Windows 7 pro produktnyckel Och windows 10 pro ren några frågor hjälp.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har man uppgraderat från en aktiverad W7 till aktiverad W10 och gör en ren installation kan man hoppa över steget där man anger licensnyckel.

Ja jo det vet jag om windows 10 det va därför jag uppgraderade till det för att inom några dagar gå tillbaka
till windows 7. men istället för att gå tillbaka via windows 10 eller återställningspunkt ville göra en ren installtion av win 7 pro.

tack för hjälp

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Han ville även göra en W10 installation, därav våra svar.

Jag har redan uppdaterat till windows 10 pro som jag skrev längst upp och
det funkar perfekt. Gjorde detta bara för att få det registrerat och gratis nu då så jag kan installera det
när jag vill sen.

Saken var att när jag tänkte backa tillbaka till windows 7 pro så varför inte passa på att
göra en ren installation.

Därför undrade jag var Licensnyckeln fanns till windows 7 pro.

Tack för hjälp.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Eller, så går du tillbaka till den befintliga, gräver ut nyckeln med hjälp av verktyget du fick tidigare, provar nyckeln du fick fram på Microsofts sida, annars får du tanka Windows 7 installationen med hjälp av någon annan dators nyckel, och använda din egen vid installationen. För din egen skull bör du testa din nyckel i en virtuell miljö innan du installerar, så att du vet att nyckeln godtas under installationen, annars finns det risk att systemet blir stående utan boot-möjlighet, och inget OS tillgängligt.
Mindre kul.
B!

Låt säga att att när jag gått tillbaka till win 7 pro gräver fram nyckeln.

Lånar en win 7 pro skiva installerar lägger in min nyckel varför skulle den inte godtas.

Och om det går fel varför står jag utan boot möjlighet det finns ju recovery i bios och denna ligger ju på en osynlig partition.

Och hur testar jag nyckel i virtuell miljö.

många frågor.

Tack för all hjälp i alla fall

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DataGnutten:

Det går inte ladda ner utan nyckel på microsofts sida.
Nä det är säkert inte svårt att fixa ett äkta win 7 pro olagligt.
Men det ju inte det jag vill..

Det går alldeles utmärkt att ladda ner från microsoft. Du har en månad på dig att aktivera.

Permalänk
Skrivet av Batwoman:

Det går alldeles utmärkt att ladda ner från microsoft. Du har en månad på dig att aktivera.

Kan du vara snäll att skicka den microsoft länken till mig där det går att ladda ner windows 7 pro
utan produktnyckel.

Tack på förhand

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DataGnutten:

Kan du vara snäll att skicka den microsoft länken till mig där det går att ladda ner windows 7 pro
utan produktnyckel.

Tack på förhand

Finns länkar här kolla runt.

Permalänk
Medlem

Man kan bara ladda ner Windows 7 från Microsofts hemsida ifall man har en Retail licens. Har man en OEM licens så är det istället datorbyggaren som står för supporten och det är därför datorbyggarens problem att ordna fram en ny installationsskiva.

Permalänk
Skrivet av kalle-anka:

Man kan bara ladda ner Windows 7 från Microsofts hemsida ifall man har en Retail licens. Har man en OEM licens så är det istället datorbyggaren som står för supporten och det är därför datorbyggarens problem att ordna fram en ny installationsskiva.

Okej de är ju OEM jag har så då är ju det uteslutet.

Men om jag då lånar en win 7 pro skiva som jag frågade här ovan kan jag då använda en sådan
om jag gräver fram min nyckel.

Tack

Permalänk
Medlem

Det borde gå att göra så.

Jag vet inte om det måste vara en Windows 7 Pro OEM skiva eller om det går lika bra med en Windows 7 Pro Retail skiva. Alternativt om du skulle kunna låna någons Windows 7 Pro Retail nyckel för att tanka ner installationsfilen från Microsofts hemsida och sen aktivera Windows med din egen Windows 7 Pro Retail nyckel.

Eftersom Microsoft har slutat sälja Windows 7 så är det inte längre lika enkelt att få tag i filerna och nya nycklar, vilket man så klart kan förstå.

Permalänk
Skrivet av kalle-anka:

Jag vet inte om det måste vara en Windows 7 Pro OEM skiva eller om det går lika bra med en Windows 7 Pro Retail skiva. Alternativt om du skulle kunna låna någons Windows 7 Pro Retail nyckel för att tanka ner installationsfilen från Microsofts hemsida och sen aktivera Windows med din egen Windows 7 Pro Retail nyckel.

Eftersom Microsoft har slutat sälja Windows 7 så är det inte längre lika enkelt att få tag i filerna och nya nycklar, vilket man så klart kan förstå.

Ok jag hade ju OEM som sagt så en Windows 7 Pro Oem skiva skulle väl funka då.

Tack för hjälpen.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av DataGnutten:

Datorn kom med Windows 7 Pro

Gäller Klisterlapp ändå nu då.

Tack för svaret

Ja, det ska vara nån form av lapp med din produktnyckel på. Hyffsat säker på att det står i licensavtal och mellan datortillverkare och MS.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av DataGnutten:

Okej de är ju OEM jag har så då är ju det uteslutet.

Men om jag då lånar en win 7 pro skiva som jag frågade här ovan kan jag då använda en sådan
om jag gräver fram min nyckel.

Tack

Ja.

Skrivet av kalle-anka:

Jag vet inte om det måste vara en Windows 7 Pro OEM skiva eller om det går lika bra med en Windows 7 Pro Retail skiva.

Nej, det finns inga såna skivor egentligen. en fil i "Sources"-mappen på skivan reglerar detta, fast inte alls.
Nyckeln bestämmer OEM/Retail.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Ja.

Nej, det finns inga såna skivor egentligen. en fil i "Sources"-mappen på skivan reglerar detta, fast inte alls.

Ok då spelar det ingen roll vilken skiva det är då bara det är win7 pro skiva.

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Räcker det att tanka ner en Windows 7 Home fil med hjälp av en Home Retail nyckel och sen bara radera ei.cfg för att installera Windows 7 Pro? I så fall borde problemet vara mycket enklare att lösa eftersom övergivna Home nycklar är betydligt vanligare än övergivna Pro nycklar.

Permalänk
Medlem

Tänkte på att du skrev om ditt utrymme och vill då påpeka att Windows 10 tar nästan 20GB mindre än vad Windows 7 gör.

Att du hade så pass lite kvar efter att du uppgraderade ditt win 7 till 10 är att windows.old mappen ligger kvar på disken..Går att ta bort om man vill..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Ja, det ska vara nån form av lapp med din produktnyckel på. Hyffsat säker på att det står i licensavtal och mellan datortillverkare och MS.

Ja det sa ju microsoft när jag ringde dom att det ska finnas. Ring Lenovo sa han dom ska fixa fram eller tala om var det finns.
Men jag hittar ingen och Lenovo Sa som jag skrev ovan att dom ingen nyckel har och att jag skulle leta i windows eller på kartongen jag fick datorn i..Har letat men det finns absolut inget någonstans läst varenda lapp som kom med också.

Konstigt.

Nu vill man ju faktiskt ha reda på vad som är rätt eller fel då.

Ska kolla upp med Microsoft igen för att klargöra i morgon.

Tack i alla fall

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderade pga regelbrott §7/§8*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av kalle-anka:

Räcker det att tanka ner en Windows 7 Home fil med hjälp av en Home Retail nyckel och sen bara radera ei.cfg för att installera Windows 7 Pro? I så fall borde problemet vara mycket enklare att lösa eftersom övergivna Home nycklar är betydligt vanligare än övergivna Pro nycklar.

Ta bort ei.cfg så får du tillgång till de versioner som finns i "Install.wim"
Eftersom man använder en retaillicens på MS sida bör man också få tag på en retail-ISO, dessa innehåller alla versioner (förutom Enterprise)

Men du måste ju fortfarande ha Pro-nyckel om du installerar Pro.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av DataGnutten:

Ok då spelar det ingen roll vilken skiva det är då bara det är win7 pro skiva.

Tack.

Vilken ISO somhelst, kopiera till USB mha verktyg och ta bort ei.cfg.

Permalänk
Medlem

Och man kan även redigera ei.cfg filen med windows egna program Anteckningar (Notepad) som denna guide beskriver http://www.askvg.com/how-to-choose-desired-windows-7-edition-...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Han ville även göra en W10 installation, därav våra svar.

Fast uppgraderat och konstaterat att det inte fungerar som avsett, har han redan gjort. Han ville nedgradera, och helst via en ren installation från Windows 7 media. Läser ni inte trådarna ni svarar i, eller vad är det som gäller, egentligen?

Skrivet av DataGnutten:

Lånar en win 7 pro skiva installerar lägger in min nyckel varför skulle den inte godtas.

För att av någon anledning fungerar inte alla OEM-nycklar med alla installationsskivor.

Skrivet av DataGnutten:

Och om det går fel varför står jag utan boot möjlighet det finns ju recovery i bios och denna ligger ju på en osynlig partition.

Din boot partitions ska du inte vara så säker på att den fungerar efter att installationen har gjort sitt. Tyvärr har installationsmedia en tendens till att kissa revr över bootsektorn på disken, och sen fungerar inte recoverybooten, för det mesta. Partitionen med de data du behöver finns krav, men datorn vet inte hur den ska komma åt godsakerna.

Skrivet av DataGnutten:

Och hur testar jag nyckel i virtuell miljö.

Kör installationen med din nyckel, i text virtualbox.

Skrivet av kalle-anka:

Problemet är att "ibland" fungerar inte OEMnycklar med valt installationsmedia. Det som alltid har fungerat för mig är att installera med vald nyckel (Home) och sen uppgradera till Pro med den egna. Det går i så fall bra att använda en nyckel som är i bruk, man kan som värst få meddelandet om att nyckeln inte går att aktivera, och att man kan ha råkat ut för programvaruförfalskning på datorn man försöker installera. Men det är först när datorn redan är ominstallerad, och för att lösa problemet ber de en använda en annan nyckel / uppgradera till en annan version, vilket ju passar rätt bra, eftersom det är vad man vill göra här i alla fall.
På datorn med den lånade nyckeln i bruk har det aldrig hänt något, möligen triggar det att man får ringa in och aktivera nyckeln vid nästa ominstallation.

Nå, jag ska inte vara mer hatisk än man man måste. Merparten av inläggen ägnar sig faktiskt åt att försöka hjälpa killen med det han frågar om. Stort plus åt oss här på SweC.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.