Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Billiga Xeon E5-2670

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Exakt, och det hittade jag inget när jag grävde runt. Tror det billigaste jag lyckades skrapa fram på Ebay då som hade köp-nu-pris var 2300-någonting och det är typ som ett X99-kort idag liksom, eller nära. Blev till att jag beställde ett sånt istället och drog igång ett mer seriöst bygge, men får du tag på kort begagnat utan strul så är det ju ett riktigt guldläge.

Jag sitter och kollar runt på europeiska och asiatiska butiker. lga 2011 har ju funnits några år, måste finnas någon marknad där de är mer eller mindre värdelösa

Ser ut som det finns ett bättre utbud just nu på ebay.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Har precis samma sak i åtanke, men kommer endast köra på 1st CPU.
Beställde min för c:a 1 vecka sedan och den kommer väl inom kort levereras.

Mer info i tråden: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1427709-socket-2011-bas...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd

Kör på två stycken, funkar fint! Det är moderkortet som är det jobbiga.

För spel är dom rätt värdelösa dock, framförallt om man kör två stycken.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

För dom som är intresserade så börjar priset falla på nästa modell XEON E5-2680, kostar runt 950kr.

Permalänk
Hedersmedlem

@VinterX *Trådar sammanfogade i enlighet med §2 (använd sökfunktionen)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Någon som har tips på ett billigt 2011 mobo? Behöver inte vara dual socket, men är ju alltid trevligt

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Rasse12345:

Någon som har tips på ett billigt 2011 mobo? Behöver inte vara dual socket, men är ju alltid trevligt

Finns bra paket här med mobo+cpu+minne Natex

Permalänk
Skrivet av Ahrimanes:

Finns bra paket här med mobo+cpu+minne Natex

Ja det var faktiskt rätt bra priser!
Är det säkert att beställa därifrån? Hade inte tänkt att beställa just nu men kan vara bra att veta i framtiden

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Rasse12345:

Ja det var faktiskt rätt bra priser!
Är det säkert att beställa därifrån? Hade inte tänkt att beställa just nu men kan vara bra att veta i framtiden

Jag har beställt därifrån. Dom skickade snabbt och mailade trackingnummer. Svarar också på frågor inom rimlig tid. Räkna dock med att du åker på tull och moms.

Permalänk
Skrivet av Ahrimanes:

Jag har beställt därifrån. Dom skickade snabbt och mailade trackingnummer. Svarar också på frågor inom rimlig tid. Räkna dock med att du åker på tull och moms.

Låter bra, får se om det blir någon framtida beställning. Hade egentligen tänkt nöja mig med ett vanligt mobo samt en 2670/2690 men varför ha en när man kan ha två

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahrimanes:

Jag har beställt därifrån. Dom skickade snabbt och mailade trackingnummer. Svarar också på frågor inom rimlig tid. Räkna dock med att du åker på tull och moms.

Antar att du har fått dina delar därifrån? för va jag kunde se skulle det inte vara någon tull utan bara 25% moms + någon mindre administrativ kostnad. Hur stort pålägg fick du betala?

Permalänk
Medlem

@liandrin: Jag köpte ett paket från natex med dubbla 2760 i Maj och fick i Sverige betala 1018kr enligt bankkortet.

Natex var hjälpsamma, tänk dock på att det kan bli lite krångligt om moderkortet du får är trasigt, dels får du betala frakten för ett nytt moderkort och dels ska du skicka tillbaka det gamla moderkortet. ersättnings moderkortet kan du dock slippa moms på.

Permalänk
Skrivet av liandrin:

Antar att du har fått dina delar därifrån? för va jag kunde se skulle det inte vara någon tull utan bara 25% moms + någon mindre administrativ kostnad. Hur stort pålägg fick du betala?

23% blev tillägget för mig när jag hämtade ut paketet.

Permalänk
Medlem

Är så sjukt sugen på en 2x E5-2670 SR0KX maskin alltså. Natex är ju sjukt prisvärda också, 2700kr för en rejäl server med allt utom RAM som jag redan har 32GB ECC och kan även uppgradera lite själv. (HDD platser och lite extra.)

Jag känner att jag bör vänta på ZEN då jag möjligen lär använda en del SIMD, men har otroligt svårt att tro att priserna kommer nära ett E5-2670 system.

Väntar jag för ingenting och bör egentligen slå till direkt eller vad tycker ni? Systemet lär stå på hela tiden så visserligen har energieffektivitet en faktisk ekonomisk inverkan men för 2700kr känns det som om det inte kan vara en dålig investering.

(Räknar inte med tull i 2700kr.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@philipborg: Min maskin drar ca 100W i "idle" och jag skulle tro att många andra system där ute har en likvärdig förbrukning som grund.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Är så sjukt sugen på en 2x E5-2670 SR0KX maskin alltså. Natex är ju sjukt prisvärda också, 2700kr för en rejäl server med allt utom RAM som jag redan har 32GB ECC och kan även uppgradera lite själv. (HDD platser och lite extra.)

Jag känner att jag bör vänta på ZEN då jag möjligen lär använda en del SIMD, men har otroligt svårt att tro att priserna kommer nära ett E5-2670 system.

Väntar jag för ingenting och bör egentligen slå till direkt eller vad tycker ni? Systemet lär stå på hela tiden så visserligen har energieffektivitet en faktisk ekonomisk inverkan men för 2700kr känns det som om det inte kan vara en dålig investering.

(Räknar inte med tull i 2700kr.)

Nu blir jag nyfiken. Vilken är det som kostar 2700 kr?

Permalänk
Medlem

Köpte detta http://www.natex.us/Intel-S2600CP2J-Dual-E5-2670-128Gb-Kit-p/... för ungefär 1-2 månader sedan. Kör nu unRaid med dubbla GPU och HDMI till RJ45 baluner över ca 12m CAT6 nätverkskabel (solid, oskärmad), USB 3.0 över ytterligare två CAT6 (egengjorda 1m kablar mellan kontrollerkort och patchpanel). I "Battelstation room" har jag nu 2st fullt fungerande speldatorer tilldelade 8 kärnor samt 32GB RAM vardera och varsitt grafikkort (dock gamla AMD 280X). Tangentbord, mus, ljudkort (Xonar U7) och andra externa USB enheter för respektive "dator" sitter i USB3-hubb kopplad till PCIE USB3 Controller och är konfigurerade som Passthrough till vardera VM (hotswap osv fullt fungerande med andra ord).
Har alltså "16 kärnor" och 64GB RAM över till diverse andra VM som jag drar igång vid behov.
Det har varit lite trial and error i början eftersom min behovsbild ändrades från vad som var tänkt från början. Det återstår lite småsaker som extra fläkt i serverlådan (hårddiskarna nosar på 44-45 grader) ny bildskärm och ett par nya GPU:er.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Köpte detta http://www.natex.us/Intel-S2600CP2J-Dual-E5-2670-128Gb-Kit-p/... för ungefär 1-2 månader sedan. Kör nu unRaid med dubbla GPU och HDMI till RJ45 baluner över ca 12m CAT6 nätverkskabel (solid, oskärmad), USB 3.0 över ytterligare två CAT6 (egengjorda 1m kablar mellan kontrollerkort och patchpanel). I "Battelstation room" har jag nu 2st fullt fungerande speldatorer tilldelade 8 kärnor samt 32GB RAM vardera och varsitt grafikkort (dock gamla AMD 280X). Tangentbord, mus, ljudkort (Xonar U7) och andra externa USB enheter för respektive "dator" sitter i USB3-hubb kopplad till PCIE USB3 Controller och är konfigurerade som Passthrough till vardera VM (hotswap osv fullt fungerande med andra ord).
Har alltså "16 kärnor" och 64GB RAM över till diverse andra VM som jag drar igång vid behov.
Det har varit lite trial and error i början eftersom min behovsbild ändrades från vad som var tänkt från början. Det återstår lite småsaker som extra fläkt i serverlådan (hårddiskarna nosar på 44-45 grader) ny bildskärm och ett par nya GPU:er.

Fy f-n va coolt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska se om jag kan ta lite bilder på hårdvaran och klistra in här. Väntar också på ett open-frame rack från UK så man kan snygga till allting.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

EDIT: Flyttat till egen tråd

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

@Tony32: Jag gissar att du råkade trilla in i fel tråd?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@backspace: Ja, gjorde en ny istället, sorry

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

@Opatagio: Även jag är lite intresserad utav din helhetslösning faktiskt.
Men dock undrar jag om du finner att CPU-prestandan är tillräcklig vid spelande?
Jag testkörde ju 2670orna tidigare i år i ett rent Windows 10? (minns inte) och jag vill minnas att jag upplevde en hel del irritationsmoment med dessa gamla Sandy Bridge-modeller, bl.a en så enkel sak som ryckiga fönster när man ska flytta runt dem.
Sen så hade jag en mindre behaglig upplevelse i spel, det kändes som att FPS var låg och/eller inte orkade hålla en stadig nivå.
Jag kanske iofs har missat några inställningar i BIOS, det finns ju en del att välja på.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backspace:

@Opatagio: Även jag är lite intresserad utav din helhetslösning faktiskt.
Men dock undrar jag om du finner att CPU-prestandan är tillräcklig vid spelande?
Jag testkörde ju 2670orna tidigare i år i ett rent Windows 10? (minns inte) och jag vill minnas att jag upplevde en hel del irritationsmoment med dessa gamla Sandy Bridge-modeller, bl.a en så enkel sak som ryckiga fönster när man ska flytta runt dem.
Sen så hade jag en mindre behaglig upplevelse i spel, det kändes som att FPS var låg och/eller inte orkade hålla en stadig nivå.
Jag kanske iofs har missat några inställningar i BIOS, det finns ju en del att välja på.

Kan tänka mig att det är NUMA-problem som uppstår.

Jag upplevde samma sak när jag tesade spela med de två processorerna, men inte när jag körde en ensam. Visst, prestandan var ju inte jättebra ändå då det är så låg frekvens.

Kan unRAID hantera och separera noderna individuellt tro?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n: Är NUMA ett problem när man kör ett operativsystem direkt på hårdvaran?
Jag hade fått för mig att det är lite viktigare vid virtualisering.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backspace:

@SeF.Typh00n: Är NUMA ett problem när man kör ett operativsystem direkt på hårdvaran?
Jag hade fått för mig att det är lite viktigare vid virtualisering.

Opatagio kör ju unRAID som virtualiserar operativsystemen.

Det är vid virtualisering du kan begränsa detta beteendet så att den faktiskt isolerar noderna så mycket som möjligt.
Det är lite det jag undrar om unRAID kan, har aldrig riktigt grottat mig ner i det än.

Ex.
https://technet.microsoft.com/en-us/library/dn282282(v=ws.11)...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@philipborg: Min maskin drar ca 100W i "idle" och jag skulle tro att många andra system där ute har en likvärdig förbrukning som grund.

Räknade en del på det och även med elkostnaden vid full last (~400W) så är det fortfarande mycket mer värt än en Broadwell-EP server.

Skrivet av ronnylov:

Nu blir jag nyfiken. Vilken är det som kostar 2700 kr?

Denna med 4x HDD caddy, 10Gb/s SFP internet, PCI-E raiser och 2x E5-2670(v1) SR0KX.
http://www.natex.us/ProductDetails.asp?ProductCode=SPD%2D6&Ca...

Beställde nu iaf. Blev faktiskt en del i frakt men är fortfarande mycket billigare än att köpa i EU. Snackade lite med Natex och det var väldigt smidigt. Visserligen råkade han lägga på istället för att svara när jag ringde till honom men kontaktade via skype istället och det tog cirka en minut för honom att svara på mitt meddelande.

Ivf, lär ha en väldans massor kul med denna maskinen. För er nyfikna, här är slutresultatet. Lär iaf i början kunna köra 96GB RAM (kan låna 32GB RAM av en kompis som inte har någon användning för DDR3R ECC) men vet inte hur länge jag kommer kunna göra det. Iofs så kan jag bara uppgradera i framtiden då jag slukar RAM till frukost. Ska sedan bara komma på något smidigt sätt att ljudisolera maskinen, men det kanske jag gör en tråd för.

Dold text
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n: Jo, den möjligheten finns i unRAID.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Räknade en del på det och även med elkostnaden vid full last (~400W) så är det fortfarande mycket mer värt än en Broadwell-EP server.

Denna med 4x HDD caddy, 10Gb/s SFP internet, PCI-E raiser och 2x E5-2670(v1) SR0KX.
http://www.natex.us/ProductDetails.asp?ProductCode=SPD%2D6&Ca...

Ja faktiskt det blev 302$ vilket är ca 2700 kr. Trodde inte de var så billiga även om det tillkommer frakt och tull/moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Opatagio: Även jag är lite intresserad utav din helhetslösning faktiskt.
Men dock undrar jag om du finner att CPU-prestandan är tillräcklig vid spelande?
Jag testkörde ju 2670orna tidigare i år i ett rent Windows 10? (minns inte) och jag vill minnas att jag upplevde en hel del irritationsmoment med dessa gamla Sandy Bridge-modeller, bl.a en så enkel sak som ryckiga fönster när man ska flytta runt dem.
Sen så hade jag en mindre behaglig upplevelse i spel, det kändes som att FPS var låg och/eller inte orkade hålla en stadig nivå.
Jag kanske iofs har missat några inställningar i BIOS, det finns ju en del att välja på.

Ursäkta min bristande närvaro då jag varit upptagen med lite annat. Lovade bilder och kommer slänga upp dom nu i helgen. Det värsta med verkligheten är att man måste jobba för att finansiera nöjena.
Nåväl, jag har inte råkat ut för någonting som ryckiga fönster eller andra konstigheter vid spel eller på "skrivbordet". Det som jag råkat ut för som krånglade med Win10 var två saker. Första testet när det mesta var på plats kopplade jag en 7-port USB-hub (USB-RJ45-kabel -> CAT6-> RJ45-USB-kabel -> Server) och tilldelade individuell USB-port till de två Win10 VMs. Detta orsakade att muspekaren "fastnade" i en halvsekund ett par gånger i minuten. Då bytte jag och gjorde en passthrough på hela den USB-controller som hub var kopplad till. Problemet är sedan dess borta och fungerar nu klockrent med hot-swap av USB-enheter som stickor och externa ljudkort. Notera här att jag var tvungen att köpa en extra PCIE USB Controller för station nr 2 och göra samma sak där.
Det andra problemet som uppstog var att Win10 har någon form av bugg som belastar en kärna till 100%. Hela tiden! Så efter lite rotande på MS forum så hittade jag förslaget om att stänga av "Notifications and update sharing to other computers". Denna buggen inträffade bara på en Win10 VM, som är placerad på en Intel 530 240GB SSD. Men nu är även detta åtgärdat.

Hur det fungerar att spela? Då jag kör med två gamla AMD Radeon 280X som i sin tur inte klarar de senare spelen på ett behagligt sätt så har det hittills spelats Half-Life 2, Garrys Mod och Rust. Inte någon gång än så länge har jag eller sambon kunnat klaga på prestandan direkt. Ska köra lite benchmarks när jag bytt till några RX 480 eller 1060.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701