7970 orsakar kortslutning med båda PCIE-kablarna i?

Permalänk
Medlem

7970 orsakar kortslutning med båda PCIE-kablarna i?

Satt och lirade i godan ro, när maskinen plötsligt tvärdör och vägrar starta igen. Efter en stunds felsökning kommer jag fram till att det är grafikkortet som är boven, och att det orsakar kortslutning när båda PCI-E-kablarna är anslutna. Fläktar och dioder drar igång någon halv sekund innan det hörs ett klickande ljud från PSU och allt dör förutom standby-dioden. Är bara ena kabeln ansluten startar maskinen fint men utan bild. Kortet har strulat en del redan innan, nu senast med tvärgående ränder som flimrar förbi lite lite då och då sedan CPU, moderkort och minnen uppgraderades för en tid sedan (alltid utgått ifrån att det är drivrutinen).

Jag har blåst rent med tryckluft på burk och torkat av kortet, men resultat. Finns det något mer jag kan göra, eller är det bara att bita i det sura äpplet och köpa ett nytt? Är student så det tar emot att ha en stor utgift precis innan sommaren.

Vilket Nvidia-kort motsvarar Radeon HD 7970 Dual Dissipation prestandamässigt?

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Medlem

Skulle vilja påstå att gtx 770 är motsvarande kort

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 qick 7800xt 2640mhz@1055mv/2150mhz vram

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErwinHun:

Jag har blåst rent med tryckluft på burk och torkat av kortet, men resultat. Finns det något mer jag kan göra, eller är det bara att bita i det sura äpplet och köpa ett nytt? Är student så det tar emot att ha en stor utgift precis innan sommaren.

Du kan ju alltid testa att baka det, men om det faktiskt orsakar kortslutning så är det nog rätt kört. Det kan så klart också vara nätagget som är problemet, men om grafikkortet haft tidigare problem så är väl det den troligaste boven.

Skrivet av ErwinHun:

Det skulle väl i så fall vara gamla GTX 780, se Sweclockers prestandaindex. När det gäller nya kort så har NVIDIA inget motsvarande, HD 7970 ligger i det stora gapet mellan GTX 960 och 970. Mitt råd är att kolla på begagnade grafikkort, både NVIDIA och AMD håller på att släppa nya generationer grafikkort nu så det kommer säkert vara många som vill sälja sina nuvarande grafikkort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ErwinHun:

Satt och lirade i godan ro, när maskinen plötsligt tvärdör och vägrar starta igen. Efter en stunds felsökning kommer jag fram till att det är grafikkortet som är boven, och att det orsakar kortslutning när båda PCI-E-kablarna är anslutna. Fläktar och dioder drar igång någon halv sekund innan det hörs ett klickande ljud från PSU och allt dör förutom standby-dioden. Är bara ena kabeln ansluten startar maskinen fint men utan bild. Kortet har strulat en del redan innan, nu senast med tvärgående ränder som flimrar förbi lite lite då och då sedan CPU, moderkort och minnen uppgraderades för en tid sedan (alltid utgått ifrån att det är drivrutinen).

Gtx 960 presterar betydligt sämre men är prestanda mässigt det närmaste Nvidia har i butik.

Permalänk

När köpte du grafikkortet? Var det inom tre år sen har du fortfarande reklamationsrätt.

GTX960 har väl motsvarande prestanda men både AMD och Nvidia släpper sina nya serier nästa månad. Jag skulle vänta tills dess kommit ut om möjligt.

Sen tycker jag det är dumt att bojkotta en GPU-tillverkare (AMD) för ett fel som nästan säkert orsakats av kretskortstillverkaren (XFX).

Permalänk
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Sen tycker jag det är dumt att bojkotta en GPU-tillverkare (AMD) för ett fel som nästan säkert orsakats av kretskortstillverkaren (XFX).

håller med här iom att det inte är AMD som designat kylaren till xfx korten så är det ju inte deras problem att kylaren kyler spänningsdelen bristfälligt vilket jag skulle tippa på är orsaken till ränderna osv och nu att kortet kortsluter nätagget.

dvs strömkretsarna har gått varmt och lämnat bristfällig strömmatning och nu gått sönder helt.

kan iofs vara så att nätagget gått sönder på ena linan också så när den trasiga linan belastas slår det ifrån.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Testa att använda en annan pci lina från nätagget. Annars kolla efter begagnade 780 kort.

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, särskilt till Fönstrputtsaren som fick mig att kolla upp garantin på kortet. Jag trodde det var ett år, men det visade sig att jag har ett par månader kvar på mina tre år så jag börjar med att kontakta Netonnet imorgon och ser om jag kan få något på garantin.

Vad gäller att jag känner att jag lutar åt att välja bort AMD som nästa korttillverkare så beror det på att jag har en del dåliga erfarenheter av dem sedan tidigare, och redan när jag installerade mjukvaran till detta så kändes drivrutinerna omogna och köpet kändes inte "helt 100". Bland annat hade jag problem med olika typer av buggar och bristande kompatibilitet i spel som annars borde kört felfritt rent prestandamässigt. Egentligen har jag inte någon preferens för Nvidia, det är bara så länge sedan mitt senaste Nvidia-kort strulade (GTX 8800) att minnet hunnit blekna.

Jag tvivlar på att Netonnet ger mig ett nytt 7970, så jag ska ta en titt på Sweclockers prestandalista (tack Perost för tipset).

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Avstängd

kanske borde snegla på Polaris, kommer vara mer än värt det. Nvidia är överskattade när det kommer till att vara "problem fria". Borde vara mer värt att fixa ett billigt okej kort som ett 270 eller 950 och sen köpa upp dig till ett polaris kort om någon månad.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av ErwinHun:

Tack för era svar, särskilt till Fönstrputtsaren som fick mig att kolla upp garantin på kortet. Jag trodde det var ett år, men det visade sig att jag har ett par månader kvar på mina tre år så jag börjar med att kontakta Netonnet imorgon och ser om jag kan få något på garantin.

Vad gäller att jag känner att jag lutar åt att välja bort AMD som nästa korttillverkare så beror det på att jag har en del dåliga erfarenheter av dem sedan tidigare, och redan när jag installerade mjukvaran till detta så kändes drivrutinerna omogna och köpet kändes inte "helt 100". Bland annat hade jag problem med olika typer av buggar och bristande kompatibilitet i spel som annars borde kört felfritt rent prestandamässigt. Egentligen har jag inte någon preferens för Nvidia, det är bara så länge sedan mitt senaste Nvidia-kort strulade (GTX 8800) att minnet hunnit blekna.

Jag tvivlar på att Netonnet ger mig ett nytt 7970, så jag ska ta en titt på Sweclockers prestandalista (tack Perost för tipset).

7970 är samma kort som r9 280 eller om det var 280x har jag för mig. t.om. folk som kör 280/280x bioset på sitt 7970.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

7970 är samma kort som r9 280 eller om det var 280x har jag för mig. t.om. folk som kör 280/280x bioset på sitt 7970.

Yes, 280x har samma kärna som 7970/7970 GHz...

Permalänk
Inaktiv

R9 280 är 7950/7950 GHz

Permalänk
Medlem

Nvidia GTX 970=7970GHz=R9 380X om det är det gröna laget du vill välja se http://www.sweclockers.com/test/21779-directx-12-med-ashes-of...

(7970GHz är snabbare än 280X men lika med R9 380X)

beg 7970 ca1000kr kortet lanserades 2012
beg GTX970 ca 1500-1800 Kortet lanserades 2014

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Förutsatt att det inte finns spår av åverkan på kortet, så ska han ju ha ett nytt från NetOnNet. Det "sämsta" han ska acceptera är ett 380 4gB, eller, om han får NetOnNet att gå med på ett tillverkarbyte, ett GTX 970. Mycket för att NetOnNet inte har andra alternativ i lager som faller närmare hans prestanda. De ska förstås konstra lite och kontrollera kortet först, och kan de skaka fram ett 7970 kommer han ju få acceptera det.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag lämnade in kortet i butikens service-disk och hoppas på det bästa. Efter 2,5 år och utan garanti (var visst bara två år) kan det ju vara svårt att bevisa att felet fanns från början, men jag ska försöka hävda att det inte motsvarade den kvalitet man kan förvänta sig när man köper ett grafikkort. Sedan är det upp till Netonnet att acceptera att 2,5 inte är en förväntad livslängd på ett kort som behandlats bra (elektroniskt och fysiskt - ingen åska, ingen statisk elektricitet, inget damm osv) eller hitta på någon sorts ursäkt varför jag ändå skulle ha orsakat felet efter köpet, trots det lagen kallar normal användning. Konsumentköplagen är ju inte tänkt att användas som ett halvårsskydd och sedan duger vilken ursäkt som helst (ryktet säger att det skylls en hel del på åska...) utan för att ge konsumenten ett skydd mot dålig kvalitet från tillverkarens sida.

Hur som helst skulle undersökningen ta ca två veckor, så jag köpte ett MSI GTX 970 Gaming och skulle jag få rätt så kommer jag att sälja kortet. Netonnet har ju rätt att i första hand laga kortet, men det kan ju vara svårt så i bästa fall får jag en ekonomisk kompensation.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ErwinHun:

Jag lämnade in kortet i butikens service-disk och hoppas på det bästa. Efter 2,5 år och utan garanti (var visst bara två år) kan det ju vara svårt att bevisa att felet fanns från början, men jag ska försöka hävda att det inte motsvarade den kvalitet man kan förvänta sig när man köper ett grafikkort. Sedan är det upp till Netonnet att acceptera att 2,5 inte är en förväntad livslängd på ett kort som behandlats bra (elektroniskt och fysiskt - ingen åska, ingen statisk elektricitet, inget damm osv) eller hitta på någon sorts ursäkt varför jag ändå skulle ha orsakat felet efter köpet, trots det lagen kallar normal användning. Konsumentköplagen är ju inte tänkt att användas som ett halvårsskydd och sedan duger vilken ursäkt som helst (ryktet säger att det skylls en hel del på åska...) utan för att ge konsumenten ett skydd mot dålig kvalitet från tillverkarens sida.

Hur som helst skulle undersökningen ta ca två veckor, så jag köpte ett MSI GTX 970 Gaming och skulle jag få rätt så kommer jag att sälja kortet. Netonnet har ju rätt att i första hand laga kortet, men det kan ju vara svårt så i bästa fall får jag en ekonomisk kompensation.

Får hoppas på att det går igenom!

Jag tycker också det borde gå under: "inte motsvarar vad köparen rimligen kan förvänta sig"
http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%...