Problem med att få igång DTS ljud.

Permalänk

Problem med att få igång DTS ljud.

Tjena, detta är min första tråd här på forumet.

Jag har nyligen köpt ett Logitech Z 5500 av en polare och jag kör optisk ljudkabel till datorn, jag har ett ASUS VI Impact Mini ITX modekort som också använder Realtek ljudprogrammet. Jag har aktiverat DTS Audio i Windows och i Realtek men sen får jag inget ljud, är det någon som kan veta vad som är problemet?

Mvh Martin.

Permalänk
Medlem

Har du valt "Digitalt ljud (S/PDIF)" under "uppspelningsenheter ?

Permalänk

@Svensktiger: Om du menar den ikonen som ser ut som en bilstereo så ja

Permalänk
Medlem

När du säger DTS, vad menar du då.

Menar du att du försöker kolla på en film med DTS ljudspår och det kommer inget ljud?
Om filmen ex har DTS så aktivera DTS encode i mediaspelaren.

Måste vara aktiverat både i ljud i kontrollpanelen och i mediaspelaren för det ska kunna avkoda det.

Ex såhär ser det ut i MPCHC

Permalänk

@JimmieSan: Det kommer inget ljud i windows heller.

Permalänk
Rekordmedlem

Windows har inga ljud som är DD/DTSkodade, det är källan som bestämmer vad som kommer ut såvida du inte har ett ljudkort med dtsenkoder, har du ett ljudkort med "DTS connect" så kan det enkoda alla ljud till dts annars är det bara en del filmer som använder dts.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Okej, tack =D