Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Frågan är om man skall köra på dual 2670 med 128GB ram eller 6700K och 32-64GB ram tillsammans med ett GTX 1080 när man bygger ny rigg.

Vad ska du använda datorn till?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vad ska du använda datorn till?

Photoshop, encoding till x265/HEVC, en del spelande, surf bla.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Photoshop, encoding till x265/HEVC, en del spelande, surf bla.

Ska du inte spela de mest CPU-intensiva spelen så låter det som att dual XEON E5-2670 skulle kunna passa.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av THB:

Photoshop, encoding till x265/HEVC, en del spelande, surf bla.

Youtube började sälja ut sina E5-2670 på grund utav x265/HEVC, denna utförsäljningen sänkte priserna enormt. Om du ska encoda x264 så är dual e5-2670 ett bra val.

Permalänk
Medlem

Den här videon visar ganska tydligt att Adobes mjukvaror inte gör sig så bra med många kärnor/trådar.
https://www.youtube.com/watch?v=L2Kr_yjQiDU

Så ni användare av Adobe, har ni reflekterat över detta?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Youtube började sälja ut sina E5-2670 på grund utav x265/HEVC, denna utförsäljningen sänkte priserna enormt. Om du ska encoda x264 så är dual e5-2670 ett bra val.

Varför skulle Youtube sälja ut sina E5-2670 för HEVC när det endast använder X264 och VP9.
Om de byter till bättre processorer så är det nog för VP10 eller aom

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Och nu när man skakat fram lite pengar kostar den 4500:-

Segt

Jag är nog mer inne på att sälja min E5-rigg och gå på Xeon-d.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr_khyron:

Varför skulle Youtube sälja ut sina E5-2670 för HEVC när det endast använder X264 och VP9.
Om de byter till bättre processorer så är det nog för VP10 eller aom

En användare väljer själv vilken video och format de vill ladda upp till Youtube. Oavsett vilket format Youtube väljer att lagra och visa användare så måste de snabbt kunna konvertera i från alla populära format. E5-2670 v1 och E5-2670 v2 säljs som smör för att de saknar AVX 2.0 som i de nya formaten står för den stora ökningen utav prestanda.

Kort och gott så bör man verkligen tänka till innan man investerar i E5-2670. Speciellt när det kommer till videoredigering och nya encoders. E5-2670 V3 har stöd för AVX 2.0 men kostar betydligt mer då de inte säljs ut i samma stora mängd.

Permalänk
Medlem

@anon185723: Var det inte Facebook som uppgraderade sina maskiner och inte Google/YouTube? Eller det var väl kanske Facebook som gjorde störst mediaintryck om det hela.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Photoshop, encoding till x265/HEVC, en del spelande, surf bla.

6700K helt klart. Kan du använda Quicksync för din encoding är det ännu bättre

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Segt

Jag är nog mer inne på att sälja min E5-rigg och gå på Xeon-d.

Hur ska du göra med ramminnet då? lägga stora pengar eller klara dig på 32 gb?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Nu är man igång med sin Xeon! Bara det tråkiga att hämta hem allt skit man hade nu då.
Innan när man redigerat videor har man enbart kört med äldre kopia av lightworks, men nu är den nya gratisversionen skit. Så vad ska man använda dårå? After effects och Sony Vegas är svindyra.
Ni som redigerar vad använder ni?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Hur ska du göra med ramminnet då? lägga stora pengar eller klara dig på 32 gb?

Ram ar inte sa farligt dyrt faktiskt, 32GB stickor ligger runt $150-170

Men vi far se...

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Ram ar inte sa farligt dyrt faktiskt, 32GB stickor ligger runt $150-170

Men vi far se...

när du måste ha udimm är det dyrt, eller har jag inte häntg med ebay priserna? rdimm är ju "billigt"

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

när du måste ha udimm är det dyrt, eller har jag inte häntg med ebay priserna? rdimm är ju "billigt"

Absolut, men Xeon-d tar både RDIMM(Upp till 128GB) och UDIMM

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Nu ved jeg ikke om i måske blander ting sammen men det er ikke udimm man ville have til sine xeon's, da det er hvad jeg ved normale unregistered non-ecc ram.

Dette er hvad som mit Dual 2011 understytter:
Up to 1.5TB DDR3 ECC LRDIMM
Up to 768GB DDR3 ECC RDIMM
Up to 128GB DDR3 ECC/non-ECC UDIMM

Og både UDIMM og RDIMM er billige men LRDIMM er dem der koster en del.

Visa signatur

Min Dator
Skærm: Philips 49PUS6401/12 Android UHD TV
Arbejder på Dansk Dell Pro Support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Absolut, men Xeon-d tar både RDIMM(Upp till 128GB) och UDIMM

Jo klart, men inte alla moderkort , det är där skon klämmer, om man ska ha tex X10SL7-F

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Jo klart, men inte alla moderkort , det är där skon klämmer, om man ska ha tex X10SL7-F

Vänta nu... Verkar som jag är lite missförstånd, jag pratar om Xeon-d Socialdemokraterna, inte en socketed platform....

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Vänta nu... Verkar som jag är lite missförstånd, jag pratar om Xeon-d Socialdemokraterna, inte en socketed platform....

jag som är lite trötter, men de är rätt dyra de med , även asrock plattofrmarna.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Eftersom jag hade lite tråkigt så satte jag precis på lite kaffe och tänkte jag skulle vända på mina kylflänsar igen för att kanske få till en bättre lösning genom att vinkla kylarna så att de blev "liggande".
Det sket sig ju med de "nya" Dark Rock-tornen, vilket jag skrev i något tidigare inlägg.

Men eftersom jag även har ett par Hyper 212-or liggandes så hämtade jag dem för att montera på tänkt vis.
Nepp, det sket sig det med.

Och detta är ju verkligen inget problem egentligen, MEN... det retar mig.
Så nu sitter jag och surfar "AIE" (allt-i-ett) vattenkylningspaket och funderar på antingen EK XLC Predator 360 eller NZXT Kraken X61.
Dock måste jag ju komplettera båda med ett extra block för processorn.

Det är kul med prylar.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Påtal om roliga prylar, och billiga E5'or.

http://www.natex.us/product-p/quanta10-128gb.htm

Bra start-cluster

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Ja, min står faktiskt oanvänd just nu och jag vet inte riktigt vad jag ska göra med den.
@Stoff3th3m4n, hur går det med försäljningen av din maskin, har du annonserat ut den på fler ställen än marknaden här på sweclockers?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

till detta vill jag bara säga att för en billig peng kan du få allt som ett packetpris kolla här
https://forums.servethehome.com/index.php?threads/awesome-dea...

billiga ram minnen har dom också har inte kunnat matcha dom priserna han har nån stans
tex http://www.natex.us/category-s/1871.htm köper du den så får du Free* Quanta QSSC-98L 1u Dual LGA 1366 Sockets på köpet !

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Ja, min står faktiskt oanvänd just nu och jag vet inte riktigt vad jag ska göra med den.
@Stoff3th3m4n, hur går det med försäljningen av din maskin, har du annonserat ut den på fler ställen än marknaden här på sweclockers?

Har en del bud på den, får se var det landar

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Intel Xeon e5 2670 500kr! bygg en udda budget dator

Har tråkigt nu i sommar så ska plocka ihop en lekdator, och se hur lång det går att pressa den. Såg nyligen några videos som uppmärksammade att Xeon e5 2670 processorerna just nu säljs löjligt billigt på ebay. Det skapar en del möjligheter för att bygga nått kul. För både rendering och spel osv. Tänkte att det kanske finns folk med liknande intresse på Sweclockers.

Börjar med en video:

http://www.hardwareunboxed.com/best-cpu-deal-ever-75-8-core-x...

Och en till video:

Stats:
http://www.cpu-world.com/CPUs/Xeon/Intel-Xeon%20E5-2670.html

http://ark.intel.com/products/64595/Intel-Xeon-Processor-E5-2...

Det går att få tag på xeon e5 2670 processorer för 500kr på ebay inklusive frakt. Moderkort (LGA 2111) kan fås begagnade 800-1500kr.
Dvs tillsammans kostar de runt 1600-2000kr. DDR3 minnen är som bekant löjligt billiga.

Ebay xeon 2670:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=E5-2670&_sop=15&LH_BIN=1...

Någon annan som har funderat på liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterX:

Någon annan som har funderat på liknande?

Ja, tills jag såg vad de flesta X79-moderkort kostade. Då kändes det som en lite mer seriös satsning än det gjorde innan när jag bara ville bygga något att leka med och kanske använda för vissa jobb-grejer så att huvuddatorn får vara ifred.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Proffsmobbare

Mitt sidoprojekt är 2670-baserat, grundat på precis samma tanke som du hade.

- Intel Xeon e5 2670
- Gigabyte X79-UP4
- 32GB 1600MHz DDR3

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Ja, tills jag såg vad de flesta X79-moderkort kostade. Då kändes det som en lite mer seriös satsning än det gjorde innan när jag bara ville bygga något att leka med och kanske använda för vissa jobb-grejer så att huvuddatorn får vara ifred.

Ja jag kände mest att 1000kr för ett begagnat moderkort kan jag kosta på mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Mitt sidoprojekt är 2670-baserat, grundat på precis samma tanke som du hade.

- Intel Xeon e5 2670
- Gigabyte X79-UP4
- 32GB 1600MHz DDR3

Ser sjukt coolt ut! Jag ska kika vidare om man kan få tag på bra prissatta moderkort någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterX:

Ja jag kände mest att 1000kr för ett begagnat moderkort kan jag kosta på mig.

Exakt, och det hittade jag inget när jag grävde runt. Tror det billigaste jag lyckades skrapa fram på Ebay då som hade köp-nu-pris var 2300-någonting och det är typ som ett X99-kort idag liksom, eller nära. Blev till att jag beställde ett sånt istället och drog igång ett mer seriöst bygge, men får du tag på kort begagnat utan strul så är det ju ett riktigt guldläge.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!