Acer Predator Z1 ny serie gamingskärmar

Permalänk
Medlem

Acer Predator Z1 ny serie gamingskärmar

Under Acers "next@acer" event visade man en ny serie skärmar som minst sagt är intressanta.
I den här videon nämns att skärmarna kommer ha IPS-panel, G-Sync, vara krökta, 144Hz ända upp till 200Hz native, 1080p, 1440p, 2160p och ha samma layout som ASUS med joystick och knappar på baksidan:
https://www.youtube.com/watch?v=uhWVIV1i6qc

Här nämns även 21:9 och ska tydligen släppas i juni:
http://www.acer.com/ac/en/US/press/2016/182661

Känns lite väl otroligt att ha alla dessa specifikationer med IPS-panel, har endast hört om VA-paneler med liknande specifikationer, kanske killen i videon har fått specifikationerna lite fel, vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Min:

Under Acers "next@acer" event visade man en ny serie skärmar som minst sagt är intressanta.
I denna video nämns att skärmarna kommer ha IPS panel, vara krökta, 144hz ända upp till 200hz native, 1080p, 1440p, 2160p och ha samma layout som ASUS med joystick och knappar på baksidan:
https://www.youtube.com/watch?v=uhWVIV1i6qc

Här nämns även 21:9 och ska tydligen släppas i juni:
http://www.acer.com/ac/en/US/press/2016/182661

Känns lite väl otroligt att ha alla dessa specifikationer med IPS-panel, har endast hört om VA-paneler med liknande specifikationer, kanske killen i videon har fått specifikationerna lite fel, vad tror ni?

tror du verkligen Acer "anställd" skulle säga fel specc i en intervju ?

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

Det var ju en 1080p, IPS, G-Sync och 144Hz monitor som jag saknade förra året när alla tillverkarna drämde ut med synkroniseringsskärmar och då var man ju tvungen att gå upp till en högre upplösning 1440p för att få uppleva det en gamer alltid velat ha i funtioner. Jag är inte ett dugg missnöjd men 1080p som idag klarar av många spel med kraftfulla grafikkort upp till 144FPS är ju verkligen fanatstiskt. Lyxigt dom som inte har hoppat steget högre än 1080p och har såpass kraftigt grafikkort. Är väldigt avis men ändå inte.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv

Vi har haft 200hz gamingskärmar med bra färgåtergivning och kontrast sedan 90 talet. Detta uttalandet är knappast konstigt i från acer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

tror du verkligen Acer "anställd" skulle säga fel specc i en intervju ?

Nej, men låter lite väl otroligt att det ska komma IPS 200Hz native skärmar då det endast funnits VA-paneler med så pass hög uppdateringsfrekvens och då är det med överklockning. Jag har då inte sett någon panel som ska tillverkas med de här specifikationerna, det nämns inte heller i Acers pressmeddelande att det ska vara IPS, därför blir jag lite tveksam.

Permalänk
Medlem

Detta ser ju riktigt lovande ut.

Permalänk
Skrivet av Netforce:

tror du verkligen Acer "anställd" skulle säga fel specc i en intervju ?

Med tanke på hur duktiga och engagerade folk i allmänhet är på sina arbeten så känns det rätt troligt ja.

Betraktningsvinklarna på skärmen i klippet var absolut inget att hurra över tycker jag.
Se sekvensen några gånger när han vrider skärmen fram och tillbaka.

Men han kan ju alltid skylla ifrån sig med att han fått fel info från högkvarteret. Inte kan man begära att en person med hans befattning ska kunna se skillnad på en VA- och IPS-panel.
Men vad säger ni andra? Kan det trots allt vara en IPS-panel på skärmen i klippet?
Eller kan vara kan det så klart vara, jag är absolut inte helt säker. Men vad håller ni för troligt att det är?

Dold text
Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Med tanke på hur duktiga och engagerade folk i allmänhet är på sina arbeten så känns det rätt troligt ja.

Betraktningsvinklarna på skärmen i klippet var absolut inget att hurra över tycker jag.
Se sekvensen några gånger när han vrider skärmen fram och tillbaka.

Men han kan ju alltid skylla ifrån sig med att han fått fel info från högkvarteret. Inte kan man begära att en person med hans befattning ska kunna se skillnad på en VA- och IPS-panel.
Men vad säger ni andra? Kan det trots allt vara en IPS-panel på skärmen i klippet?
Eller kan vara kan det så klart vara, jag är absolut inte helt säker. Men vad håller ni för troligt att det är?

Dold text

I pressmeddelandet står det om en specifik modell som ska vara 30", 2560x1080, upp till 200Hz och 1800R krökning. Vad jag har sett finns det bara en panel som är i närheten av de specifikationerna, M300DVR01.0 från AUO som är 30", 2560x1080, 144Hz, 2000R krökning och AMVA, den skulle även börja tillverkas i Q1 2016 så det är troligtvis den som kommer användas i en av skärmarna.
I så fall skulle den skärmen mest bli en 30" version av Acer Z35 med lite annan design. VA-panelerna har visat sig vara för långsamma för att ta vara på så pass hög uppdateringsfrekvens, på Acer Z35 blir det bäst att använda 120Hz för att inte få allt för mycket eftersläp och skuggor.

Om det stämmer att den panelen ska användas får man hoppas att det kommer någon skärm med IPS-panel och 144Hz i alla fall.

Permalänk
Medlem

Äntligen 1080p 144Hz(+), GSYNC och IPS! Trodde det aldrig skulle komma och tänkte redan nöja mig med TN panel av samma format. Däremot ber jag att Acer avskaffar dendär fasansfulla orangea foten. Personen som designat den borde få sparken

Hoppas inte det är krökt på 1080p modellen, 24" behöver ju knappast vara krökt.

Däremot tvivlar jag starkt på att någon IPS panel klarar av 200Hz, t.o.m. 165Hz har ju visat sig vara en stretch i Acers och ASUS 1440p 165Hz modeller. Tror nog mera det är för "epeen" skull, i praktiken tycks ju IPS toppa vid 144Hz ca. vad det kan återge utan att öka på ghosting problem/artefakter.

+1 för Acer dock, de är verkligen på gång när det gäller gaming skärmar. Hade nu länge väntat på att ASUS nya GSYNC 1080p modell ska komma ut men det dröjjer något fasansfullt och Acer redan släppt sin för ett tag sen och vi har inte ens fått någon modellbeteckning på ASUS kommande produkt.

EDIT: 27" på 1080p, borde ju ha varit 24"

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Min:

Under Acers "next@acer" event visade man en ny serie skärmar som minst sagt är intressanta.
I den här videon nämns att skärmarna kommer ha IPS-panel, G-Sync, vara krökta, 144Hz ända upp till 200Hz native, 1080p, 1440p, 2160p och ha samma layout som ASUS med joystick och knappar på baksidan:
https://www.youtube.com/watch?v=uhWVIV1i6qc

Här nämns även 21:9 och ska tydligen släppas i juni:
http://www.acer.com/ac/en/US/press/2016/182661

Känns lite väl otroligt att ha alla dessa specifikationer med IPS-panel, har endast hört om VA-paneler med liknande specifikationer, kanske killen i videon har fått specifikationerna lite fel, vad tror ni?

Du hade rätt, det är VA panel, i alla fall på Acer Predator 29.5" 144Hz Curved G-Sync Monitor Z301Cbmiphzx.
Jag är sugen på att skaffa den eftersom jag vill ha ultra widescreen och gsync, men inte jättestor skärm, är van vid 23", och 2560x1080 skulle räcka utmärkt för mig eftersom jag är van vid 1920x1080. Men vet inte om den är bra. Det finns i stort sett inga recensioner på den. Jag har idag en 23" Eizo Foris FS2333 från 2012 som har skitsnygg färgåtergivning tycker jag själv. Vad tror ni, skulle jag bli missnöjd med den här skärmen med VA panel?

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE