertikalt, placerat i bakkanten. Och glasskiva går fetbort, det är det sämsta bordskivematerialet jag vet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Hade köpt utan att tveka om det kostat 8-9k, behöver ett nytt skrivbord, och höj/sänkbart är ganska högt på listan. Men kan förstå att det kostar så mycket... Så mycket aluminium kan inte vara billigt, det bli nog få som tillverkas också, vilket troligtvis betyder att någon tjomme står och hanterar plåtarna för hand framför en bockmaskin.

Det har verkligen allt jag vill ha, fast priset bränner ju ett ganska rejält hål i fickan...

Permalänk
Medlem

Jag tycker också att konceptet är bra med en dator inbyggd i bordet, spara plats och håll det "rent".
Däremot finns det väldigt många brister med Lian Li:s bord, som jag har väldigt svårt att se varför man som produktutvecklare inte har gjort bättre.

Till exempel:

  • Varför måste framkanten på bordet vara ca 10 cm hög? Det här skulle inte funka för många då bordet inte går att sänka till optimal höjd.

  • Varför ska I/O-panelen vara på framsidan av bordet och inte på kortsidan, där man slipper att komma åt ON/OFF och resetknappen av misstag, och man riskerar inte att bryta av USB-minnen och audiokontakter som följd av att kläder fastnar i dom eller att man t.ex. vänder sig om och stolsryggen krockar med dom. Praktiskt hade ju kunnat vara att ha IO-panelen i bordsskivan nära ena kortsidan och strömknapparna på kortsidan.

  • Varför använder man inte risers för att slippa montera grafikkort ståendes så att höjden på hela "chassit" som komponenterna ligger i skulle kunna minskas avsevärt? (Sen behöver ju inte chassidelen vara jämnhög utmed hela bordets bredd, högt vid moderkortet och sen grundare i övrigt hade ju varit smart.

  • Varför måste man se ner in i bordet genom en glasskiva? Ganska onödigt och glaset visar upp fingeravtryck och smuts som få andra material.

Väntar på att få se nästa generation av dessa produkter, men så länge de inte kommer ner mot ca 5000kr blir det inte aktuellt, speciellt inte med så halvdana lösningar som det är nu. Designen är dock stilren och snygg överlag, vilket är en frisk fläkt i sammanhanget.

Permalänk
Medlem

Hon sa backslack i Facebook-URL... Inte så lyckat kanske.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

För det priset hade jag förväntat de skulle göra det tillgänglig för EATX formfaktor...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tilltalade mig inte alls... Det hör inte til lvanligheten med lian li

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Avstängd

Skräp

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Hon säger även att kontrollpanelen för att justera höjden är på "the left side".. Är jag så förbannat dålig på höger och vänster eller har inte hon helt jävla fel?

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - BenQ EX3501R
Bärbar: MacBook Pro 13 M1
Mobil: Apple iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Medlem

Alla sådana här skrivbord är för tjocka, vill hellre ha något man kan hänga på väggen. Typ såhär:

Permalänk

Ikea måste komma med ett skrivbordschassi snart!

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Inget man tar med sig på lan direkt

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dedde:

@Ozzed: Hon säger även att kontrollpanelen för att justera höjden är på "the left side".. Är jag så förbannat dålig på höger och vänster eller har inte hon helt jävla fel?

Ja det har du rätt i.. Det gör hon! Ingen vidare påläst presentation alltså.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det största problemet med skrivbordschassin är att dem alltid måste vara så tjocka för att kunna husera tekniken, det gör att en obekväm och oergonomisk arbetsställning skapas och gör hela skrivbordet otympligt för vardagligt arbete. Jag tycker att det är ett häftigt koncept absolut, och jag hade önskat att tekniken var mycket tunnare än den är idag!

Vi har väl alla drömt om att kunna sätta oss ner vid ett bord och ha en fullfjädrad kontrollstation vid fingrarna?!

Det jag försöker komma till är att vi kanske skulle behöva kolla på att förändra formen på skrivborden för att få en dator att vara en integral del av den och utesluta de ergonomiska problemen som skapas. När man designar något sådant har man väldigt goda förutsättningar för att få det att fungera, beroende på vilken teknik man vill fylla bordet med. Ett skrivbord behöver inte vara kvadratiskt.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dedde:

@Ozzed: Hon säger även att kontrollpanelen för att justera höjden är på "the left side".. Är jag så förbannat dålig på höger och vänster eller har inte hon helt jävla fel?

Jag tycker det ser ut så. Om du sitter vid skrivbordet så är din vänstra hand vid kontrollerna. Om du sitter under skrivbordet med ryggen mot väggen så är de på höger sida. Så tycker jag det ser ut på bilderna i artikeln iallafall.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Alla sådana här skrivbord är för tjocka, vill hellre ha något man kan hänga på väggen. Typ såhär:

https://i.ytimg.com/vi/242e3ni2oiU/maxresdefault.jpg

Varför vill du hänga ett skrivbord på väggen?

Permalänk
Medlem

tycker personligen att det är på tok för dyrt. bygga ett liknande eget med ikeas bord hade hållt dig troligen långt under 5 siffror.
tjejen som presenterade allt störde mig sjukt mycket. hon säger vissa saker fel, och störde mig enormt på att hon inte kunde säga "five and a quarter inch bay in the front".
varför är bordet 15-20cm hög för? använd en pci riser och lägg kortet ned istället och skit i luftkylare (folk som köper detta kommer högst troligen ändå köra hard tubes). då hade dom väl kunnat ha bordet 10cm högt bara.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Höger sida i videon

Skrivet av Sca:

Jag tycker det ser ut så. Om du sitter vid skrivbordet så är din vänstra hand vid kontrollerna. Om du sitter under skrivbordet med ryggen mot väggen så är de på höger sida. Så tycker jag det ser ut på bilderna i artikeln iallafall.

I videon sitter kontrollpanelen på höger sida men i bilderna sitter den på vänster sida.
Förmodligen så har bilderna standardutförandet men jag skulle tro att man kan byta sida om man vill och det är vad dom har gjort i videon.
Sen är väl videon och ljudet inspelat separat och ingen har kontrollerat att vad som sägs stämmer överens med vad som visas.

Permalänk
Medlem

Blir det inte blåsigt om benen? In och utblås hade jag satt på sidorna. Hade även gjort det smalt på mitten så att benen får plats. Snyggare att placera komponenter på sidorna. På mitten ställer man ju skärm och tangentbord.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem

Djupet då? Det är egentligen det mått som är viktigast för mig när man väljer skrivbord. Vill gärna ha så djupt som möjligt. Tittar man t.ex. på IKEA kan man ju bara få 80 som djupast, skulle gärna se 100 som alternativ så man kan komma en bit från skärmen.

Permalänk

Lite litet, alltför dyrt.
Borde ha ett utrymme för kabeldosa, sladdar och router mm.

Permalänk
Medlem

@Captain_Spock: Höj och sänkbart skrivbord kan man få för 5000 spänn och ett ordentligt chassi för 1500. Men visst har du rätt i att det inte är för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Minnesfunktion för höjdinställningen är något jag gärna vill ha, men "bordskivan" är åt skogen för tjock för mig (rymmer inte knän/lår med den sittställning jag normalt har). Jag skulle föredra att datorkomponentutrymmet istället var vertikalt, placerat i bakkanten. Och glasskiva går fetbort, det är det sämsta bordskivematerialet jag vet.

Jag sa precis samma sak när det stod ett sånt här (inte v4) på DH till snubben bakom snöret och utan att blinka blev jag insläppt bakom och ombedd att provsitta. "Sjunk ner!!!!! Sitter du bra?" ... "Eh, ja... faktiskt?" ... "Slår du i benen?!!!!!!" ... "Nej?" ... "Hahaaaa!" *triumferande leende* (Minns inte vad han heter, han på komplett tror jag det var).

Så, prova... jag var också övertygad om att jag skulle sopa i benen med tanke på hur jag sitt-ligger i vanliga fall.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Jag sa precis samma sak när det stod ett sånt här (inte v4) på DH till snubben bakom snöret och utan att blinka blev jag insläppt bakom och ombedd att provsitta. "Sjunk ner!!!!! Sitter du bra?" ... "Eh, ja... faktiskt?" ... "Slår du i benen?!!!!!!" ... "Nej?" ... "Hahaaaa!" *triumferande leende* (Minns inte vad han heter, han på komplett tror jag det var).

Så, prova... jag var också övertygad om att jag skulle sopa i benen med tanke på hur jag sitt-ligger i vanliga fall.

Jo, det bästa är förstås att prova. Men även ramen under IKEA Galant är i farozonen för mig och jag vill inte hålla armarna högre upp så jag sabbar ergonomin (då jag har haft ergonomikopplade kroppsliga problem tidigare, varav en av dem t.ex. löstes genom att skaffa TKL-tangentbord).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOOMDUDEMX:

I videon sitter kontrollpanelen på höger sida men i bilderna sitter den på vänster sida.
Förmodligen så har bilderna standardutförandet men jag skulle tro att man kan byta sida om man vill och det är vad dom har gjort i videon.
Sen är väl videon och ljudet inspelat separat och ingen har kontrollerat att vad som sägs stämmer överens med vad som visas.

Tittar man på bilderna så ser det ut som att man kan välja placering för nivå-kontrollern på höger eller vänster sida

Håller med kring djupet på skrivbord med tanke på att vissa skärmar tar lite plats som t.ex Asus PG348Q vill man ha lite yta tillgodo, Lian Li bordet är "bara" 750 mm djupt enligt hemsidan :/

Model: DK-04 X: http://www.lian-li.com/en/dt_portfolio/dk-04/
Color: Black
Dimensions: (W)1200mm (H)780mm~1170mm (D)750mm
Load on tabletop: 100kg (max)
Desktop Material: Tempered Glass
Body Material: Aluminum
Leg Material: Iron
Net Weight: –kg
5.25" drive bay: 5.25" x1
3.5" drive bay: 3.5" or 2.5" HDD x8
Motherboard: ATX, Micro-ATX
System Fan: (Front)120mm Fan x4 (Rear)120mm Fan x4
I/O Ports: USB3.0 x 4 / HD Audio
Maximum Compatibility VGA Card length: 320mm
CPU cooler height: 140mm
Radiator: 120mm x480mm 120mm x240mm
PSU: ATX PSU (Optional)

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch