AMD publicerar bilder på grafikkretsarna Polaris 11 och Polaris 10

Permalänk
Melding Plague

AMD publicerar bilder på grafikkretsarna Polaris 11 och Polaris 10

På en landningssidan för arkitekturen Polaris publicerar AMD förvrängda bilderna av kretsarna Polaris 11 och Polaris 10, där den sista ser ut att vara mycket mindre än Nvidias motsvarighet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det verkar alltså som om Polaris 10 inte kommer kunna mäta sig med GP104..? Skillnaden i kretsstorleken är alldeles för stor.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Det verkar alltså som om Polaris 10 inte kommer kunna mäta sig med Nvidias GP104..? Skillnaden i kretsstorleken är alldeles för stor.

Förmodligen inte X80. I synnerhet DX11. Men Polaris 11 är egentligen viktigare för AMD då de kan tävla i bärbara igen.

Permalänk
Medlem

@alex5555:

Prestanda per krona kommer nog vinnas av AMD som det ser ut. Bättre litografi och bättre Dx12 optimerat.

Sedan så är det ju bara att släppa ett X2.

Permalänk

Hur var det nu med alla som sa att AMD skulle ha fördel för att de ska köra på HBM2? Det var en konstig stavning på det.

Permalänk

Kretsstorlek är inte allt

Skrivet av alex5555:

Det verkar alltså som om Polaris 10 inte kommer kunna mäta sig med GP104..? Skillnaden i kretsstorleken är alldeles för stor.

Ett sådant antagande är nog inte helt korrekt att ta då de har olika avstånd mellan N-kanalerna i sina transistorer (AMD - 14nm; Nvidia - 16nm). Detta i sin tur innebär att AMD får plats med fler transistorer på en given yta än Nvidia får, jag vet dock ej om cirka 68 kvadratmillimeter väger upp för 16nm mellan N-kanalerna.

Jag tror att de två kommer gå jämt ut i slutändan.

Mvh,
Rudervall

Visa signatur

FD Define R5, i5 6600K @ 4.5 GHz, R9 Fury Strix DCIII

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Hur var det nu med alla som sa att AMD skulle ha fördel för att de ska köra på HBM2? Det var en konstig stavning på det.

du har inte varit med på ett tag va?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

@FlippsyFlipp: Nu blandar du nog ihop grejer. Vega 2017.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Hur var det nu med alla som sa att AMD skulle ha fördel för att de ska köra på HBM2? Det var en konstig stavning på det.

Ok, jag biter... Det var ett bra antagande utifrån den information (eller rykten) som man hade då. Man trodde att HBM2 skulle vara redo till Polaris, men så blev inte fallet. Man diskuterade och resonerade utifrån vad man hörde då. Men om du tar det som hundra procent sanning så säger det mer om dig än dem som spekulerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Hur var det nu med alla som sa att AMD skulle ha fördel för att de ska köra på HBM2? Det var en konstig stavning på det.

Vi får väl se när Vega släpps.

Permalänk
Medlem

Kan redaktionen ta reda på hur många minnesmoduler 8GB totalt Hawaii har för 512 GB/s buss. För om Polaris 10 har 8GB och endast 256GB/s buss kan det betyda att minnesmodulerna har större kapacitet. Den nya W9300 har 32 GB ändå är kortet inte större än 390. Har även hört att Pascal skall ha nya minnesmoduler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Det verkar alltså som om Polaris 10 inte kommer kunna mäta sig med GP104..? Skillnaden i kretsstorleken är alldeles för stor.

storleken är inte allt.
men med tanke på att polaris 10 kommer kosta 300 dollar så är nog inte målet 1080/x80 heller. eftersom 1080/x80 lär kosta kring 500-600 dollar

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av jesusbarnet:

du har inte varit med på ett tag va?

Skrivet av Gambit_2K:

@FlippsyFlipp: Nu blandar du nog ihop grejer. Vega 2017.

Skrivet av dlq84:

Ok, jag biter... Det var ett bra antagande utifrån den information (eller rykten) som man hade då. Man trodde att HBM2 skulle vara redo till Polaris, men så blev inte fallet. Man diskuterade och resonerade utifrån vad man hörde då. Men om du tar det som hundra procent sanning så säger det mer om dig än dem som spekulerar.

Skrivet av Pudeln:

Vi får väl se när Vega släpps.

Baserar det bara på alla som sitter och säger att "AMD kommer spöa NVIDIA när de släpper Polaris eftersom de använder HBM2", det är absolut inte jag som spekulerar, är totalt emot spekulationer så jag väntar tills saker är släppta, men med denna spekulations mentalitet som är här så ska man hela tiden "vänta på nästa, det är då det händer", så man kommer aldrig fram till det (vad det nu är de väntar på som ska vara så bra) eftersom det hela tiden är det nästa som ska vara så revolutionerande.

Permalänk
Medlem

@Pudeln:

Det är väl inte helt omöjligt att AMD kommer att ha en bättre arkitektur ur avseendet DX12 kontra Nvidia iom hur GCN är byggd. Det är väl dock aningen tidigt att dra sådana slutsatser innan vi vet hur både Nvidias och AMDs nya arkitekturer är designade.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av alex5555:

Det verkar alltså som om Polaris 10 inte kommer kunna mäta sig med GP104..? Skillnaden i kretsstorleken är alldeles för stor.

Amd har haft mindre gpu än nivida tidigare, så ingen garantin att nivida blir snabbare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det blir jämt mellan Nvidia och AMD! Är själv sugen på att gå tillbaka till AMD efter två år med ett GTX770, inte för att det har krånglat utan för att jag är RÖD på insidan

Vill läsa recensioner nu!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FlippsyFlipp:

Baserar det bara på alla som sitter och säger att "AMD kommer spöa NVIDIA när de släpper Polaris eftersom de använder HBM2", det är absolut inte jag som spekulerar, är totalt emot spekulationer så jag väntar tills saker är släppta, men med denna spekulations mentalitet som är här så ska man hela tiden "vänta på nästa, det är då det händer", så man kommer aldrig fram till det (vad det nu är de väntar på som ska vara så bra) eftersom det hela tiden är det nästa som ska vara så revolutionerande.

Det där har du hittat på med tanke på att både AMD och Nvidia ska köra HBM2 på sina toppkretsar. Fast ingen av dem kommer släppa sina toppkretsar i första vågen. Nvidia har släppt GP100 med HBM2 i Tesla som ska levereras nu någon gång men det ser ut som att vi får vänta ett bra tag på en konsumentversion. Speciellt eftersom det verkar som att GP104 ska ersätta Geforce 980 Ti. Jag skulle gissa på nästa Titan någon gång runt årsskiftet och då blir det kamp med AMD Vega som ska komma i början av 2017.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det finns två intressanta bilder på den sidan. De flesta är uppenbart bilder på nano/fury, men inte alla.
T.ex. bilden direkt under bilden på "Polaris 10", det kortet är betydligt längre än Fiji (man ser att centrum på fläkten är förskjuten i förhållande till PCIe-porten) och den svarta täckande gummidelen har ränder, snarare än knottror, samt att själva kylflänsen är röd.
Nästa intressanta bild är den med 3 grafikkort på. Det till höger verkar vara ett Nano, det i mitten ett 390x eller ngt, men det till vänster känns inte bekant. Samma röda metall i kylflänsen, samma ränder ovanpå, men ser ut att ha en ovanligt djup kylfläns, med en väldigt tunn fläkt...

Permalänk
Datavetare

@rudervall: Både TSMC 16nm och Samsungs 14 nm använder samma "back-end" som respektive företag använde för 20 nm. För Samsungs del minskade faktiskt densiteten något jämfört med deras 20 nm process, medan den i stort sett är identisk för TSMC (länk).

Vet inte riktigt vad processstorleken refererar till för mått, detta är några nyckelavstånd i respektives företag process

Dold text

Det sagt, läste en kommentar från en kretsdesigner som ungefär löd: "om det bara handlade om att packa transistorer så tätt som möjligt hade jag varit arbetslös för läge sedan". Den stora utmaningen, framförallt vid högpresterade kretsar, är att lägga ut saker på ett sätt som inte orsakar allt för kraftiga "hot-spots" så i praktiken är det inte 1:1 mellan teoretisk maximal densitet och antal transistorer man faktiskt får in på en viss kretsyta.

Ändå, går man på informationen från min andra länk är maximal densitet på Samsungs 14 nm ca 15 % högre än TSMCs 16 nm. Det betyder att 234 mm² motsvarar 269 mm² på TSMCs 16 nm.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Baserar det bara på alla som sitter och säger att "AMD kommer spöa NVIDIA när de släpper Polaris eftersom de använder HBM2", det är absolut inte jag som spekulerar, är totalt emot spekulationer så jag väntar tills saker är släppta, men med denna spekulations mentalitet som är här så ska man hela tiden "vänta på nästa, det är då det händer", så man kommer aldrig fram till det (vad det nu är de väntar på som ska vara så bra) eftersom det hela tiden är det nästa som ska vara så revolutionerande.

Som sagt, man trodde att polaris skulle ha HBM2. och hade de haft det så skulle Nvidia bli "spöade". Jag sa inte att det var du som spekulerade.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Gruarn:

Det finns två intressanta bilder på den sidan. De flesta är uppenbart bilder på nano/fury, men inte alla.
T.ex. bilden direkt under bilden på "Polaris 10", det kortet är betydligt längre än Fiji (man ser att centrum på fläkten är förskjuten i förhållande till PCIe-porten) och den svarta täckande gummidelen har ränder, snarare än knottror, samt att själva kylflänsen är röd.
Nästa intressanta bild är den med 3 grafikkort på. Det till höger verkar vara ett Nano, det i mitten ett 390x eller ngt, men det till vänster känns inte bekant. Samma röda metall i kylflänsen, samma ränder ovanpå, men ser ut att ha en ovanligt djup kylfläns, med en väldigt tunn fläkt...

Första bilden är ett Radeon R9 295X2, andra bilden Radeon R9 Nano (det längst till höger är ett R9 Fury X).

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Det verkar alltså som om Polaris 10 inte kommer kunna mäta sig med GP104..? Skillnaden i kretsstorleken är alldeles för stor.

Bara jag som tolkade detta som att han menade att den fysiskt inte skulle kunna mäta sig med GP104, alltså till storleken?

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Första bilden är ett Radeon R9 295X2, andra bilden Radeon R9 Nano (det längst till höger är ett R9 Fury X).

Då blev det genast mycket mindre spännande:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Förmodligen inte X80. I synnerhet DX11. Men Polaris 11 är egentligen viktigare för AMD då de kan tävla i bärbara igen.

Skrivet av Pudeln:

@alex5555:

Prestanda per krona kommer nog vinnas av AMD som det ser ut. Bättre litografi och bättre Dx12 optimerat.

Sedan så är det ju bara att släppa ett X2.

Skrivet av Christley:

storleken är inte allt.
men med tanke på att polaris 10 kommer kosta 300 dollar så är nog inte målet 1080/x80 heller. eftersom 1080/x80 lär kosta kring 500-600 dollar

Ja, det verkar som om AMD inte siktar på övre prestandasegmentet med Polaris. Kanske ett klokt val om man vill försöka återta marknadsandelar från Nvidia i den viktiga mellanklassen. Det är mer lönsamt att tillverka mindre kretsar också.

Jag tror att Nvidia kommer regera i det övre prestandasegmentet, åtminstone tills AMD:s Vega släpps. Samtidigt lär inte Nvidia sitta och rulla tummarna då, utan släpper antagligen sitt GTX 1080 Ti med "stora" Pascal.

Skrivet av rudervall:

Ett sådant antagande är nog inte helt korrekt att ta då de har olika avstånd mellan N-kanalerna i sina transistorer (AMD - 14nm; Nvidia - 16nm). Detta i sin tur innebär att AMD får plats med fler transistorer på en given yta än Nvidia får, jag vet dock ej om cirka 68 kvadratmillimeter väger upp för 16nm mellan N-kanalerna.

Jag tror att de två kommer gå jämt ut i slutändan.

Mvh,
Rudervall

Skrivet av Broken-arrow:

Amd har haft mindre gpu än nivida tidigare, så ingen garantin att nivida blir snabbare.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror att storleksskillnaden är för stor för att vägas upp av eventuella arkitekturella övertag som Polaris 10 skulle kunna ha mot GP104.

Skrivet av Yoshman:

@rudervall: Både TSMC 16nm och Samsungs 14 nm använder samma "back-end" som respektive företag använde för 20 nm. För Samsungs del minskade faktiskt densiteten något jämfört med deras 20 nm process, medan den i stort sett är identisk för TSMC (länk).

Vet inte riktigt vad processstorleken refererar till för mått, detta är några nyckelavstånd i respektives företag process

Det sagt, läste en kommentar från en kretsdesigner som ungefär löd: "om det bara handlade om att packa transistorer så tätt som möjligt hade jag varit arbetslös för läge sedan". Den stora utmaningen, framförallt vid högpresterade kretsar, är att lägga ut saker på ett sätt som inte orsakar allt för kraftiga "hot-spots" så i praktiken är det inte 1:1 mellan teoretisk maximal densitet och antal transistorer man faktiskt får in på en viss kretsyta.

Ändå, går man på informationen från min andra länk är maximal densitet på Samsungs 14 nm ca 15 % högre än TSMCs 16 nm. Det betyder att 234 mm² motsvarar 269 mm² på TSMCs 16 nm.

Okej, intressant. Tack för att du tog dig tiden att undersöka det! Kvalitativa inlägg som vanligt Yoshman!

Skrivet av CyberSpace:

Bara jag som tolkade detta som att han menade att den fysiskt inte skulle kunna mäta sig med GP104, alltså till storleken?

Nej, menade prestanda så klart!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlippsyFlipp:

Hur var det nu med alla som sa att AMD skulle ha fördel för att de ska köra på HBM2? Det var en konstig stavning på det.

Har du levt under en sten det senaste halvåret? Missat AMDs roadmap?

Skrivet av FlippsyFlipp:

Baserar det bara på alla som sitter och säger att "AMD kommer spöa NVIDIA när de släpper Polaris eftersom de använder HBM2", det är absolut inte jag som spekulerar, är totalt emot spekulationer så jag väntar tills saker är släppta, men med denna spekulations mentalitet som är här så ska man hela tiden "vänta på nästa, det är då det händer", så man kommer aldrig fram till det (vad det nu är de väntar på som ska vara så bra) eftersom det hela tiden är det nästa som ska vara så revolutionerande.

"Alla"? Har inte sett en enda kommentar det senaste halvåret som ens nämnt HBM2 till AMDs polaris. Visst jag har inte läst exakt varenda kommentar i AMD relaterade artiklar men med tanke på ditt påstående så skulle man tro att det borde ha förekommit ofta.

Skrivet av alex5555:

Det verkar alltså som om Polaris 10 inte kommer kunna mäta sig med GP104..? Skillnaden i kretsstorleken är alldeles för stor.

Om det ändå vore så...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Har vi någon information angående datum för släpp av kort jämförbara med 1070/1080? Har inte varit med på ett tag.

Permalänk
Medlem

AMD The Way It's Really Meant To Be Played

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LAMeduck:

Har vi någon information angående datum för släpp av kort jämförbara med 1070/1080? Har inte varit med på ett tag.

Det senaste konkreta jag sett var något uttalande om att det ska släppas innan "back to school season". Det betyder alltså någon gång i sommar. Rykten säger att de första korten dyker upp i juni. Antingen efter Computex eller under E3. Så om en månad vet vi antagligen mycket mer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Polaris 10, 11? Låter som bara två grafikkort.

AMD förvirrar mig just nu. Om detta bara är GPU grupper?

Medan NVIDIA har mer. 1080, 1070 och nu 1060 Ti?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Nyhet om nvidia kommer ut, amd vill skifta fokus.
För min del saknar märke betydelse så jag skulle gärna se en amd release snarast så man desto snabbare kan göra ett bra informerat val.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!