Är det här verkligen lagligt?

Permalänk
Medlem

Är det här verkligen lagligt?

Jag har ett barnbarn som håller på att planera ett datorbygge under sommarlovet.

Då behöver han bl.a. Windows 10.

Han kom hem igår för att vigga lite pengar till bygget samt ett OS som han tyckte att jag kunde köpa på den här länken:

http://www.aliexpress.com/item/Genuine-Operating-7-to-10-pr0-...

Kina är eller har åtminstone varit ett "piratland".

Är det någon som har vetskap om den här siten?

Permalänk
Medlem

Lagligt? knappast...
Polisen kommer och tar dig? knappast...
skulle jag prova köpa den där versionen? knappast...

Permalänk

Finns win7 för några hundralappar på amazon.de

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem

Sidan är det inga problem med, däremot är jag väldigt skeptisk till produkten. Står ju ingenstans att det ens är Windows? Endast att det är kompatibelt med Windows. Skulle absolut inte köpa denna i tron om att få ett fungerande operativsystem.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

Det är blandat högt och lågt på aliexpress. Det är en sammanställande sida från flera olika leverantörer/tillverkare, man kan hitta mycket roligt där!

Just angående mjukvarulicenser, nej... microsoft tar sina 150 dollars (1300kr) alldeles oavsett vilket land det är så något är mycket skumt om det kostar 5.5 dollars.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

eller kinguin. Det du länkat kan jag inte ens koppla till windows.. men för 5 $ kan man ju testa.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bengti:

Jag har ett barnbarn som håller på att planera ett datorbygge under sommarlovet.

Då behöver han bl.a. Windows 10.

Han kom hem igår för att vigga lite pengar till bygget samt ett OS som han tyckte att jag kunde köpa på den här länken:

http://www.aliexpress.com/item/Genuine-Operating-7-to-10-pr0-...

Kina är eller har åtminstone varit ett "piratland".

Är det någon som har vetskap om den här siten?

Det är för det mesta en licens som inte får säljas på det sättet typ en volymlicens eller studentlicenser så det lär i minst olagliga fall strida mot licensvillkoren, det lär inte handla om en ok licens som inte innebär någon form av brott mot licensvillkor eller lagar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengti:

Jag har ett barnbarn som håller på att planera ett datorbygge under sommarlovet.

Då behöver han bl.a. Windows 10.

Han kom hem igår för att vigga lite pengar till bygget samt ett OS som han tyckte att jag kunde köpa på den här länken:

http://www.aliexpress.com/item/Genuine-Operating-7-to-10-pr0-...

Kina är eller har åtminstone varit ett "piratland".

Är det någon som har vetskap om den här siten?

Brukar vara extra nycklar som de kommit över eller student licenser som de kommit över och nu säljer. Inget av dem är "lagliga" att verken sälja eller ge bort.
De kanske, eller kanske inte fungerar ett tag dock. Vissa har fått dem att fungera i åratal, vissa blockeras inom någon månad, det är ett lotto.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Nyckeln fungerar, men man behöver inte vara smartare än en hög med äpplen för att inse att något inte står rätt till, med tanke på priset.

Nycklarna som säljs här (eller egentligen NYCKELN, det är EN och samma som säljs till alla) är en såkallad; MAK -nyckel.

Eller översatt; Multi Activation Key

Detta är en nyckel som kommer från ett företag, organisation eller MSDN alt. Stuide -konto.
Dessa nyckar kan aktiveras flera gånger, vanligast är upp till 50ggr men över det är inte ovanligt.
Tanken är att du som större användare köper licenser digitalt och sedan "har rent mjöl i påsen" genom att inte använda mer kopior än vad du har inköpsbevis för.
Microsoft litar alltså på dig som kund här, och vice versa.

Oärliga personer ser sin chans till snabba pengar genom att sno nycklarna från arbetsgivare etc och sälja den för ~10% utav ordinarie pris, ibland ännu lägre.

• Så ja, den kommer fungera.

• Nej det är INTE lagligt.

• Och kanske kommer den aldrig strula, eller så kanske svartlistas den hos Microsoft och du får upp "Din version utav Windows är inte äkta!" -info rutor.
Kan inte ta emot uppdateringar etc.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Tack för svaren - jag ville bara kolla - beställer på Inet istället.

Permalänk

Titta på Kinguin.net eller något liknande ifall ni vill komma undan billigt. Pålitligt och man får nyckeln digitalt inom ~20 min.
Hur rätt eller fel deras nycklar säljs är upp till dig att bestämma själv då de importeras från länder där de säljs billigare, så mest troligen inte 100% ärligt, men de fungerar iallafall.

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem

Tycker sonen ska ha en eloge för att han vill köra lagligt Windows. När jag var i den åldern....

Permalänk
Medlem

Det är inget fel på siten. Den är högst legit men notera att det är som Amazon där säljarna är oberoende Aliexpress. Det är därför säljaren man ska kolla upp för att försäkra sig om sitt köp. Rent generellt, är det alltid en risk att köpa därifrån och man bör räkna med en viss procent "felköp". I detta fall skulle jag inte köpa från den siten eftersom det rör sig om mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dustforce:

Titta på Kinguin.net eller något liknande ifall ni vill komma undan billigt. Pålitligt och man får nyckeln digitalt inom ~20 min.
Hur rätt eller fel deras nycklar säljs är upp till dig att bestämma själv då de importeras från länder där de säljs billigare, så mest troligen inte 100% ärligt, men de fungerar iallafall.

Samma problem med nycklarna på Kinguin.net.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Lagligt? knappast...
Polisen kommer och tar dig? knappast...
skulle jag prova köpa den där versionen? knappast...

Är knappast ditt andranamn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Är knappast ditt andranamn?

hehe kanske det ^^

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Friterad:

Är knappast ditt andranamn?

knappast.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Tycker sonen ska ha en eloge för att han vill köra lagligt Windows. När jag var i den åldern....

Finns 1 OS jag har köpt till 100% retail (Win 7) och en jag köpt till rabatt pris (Win 8, när MS själva reade ut dem).
Så ja... det är sällsynt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengti:

Tack för svaren - jag ville bara kolla - beställer på Inet istället.

Om du är rädd för att bryta mot licenser så kan du passa på att läsa EULAN, framgår i den att du måste köpa en RETAIL inte en OEM från Inet isåfall. Tusen spänn dyrare

EULA'n är tillgänglig på microsofts hemsida

Permalänk
Avstängd

Känner en handfull personer som kör med sånna licenser och kört dom från win 7 tiden och nu är uppdaterade till win 10 så funkar gör dom och man kan säkert bli blåst av nån som vill sälja redan aktiverade licenser och stuff och lagligt är det väll säkert inte men är inget jag moraliskt skulle ligga sömnlös över om jag köpte en men har redan en ärlig så behöver inte det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w