Dell Venue 11 Pro (5130) - fel upplösning eller fel i spec från Dustin?

Permalänk
Medlem

Dell Venue 11 Pro (5130) - fel upplösning eller fel i spec från Dustin?

Hoppade på tåget och köpte mig en Dell Venue 11 Pro när Dustin reade ut den för 1249 kr: https://www.dustinhome.se/product/5010932943/venue-11-pro

I specen står det att plattan har 1920x1080 i upplösning.

Jag installerade Windows 10 direkt vid uppstart men jag kan inte ändra upplösning till högre än 1366x768. Nån annan som råkat ut för detta?

Har ni andra med Windows 10 1920x1080 om ni kollar? Jag har laddat hem senaste chipset-drivrutinerna från Dell och återställt Windows 10 installationen men inget verkar hjälpa.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag köpte med, men har inte kollat.

Skall ha dem som tid-terminaler / stämplingsklockor på jobbet så upplösningen spelar iofs ingen roll för mig.

Men surt om plattan är "HD" när den marknadsförs som "Full HD" utav Dustin...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@andreas_dock: Okej, ja då spelar ju upplösningen inte så stor roll. Ligger du kvar på Win 8.1 och har möjlighet att kolla vilken upplösning det är?

Permalänk
Medlem

Min Venue 11 pro 5130 har också högsta upplösning 1366x768 (Windows 8.1).

Permalänk
Medlem

@Zunhs: Låter oroväckande. Köpte du den också på Dustin nu i dagarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roast:

@Zunhs: Låter oroväckande. Köpte du den också på Dustin nu i dagarna?

Det undrar jag med.
Vore ju trist om det är så, när det var ett utav skälen till köp.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roast:

Hoppade på tåget och köpte mig en Dell Venue 11 Pro när Dustin reade ut den för 1249 kr: https://www.dustinhome.se/product/5010932943/venue-11-pro

I specen står det att plattan har 1920x1080 i upplösning.

Jag installerade Windows 10 direkt vid uppstart men jag kan inte ändra upplösning till högre än 1366x768. Nån annan som råkat ut för detta?

Har ni andra med Windows 10 1920x1080 om ni kollar? Jag har laddat hem senaste chipset-drivrutinerna från Dell och återställt Windows 10 installationen men inget verkar hjälpa.

Det låter som att det är ett drivrutins/mjukvaruproblem, då allt pekar mot att skärmen ska vara 1920x1080p, om man kollar hos Dell, sidor där produkten recenserats mm så pekar allt mot att det är en 1920x1080p skärm.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Samma för mig
Fick hem plattan från Dustinhome igår, visar 1366x768. Blir till att returnera den då jag köpte just pga att skärmen skulle vara äkta HD upplösning på 1920x1080 som det stod på deras specifikationssida. Dessutom saknar den NFC (står på Dustins sida att den har det) som jag även ville ha för att "toucha" min MS Miracast mottagare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Det låter som att det är ett drivrutins/mjukvaruproblem, då allt pekar mot att skärmen ska vara 1920x1080p, om man kollar hos Dell, sidor där produkten recenserats mm så pekar allt mot att det är en 1920x1080p skärm.

Nä, trodde också det tills jag hittade denna recention. mitt på sidan hittar man att exakt den modell vi fått hem från Dustin.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av istream:

Samma för mig
Fick hem plattan från Dustinhome igår, visar 1366x768. Blir till att returnera den då jag köpte just pga att skärmen skulle vara äkta HD upplösning på 1920x1080 som det stod på deras specifikationssida. Dessutom saknar den NFC (står på Dustins sida att den har det) som jag även ville ha för att "toucha" min MS Miracast mottagare.

Då ser det ut som att specifikationerna mellan 2 produkter på vägen blivit fel, då det är en annan 5130 modell som har NFC och även 1920x1080p skärm, medans den med 1366x768 skärm saknar NFC.

Skrivet av istream:

Nä, trodde också det tills jag hittade denna recention. mitt på sidan hittar man att exakt den modell vi fått hem från Dustin.

Kan du gå in och kolla på din platta och se om CPU´n är Z3775D?

Som det ser ut som så är det att specifikationerna mellan två 5130 modeller har blivit fel på vägen, så fel specifikationer lades upp.

Men det är det som är bra med att köpa via distans att man kan returnera om det är fel/inte nöjd.

Skapa ett ärende genom att gå till den aktuella ordern - nytt ärende - välj "produktinformationen stämmer ej (exempel fel färg, fel mått), välj vilken produkt det gäller, beskriv problemet och sedan så "skapa ärende" eller ring 08-553 44 000

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Då ser det ut som att specifikationerna mellan 2 produkter på vägen blivit fel, då det är en annan 5130 modell som har NFC och även 1920x1080p skärm, medans den med 1366x768 skärm saknar NFC.

Kan du gå in och kolla på din platta och se om CPU´n är Z3775D?

Som det ser ut som så är det att specifikationerna mellan två 5130 modeller har blivit fel på vägen, så fel specifikationer lades upp.

Men det är det som är bra med att köpa via distans att man kan returnera om det är fel/inte nöjd.

Skapa ett ärende genom att gå till den aktuella ordern - nytt ärende - välj "produktinformationen stämmer ej (exempel fel färg, fel mått), välj vilken produkt det gäller, beskriv problemet och sedan så "skapa ärende" eller ring 08-553 44 000

Yes, står att CPUn är Z3775D.
Tack för infon om hur man gör returen!

Permalänk
Medlem

@roast: Ja, köpte den precis från Dustin.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av roast:

@andreas_dock: Okej, ja då spelar ju upplösningen inte så stor roll. Ligger du kvar på Win 8.1 och har möjlighet att kolla vilken upplösning det är?

Nej vi kommer inte använda dem (köpte 3st) än, så har ingen möjlighet att kolla faktiskt.
Men som sagt, tråkigt om det är så - då jag köpte en Venue Pro när de kom ut (även den hos Dustin) och den har FullHD osv.

Men den kostade ju närmare 5k med så.

Hoppas det löser sig för er med ev. reuter osv.
Kan säga såhär; ni hade dock inte velat köra i native -upplösning på denna plattan om den var 1920x1080 ändå, det blir så sjukt liten text.

Skönt för filmer osv dock, men aldrig när man "jobbar" med den.
Dessutom tycker enheten att den höga upplösningen är ganska jobbig att dra runt, då den blir seg och kan hacka lätt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Den jag beställde hade 1366x768 både i 8.1 och 10. Det är native. Dustin har vart ute och cyklat. Men ärligt talat för dessa pengar duger det fint. Gillar inte högupplöst ändå. Ett jäkla tjafs med min Surface att övertala alla program att skalera up.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Nej vi kommer inte använda dem (köpte 3st) än, så har ingen möjlighet att kolla faktiskt.
Men som sagt, tråkigt om det är så - då jag köpte en Venue Pro när de kom ut (även den hos Dustin) och den har FullHD osv.

Men den kostade ju närmare 5k med så.

Hoppas det löser sig för er med ev. reuter osv.
Kan säga såhär; ni hade dock inte velat köra i native -upplösning på denna plattan om den var 1920x1080 ändå, det blir så sjukt liten text.

Skönt för filmer osv dock, men aldrig när man "jobbar" med den.
Dessutom tycker enheten att den höga upplösningen är ganska jobbig att dra runt, då den blir seg och kan hacka lätt.

Jag var nära på att slå till på den. Min tanke var att läsa PDF:er på den och då är Full HD att föredra även om det innebär liten text. Magasin osv ser grymt ut på 10" men hade varit en besvikelse om det var 10" och 1366x768.

Men jag kanske är ensam om den åsikten. Skönt att jag inte slog till, nu lurpassar jag på en Lenovo TAB istället som varit nere under 1000-lappen.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Ja det här var ju tråkigt. Hämtade nyss ut min och det var inte riktigt vad man beställde.
Blir retur om dustin inte ger rabatt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Ja det här var ju tråkigt. Hämtade nyss ut min och det var inte riktigt vad man beställde.
Blir retur om dustin inte ger rabatt.

Rabatt kanske är svårt, den är ju fortfarande fint prissatt. Men de kanske kan ge erbjudande om att de som köpt denna med felaktig info, kan få köpa något tillbehör till denna för billigare pris? Det borde ligga under ramen för goodwill.

Får väl hoppas att Dustins support får korn på denna tråden och tillfället att visa framfötterna och Dustins goodwill.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Rabatt kanske är svårt, den är ju fortfarande fint prissatt. Men de kanske kan ge erbjudande om att de som köpt denna med felaktig info, kan få köpa något tillbehör till denna för billigare pris? Det borde ligga under ramen för goodwill.

Får väl hoppas att Dustins support får korn på denna tråden och tillfället att visa framfötterna och Dustins goodwill.

Personligen vill jag bara ha pengarna tillbaka. Skärmen var egentligen den enda anledningen till att jag köpte den.
Klarar den enbart 1366x768 så är plattan inte alls intressant för mig.

Har startat ett ärende om retur, får se vad de säger under veckan.

Permalänk
Medlem

La också ett ärende till Dustin nu, får se vad de säger.

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem

Har ni testat att slänga in intels egna drivrutiner för hd graphics? Så att det inte är något fel på dells?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Kan någon som redan fått hem sin platta prova om det går få 1080p om den kopplas till en full hd tv genom hdmi uttaget? Och om ni orkar hur den fixar spela upp 1080p material från twitch.tv, youtube eller bluray rip?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Ronaldo:

Kan någon som redan fått hem sin platta prova om det går få 1080p om den kopplas till en full hd tv genom hdmi uttaget? Och om ni orkar hur den fixar spela upp 1080p material från twitch.tv, youtube eller bluray rip?

Ja den kör ut 1080P via HDMI ut.
Resten utav frågorna får någon annan svara på.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

Och enheten vi har fått är HD-upplöst endast, står tex. i produkt-spec'en på fakturan.
Jag såg detta nu här på morgonen när jag skulle attestera lite saker.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Och enheten vi har fått är HD-upplöst endast, står tex. i produkt-spec'en på fakturan såg nu här på morgonen.

http://adock.se/users/upload/files/dell_venue_hd-screen.png

Ok, då är det definitivt fel modell på Dustins sida. Har också skickat ett ärende, hör av er om nån får svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roast:

Ok, då är det definitivt fel modell på Dustins sida. Har också skickat ett ärende, hör av er om nån får svar.

Jag fick svar med retursedlar

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem

Nu har Dustin ändrat produktbeskrivningen, och det står nu att det är av modell 5130 med 1366x768.

Har själv inte fått hem produkten än, men om skärmen är av samma typ som den med full-HD så blir det nog ingen retur. Vore såklart trevligt med en kompensation, men det är antagligen mycket att önska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danneln:

Nu har Dustin ändrat produktbeskrivningen, och det står nu att det är av modell 5130 med 1366x768.

Har själv inte fått hem produkten än, men om skärmen är av samma typ som den med full-HD så blir det nog ingen retur. Vore såklart trevligt med en kompensation, men det är antagligen mycket att önska.

De har även ändrat ang NFC i "nya" specen, något som jag faktiskt ville ha.

Jag funderar på hur de helt sonika ändrat vad man trodde man köpt till mindre, att de blåst folk? Nja men kymigt känns det.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Även jag fick fel modell skickad, suger ju kraftigt att de ändrar specen på sidan UTAN att meddela oss. Nästan så de tror att man inte skall märka något. Mycket shady, trodde Dustin var bättre än detta ...

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem

Skickade tillbaka min idag

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Kan någon som redan fått hem sin platta prova om det går få 1080p om den kopplas till en full hd tv genom hdmi uttaget? Och om ni orkar hur den fixar spela upp 1080p material från twitch.tv, youtube eller bluray rip?

Den hackar med ljud o bild typ var 5e sekund vid "1080p" youtube iafl.

Visa signatur

AMD 7600x @eco | 32GB 6000MHz Expo | Arctic Liquid 240 |
AMD RX6800 OC
| Lenovo G27 QHD/IPS/165HZ | Razer Deathadder V2 | CM Storm MX Red | Audio Technica ATH-M50 | Sennheiser GAME ONE | Sound BlasterX G6 |
PS5 Disc | Samsung Q80r 65"/ S23 Ultra / Tab S7e / Buds+