Permalänk
Medlem

Duger 4k på moderkortet?

Jag överväger att uppgradera min pc. Då jag jobbar med mjukvarusyntar och ljudeffekter krävs rätt mycket cpu och därtill vill jag ha 4k-upplösning för att få plats med lite prylar på skrivbordet. Kommer även köra lite CAD, 3D-modellering och videoredigering.

Detta uppgraderingspaket tycker jag verkar vettigt: ASUS Intel Skylake i7. Det har displayport på moderkortet och ska enligt uppgift klara 4k i 60 Hz. Frågan är, är det en nödlösning eller orkar det med mitt desktoparbete? Och eventuellt något litet spel ibland, men då behöver jag inte köra i 4k, och det mest krävande skulle nog vara Rocksmith. Vore skönt att slippa lägga ut pengarna som ett 4k-kapabelt grafikkort kostar, samt lösa det med kylning och strömförsörjning.

Permalänk
Medlem

Om det enda kravet du har är att kunna driva en 4K-monitor så är det ett jävla steg från det till "4k-kapabelt grafikkort" om jag förstår dig rätt.

Ett 750Ti för 1300kr t.ex. kan du använda som displayadapter för en 4K-skärm och även om det inte är något prestandakort så hjälper det nog en mer än märkbar del om du skulle få för dig att spela något som har nytta av lite modest 3D-hjälp. Så gjorde jag i polarns arbetsburk som var i princip helt revolverande kring CPU-kraft.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Klarar 750Ti 4k i 60 Hz? Vad jag har fått ut av mina försök till googlande är det bara 30 Hz på de enklare korten.

Men ok, om 750Ti klarar 60 Hz, är det mycket mer riv i det än i displayporten på moderkortet? Om jag förstår det rätt är det cpun i sig som sköter grafiken. Är det bara skräp, trots att det är något Intel väljer att integrera i sina top of the lineprocessorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johey:

Klarar 750Ti 4k i 60 Hz? Vad jag har fått ut av mina försök till googlande är det bara 30 Hz på de enklare korten.

Men ok, om 750Ti klarar 60 Hz, är det mycket mer riv i det än i displayporten på moderkortet? Om jag förstår det rätt är det cpun i sig som sköter grafiken. Är det bara skräp, trots att det är något Intel väljer att integrera i sina top of the lineprocessorer?

Nja, skräp är det inte, finns många applikationer för den, dock är 3d prestanda i högre uppläsningar väldigt begränsade. C-serien har bättre 3d prestanda än den vanliga skylake , men fortfarande, i min mening, inte i närheten av tillräckligt. Skulle du enbart surfa och kolla på nån video då och då, fine. Är inte helt hundra på hur grafikkrävande CAD faktiskt är, men sätter min högra pungkula på att ett relativt billigt mellanklass eller instegskort, varför inte köpt andra hand, kommer spara dig mycket huvudvärk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vad är det för 3D och videoredigerings program du använder?
Vissa sådana program kan dra nytta av grafikkortets beräkningskraft...

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av johey:

Det integrerade grafikkortet i 6600K/6700K ska vara kapabel till 441.6 GFLOPS om man får tro Wikipedia, medan GTX 750 ligger på 1044.5 GFLOPS. Så det integrerade grafikkortet är lite mindre än hälften så kraftfullt när det gäller rena beräkningar. För spel så är det andra saker som spelar roll också, där det integrerade grafikkortet har en del nackdelar.

Men dagens integrerade grafikkort är mer kapabla än många inser, och det kan mycket väl vara bra nog för dina ändamål. Det följer dessutom med på köpet, så det kostar inget att testa och sen köpa ett grafikkort senare om det visar sig behövas.

GTX 750/750 Ti ska förresten klara av 4k@60Hz vad jag kan se. Problemet är bara att många av dem inte har DisplayPort, vilket behövs för 4k@60Hz på dem. Men väljer man bara ett som har DisplayPort så ska det vara lugnt. Men steget upp till ett GTX 950 är då inte särskilt stort, och med 950 så får man dessutom mycket bättre hårdvarustöd för att spela 4k-filmer.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

CAD kör jag idag på min Thinkpad X1 och det funkar utmärkt. Dock i mycket lägre upplösning än 4k förstås.

För både 3D-modellering och videoredigering använder jag Blender.

Men jag tror jag går i perosts linje. Kör på det inbyggda och ser hur bra det går. Det var egentligen min initiala tanke, men anledningen till tråden är just att få ett hum om ifall det är är helt otänkbart.

Sen ska det väl snart komma en ny generation med snabbare och strömsnålare grafikkort. Känns dumt att köpa nytt just nu då dagens modeller sannolikt sjunker som en sten i pris när de nya kommer. Vore bra om jag kunde stå ut tills dess åtminstone med den integrerade grafiken.