Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naxos:

Ok, ja jag misstänkte det. Just dessa jag hittade 400MHz lägre än retail,
Även L3 cache är 5 MB mindre.

Engineering samples är lite av en chansning att köpa, förutom anledningarna ovan så har många av dessa kört extremt hård belastning under mycket långa perioder. Utöver detta är det inte säkert dom har samma mikrokod som retail heller, så de kanske inte ens fungerar i ett moderkort som har stöd för motsvarande Xeon.

Fördelen är ju att om man hittat ett exemplar som fungerar har man fått mycket prestanda för pengarna.

Som det står i länken i din är det en ES2, vilket inte motsvarar retail SKU.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Engineering samples är lite av en chansning att köpa, förutom anledningarna ovan så har många av dessa kört extremt hård belastning under mycket långa perioder. Utöver detta är det inte säkert dom har samma mikrokod som retail heller, så de kanske inte ens fungerar i ett moderkort som har stöd för motsvarande Xeon.

Fördelen är ju att om man hittat ett exemplar som fungerar har man fått mycket prestanda för pengarna.

Som det står i länken i din är det en ES2, vilket inte motsvarar retail SKU.

Ja det förklarar ju bortfallet utav 5 MB L3 cache. Hittade detta,
The Sample Type column uses the following abbriviations: ES1 = Engineering Sample 1; ES2
Engineering Sample 2; QS = Qualification Sample; Prod = Production Parts

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naxos:

Ja det förklarar ju bortfallet utav 5 MB L3 cache. Hittade detta,
The Sample Type column uses the following abbriviations: ES1 = Engineering Sample 1; ES2
Engineering Sample 2; QS = Qualification Sample; Prod = Production Parts

Precis, det är QS och "uppåt" man vill åt. Mikrokoderna från ES1/ES2 brukar inte appliceras i konsument-BIOS.

Helst vill man nog skippa annat än retail om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n: Ja absolut. Det är därför jag inte slagit till än. Sen kostar ett dual 2011-3 mobo nästan 4k. Som dessutom har avsaknaden av portar. Lutar definitivt åt en 8 core Broadwell-E istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Låter era processorer något? Jag vet inte om det är mitt moderkort eller processorn, men den är en minst sagt musikalisk upplevelse i 'work load', utan chassi.

Hur menar du?

Mina låter inget, hört knappt kylarna heller

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja precis

Om det nu visar sig att det inte skulle passa så har jag backup!

Har du fått hem dina Dark Rock 3? Passade dem?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Hur menar du?

Mina låter inget, hört knappt kylarna heller

Nu vet jag inte om det är processorn eller moderkortet, men min dator låter som ett modem vid belastning.

Permalänk
Medlem

@Laine: Jag tvivlar på att det är själva processorn som ger ifrån sig oljud, kan det månne vara komponenterna på moderkortet?

https://www.google.se/#q=kondensatorer+tjuter+site:www.sweclo...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laine:

Nu vet jag inte om det är processorn eller moderkortet, men min dator låter som ett modem vid belastning.

Så gjorde min vanliga speldator också förut.
För min del var det nätagget som började spela disko likt ett modem, vid belastning.
Efter byte av nätagget så var oljudet borta för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Nu vet jag inte om det är processorn eller moderkortet, men min dator låter som ett modem vid belastning.

Usch tråkigt. Låter som en form av spoltjut tyvärr.

Hade gjort som andra redan påpekat här i tråden och provat med ett annat nätaggregat.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Nu vet jag inte om det är processorn eller moderkortet, men min dator låter som ett modem vid belastning.

Hur går det med oljudet samt bygget?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Hur går det med oljudet samt bygget?

Jag har inte hunnit testa någon annan nätdel än, men jag håller på att bygga en egen* PSU och förhoppningsvis löser det problemet sedan.

Dold text
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Har du fått hem dina Dark Rock 3? Passade dem?

Har fått hem dom, tyvärr lyckades båda få fraktskador så dom är helt snea och vinga. Blir att skicka tillbaka och välja något annat.

Har dock fått hem processorerna och en oväntat trevlig grej var att dom var batch-matchade.
Riktigt så hardcore hade jag inte tänkt vara

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Har fått hem dom, tyvärr lyckades båda få fraktskador så dom är helt snea och vinga. Blir att skicka tillbaka och välja något annat.

Har dock fått hem processorerna och en oväntat trevlig grej var att dom var batch-matchade.
Riktigt så hardcore hade jag inte tänkt vara

Vilken otur :/ Var köpte du dem ifrån?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vilken otur :/ Var köpte du dem ifrån?

Caseking, dom har rätt bra priser på Be-quiets kylare.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Caseking, dom har rätt bra priser på Be-quiets kylare.

Finns ännu billigare på den här sidan såg jag:

http://www.reichelt.de/?ARTICLE=141302&PROVID=2773&psuma=idea...

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Ja, det är lustigt när man börjar kolla på vad hårdvara kostar ute i Europa.
Och sen så klagar ÅF på diverse orsaker över de höga inhemska priser, Skit snack säger jag.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Vad har ni för psu som har två eps12v?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

@moire: EVGA SuperNOVA G2 750W

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Blir det ytterligare lite dyrare, med ett nytt psu också. Får bli ett projekt till höster vintern detta.
Lägger in psut på shoppinglistan.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Vad har ni för psu som har två eps12v?

EVGA SuperNova G2 850W

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Har upplevt lite småstrul två gånger nu med min maskin, Windows 10 Pro N.
1. Stänger av skärmen på kvällen.
2. Startar skärmen dagen efter, ingen signal.
3. Burken lever och svarar på ping.
4. Provar att ändra signalkälla fram och tillbaka, rycker kablar och återställer dem. Fortfarande ingen signal.
5. Omstart av maskinen leder till att skärmen får signal och allt fungerar som det skall, Igen.

Om detta är relaterat till min konfiguration eller om det är skärmen som jävlas med mig vet jag inte riktigt. Jag har inte riktigt haft ork eller lust att felsöka djupare än vad jag gjort hitills.

Fortsättning följer, antar jag.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Har upplevt lite småstrul två gånger nu med min maskin, Windows 10 Pro N.
1. Stänger av skärmen på kvällen.
2. Startar skärmen dagen efter, ingen signal.
3. Burken lever och svarar på ping.
4. Provar att ändra signalkälla fram och tillbaka, rycker kablar och återställer dem. Fortfarande ingen signal.
5. Omstart av maskinen leder till att skärmen får signal och allt fungerar som det skall, Igen.

Om detta är relaterat till min konfiguration eller om det är skärmen som jävlas med mig vet jag inte riktigt. Jag har inte riktigt haft ork eller lust att felsöka djupare än vad jag gjort hitills.

Fortsättning följer, antar jag.

Vad kör du för skärm och grafikkort?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Har upplevt lite småstrul två gånger nu med min maskin, Windows 10 Pro N.
1. Stänger av skärmen på kvällen.
2. Startar skärmen dagen efter, ingen signal.
3. Burken lever och svarar på ping.
4. Provar att ändra signalkälla fram och tillbaka, rycker kablar och återställer dem. Fortfarande ingen signal.
5. Omstart av maskinen leder till att skärmen får signal och allt fungerar som det skall, Igen.

Om detta är relaterat till min konfiguration eller om det är skärmen som jävlas med mig vet jag inte riktigt. Jag har inte riktigt haft ork eller lust att felsöka djupare än vad jag gjort hitills.

Fortsättning följer, antar jag.

Inte så att den går i sparläge och vägrar vakna? Varit med om att folk haft det problemet i win10. Har för mig att det är en enkel inställning bara som ska ändras alt. att den ska styras runt lite i device manager.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Vad kör du för skärm och grafikkort?

Dell U2711 och Gigabyte GTX 670
Till saken hör att skärmen har lite egenheter för sig ibland men jag väljer att ignorera att det har med just det här problemet att göra.

Skrivet av Tbax:

Inte så att den går i sparläge och vägrar vakna? Varit med om att folk haft det problemet i win10. Har för mig att det är en enkel inställning bara som ska ändras alt. att den ska styras runt lite i device manager.

Jag har faktiskt funderat lite på detta, en av de sakerna jag gör efter att jag installerat Windows som operativsystem är att alltid sätta "High Performance" under "Power Options".
Men det kanske är som så att jag behöver rota lite djupare.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Dell U2711 och Gigabyte GTX 670
Till saken hör att skärmen har lite egenheter för sig ibland men jag väljer att ignorera att det har med just det här problemet att göra.

Jag har faktiskt funderat lite på detta, en av de sakerna jag gör efter att jag installerat Windows som operativsystem är att alltid sätta "High Performance" under "Power Options".
Men det kanske är som så att jag behöver rota lite djupare.

Kolla dina inställningar i BIOS? Har du ändrat något där innan?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n: Det där hamnar på en mental post-it.
Har så väldigt många planer och nu när man bara sitter och dricker kaffe i solen så blir det mest ingenting.
Men ja, jag tar till mig era råd.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Problem med drivare , jag hade liknande problem under windows 8 tidigare.
Jag rekommenderar alltså att testa dig fram med olika drivrutiner för att se om det blir bättre.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

@RoleX: http://direkt.jacob-computer.de/Mainboards/Intel-Sockel-2011/...

Exempelvis...dock 3700 Jag köpte mitt x9srl-f från Jacob.

Och nu när man skakat fram lite pengar kostar den 4500:-

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Snusfri

Frågan är om man skall köra på dual 2670 med 128GB ram eller 6700K och 32-64GB ram tillsammans med ett GTX 1080 när man bygger ny rigg.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro