Billiga Xeon E5-2670

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja faktiskt det blev 302$ vilket är ca 2700 kr. Trodde inte de var så billiga även om det tillkommer frakt och tull/moms.

Helt galet bra pris alltså. I EU så får man knappt ett dual-socket LGA2011 moderkort för det priset.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Blev en beställning idag så har Natex kitet på väg hem nu med Intel-S2600CP2J moderkortet samt två 2670 och 128GB RAM. Och jag har några frågor:

1: Jag på jakt efter två CPU kylare som passar och har svårt att hitta information om hur mycket utrymme det finns mellan socklarna samt om RAM-minnena kommer vara i vägen för någon kylare, ni som köpt tidigare har ni någon input? Går det att montera kylare så de blåser upp genom toppen av chassit eller måste de blåsa bakåt och således värma den bakre processorn?
Funderar på att bara köra på två hyper 212 /pure rock eller motsvarande men skulle helst vilja slå till på "Black Friday" med någon större och tystare kylare om prispåslaget inte blir allt för stort.
Och är det någon som kan konfirmera att det är vanlig 2011 layout på monteringen för kylare? Är ju inte helt ovanligt med 2011 slim eller liknande på server moderkort med flera processorer.

2: Tips på bra chassin som kommenderar ett så stort moderkort? Bästa jag hittat hittills som officiellt stödjer moderkortet är Phanteks Enthoo Pro men är inte helt överens med utseendet även om det är betydligt bättre än de rymdskepp som jag också hittat.

3: Överväger att köra ESXi i grunden så jag kan använda linux till vardags användandet men i stort sätt bara "tabba upp" windows när det är dags att spela. Är det någon som har några erfarenheter av eventuella prestanda förluster och krångel med "pci-e passthru" om man vill spela? Har ett RX 480 men har aldrig lekt med passthru innan då min hårdvara inte stöt det.
Eller är det ett bättre alternativ att köra Linux i grunden och sen köra VM med windows där? Vill nämligen inte krångla med flera GPUer och ESXi låser väl GPUn till Windows VM om jag kör passthru där?
Hoppas jag inte låter allt för förvirrad men har bara erfarenhet av "headless" ESXi och servrar som aldrig behöver ett videokort.

Slutligen vill jag bara påpeka att jag är medveten i begränsningarna och möjligheterna, spelar visserligen en del men mest CSGO/OW/Rust/CIV där CPU prestandan kommer räcka. Köper detta monster för att snabba upp CAD och spara lite tid de fåtal gånger varje år jag faktisk konverterar ett större antal bilder och filmer efter högtider och evenemang. Men ska vi vara hel ärliga så är det kanske mest för att det är kul och ganska nördigt Om intresse finns kan jag nog prestera en liten bygglogg och några spel tester när jag väl fått igång systemet

Tack på förhand och glöm inte att citera!

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

@bjinko: Varför köra ESXi I'm du vill ha Linux i botten? Då vore typ Debian med KVM eller en färdig lösning som Proxmox vara bättre.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

@bjinko: Varför köra ESXi I'm du vill ha Linux i botten? Då vore typ Debian med KVM eller en färdig lösning som Proxmox vara bättre.

Ja det är klart, var nog lite trött igår Kommer nog bli Debain med en KVM lösning, antagligen kör jag Synergy för mus och tangentbord då jag har en licens för det och funkar så smidigt (Har dock aldrig spelat med det så kanske måste köra en annan lösning om det blir för mycket input lagg). Men jag kommer nog tyvärr inte runt behovet av 2 GPUer om jag vill ha passthru för att kunna spela utan prestanda förluster.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjinko:

Blev en beställning idag så har Natex kitet på väg hem nu med Intel-S2600CP2J moderkortet samt två 2670 och 128GB RAM. Och jag har några frågor:

1: Jag på jakt efter två CPU kylare som passar och har svårt att hitta information om hur mycket utrymme det finns mellan socklarna samt om RAM-minnena kommer vara i vägen för någon kylare, ni som köpt tidigare har ni någon input? Går det att montera kylare så de blåser upp genom toppen av chassit eller måste de blåsa bakåt och således värma den bakre processorn?
Funderar på att bara köra på två hyper 212 /pure rock eller motsvarande men skulle helst vilja slå till på "Black Friday" med någon större och tystare kylare om prispåslaget inte blir allt för stort.
Och är det någon som kan konfirmera att det är vanlig 2011 layout på monteringen för kylare? Är ju inte helt ovanligt med 2011 slim eller liknande på server moderkort med flera processorer.

2: Tips på bra chassin som kommenderar ett så stort moderkort? Bästa jag hittat hittills som officiellt stödjer moderkortet är Phanteks Enthoo Pro men är inte helt överens med utseendet även om det är betydligt bättre än de rymdskepp som jag också hittat.

3: Överväger att köra ESXi i grunden så jag kan använda linux till vardags användandet men i stort sätt bara "tabba upp" windows när det är dags att spela. Är det någon som har några erfarenheter av eventuella prestanda förluster och krångel med "pci-e passthru" om man vill spela? Har ett RX 480 men har aldrig lekt med passthru innan då min hårdvara inte stöt det.
Eller är det ett bättre alternativ att köra Linux i grunden och sen köra VM med windows där? Vill nämligen inte krångla med flera GPUer och ESXi låser väl GPUn till Windows VM om jag kör passthru där?
Hoppas jag inte låter allt för förvirrad men har bara erfarenhet av "headless" ESXi och servrar som aldrig behöver ett videokort.

Slutligen vill jag bara påpeka att jag är medveten i begränsningarna och möjligheterna, spelar visserligen en del men mest CSGO/OW/Rust/CIV där CPU prestandan kommer räcka. Köper detta monster för att snabba upp CAD och spara lite tid de fåtal gånger varje år jag faktisk konverterar ett större antal bilder och filmer efter högtider och evenemang. Men ska vi vara hel ärliga så är det kanske mest för att det är kul och ganska nördigt Om intresse finns kan jag nog prestera en liten bygglogg och några spel tester när jag väl fått igång systemet

Tack på förhand och glöm inte att citera!

1a: Jag kör med två Cooler Master Hyper 103 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1968021 och dessa passar finfint om man sätter i RAM först.
1b: Att ena fläkten blåser "varm" luft på den andra är inget jag har haft problem med. Dels för att de knappt blir ljummen under normal last (2 VM med spel igång + 1 för Mumble + 2 för tester och liknande). Kollade senast igår genom att fysisk känna på bakre kylflänsen och den kändes kallare än vad mina fingrar var.
1c: Socket 2011 Square 80x80mm

2: Jag sitter med ett gammalt 4U CompuCase S411 (köpt för 900kr hos en lokal datorhandlare när det släpptes). Tyvärr har jag ingen erfarenhet av andra chassin. Vet dock att några 4U har fötter och kan "omvandlas" till tower-typ (följde med vinklingsbara fötter till mitt).

3: Har ingen som helst erfarenhet av ESXi eller ProxMox utan fick tipset om unRaid från en polare och det var lekande lätt att få igång och tilldela enheter till olika VM. Jag kör Win10 som "main" och sedan använder jag TightVNC för att pyssla med andra VMs, ex Xubuntu och en andra Win10 osv. Sitter själv med 2x 280X grafikkort som är kopplade till varsin Win10 VM. För några dagar sedan testades även ett RX 480 utan problem. Väntar nu på ytterligare ett RX 480 så jag äntligen kan pensionera mina 280X.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

1a: Jag kör med två Cooler Master Hyper 103 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1968021 och dessa passar finfint om man sätter i RAM först.
1b: Att ena fläkten blåser "varm" luft på den andra är inget jag har haft problem med. Dels för att de knappt blir ljummen under normal last (2 VM med spel igång + 1 för Mumble + 2 för tester och liknande). Kollade senast igår genom att fysisk känna på bakre kylflänsen och den kändes kallare än vad mina fingrar var.
1c: Socket 2011 Square 80x80mm

2: Jag sitter med ett gammalt 4U CompuCase S411 (köpt för 900kr hos en lokal datorhandlare när det släpptes). Tyvärr har jag ingen erfarenhet av andra chassin. Vet dock att några 4U har fötter och kan "omvandlas" till tower-typ (följde med vinklingsbara fötter till mitt).

3: Har ingen som helst erfarenhet av ESXi eller ProxMox utan fick tipset om unRaid från en polare och det var lekande lätt att få igång och tilldela enheter till olika VM. Jag kör Win10 som "main" och sedan använder jag TightVNC för att pyssla med andra VMs, ex Xubuntu och en andra Win10 osv. Sitter själv med 2x 280X grafikkort som är kopplade till varsin Win10 VM. För några dagar sedan testades även ett RX 480 utan problem. Väntar nu på ytterligare ett RX 480 så jag äntligen kan pensionera mina 280X.

Tack för svaret, hur mycket låter fläktarna? har just nu en h20 620 med två Gentel typhoon 1850 RPM och det låter på tok för mycket, så nu när jag uppgraderar är tanken att få det så tyst som möjligt men med rimligt pris. blir lite orolig då det bara är 92mm fläkt vilket kräver högre RPM för samma luftflöde.
Angående fläktar så har jag läst om folk som rapporterar om 10C skillnad mellan processorerna (dock vid max belastning på båda + skillnader mellan olika exemplar). Så känns ju bättre med utblås uppåt om möjligt.

Ska fördjupa mig i både proxmox, unRaid och Debian/KVM lösningar. Har bara erfarenhet av ESXi och brukar vara ganska lätt så länge man har hårdvara med officiellt stöd. Fick själv bråka lite för att få igång Realtek NIC men är ju bara några rader i kommandotolken så det mesta går att lösa med Googles hjälp. har du gjort något test med Windows direkt så du sett någon prestanda förlust? Och upplever du några problem med input lagg när du kör TightVNC i lite snabbar spel?

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjinko:

Tack för svaret, hur mycket låter fläktarna? har just nu en h20 620 med två Gentel typhoon 1850 RPM och det låter på tok för mycket, så nu när jag uppgraderar är tanken att få det så tyst som möjligt men med rimligt pris. blir lite orolig då det bara är 92mm fläkt vilket kräver högre RPM för samma luftflöde.
Angående fläktar så har jag läst om folk som rapporterar om 10C skillnad mellan processorerna (dock vid max belastning på båda + skillnader mellan olika exemplar). Så känns ju bättre med utblås uppåt om möjligt.

Ska fördjupa mig i både proxmox, unRaid och Debian/KVM lösningar. Har bara erfarenhet av ESXi och brukar vara ganska lätt så länge man har hårdvara med officiellt stöd. Fick själv bråka lite för att få igång Realtek NIC men är ju bara några rader i kommandotolken så det mesta går att lösa med Googles hjälp. har du gjort något test med Windows direkt så du sett någon prestanda förlust? Och upplever du några problem med input lagg när du kör TightVNC i lite snabbar spel?

Jag kör inte spel via VNC, utan har skärmarna kopplade till varsitt grafikkort med HDMI-baluner över CAT6-kabel, tangentbord och mus till varsitt PCIE-USB Controller som delas ut till vardera Win10 VM. Har beskrivit mitt system lite längre bak i tråden, sidan 10 11 tror jag. Det jag gör via VNC är att fippla med Mumble server, lite torrents, övervakning av unRaid via webbläsare i Xubuntu osv.
I och med att jag har min server i källaren och vi sitter på ovanvåningen och spelar så är det svårt för mig att bedöma ljudnivån då det skiljer i bakgrundsljud i källaren mot rummet i ovanvåningen. Minskat bakgrundsljud har tyvärr lett till att jag måste ljuddämpa tangentborden och mössen. Det är fruktansvärt störande klickljud när man inte har hörlurar på sig. Men hittills har CPU-fläktarna inte varvat upp nämnvärt. Det som jag hör från lådan är fläktarna på grafikkorten.
Jag ska köra några prestandatester när jag fått in båda RX 480 men hittills har jag inte märkt av "input lag" och med tanke på att allt sitter via PCIE-passthrough så bör det vara minimalt.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Tog ett kort igår men jag skäms nästan eftersom jag inte har gjort något större sedan jag driftsatte maskinen. Tyvärr har jag inte heller fått min 19" rack så det mesta ligger på Ikea Lack-bord. Dessutom extra rörigt då jag testat annat grafikkort och inte hann fixa kablage igen efter det. Utan det får bli en mer städad låda när jag får mina nya RX 480.
Innehåller:
CompuCase S411
Fractal Design Newton 1000W
SuperMicro HDD hot-swap bay
Intel S2600CP2J moderkort
Intel E5-2670 SR0KX x2
Cooler Master Hyper 103 kylare (billiga och passade höjd och bredd)
128GB ECC RAM
USB 3.0 PCI-E Controller x2
Samsung 1TB HDD 7200rpm x3 (2 för array, 1 för paritet och monterade i hot-swap bay)
Intel 530 120GB SSD, Cache disk för arrayen (samt ett par små VMs tilldelade 5GB)
Intel 530 240GB SSD, dedikerad Win10 VM
Intel 540 480GB SSD, dedikerad Win10 VM
Kommer snart: LSI 9211 (IT-mode) SAS 2port med pci-e extender cable för montering ovanför GPUs.

Låda med innehåll

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa mig det otroligt prisvärda paketet från Natex med 2 st 2670, 128GB minne. Primärt tänkte jag bygga mig en dedicated streaming pc, dvs att datorn endast ska hantera streamingen via ett capture card. Nån av er som har någon erfarenhet vad man kan köra för "preset" i t ex OBS med dessa beasts? Känns som man bör kunna få ut ganska mycket x264 prestanda och framför allt kvalitet.

Gamingen i fråga gör jag från min vanliga dator.

Permalänk
Medlem

Jag slog till, tog det sista paketet som hade i lager.
Min tanke är att jag ska sätta upp en RTMP stream från min gaming dator i hög bitrate till Serverdatorn, som i sin tur sköter all encoding vidare ut till youtube/twitch livestreaming.
Får se hur allt fungerar i praktiken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjinko:

Blev en beställning idag så har Natex kitet på väg hem nu med Intel-S2600CP2J moderkortet samt två 2670 och 128GB RAM. Och jag har några frågor:

1: Jag på jakt efter två CPU kylare som passar och har svårt att hitta information om hur mycket utrymme det finns mellan socklarna samt om RAM-minnena kommer vara i vägen för någon kylare, ni som köpt tidigare har ni någon input? Går det att montera kylare så de blåser upp genom toppen av chassit eller måste de blåsa bakåt och således värma den bakre processorn?
Funderar på att bara köra på två hyper 212 /pure rock eller motsvarande men skulle helst vilja slå till på "Black Friday" med någon större och tystare kylare om prispåslaget inte blir allt för stort.
Och är det någon som kan konfirmera att det är vanlig 2011 layout på monteringen för kylare? Är ju inte helt ovanligt med 2011 slim eller liknande på server moderkort med flera processorer.

2: Tips på bra chassin som kommenderar ett så stort moderkort? Bästa jag hittat hittills som officiellt stödjer moderkortet är Phanteks Enthoo Pro men är inte helt överens med utseendet även om det är betydligt bättre än de rymdskepp som jag också hittat.

3: Överväger att köra ESXi i grunden så jag kan använda linux till vardags användandet men i stort sätt bara "tabba upp" windows när det är dags att spela. Är det någon som har några erfarenheter av eventuella prestanda förluster och krångel med "pci-e passthru" om man vill spela? Har ett RX 480 men har aldrig lekt med passthru innan då min hårdvara inte stöt det.
Eller är det ett bättre alternativ att köra Linux i grunden och sen köra VM med windows där? Vill nämligen inte krångla med flera GPUer och ESXi låser väl GPUn till Windows VM om jag kör passthru där?
Hoppas jag inte låter allt för förvirrad men har bara erfarenhet av "headless" ESXi och servrar som aldrig behöver ett videokort.

Slutligen vill jag bara påpeka att jag är medveten i begränsningarna och möjligheterna, spelar visserligen en del men mest CSGO/OW/Rust/CIV där CPU prestandan kommer räcka. Köper detta monster för att snabba upp CAD och spara lite tid de fåtal gånger varje år jag faktisk konverterar ett större antal bilder och filmer efter högtider och evenemang. Men ska vi vara hel ärliga så är det kanske mest för att det är kul och ganska nördigt Om intresse finns kan jag nog prestera en liten bygglogg och några spel tester när jag väl fått igång systemet

Tack på förhand och glöm inte att citera!

Lite svar på dina funderingar, det är Square ILM 80 x 80 mm på det där moderkortet se http://www.scythe-eu.com/forum/mainboard-compatibility/5712-i... för väldigt tydlig bild på Square vs Narrow. Det är den "vanliga" 2011 sockel.
Lite med nyttig läsning https://www.servethehome.com/narrow-ilm-square-ilm-lga2011-he...

Chassie tips: SSI EEB 12" x 13" är formatet på ditt kort, samma som jag har på mitt gamla supermicro x8dti-f och det får man in i ett Corsair AIR 540 utan större modifikationer(borra hål och montera saknade stand-offs) moderkortet täcker dock upp några genomförings hål för kablar längs fram men det finns genomförings hål under och över moderkortet så det är inga problem alls.

Om du inte måste köra ESXI så kan jag rekommendera det här youtube klippet för lite insperation https://www.youtube.com/watch?v=16dbAUrtMX4

Byggde min server mest för att det va skoj när x5650 rasade ordentligt i pris på ebay och Linus på linustech byggde en Unraid maskin så jag känner igen mig..

Visa signatur

2x E5-2690 | Supermicro x9dri-ln4f+ | 128GB 10600R Samsung ddr3 | 500GB 850 Evo | Asus R9-290x Matrix | Corsair RM1000i | Corsair Carbide AIR 540 | Intel X5650 | ASUS PT6-Delux OC-Palm | 12GB | 500GB Samsung 850 EVO + 400 GB Intel 910| Asus 7850 | Corsair Carbide 400Q |Supermicro X8DTI-f | 2x Intel Xeon X5650 | 96GB ECC RAM | 2x 250 GB Samsung 850 EVO | UNRAID 6.2.2 | Corsair Graphite 600t

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på att bygga ihop 2x e5-2670 server för främst 3d rendering (v-ray).

Några frågor dock - mestadels försöker jag fundera ut totalkostnaden, har lite tajt budget, men Natex-kittet är så frestande! (Vågar man hoppas på att det finns kvar i slutet av månaden, när man fått nästa CSN+betalt för extrajobb och man kanske kan spara några kronor på Black Friday?)

1. Hur funkar det med tull/moms? Någon som beställt och fått sakerna från Natex som kan berätta hur mycket det i slutändan faktiskt kostade? (Blir det billigare i slutändan att beställa delarna separat från e-bay?).

2. Sitter just nu på en dator med i5-4690k (som jag kommer fortsätta köra som spel/workstation/mediamaskin och så) - hur mycket snabbare kommer en dual e5-2670 server egentligen att rendera jämfört med min nuvarande i5-4690k?

3. Vilka chassin passar moderkortet i? Vill helst inte hålla på och borra eller modda något, samtidigt som jag helst kommer undan så billigt som möjligt.

4. Grafikkort - Behövs något eller finns det inbyggt? Tänker som sagt inte spela spel på maskinen, men nån video-signal ut vore ju trevligt... Funderar på att senare gå över till att använda burken som workstation för 3d-programmen, och då lär jag behöva nått sorts graffikkort med 2gb om jag fattat saken rätt - men det kan jag skaffa senare om det går att få ut en videosignal utan att behöva köpa till någon sorts budgetgrafikkort. (Annars lär jag skaffa ett skapligt grafikkort direkt från första början)

5. PSU - Som jag fattat det behövs en PSU med 2st EPS12V om man vill köra två st CPUs? Några rekommendationer? Eller köra på det som verkar billigast/mest prisvärt efter en snabb titt på prisjakt (dvs. just nu EVGA GQ 650 - eller räcker det med 500w?)?

6. Övrigt - Nått annat som behövs, som jag glömt? Mobo+cpu+minne från Natex, sen chassi, psu, kylning rekommenderade nån i tråden Cooler Master Hyper 103 vilka såg trevligt billiga ut, och hårddiskar har jag sen innan. Behövs det nått mer?

Permalänk
Medlem

@sfish:
Kan börja med att det finns flera kitt på deras hemsida så skriver ganska generellt.

1. Ta priset + frakt, lägg på 25%(moms) + admin avgift ca 100kr.

2. Vad renderar du? Många program stödjer nätverksrendering, då skulle du kunna fortsätta som vanligt på din i5:a men servern hjälper till att rendera. jag lyckades inte googla på programmet + processorn för att jämföra.
Men du kan kolla in denna tråd: http://forums.cgarchitect.com/72040-intel-xeon-e5-2670-vs-i7-... )
samt denna: http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2012/03/06/intel-xeon-e...
Jag har en burk med 2 2670, om ditt program stödjer linux så kan du får testa på min.

3.Nu vet jag inte vilket moderkort det är men om det är ett ATX moderkort så passar det i dem flesta chassin. Är det EE-ATX blir det ofta svårare, alla EE-ATX är inte samma storlek.
Ofta finns dokumentation med chassit med "supported moderboards", kan även kolla på tillverkaren av moderkortet efter "supported chassi". Men då är det ofta bara tillverkarens egna chassin som är listade.
(Annars kan du söka i tråden, kolla vilka moderkort dem använde samt vilken låda)
Tänk på om du skaffar ett rackmonterat chassi att dem inte är anpassade för att ligga hemma på skrivbordet och brukar låta betydligt mer. Billigast är en plywoodskiva eller en kartong (tror det finns härliga bilder i gamla trådar), men det kräver kunskaper i "klippa med sax" samt Silvertejp.

4. Många "server" moderkort har inbyggt grafikkort i moderkortet, CPUn har det inte.
Jag har ett Supermicro-kort, då kan jag se (och styra) skärmen över IP (även BIOS).
Du får ungefär funktionerna du betalar för.

5. Så som jag ser det så har du 3 alternativ:

5.1. Köp två PSU som du kopplar ihop (kan bli billigare om du har något liggandes hemma). Tänk dock på att koppla ihop jorden, finns kabel-kitt för detta. Rekommenderar dock inte detta, då jag inte vet om strömmatningen måste ske exakt samtidigt.
Men om det är modulära PSUer så kan du använda båda ESP kablarna i samma PSU.

5.2. Köp ett PSU med två ESP kontakter, detta begränsar antalet PSUer ganska drastiskt.

5.3 Köp en ESP förlängningskabel och löd den på en PCIE kabel.
Detta är inget jag rekommenderar om du inte vet vad du gör, då du lätt kan bränna upp allt.
Jag gjorde detta, men har inget grafikkort så jag vet att jag inte kommer överbelasta PCIE banorna i PSUn.
CPU(erna) drar lite över 100W i idle, någon sa att dem maxade ca 400W men då vet jag inte vad som var inkopplat i datorn (hårddiskar, grafikkort, osv).
Jag kör med ett 650W PSU, tror du kommer långt med det. På Natex rekommenderar dem 750W eller mer, men bara du vet vad som kommer kopplas in i din dator.
På Neatex sida står ett par nätagg dem INTE rekommenderar, kan vara värt att kolla in.

6.Ska du ha den som server behövs ju inget mer än nätverkskabel. Själv kör jag med vattenkylning, men då kostar det betydligt mer.

Ursäkta om jag egentligen inte svarar så mycket på dina frågor, men hoppas du får lite information iaf.

Permalänk
Medlem

@Sions:
Tack för svaren!

Sorry om jag var otydlig, men Natex-kitet menade jag det som folk i senare inlägg pratat om, dvs. detta.

Moderkortet är alltså ett Intel S2600CP2J

Om jag då räknat rätt så ska kostnaden, inklusive moms, frakt och administrativt hamna någonstans runt 6300-6400?

Tack också för erbjudandet om att hjälpa mig testa, men jag tror inte det funkar, eller om det går så är jag på tok för ny på vray för att göra det, det blir hursomhelst väldigt mycket bök.

Jag hittade istället denna video: https://www.youtube.com/watch?v=YjdHLGC0HIk

där kör de 2x E5-2670 mot en i7 6700 - jag är mest intresserad av en halvskaplig uppskattning om prestandaskillnaden, så allt jag nu behöver veta är egentligen hur, på ett ungefär, en i7 6700 står sig mot min i5 4690.

Permalänk
Medlem

@sfish:

Det låter som en rimlig summa, tror jag betalade liknande summa. Om du hittar ett moderkort i Sverige/EU kan du köpa CPU/minne på ebay/aliexpress. Kan bli lite billigare. Då "slipper" du ofta betala moms (frakt brukar vara inkluderat). Nackdelen är tiden det tar att skicka sakerna.

Men jag har varit student jag med, då brukar tiden inte vara det största problemet, brukar vara pengarna.

Skulle jag varit dig skulle jag tänka till vad som ger mest, 6-7000 kr ny dator (exkl grafikkort) eller denna server.
Uppgraderar du din vanliga dator får du säkert mer för pengarna, kanske lite långsammare i Vray men troligen mer prisvärt då kan använda den till annat med. Men i utbildningssyfte är det helt klart intressant att ha en riktigt server

Moderkortet verkar vara 12X13”.

Permalänk
Medlem

Nu har jag också hoppat på tåget för att bygga mig en ordentlig server.

Väntar in ett Asus Z9PA-D8 moderkort med KVM och PIKE-kort.
Men letar nu efter RAM-minne.

Vill ju inte stanna på 64 utan tänkte mig närmare 128GB RAM.
Någon som har tips på bra ställe att beställa för rätt pris, butik som eBay?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@iller: Har du kikat ifall Natex har något att erbjuda?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@iller: Har du kikat ifall Natex har något att erbjuda?

Har tagit en titt där och visst finns det intressant.
Vågar jag köpa om man följer standard men RAM ändå inte finns med i Asus testade lista?

Har ju råkat ut för HP- och Lenovo-servrar som inte vill fungera utan godkänd utrustning.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Har tagit en titt där och visst finns det intressant.
Vågar jag köpa om man följer standard men RAM ändå inte finns med i Asus testade lista?

Har ju råkat ut för HP- och Lenovo-servrar som inte vill fungera utan godkänd utrustning.

Jag har ett z9pe-d8 ws och på det har jag kört både hynix 4gb moduler och nu samsung 8gb moduler som inte finns med i ASUS lista. Jag skulle gissa att det mesta funkar men visst det är ju alltid en chansning.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjinko:

Blev en beställning idag så har Natex kitet på väg hem nu med Intel-S2600CP2J moderkortet samt två 2670 och 128GB RAM. Och jag har några frågor:

1: Jag på jakt efter två CPU kylare som passar och har svårt att hitta information om hur mycket utrymme det finns mellan socklarna samt om RAM-minnena kommer vara i vägen för någon kylare, ni som köpt tidigare har ni någon input? Går det att montera kylare så de blåser upp genom toppen av chassit eller måste de blåsa bakåt och således värma den bakre processorn?
Funderar på att bara köra på två hyper 212 /pure rock eller motsvarande men skulle helst vilja slå till på "Black Friday" med någon större och tystare kylare om prispåslaget inte blir allt för stort.
Och är det någon som kan konfirmera att det är vanlig 2011 layout på monteringen för kylare? Är ju inte helt ovanligt med 2011 slim eller liknande på server moderkort med flera processorer.

2: Tips på bra chassin som kommenderar ett så stort moderkort? Bästa jag hittat hittills som officiellt stödjer moderkortet är Phanteks Enthoo Pro men är inte helt överens med utseendet även om det är betydligt bättre än de rymdskepp som jag också hittat.

3: Överväger att köra ESXi i grunden så jag kan använda linux till vardags användandet men i stort sätt bara "tabba upp" windows när det är dags att spela. Är det någon som har några erfarenheter av eventuella prestanda förluster och krångel med "pci-e passthru" om man vill spela? Har ett RX 480 men har aldrig lekt med passthru innan då min hårdvara inte stöt det.
Eller är det ett bättre alternativ att köra Linux i grunden och sen köra VM med windows där? Vill nämligen inte krångla med flera GPUer och ESXi låser väl GPUn till Windows VM om jag kör passthru där?
Hoppas jag inte låter allt för förvirrad men har bara erfarenhet av "headless" ESXi och servrar som aldrig behöver ett videokort.

Slutligen vill jag bara påpeka att jag är medveten i begränsningarna och möjligheterna, spelar visserligen en del men mest CSGO/OW/Rust/CIV där CPU prestandan kommer räcka. Köper detta monster för att snabba upp CAD och spara lite tid de fåtal gånger varje år jag faktisk konverterar ett större antal bilder och filmer efter högtider och evenemang. Men ska vi vara hel ärliga så är det kanske mest för att det är kul och ganska nördigt Om intresse finns kan jag nog prestera en liten bygglogg och några spel tester när jag väl fått igång systemet

Tack på förhand och glöm inte att citera!

Jag har ett intel-s2600cp4 och har två pure rock kylare. De passar utmärkt på det kortet i alla fall
Köpte själv ett enthoo pro och tycker det chassit är skit bra, riktigt trevligt att bygga i:)

Hur stor är skillnaden på s2600cp4 och s2600cp2j, tänkte hur mycket man kan följa andras tips om -cp2j kortet

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

@iller: Du har inte funderat på att välja ett moderkort med fler platser för RAM?
Det blir fort dyrt med 16GB-stickor.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@iller: Du har inte funderat på att välja ett moderkort med fler platser för RAM?
Det blir fort dyrt med 16GB-stickor.

Jag övervägde och insåg att jag får ta det bra med det dåliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@iller: Jag förstår. Hur mycket får du betala för 128GB i 16GB-moduler om jag får fråga?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@iller: Jag förstår. Hur mycket får du betala för 128GB i 16GB-moduler om jag får fråga?

Jag har inte beställt några ännu. Men det jag funnit är mellan 5500kr upp till 8000kr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@iller: Är ATX-formfaktorn ett sådant måste?
Du kommer ju undan betydligt billigare om du tar ett E-ATX-moderkort.

Mitt system huserar i ett Phanteks Eclipse P400S även om det inte finns 100%-täckning av distanser.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@iller: Är ATX-formfaktorn ett sådant måste?
Du kommer ju undan betydligt billigare om du tar ett E-ATX-moderkort.

Mitt system huserar i ett Phanteks Eclipse P400S även om det inte finns 100%-täckning av distanser.

Inte bara ATX som gjorde valet. Anser du att det finns något bättre alternativ med samma funktioner så tipsa gärna.
Än är det inte försent.

Tipsa dock inte om S2600CP2J. Kommer jag aldrig köpa.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@iller: Bättre och bättre vet jag väl inte men det finns ju helt klart likvärdiga alternativ.
Om jag själv skulle sätta ihop ett till sånt här system så skulle jag nog välja ASRock EP2C602-4L/D16.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@iller: Bättre och bättre vet jag väl inte men det finns ju helt klart likvärdiga alternativ.
Om jag själv skulle sätta ihop ett till sånt här system så skulle jag nog välja ASRock EP2C602-4L/D16.

En av nackdelarna med den mammaplattan är att det inte har USB3.
Andra är att jag inte finner det att köpa nytt med garanti.

Dessutom blir det dyrare än det moderkort jag betalat för.
Där dess enda nackdel talar för dyra RAM-minnen.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@iller: Ja, jag har kompletterat min maskin med ett USB 3.x-kort faktiskt.
Dock måste jag säga att jag inte visste att du var ute efter hårdvara med garanti ifrån en återförsäljare, speciellt inte eftersom det pratas om begagnade processorerer och RAM-moduler.

http://www.imdb.com/title/tt0335266/ antar jag.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@iller: Ja, jag har kompletterat min maskin med ett USB 3.x-kort faktiskt.
Dock måste jag säga att jag inte visste att du var ute efter hårdvara med garanti ifrån en återförsäljare, speciellt inte eftersom det pratas om begagnade processorerer och RAM-moduler.

http://www.imdb.com/title/tt0335266/ antar jag.

Jag uttryckte mig inte tydligt nog, och garanti är iofs inte nödvändighet.
Men just ligger det en beställning på Asus Z9PA-D8 med KVM för billigare pengar än att importera ASRock EP2C602-4L/D16 via Ebay.
Då är det svårt att motivera.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller