AMD publicerar bilder på grafikkretsarna Polaris 11 och Polaris 10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Vangen:

Polaris 10, 11? Låter som bara två grafikkort.

AMD förvirrar mig just nu. Om detta bara är GPU grupper?

Medan NVIDIA har mer. 1080, 1070 och nu 1060 Ti?

Polaris 10 och 11 är GPUer precis som Nvidias GP104. Standard är att en GPU används till flera olika grafikkort för att spara pengar. Då kan man ta kretsar som är delvis defekta och sälja dem billigare. Titan X och GTX 980 Ti är samma GPU i grunden men 980 Ti görs av något defekta kretsar och har då ett beräkningskluster (MMX) avstängt och det är därför det har färre kärnor. På samma sätt är GTX 980 och 970 samma GPU i grunden men 970 har vissa delar avstängt. Det är standard inom halvledarbranschen och det kallas binning. Intel tillverkar till exempel bara ett fåtal faktiskta CPUer. Har för mig det var två för Haswell, en tvåkärnig och en fyrkärnig. Tidigare har de haft fyra olika med två och fyra kärnor med respektive utan HT samt lite olika iGPU. Från det får de sedan ut närmare hundra olika modeller beroende på hur bra varje enskild CPU är.

Så AMDs Polaris 10 och 11 motsvarar Nvidias GP104 och GP106 som i sin tur förväntas användas i fyra olika grafikkort. Antagligen kommer AMD släppa fyra olika kort på sina två GPUer. Precis som Fury, Fury X och Nano var baserade på Fiji, 390X och 390 är baserad på Grenada, 380 och 380X är baserade på Antigua och så vidare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Polaris 10 och 11 är GPUer precis som Nvidias GP104. Standard är att en GPU används till flera olika grafikkort för att spara pengar. Då kan man ta kretsar som är delvis defekta och sälja dem billigare. Titan X och GTX 980 Ti är samma GPU i grunden men 980 Ti görs av något defekta kretsar och har då ett beräkningskluster (MMX) avstängt och det är därför det har färre kärnor. På samma sätt är GTX 980 och 970 samma GPU i grunden men 970 har vissa delar avstängt. Det är standard inom halvledarbranschen och det kallas binning. Intel tillverkar till exempel bara ett fåtal faktiskta CPUer. Har för mig det var två för Haswell, en tvåkärnig och en fyrkärnig. Tidigare har de haft fyra olika med två och fyra kärnor med respektive utan HT samt lite olika iGPU. Från det får de sedan ut närmare hundra olika modeller beroende på hur bra varje enskild CPU är.

Så AMDs Polaris 10 och 11 motsvarar Nvidias GP104 och GP106 som i sin tur förväntas användas i fyra olika grafikkort. Antagligen kommer AMD släppa fyra olika kort på sina två GPUer. Precis som Fury, Fury X och Nano var baserade på Fiji, 390X och 390 är baserad på Grenada, 380 och 380X är baserade på Antigua och så vidare.

Tack för detaljerade svar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av alex5555:

Ja, det verkar som om AMD inte siktar på övre prestandasegmentet med Polaris. Kanske ett klokt val om man vill försöka återta marknadsandelar från Nvidia i den viktiga mellanklassen. Det är mer lönsamt att tillverka mindre kretsar också.

Jag tror att Nvidia kommer regera i det övre prestandasegmentet, åtminstone tills AMD:s Vega släpps. Samtidigt lär inte Nvidia sitta och rulla tummarna då, utan släpper antagligen sitt GTX 1080 Ti med "stora" Pascal.

Jag tror att storleksskillnaden är för stor för att vägas upp av eventuella arkitekturella övertag som Polaris 10 skulle kunna ha mot GP104.

Okej, intressant. Tack för att du tog dig tiden att undersöka det! Kvalitativa inlägg som vanligt Yoshman!

Nej, menade prestanda så klart!

Vänta lite här, AMD och Nvidia har kört på exakt samma 28nm process tidigare. Ändå har AMD lyckas få sin GPU mindre die size, samt prestera minst lika bra som Nvidia.

Nu skiljer det lite mer än tidigare, något Yoshman skrivit tydligt (sen om skillnaden mellan 14 vs 16 är så stora får man se).

AMD verkar ju satsa på ta minst 980TI, Nvidia själva har bara fastat ut 980 TI och neråt. Så dom verkar inte heller köra fullt ut att knäcka titan.

Så om inte AMD bestämmer sig för att bara sänka strömförbrukningen helt plötsligt, har dessa inga problem att slås om toppen. Bara problem för dom när dessa ska tävla mot titan (som är bra mycket större GPU, inget AMD har större erfarenheter av). Både titan och fury låg på gränsen vad 28nm klarar av att producera (AMD drog flera chansningar i satsningen, som gjorde det inte gick så bra).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Det där har du hittat på med tanke på att både AMD och Nvidia ska köra HBM2 på sina toppkretsar. Fast ingen av dem kommer släppa sina toppkretsar i första vågen. Nvidia har släppt GP100 med HBM2 i Tesla som ska levereras nu någon gång men det ser ut som att vi får vänta ett bra tag på en konsumentversion. Speciellt eftersom det verkar som att GP104 ska ersätta Geforce 980 Ti. Jag skulle gissa på nästa Titan någon gång runt årsskiftet och då blir det kamp med AMD Vega som ska komma i början av 2017.

Där spekulerar du.

Skrivet av Tumnus:

Har du levt under en sten det senaste halvåret? Missat AMDs roadmap?

http://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2016/03/Roadmap-640x360.jpg

Står ingenting där om att de INTE skulle ha HBM/HBM2 på Polaris och det är typ bara 2 veckor sedan senast folk här i forumet påstod att Polaris skulle ha det, så vart har du varit i dessa diskussioner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

@Pudeln:

Det är väl inte helt omöjligt att AMD kommer att ha en bättre arkitektur ur avseendet DX12 kontra Nvidia iom hur GCN är byggd. Det är väl dock aningen tidigt att dra sådana slutsatser innan vi vet hur både Nvidias och AMDs nya arkitekturer är designade.

Klart att jag spekulerar
Dock ser det onekligen bra ut för AMD just nu. Hur många är det som köper motsvarande Titan X?
Det är midrange som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FlippsyFlipp:

Där spekulerar du.

Står ingenting där om att de INTE skulle ha HBM/HBM2 på Polaris och det är typ bara 2 veckor sedan senast folk här i forumet påstod att Polaris skulle ha det, så vart har du varit i dessa diskussioner?

Roadmapen som länkades släpptes för typ två veckor sedan... Sen är det bara en fråga om semantik då de ser ut som att Vega kommer vara i stort sätt samma som Polaris fast med annan minneskontroller. AMD har ett allmänt irriterande namnschema för tillfället eftersom det är en salig blandning av produktnamn och interna utvecklingsnamn som används. Du sitter bara och tramsar med semantik.

Både AMD och Nvidia kommer med sina värstinggrejer någon gång runt årsskiftet och de kommer båda ha HBM2. Nu i sommar släpper båda mindre GPUer med GDDR5 och GDDR5X. Vem som går vinnande ur striden är idag mer eller mindre omöjligt att förutse eftersom det är för många okända variabler för att det ska vara möjligt att göra någon som helst relevant gissning. Det är två nya arkitekturer på två nya, och dessutom olika, noder.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Oavsett vad AMD gör så gnäller folk. När korten drar mer ström men krossar Nvidia i FPS så gnäller de på strömförbrukningen. när de krossar Nvidia i ström eller bang för the buck, samt bättre drivrutiner så gnäller folk på något annat oavsett hur mycket AMD försöker anpassa sig till kritikerna så kommer de/ni som gnäller aldrig bli nöjda för det enda ni vill se är NVidia loggan på alla grafikkort för att ni tror det är bättre. Polaris som det ser ut har bara focus på strömförbrukningen för att konsoler inte kommer bli så mycket bättre än vad de är nu och 4k kommer först uppnås som spelbart om 1-2 år i och med vega eller senare. AMD har gjort mycket som är skit men när 7000 serien kom så har det bara blivit bättre i en stadig kurva. de har fixat det mesta nu, drivare som är mycket bättre än nvidia och kort som är mest prisvärd och nu med Polaris Strömförbrukningen går tillbaka till 5000 seriens goda dagar.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vänta lite här, AMD och Nvidia har kört på exakt samma 28nm process tidigare. Ändå har AMD lyckas få sin GPU mindre die size, samt prestera minst lika bra som Nvidia.

Nu skiljer det lite mer än tidigare, något Yoshman skrivit tydligt (sen om skillnaden mellan 14 vs 16 är så stora får man se).

AMD verkar ju satsa på ta minst 980TI, Nvidia själva har bara fastat ut 980 TI och neråt. Så dom verkar inte heller köra fullt ut att knäcka titan.

Så om inte AMD bestämmer sig för att bara sänka strömförbrukningen helt plötsligt, har dessa inga problem att slås om toppen. Bara problem för dom när dessa ska tävla mot titan (som är bra mycket större GPU, inget AMD har större erfarenheter av). Både titan och fury låg på gränsen vad 28nm klarar av att producera (AMD drog flera chansningar i satsningen, som gjorde det inte gick så bra).

Men även om de använder alla möjligheter som noden ger till att öka effektiviteten så finns det ju mycket som kan göra med alla de nya transistorerna! Om man jämför tillverkningsteknikerna och vad som sägs om densitet så skulle glofo/samsung chip på 232kvmm motsvara samma antal transistorer som ett 28nm-kort på 522 kvm. Det är 20% fler transistorer! Nu såg vi ju med Fiji att Hawaii inte skalar upp särskilt väl, men det är ju mycket som är ändrat akritektoniskt, så förhoppningsvis designar de sig förbi det.

OM (jag säger OM!) man skulle leka med tanken att 20% fler transistorer skulle skala perfekt och leda 20% högre prestanda, så är det ju inte långt kvar sedan till 980ti-nivå... Å andra sidan, räknat på samma vis så motsvarar GP104 ett Maxwellkort på 620kvmm, så där är det nog fördel nvidia, måste jag säga, men ett nedskuret kort a' la 1060/1070 skulle ju bli ungefär lika stort räknat i "aktiva kvmm". Både Nvidia och AMD verkar ju ha gått ner i antal SP/CC per kvmm (återigen räknat på ett fiktivt 28nm kort om 522 resp 620kvmm), så det är ju en fingervisning om att man skalar upp andra saker i arkitekturen för att öka throughput över sina flaskhalsar.

Men så är det ju det där med klockfrekvensen... Nvidia har redan visat att man lyckats bra där!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlippsyFlipp:

Där spekulerar du.

Står ingenting där om att de INTE skulle ha HBM/HBM2 på Polaris och det är typ bara 2 veckor sedan senast folk här i forumet påstod att Polaris skulle ha det, så vart har du varit i dessa diskussioner?

Inte? Så det faktum att det inte stor HBM memory på Polaris men först på Vega har du missat då eller?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Inte? Så det faktum att det inte stor HBM memory på Polaris men först på Vega har du missat då eller?

Vad har det med saken jag skrev att göra? Nu försöker du dig bara på ett väldigt lamt försök till försvar, ta och läs den mening jag skrev en gång till...eller 2-5 gånger till.
Jag pratar inte ens om Vega, jag refererar till vad som sades här på forumet för 2 veckor sedan, din jävla bildlänk skiter jag totalt i då den inte har med vad som sades HÄR att göra då.

Permalänk
Medlem

@flippsyflipp Jag tror inte att du medvetet försöker trolla, men i den här tråden är diskussionen om vem som sade vad och när rätt så irrelevant. Oavsett om man är ute eftet maximal prestanda eller prestanda per krona lär man få något att tråna eftet i sommar, så vi kan väl fokusera på det?

@tumnus jag tror den här diskussionen nått sina slutargument och ingen verkar (vilja) förstå den andre. Längs vägen framåt finns bara frustration. Släpp det och fokusera på tekniken.

Permalänk
Medlem

@_Merc_:

Varför bryr du dig så mycket om att folk klagar, det spelar väl ingen som helst roll vad folk säger i ett forum, i vart fall en majoritet. Anledningen är dock ganska enkel i många fall: "Jag köpte en sak, därför måste de andra vara dåliga. För jag kan inte ha fel". Nu är väl mitt exempel dragen till en något extrem nivå, men grundläggande tror jag att det handlar om just det jag gav exempel för.

Med det sagt så ska jag säga att i princip en majoritet av de nyheter osv jag personligen läst tolkat verkar i fördel för Nvidia, de gör bättre kort om man bortser från kostnadsaspekten, i alla fall de senaste generationerna. Sen är AMD duktiga på att trycka ut mycket "rå" prestanda ur sina drivrutiner, kontra Nvidia som istället optimerar sina med fokus på en mer balanserad nivå. Även här har jag uppfattningen av att Nvidia är bättre på Drivrutiner, inte bara för tidigare nämn orsak, utan även pga att de släpper drivrutiner oftare till AAA spel och att de implementerar nya funktioner bättre. Med bättre menar jag att de har bättre namn och kommunicerar detta med sina kunder många gånger bättre än AMD gör. Sen är det väl ingen hemlighet att generellt sett så är Nvidia mycket bättre än AMD på pr.

Jag är dock ägare av ett Nvidia kort, så det är nog inte en omöjlighet att det har färgat min bild, precis som att en ägare av AMD blir färgad av det på samma sätt.

Att AMD fokuserar på strömsnålhet har, inte så mycket att göra med att dagens konsoler inte är kraftfulla, utan snarare att de optimerar sin arkitektur för framtida konsoler. Detta baserar jag i information jag fått från denna youtube kanalen https://www.youtube.com/user/adoredtv och specifikt hans 2 videos om "AMDs master plan", bra kanal i övrigt.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

@FlippsyFlipp:

Inte ens andra Nvidia fanbois bryr sig om vad du säger. Nästa gång du känner att du måste gå på korståg så citerar du de inlägg du refererar till (det är inte svårt att citera inlägg från andra trådar). För det låter nämnligen rätt orimligt att någon gått runt och sagt att Polaris skulle ha HBM2, iaf de senaste 2 veckorna.

Men som sagt det är ingen som bryr sig om nån AMD fanboi gick runt och sagt att Polaris skulle komma med HBM2. I det fall det är sant så bevisar det bara att han inte kan läsa diagram, precis som du själv.

Bäst hade varit om du meddelade personen i PM om att han hade fel så slipper vi andra det bruset i trådarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Vad har det med saken jag skrev att göra? Nu försöker du dig bara på ett väldigt lamt försök till försvar, ta och läs den mening jag skrev en gång till...eller 2-5 gånger till.
Jag pratar inte ens om Vega, jag refererar till vad som sades här på forumet för 2 veckor sedan, din jävla bildlänk skiter jag totalt i då den inte har med vad som sades HÄR att göra då.

Nu får du väl ändå ta och ge dig med den otrevliga tonen Ta nu och länka lite inlägg från 2 veckor sedan där folk satt och sa att AMD skulle använda HBM/HBM2 till Polaris. Vad jag förstod från ditt första inlägg har ett större antal personer nydligen sagt att AMD skulle ha en fördel denna generation eftersom de skulle använda HBM2; och eftersom artikeln handlar om Polaris 11 & 10 antar jag att de personerna har sagt att Polaris skulle använda sig av HBM-tekniken.

Skrivet av FlippsyFlipp:

Hur var det nu med alla som sa att AMD skulle ha fördel för att de ska köra på HBM2? Det var en konstig stavning på det.

Nu vill jag faktiskt veta exakt vad du reffererar till, och jag vill gärna se dig backa upp ditt påstående om att det har varit gott om snack de senaste 2 veckorna om att Polaris skall utnytja HBM/HBM2.

Sen om ditt svar till @Tumnus inlägg där han länkade till AMD's roadmapp:

Skrivet av FlippsyFlipp:

Står ingenting där om att de INTE skulle ha HBM/HBM2 på Polaris och det är typ bara 2 veckor sedan senast folk här i forumet påstod att Polaris skulle ha det, så vart har du varit i dessa diskussioner?

Du måste väl skämta eller trolla då du häver ur dig sådant? Om det inte står att något skall vara en feature, kan vi med största sannolikhet anta att det inte kommer att vara en feature. Tror du inte att AMD skulle ha vetat säkert i Mars 2016, då de presenterande denna roadmap, om Polaris skulle använda HBM/HBM2 eller inte? Jag skulle väl vilja hävda att från ett marknadsperspektiv vore det helt och hållet efterblivet att INTE dela med sig av såpass viktig information <6 månader till release.

Sen vill jag väl poängtera att det har funnits ett antal nyheter på Sweclockers angående HBM2's tillgänglighet, samt GDDR5X tillgänglighet som varit aktuella de senaste månaderna. Du borde ta dig en liten titt ditåt och se hur många du hittar som sitter och skriker att Polaris minsann kommer att använda HBM2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fluffarn:

Nu får du väl ändå ta och ge dig med den otrevliga tonen Ta nu och länka lite inlägg från 2 veckor sedan där folk satt och sa att AMD skulle använda HBM/HBM2 till Polaris. Vad jag förstod från ditt första inlägg har ett större antal personer nydligen sagt att AMD skulle ha en fördel denna generation eftersom de skulle använda HBM2; och eftersom artikeln handlar om Polaris 11 & 10 antar jag att de personerna har sagt att Polaris skulle använda sig av HBM-tekniken.

Nu vill jag faktiskt veta exakt vad du reffererar till, och jag vill gärna se dig backa upp ditt påstående om att det har varit gott om snack de senaste 2 veckorna om att Polaris skall utnytja HBM/HBM2.

Sen om ditt svar till @Tumnus inlägg där han länkade till AMD's roadmapp:
Du måste väl skämta eller trolla då du häver ur dig sådant? Om det inte står att något skall vara en feature, kan vi med största sannolikhet anta att det inte kommer att vara en feature. Tror du inte att AMD skulle ha vetat säkert i Mars 2016, då de presenterande denna roadmap, om Polaris skulle använda HBM/HBM2 eller inte? Jag skulle väl vilja hävda att från ett marknadsperspektiv vore det helt och hållet efterblivet att INTE dela med sig av såpass viktig information <6 månader till release.

Sen vill jag väl poängtera att det har funnits ett antal nyheter på Sweclockers angående HBM2's tillgänglighet, samt GDDR5X tillgänglighet som varit aktuella de senaste månaderna. Du borde ta dig en liten titt ditåt och se hur många du hittar som sitter och skriker att Polaris minsann kommer att använda HBM2

Framförallt när det var mer eller mindre klart att Hynix inte skulle kunna producera HBM2 minnen i nog stor mängd innan tidigast Q4 2016 sedan ett par månader tillbaka.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Framförallt när det var mer eller mindre klart att Hynix inte skulle kunna producera HBM2 minnen i nog stor mängd innan tidigast Q4 2016 sedan ett par månader tillbaka.

Eeexakt. Jag är dock rejält sugen att se vad det är för ena som har suttit och kräkt ut sig att Polaris 11 & 10 ska ha HBM2 för bara några veckor sedan..

Permalänk
Skrivet av Gruarn:

Men även om de använder alla möjligheter som noden ger till att öka effektiviteten så finns det ju mycket som kan göra med alla de nya transistorerna! Om man jämför tillverkningsteknikerna och vad som sägs om densitet så skulle glofo/samsung chip på 232kvmm motsvara samma antal transistorer som ett 28nm-kort på 522 kvm. Det är 20% fler transistorer! Nu såg vi ju med Fiji att Hawaii inte skalar upp särskilt väl, men det är ju mycket som är ändrat akritektoniskt, så förhoppningsvis designar de sig förbi det.

OM (jag säger OM!) man skulle leka med tanken att 20% fler transistorer skulle skala perfekt och leda 20% högre prestanda, så är det ju inte långt kvar sedan till 980ti-nivå... Å andra sidan, räknat på samma vis så motsvarar GP104 ett Maxwellkort på 620kvmm, så där är det nog fördel nvidia, måste jag säga, men ett nedskuret kort a' la 1060/1070 skulle ju bli ungefär lika stort räknat i "aktiva kvmm". Både Nvidia och AMD verkar ju ha gått ner i antal SP/CC per kvmm (återigen räknat på ett fiktivt 28nm kort om 522 resp 620kvmm), så det är ju en fingervisning om att man skalar upp andra saker i arkitekturen för att öka throughput över sina flaskhalsar.

Men så är det ju det där med klockfrekvensen... Nvidia har redan visat att man lyckats bra där!

Sen kan man inte jämföra die size ändå på det sättet, sen stämmer inte klock mellan nivida och amd ens ( så går inte jämföra heller tyvärr).

Amd har ju tidigare lyckas ha mindre die size och ändå fått ut brutalt med prestanda, få se vad som händer i år.

Men vi kan inte säga bu eller bä än, men bör vara runt 30% bättre prestanda än förra gen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Sen kan man inte jämföra die size ändå på det sättet, sen stämmer inte klock mellan nivida och amd ens ( så går inte jämföra heller tyvärr).

Amd har ju tidigare lyckas ha mindre die size och ändå fått ut brutalt med prestanda, få se vad som händer i år.

Men vi kan inte säga bu eller bä än, men bör vara runt 30% bättre prestanda än förra gen.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är klart att man i bästa fall får en grov uppskattning som inte tar hänsyn till några som helst arkitekturiella förbättringar. Det är en uppskattning som bygger på att transistordensiteter fortsätter vara desamma som föregående uark, vilket vi vet inte kommer att hända. Sedan förutsätter en ev. prestandajämförelse också att kretsarna skalar linjärt (vilket är ett närmare antagande för nvidia än för AMD, men båda är inkorrekta) och så är ju slutliga frågeställningen vilken klockfrekvens respektive tillverkare lyckas uppnå i kombinationen med effektiviteten i arkitekturen som fäller det sista avgörandet i fråga om prestanda.

Skall man använda lite sunt bondförnuft så verkar dock den uppskattade jämförytan för GP104 stämma hyggligt väl. Den ryktas få ca 8 miljarder transistorer, vilket är ungefär detsamma som GM200, så där verkar beräkningen stämma hyggligt väl. Det i sin tur innebär att om nvidia inte gör några ändringar alls, så motsvarar GP104 en minskad och billigare GM200. Men jag har svårt att tro att nvidia skulle nöja sig med det.
Vad gäller AMD får man inte glömma att GCN1.2 är en tätare krets än GM200 eller att glofo/samsungs teknik är tätare än TSMCs, vilket också ger förhållandevis fler transistorer per ytenhet. 232 är ju också större än 438/2 (Hawaiis storlek), vilket antyder att det är fler transistorer. För AMD gäller det dock att lyckas ta tillvara på transistorbudgeten! Fiji gjorde det inte, trots en massiv storlek.

Sedan vill jag bemöta argumentet att AMD generellt har mindre kretsar. Hawaii/Grenada är 10% större än GM204, vilket inte hindrade den senare från att vara snabbare. AMD kanske har mindre kretsar generellt, men de verkar också ha svårare att skala upp sina mikroarkitekturer.

Permalänk
Skrivet av Gruarn:

Det är klart att man i bästa fall får en grov uppskattning som inte tar hänsyn till några som helst arkitekturiella förbättringar. Det är en uppskattning som bygger på att transistordensiteter fortsätter vara desamma som föregående uark, vilket vi vet inte kommer att hända. Sedan förutsätter en ev. prestandajämförelse också att kretsarna skalar linjärt (vilket är ett närmare antagande för nvidia än för AMD, men båda är inkorrekta) och så är ju slutliga frågeställningen vilken klockfrekvens respektive tillverkare lyckas uppnå i kombinationen med effektiviteten i arkitekturen som fäller det sista avgörandet i fråga om prestanda.

Skall man använda lite sunt bondförnuft så verkar dock den uppskattade jämförytan för GP104 stämma hyggligt väl. Den ryktas få ca 8 miljarder transistorer, vilket är ungefär detsamma som GM200, så där verkar beräkningen stämma hyggligt väl. Det i sin tur innebär att om nvidia inte gör några ändringar alls, så motsvarar GP104 en minskad och billigare GM200. Men jag har svårt att tro att nvidia skulle nöja sig med det.
Vad gäller AMD får man inte glömma att GCN1.2 är en tätare krets än GM200 eller att glofo/samsungs teknik är tätare än TSMCs, vilket också ger förhållandevis fler transistorer per ytenhet. 232 är ju också större än 438/2 (Hawaiis storlek), vilket antyder att det är fler transistorer. För AMD gäller det dock att lyckas ta tillvara på transistorbudgeten! Fiji gjorde det inte, trots en massiv storlek.

Sedan vill jag bemöta argumentet att AMD generellt har mindre kretsar. Hawaii/Grenada är 10% större än GM204, vilket inte hindrade den senare från att vara snabbare. AMD kanske har mindre kretsar generellt, men de verkar också ha svårare att skala upp sina mikroarkitekturer.

Det där med skala och AMD , vi får helt enkelt se om de kan det denna gång. Annars blir det som med deras andra produktlinje bulldozer som överhypades bara för att senare falla magplask - de kommer inte återhämta sig om de överhype:ar denna produkt.

Visa signatur

System 1: MSI B550 Gaming plus | Ryzen 5900x | 4x8 gb DDR4 3200 mhz | nVidia RTX 4080 | Corsair 750w | 480 gb Kingston SSD | 2 tb WD Black SN850x NVME

System 2: MSI Z370-a pro | Intel i7-8700k | 4x4 gb DDR4 2666 mhz | Radeon RX 6800XT | EVGA Supernova G2 650w | 500 gb SSD Samsung 860 Evo | 512 gb Intel 660P M.2 NVME

Permalänk
Skrivet av Gruarn:

Det är klart att man i bästa fall får en grov uppskattning som inte tar hänsyn till några som helst arkitekturiella förbättringar. Det är en uppskattning som bygger på att transistordensiteter fortsätter vara desamma som föregående uark, vilket vi vet inte kommer att hända. Sedan förutsätter en ev. prestandajämförelse också att kretsarna skalar linjärt (vilket är ett närmare antagande för nvidia än för AMD, men båda är inkorrekta) och så är ju slutliga frågeställningen vilken klockfrekvens respektive tillverkare lyckas uppnå i kombinationen med effektiviteten i arkitekturen som fäller det sista avgörandet i fråga om prestanda.

Skall man använda lite sunt bondförnuft så verkar dock den uppskattade jämförytan för GP104 stämma hyggligt väl. Den ryktas få ca 8 miljarder transistorer, vilket är ungefär detsamma som GM200, så där verkar beräkningen stämma hyggligt väl. Det i sin tur innebär att om nvidia inte gör några ändringar alls, så motsvarar GP104 en minskad och billigare GM200. Men jag har svårt att tro att nvidia skulle nöja sig med det.
Vad gäller AMD får man inte glömma att GCN1.2 är en tätare krets än GM200 eller att glofo/samsungs teknik är tätare än TSMCs, vilket också ger förhållandevis fler transistorer per ytenhet. 232 är ju också större än 438/2 (Hawaiis storlek), vilket antyder att det är fler transistorer. För AMD gäller det dock att lyckas ta tillvara på transistorbudgeten! Fiji gjorde det inte, trots en massiv storlek.

Sedan vill jag bemöta argumentet att AMD generellt har mindre kretsar. Hawaii/Grenada är 10% större än GM204, vilket inte hindrade den senare från att vara snabbare. AMD kanske har mindre kretsar generellt, men de verkar också ha svårare att skala upp sina mikroarkitekturer.

3xx serien är i klass med GM 204, men kretsen var gjord för möta 7xx serien från Nvidia (som hade större die size). AMD har inte lika stor budget, så dom har sparat på krutet tills nästa nod kommer.

Annars hade AMD gjort mer för att konkurrera emot 9xx serien. Men tar i stället fajten med 14nm, är enligt mig inget dumt val alls (spara pengar för att kunna satsa på nästa gen ännu mer).

Fiji, håller jag med om AMD inte lyckades ända fram. Men sen är deras styrka små gpu:er också, verkar bli ännu mer intressant med Navi, låter inte helt fel att ha två mindre gpuer som samarbetar , om dennes teori stämmer i video som länkas par gånger(om man får bort lagg, finns idag mjukvaran för denna lösning, med vulkan och DX 12 alltså multi-GPU).

Skrivet av Maertziony:

Det där med skala och AMD , vi får helt enkelt se om de kan det denna gång. Annars blir det som med deras andra produktlinje bulldozer som överhypades bara för att senare falla magplask - de kommer inte återhämta sig om de överhype:ar denna produkt.

AMD har inte misslyckas med gpu:er tidigare och har inte AMD dragit ner på resurserna för mycket bör AMD kunna konkurrera mot Nvidia.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Frågan är vad priset blir nu då 980TI är ett mellan kort

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090