Är Iphone värd sitt pris?

Permalänk
Medlem

Nej det tycker jag inte, men det tycker jag inte min nuvarande telefon är heller.
Alldeles för mycket pengar för en mobil egentligen, men det är ju upp till var och en vad man vill lägga sina pengar på.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Har haft iPhone sen iPhone 3 och tycker att de funkar fint. Funkar, känns bra i handen och håller. Nuvarande är en 5S 16GB och har inget att klaga. Skaffa ett mobilskydd bara, de är ömtåliga.

Jag brukar alltid välja föregående modell, man kan få en riktigt bra deal då med sin operatör.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

NEJ.

Bara kolla på deras hittepå med kostnader för några extra gigabyte lagringsutrymme:

iPhone 6s:
16 GB - 7495
64 GB - 8595
128 GB - 9695

I rest my case.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Kort svar: nej

Långt svar: nej, absolut inte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

En fråga bara. Om nu detta ör helt öppet för NSA, varför behövde FBI böna och be hos apple? and batteri så har iaf min 6 PLUS riktigt bra batteri min gamla 5:a däremot fick man ladda ca 5ggr om dagen, men det fick jag även med min första galaxy note, samt HTC 1

Den 28 Mars så hade FBI helt plötsligt fått full tillgång till mobilen (samtliga Iphones alltså) via okänd 3e part och behövde inte längre hjälp.
Så vem var 3e parten ? som ännu en gång kan erbjuda full access till krypterade Iphone.

Sen är det ju stängd källkod så du som användare får aldrig reda på om säkerhetshålen fixas alls.

Läsvärt:
http://www.theguardian.com/us-news/2016/apr/01/fbi-apple-ipho...
mera på google: https://www.google.se/search?q=iphone+fbi+unlcoked&ie=utf-8&o...

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Den 28 Mars så hade FBI helt plötsligt fått full tillgång till mobilen (samtliga Iphones alltså) via okänd 3e part och behövde inte längre hjälp.
Så vem var 3e parten ? som ännu en gång kan erbjuda full access till krypterade Iphone.

Sen är det ju stängd källkod så du som användare får aldrig reda på om säkerhetshålen fixas alls.

Läsvärt:
http://www.theguardian.com/us-news/2016/apr/01/fbi-apple-ipho...
mera på google: https://www.google.se/search?q=iphone+fbi+unlcoked&ie=utf-8&o...

Får läsa dom när jag kommer hem från LIAn.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Avstängd

Android privat och Iphone på jobbet och jag föredrar Android men det är förstås väldigt mycket en smaksak. Jag känner mig ganska begränsad på Iphone helt enkelt. Däremot finns det saker som funkar bättre i IOS också förstås, till exempel integration med bilstereo där Iphone funkar bättre oavsett om det är kopplat via usb eller BT, med låttitlar från exempelvis Spotify i bilens display och sånt som aldrig riktigt funkar som det ska med Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Jag äger själv både iPhone och Android dock mer strul med min S7 Edge som startar om sig helt huxflux ibland, samt fått en lodrät ROSA linje som kommer och går ibland :/ min iPhone har jag dock inte behövt startat om pga låsning, men som du sa så har ju alla modeller en del problem

Tänkte bara säga att det där med rosa linje går på garantin om du inte har gjort någon skada på telefonen. Läst en del som har haft det problemet på Swedroid också och dom har skickat in den och fått det fixat

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Android privat och Iphone på jobbet och jag föredrar Android men det är förstås väldigt mycket en smaksak. Jag känner mig ganska begränsad på Iphone helt enkelt. Däremot finns det saker som funkar bättre i IOS också förstås, till exempel integration med bilstereo där Iphone funkar bättre oavsett om det är kopplat via usb eller BT, med låttitlar från exempelvis Spotify i bilens display och sånt som aldrig riktigt funkar som det ska med Android.

Det bästa med iPhone var ju att köra den via kabel i bilen dock kör jag en 2015 Touran nu med RCD510 och där funkar även Android kanon via BT

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Tänkte bara säga att det där med rosa linje går på garantin om du inte har gjort någon skada på telefonen. Läst en del som har haft det problemet på Swedroid också och dom har skickat in den och fått det fixat

Låter ju kanon, nej det finns inte ens ett märke i luren. Får tala med "3" och se om dom fixar det, men dom brukar vara så brutalt överdrivet sega där.

Visa signatur

Main

Spare/kontor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyont:

Det är runt oktober de brukar släppas va? Det är väl också ganska högt tryck på beställningar, kanske tar det ytterligare nån månad innan man får den? Känner bara att det är lite väl lång tid kvar.

Var inga problem i höstas iaf, fick min 6S+ på releasedagen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BM-Mods:

Det bästa med iPhone var ju att köra den via kabel i bilen dock kör jag en 2015 Touran nu med RCD510 och där funkar även Android kanon via BT

Jo, men det verkar variera ganska mycket hur bra stödet är för Android, medan Iphone verkar stödas av allt möjligt liksom. Min bil är en Accord från 2009 och min Iphone 5 stöds fullt ut med låttitlar och dylikt (dock bara via kabel, BT endast för HF), medan min Android kräver att jag sätter den i MTP-läge och även då så funkar det bara sådär med annat än lokala filer liksom. Tjejens föräldrar har en Passat som är typ ny men de snålade på stereon så där får man inte låttitlar eller styrning av uppspelningen på något av systemen, men Iphones uppspelning funkar bättre ändå då min Android tappar kontakten, vill inte koppla upp automatiskt osv. Min farsa hade en Golf tidigare med bättre stereo och där var det igen Iphone som funkade bäst och smidigast via BT.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Datavetare

Iphone6s har med råge den bästa mobil CPU av alla telefoner idag, den har också en av de absolut snabbaste GPUerna, sett till kraft per pixel är den överlägsen alla Androider då de senare dragit PPI-racet väl långt.

Det sagt: skulle jag köpa en telefon för egna pengar idag skulle det bli en Nexus och det handlar inte om att inte ha råd med Iphone (ungarna "kräver" Iphones, just nu har de Iphone5s och Iphone6s och hemmet är rätt Apple-tätt i övrigt också). Har själv en Iphone6, men det är för att jag fått den från jobbet, ville ha en Nexus men den "stöds inte av IT"...

Problemet jag har med Iphone är iOS, tycker helt enkelt mycket mer om Android trots att jag under många år kört Mac/OSX och nu Iphone i snart två år. Fram till nu tycker jag däremot Android-tillverkarna prioriterat helt fel saker i sin HW men Qualcomm har börjat gå åt rätt håll. Drömmen vore ju Apples systemkrets (främst deras CPU) i en lur som kör stock-Android.

Gillar man iOS är Iphone definitivt värt sitt pris för den har med råge den bästa systemkrets man hittar idag.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Mocka: Jag håller med om att den är dyr som fan, och jag tycker själv att det känns onödigt att köpa den när man kan får en riktigt bra telefon för under halva priset. MEN, prylbögen i mig är riktigt sugen på att testa nåt nytt. Jag har riktig beslutsångest, som jag brukar ha vad jag än ska köpa. Men jag tror att det mest lutar åt iphone. Finns i princip 0 intresse för en till Android i nuläget då det är det enda jag har haft.
Nehe, det får nog bli så. Det är ju inte omöjligt att använda ångerrätten om jag skulle ändra mig igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyont:

@Mocka: Jag håller med om att den är dyr som fan, och jag tycker själv att det känns onödigt att köpa den när man kan får en riktigt bra telefon för under halva priset. MEN, prylbögen i mig är riktigt sugen på att testa nåt nytt. Jag har riktig beslutsångest, som jag brukar ha vad jag än ska köpa. Men jag tror att det mest lutar åt iphone. Finns i princip 0 intresse för en till Android i nuläget då det är det enda jag har haft.
Nehe, det får nog bli så. Det är ju inte omöjligt att använda ångerrätten om jag skulle ändra mig igen.

du blir nog nöjd med en iphone om du kan svälja priset och inte är intresserad av att pilla med din mobil utan bara vill använda den. den är dock i mina ögon ointressant, så att skaffa den för att det skulle vara spännande vet jag inte. i min erfarenhet blir det inga överraskningar, varken bra eller dåliga, med en iphone. man vet exakt vad man får.

Permalänk

Dyrt men värt

@Fyont: Det är dyrare, men lätt värt det tycker jag. Några gånger har jag fått impulsen att gå över till Android för att det är så mycket billigare men jag har ALLTID ångrat mig. Iphone känns så mycket stabilare. Om man dessutom har andra appleprodukter så interagerar dom på ett överlägset sätt.

Permalänk
Medlem

Ni som säger att det är så bra kvalitet på iPhone, vad fan menar ni egentligen. Har flertal kompisar som tappat sina iPhones på trägolv från 30cm höjd o så har skärmen spruckit totalt. Även kompisar som har fått böjt sin iPhone genom att bara ha den i fickan.

Detta kallar inte jag bra kvalité iallafall.

Och sen Apples drömpriser? Herregud. Visst det är en kompetent telefon, som borde ligga i 3-4000krs klassen.

Permalänk
Medlem

@hakd: Varför ska de behöva bryta sig in i folks iPhones när det enklaste bara är att lyssna av trafiken när enheterna uppdaterar mot iCloud? Du kan nog räkna med att de redan har kvantdatorer att knäcka krypton med vid det här laget.

Som sagt, ibland är det dags att vira av ett par varv av aluminiumfolien och inse att den 100% säkra enheten inte existerar, samt att NSA/FBI/Illuminati/FRA som sagt inte behöver bryta sig in om de vill ha information från merparten av användarna. En kul detalj är att vårt företags Exchange-servrar inte släpper in Androider/PCs för fjärranslutningar utanför intranätet, eftersom servrarna tycker att de inte är tillräckligt säkra, medan t.ex. iPhone funkar att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Ni som säger att det är så bra kvalitet på iPhone, vad fan menar ni egentligen. Har flertal kompisar som tappat sina iPhones på trägolv från 30cm höjd o så har skärmen spruckit totalt. Även kompisar som har fått böjt sin iPhone genom att bara ha den i fickan.

Detta kallar inte jag bra kvalité iallafall.

Och sen Apples drömpriser? Herregud. Visst det är en kompetent telefon, som borde ligga i 3-4000krs klassen.

Jag har tappat min iPhone 5 hur många gånger som helst i tre år, den har bara några mindre skråmor. Min tidigare Android sprack när jag tappade den i marken från normal höjd. Betyder det att den Android-telefonen håller dåligt? Det finns många videor på internet där folk gör alla möjliga dumheter mot 6S. Någon som dränker den i Cola, någon som släpper den från löjliga höjder (flera våningar) med diverse skal och även med ananas och tegelstenar som skal och allt möjligt. Många telefoner överlevde sådana löjligt överdrivna saker som görs för att få klick på YouTube. 6S är mycket mer robust än 6.

Vad gäller prestanda så är 6S mycket kraftfull, en av om inte den allra snabbaste telefonen. Extremt snabb lagring, väldigt kraftfull processor och grafikdel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@hakd: Varför ska de behöva bryta sig in i folks iPhones när det enklaste bara är att lyssna av trafiken när enheterna uppdaterar mot iCloud? Du kan nog räkna med att de redan har kvantdatorer att knäcka krypton med vid det här laget.

Som sagt, ibland är det dags att vira av ett par varv av aluminiumfolien och inse att den 100% säkra enheten inte existerar, samt att NSA/FBI/Illuminati/FRA som sagt inte behöver bryta sig in om de vill ha information från merparten av användarna. En kul detalj är att vårt företags Exchange-servrar inte släpper in Androider/PCs för fjärranslutningar utanför intranätet, eftersom servrarna tycker att de inte är tillräckligt säkra, medan t.ex. iPhone funkar att använda.

Visst är inget säkert men varför välja något som gång nr2 nu öppnas helt utan problem under mystiska omständigheter.
Jag tror inte det är säkerheten, utan att Apple gång på gång väljer att sälja ut användare då det finns något att tjäna på det men det är min teori.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej.

Permalänk
Skrivet av hakd:

Iphone har tre problem enligt mig

3. Privatlivet
NSA kunde garantera full tillgång till ALLA Apple produkter med "dropout jeep" vilket tyder på att ett av världens största bolag har usel säkerhet (osannolikt) eller helt enkelt att Apple lämnade dörrarna helöppna för myndigheter och okända aktörer.

Så att lägga Visakort, Namn, position, fingeravtryck, ansiktsmönster och allt ditt innehåll i telefonen i händerna på någon som redan blivit tagna med byxorna nere känns ju inte jättesäkert. Inget vet ju till vem/vilka Apple delar detta med och risken är ju att det är mer än bara myndigheter.

Så därför väljer du istället ett operativsystem som utvecklas av Google, självaste kungen av övervakning? Eller Microsoft? Hahaha!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Så därför väljer du istället ett operativsystem som utvecklas av Google, självaste kungen av övervakning? Eller Microsoft? Hahaha!

Du har tydligen inte läst NSA rapporterna som läktes alls, NSA hade stora problem med Android och kunde inte ens garantera intrång i äldre versioner. Sen att är Microsoft nog den värsta av dom alla det tvivlar jag inte på.

Sen får du gärna dela några exempel på när Android mobilers kryptering helt har gått att gå förbi som i fallet med Apple nu senast. Det är ju trots allt inte Google som för andra gången är tagna med byxorna nere.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Du har tydligen inte läst NSA rapporterna som läktes alls, NSA hade stora problem med Android och kunde inte ens garantera intrång i äldre versioner. Sen att är Microsoft nog den värsta av dom alla det tvivlar jag inte på.

Sen får du gärna dela några exempel på när Android mobilers kryptering helt har gått att gå förbi som i fallet med Apple nu senast. Det är ju trots allt inte Google som för andra gången är tagna med byxorna nere.

Hela Googles affärsidé är ju att övervaka dig, så om man vill slippa det är Android det sista man väljer.

De flesta Androidtelefoner är inte krypterade över huvud taget.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag har en Sony för stunden men har tidigare haft iPhone.
Det är hugget som stucket för mig. Jag gillar båda. Det som avgjorde för mig är eftermaknads launcher till Android, då kan man verkligen customisera sitt "skrivbord" som man vill, utan att roota.

Som pekplattor i hemmet kör vi iPad all out. Vissa verkar inte gilla att iTunes mer eller mindre är ett måste, men ärligt talat har Apple fått till det jävligt bra! Säkerhetsåterställning är överlägset på iOS.

Permalänk

kört några Android före jag köpte min första Iphone som var en 5S, var inte ens nån fråga vad nästa telefon blev efter det, Iphone 6plus. Visst den är stor när du är ovan, men när man är van vid storleken så är det mycket bekvämt. Skönt att kolla serier/pics och fjärrstyra datorn osv när du har en stor skärm varken 5s'an eller 6plusan har haft några som helst problem, batteritiden i 5san var inget jag reagerade på, och jag är nöjd med batteritiden i 6plusan också. blir utan tvekan en 7a när den lanseras!

Och köper nog aldrig en android produkt igen av egen erfarenhet och missnöjdhet..

Call me fanboi, men talar ur egna erfarenheter.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Rätta mig om jag har fel men "full-disk encryption" kom först med lollipop och var avstängt som default. Endast med Marshmallow blev det default vilken står får några få procent av alla android lurar. Dvs. majoriteten av androidlurarna är inte krypterade, och det är just därför android lurar sällan dyker upp i rättsliga ärenden, då det inte är några problem att ta sig in i dem.

Permalänk
Medlem

Har också kört Windows och nu senast Android , tänkte gå över till Apple och deras SE mobil då jag tycker 4" är lagom för mig.
Sen allt tal om NSA osv.......känns som om det kvittar.
Dom stor pågarna vet nog mer om dig/mig än vad vi tror. Har du en gång använt en " smart " mobil eller en dator har dom förmodligen redan kartlagt dig. Om dom har ett intresse i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Hela Googles affärsidé är ju att övervaka dig, så om man vill slippa det är Android det sista man väljer.

De flesta Androidtelefoner är inte krypterade över huvud taget.

Båda Android och Apple använder AES kryptering:
Än så länge är det ENBART Apples som visas sig att man helt kan förbigå.

Både Android och Apple påstår att dom skyddar dina uppgifter:
NSA kunde garantera full access på samtliga Apple enheter och inte på Googles Android lurar.

Då alla lovar allt så får man gå på vad som faktiskt är avslöjat och läckt.

Skrivet av Feeku:

Rätta mig om jag har fel men "full-disk encryption" kom först med lollipop och var avstängt som default. Endast med Marshmallow blev det default vilken står får några få procent av alla Android lurar. Dvs. majoriteten av androidlurarna är inte krypterade, och det är just därför android lurar sällan dyker upp i rättsliga ärenden, då det inte är några problem att ta sig in i dem.

Kan nog stämma, men när du väl har slagit på FDE så förväntar man ju sig att det inte går att kringgå helt utan krypteringsnyckeln. Men har du väl slagit på krypteringen så är det enbart gamla hederliga Brutforce som gäller och det brukar myndigheter varken ha tid eller pengar för då det kan ta evigheter med tunga lösenord.

Skulle Google också gå att kringgå så skulle det vara en Nyhet det med, men än så länge har det ju inte dykt upp något som pekar på det

Visa signatur