Permalänk

VR-Cover - nåt ni köpt till?

Valde att beställa extra skydd för att inte fetta och svetta ner själva skumgummit på headsetet. hört att man blir så innihell varm efter kortare sessioner. Vilka kör på VR-Cover?

Permalänk
Skrivet av Gladaminer:

Valde att beställa extra skydd för att inte fetta och svetta ner själva skumgummit på headsetet. hört att man blir så innihell varm efter kortare sessioner. Vilka kör på VR-Cover?

Har cover till dk2, funkar bra mest för att det blir mjukare mot huden.
vet inte hur bra skumgummit är på cv1-kanske inte behövs!

Visa signatur

Cpu Intel i5 8600k Moderkort Gigabyte GA-Z87-HD3 ,Minne
Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz,Nätagg fractal design 650 w psu,
Hårddisk Adata sp 900 pro 128 gb ssd+ 2ggr western digital caviar 500gb i raid,Grafik amd vega 64 Lurar Beyerdynamic dt 990 proTangentbord Qpad mk-50 Ljudkort [xonar essence stx - ALLT frodas i en Fractal Define R4 Vit

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett VR-Cover som blev levererat förra veckan, har dock inte testat den med rift än eftersom min inte blir levererad förrän nästa vecka (fick processing idag)

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 2500k Sandy Bridge
Moderkort: ASUS P8Z68-V Pro Minne: 8GB Corsair Vengance 1600MHz
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 770 OC Hårddisk: OCZ Vertex 2 60GB SSD (System), 3TB Lagring
Nätaggregat: Corsair HX 520 W Chassi: Antec P182

Permalänk
Medlem

Har ett riktigt intressant tips att dela med mig av till HTC Vive:

Om ni tycker att det är som att titta genom en skidmask, prova då att ta bort ert VR Cover helt. Klart det kanske inte är lika bekvämt men ni kommer få se en helt annan Field of view. Skulle tippa på att det blir 20 grader bättre FOV beroende på hur hårt ni hade spänt åt tidigare...

En bonus för mig är att hela headsetet nu vilar på min näsa istället för att vara inklämd mot ansiktet.

Ja, det är ju inte så skönt att ha vassa plastkanter, så man får nog modda detta lite. Skulle tro att det räcker med ett tunt tyg..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Har ett riktigt intressant tips att dela med mig av till HTC Vive:

Om ni tycker att det är som att titta genom en skidmask, prova då att ta bort ert VR Cover helt. Klart det kanske inte är lika bekvämt men ni kommer få se en helt annan Field of view. Skulle tippa på att det blir 20 grader bättre FOV beroende på hur hårt ni hade spänt åt tidigare...

En bonus för mig är att hela headsetet nu vilar på min näsa istället för att vara inklämd mot ansiktet.

Ja, det är ju inte så skönt att ha vassa plastkanter, så man får nog modda detta lite. Skulle tro att det räcker med ett tunt tyg..

Du menar skumgummit, eller "facial interface" som HTC kallar det. Inte VR Cover som de andra pratar om och som är ett tredjepartsskydd man trär över skumgummit.

Jag har också läst om tricket du beskriver. Har du glasögon? Tänk isåf på att det är väldigt lätt att råka röra vid glasögonen mot linserna i Viven om man tar bort skumgummit, vilket innebär sönderrepade linser. Mina glasögon är bara millimeter från att röra vid linserna även med skumgummit på så jag kan inte ens testa tricket i fråga.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Du menar skumgummit, eller "facial interface" som HTC kallar det. Inte VR Cover som de andra pratar om och som är ett tredjepartsskydd man trär över skumgummit.

Jag har också läst om tricket du beskriver. Har du glasögon? Tänk isåf på att det är väldigt lätt att råka röra vid glasögonen mot linserna i Viven om man tar bort skumgummit, vilket innebär sönderrepade linser. Mina glasögon är bara millimeter från att röra vid linserna även med skumgummit på så jag kan inte ens testa tricket i fråga.

/hulle.

Du kan inte köra utan glasögon då? När jag testade Vive sa de att mina pilotbågar var för stora så jag testade utan och det var inga problem! Du kanske är långsynt?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Du kan inte köra utan glasögon då? När jag testade Vive sa de att mina pilotbågar var för stora så jag testade utan och det var inga problem! Du kanske är långsynt?

Nej det funkar inte tyvärr, allting blir väldigt suddigt (precis som IRL!).

Jag är närsynt och eftersom linserna fokuserar på oändligheten hjälper det inte att skärmen sitter enstaka cm från ögonen. Det är faktiskt tvärtom, är man långsynt behöver man inte glasögon i VR.

Kul för dig att det fungerar utan glasögon, har du svaga synfel? Jag har -6 och brytningsfel.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

/hulle.

Ja, det är ju otroligt tjockt. Det blir verkligen som att titta i en skidmask med "gummit" på. Det följde med två varianter till Viven, wide face och en för ett narrow face, som kanske egentligen borde passa mig men då hamnar ögonen ännu längre från linserna så det fungerade inte så bra.

Kul nog provade jag att ta bort vadderingen från min Gear VR och provade, som passade närmast perfekt på Viven också. Den var lite tunnare och ökade FOV:en en del..

När ögonfransarna nu nästan slår emot linserna, får man extremt hög FOV. Det är inte mycket svart i kanterna alltså.

Jag använder linser så jag behöver inte tänka på att repa glaset på viven.

Det finns fler som "upptäckt" detta, så det kommer nog snart 3:e parts lösningar:

http://vrtalk.com/forum/showthread.php?2143-MAXVIVE-coming-to...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Skulle vara intressant att testa vad Vivens upplösning motsvarar i synkvalité på optikerns skala... Lite lätt sudd gör ju det svårare att se pixlarmönstret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag är närsynt och eftersom linserna fokuserar på oändligheten hjälper det inte att skärmen sitter enstaka cm från ögonen. Det är faktiskt tvärtom, är man långsynt behöver man inte glasögon i VR.

Kul för dig att det fungerar utan glasögon, har du svaga synfel? Jag har -6 och brytningsfel.

/hulle.

Är närsynt, d.v.s ser perfekt om jag håller mobilen framför ögonen, samma med datorskärm behöver ej glasögon då jag spelar, ser typ bara sudd på längre avstånd. Du verkar ha något specialsynfel http://synundersokning.nu/narsynt-eller-langsynt-sa-har-ser-d...

Jaja trist för dig hur som helst :/

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Går det inte att köpa vadderingen som följer med Gear VR löst någonstans? Jag äger ingen Gear VR så det vore ju kanon om man kunde köpa endast vaddering, som man sen kan sätta på sin vive. Kan tänka mig att den blir svettig och sunkig efter en tids användande så det borde ju finnas sådana produkter att köpa, men det kanske är så pass nytt än så länge att det inte hunnit ut på marknaden ännu? Annars kanske man skulle kunna göra vadderingen som följer med vive:n tunnare genom att klippa den typ på mitten med en sax? Ingen aning hur lätt det är dock då jag inte fått min vive än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Är närsynt, d.v.s ser perfekt om jag håller mobilen framför ögonen, samma med datorskärm behöver ej glasögon då jag spelar, ser typ bara sudd på längre avstånd. Du verkar ha något specialsynfel http://synundersokning.nu/narsynt-eller-langsynt-sa-har-ser-d...

Jaja trist för dig hur som helst :/

Jag är som sagt närsynt med brytningsfel. Men skärmen i en Vive eller Rift ligger oändligt långt bort, optiskt sett. Så närsynta kan inte använda VR utan glasögon pga att skärmen befinner sig nära ögonen rent fysiskt.

Du har väldigt svag närsynthet om du kan använda en vanlig datorskärm utan glasögon, så det är inte särskilt konstigt att du kan använda VR utan glasögon. Jag måste komma så nära som 15 cm från en monitor för att kunna se något annat än sudd utan glasögon.

Närsynta i allmänhet behöver glasögon i VR medan långsynta klarar sig fint utan glasögon (även om de flesta äldre som är långsynta även har brytningsfel och andra problem med ögonen).

/hulle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Närsynta i allmänhet behöver glasögon i VR medan långsynta klarar sig fint utan glasögon (även om de flesta äldre som är långsynta även har brytningsfel och andra problem med ögonen).

Började igår skruva på de mekaniska inställningarna i Viven och upptäckte att det enda man då kan justera var avståndet mellan linsen och ögonen, och ändrar man inställningarna får man då ännu sämre FOV.

Jag hade fått för mig att man där kunde justera avståndet mellan linserna och panelerna, precis som på Gear VR, men det gick inte.

Däremot kan man ju justera avståndet mellan ögonen, som jag inte förstår vitsen med riktigt då det verkar fungera bra för dom flesta i grundutförandet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Började igår skruva på de mekaniska inställningarna i Viven och upptäckte att det enda man då kan justera var avståndet mellan linsen och ögonen, och ändrar man inställningarna får man då ännu sämre FOV.

Jag hade fått för mig att man där kunde justera avståndet mellan linserna och panelerna, precis som på Gear VR, men det gick inte.

Däremot kan man ju justera avståndet mellan ögonen, som jag inte förstår vitsen med riktigt då det verkar fungera bra för dom flesta i grundutförandet?

Ja precis, linserna och skärmarna är slutna enheter.

Jag håller med dig om att det inte blir någon större skillnad med olika IPD. Min står på 65 mm som jag har, men det kanske spelar större roll för de som ligger väldigt lågt eller väldigt högt?

/hulle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

IPD är jätteviktigt för de som tillhör de lägre/högre värdena. Jag kan inte alls använda 65mm utan för mig börjar det bli okej vid 60mm. Jag kör på lägsta 58mm. Tror jag kan ha 57 faktiskt, men 58 fungerar mkt bra också.

Permalänk
Medlem

Bara för att vara lite sådär jobbigt PK så vill jag säga att det heter översynt och inte långsynt eller långsint. När man är översynt så är ögats glaskropp lite för för stor och man behöver då glasögon för att se på nära håll. Tvärtom gäller för närsynta, glaskroppen är för liten och man ser dåligt på långt håll men man kan se bra på nära håll. Hur nära och hur långt borta man beror såklart på hur stort ens synfel är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loleo:

Bara för att vara lite sådär jobbigt PK så vill jag säga att det heter översynt och inte långsynt eller långsint. När man är översynt så är ögats glaskropp lite för för stor och man behöver då glasögon för att se på nära håll. Tvärtom gäller för närsynta, glaskroppen är för liten och man ser dåligt på långt håll men man kan se bra på nära håll. Hur nära och hur långt borta man beror såklart på hur stort ens synfel är.

Du är lite jobbig... men det är snart glömt, jag är inte långsynt.

/s

/hulle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör linser, Funkar fint fast ögonen blir lite torra efter en längre period eller om det är sent på kvällen/natten.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag kör linser, Funkar fint fast ögonen blir lite torra efter en längre period eller om det är sent på kvällen/natten.

Man borde kunna installera en klimatanläggning i HMD:n som puffar in lagom mycket vätska så man slipper blinka. Den skall också hålla nere temperaturen - det kan ju bli lite värmestrålning från skärmen..

Permalänk
Medlem

Efter en vecka med Rift i min ägo så tycker jag inte att det behövs. Den sitter ju magiskt bekvämt på ansiktet även längre perioder.
Det är inte så att den sitter lite för tajt på ansiktet när man störs av fukt/irritation?

Jag har fått uppfattningen av att de flesta har den för hårt åtdragen och man kan släppa av betydligt mer än man tror!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooL3Y:

Efter en vecka med Rift i min ägo så tycker jag inte att det behövs. Den sitter ju magiskt bekvämt på ansiktet även längre perioder.
Det är inte så att den sitter lite för tajt på ansiktet när man störs av fukt/irritation?

Jag har fått uppfattningen av att de flesta har den för hårt åtdragen och man kan släppa av betydligt mer än man tror!

Ja det är en konst att få den att sitta bra. Tricket är att försöka hänga upp vikten i mittenremmet ovanpå huvudet istället för att klämma fast den hårt mot ansiktet.

Har aldrig haft möjligheten att testa CV1:an men spänner man inte åt viven ordentligt så får man linserna längre från ögonen och det resulterar i sämre skärpa, sämre fov, sämre bildkvalité överlag.. Det märks att dom försökt anpassa den för att man ska få plats med glasögon mellan lins/öga.

Tror det hade varit bättre dom hade gjort som Gear VR, där man kan justera avståndet mellan skärm och lins. Den kan jag använda utan linser/glasögon trots att jag är väldigt närsynt.

Permalänk
Medlem

@dblade: Precis! låta den "sitta" på huvudet istället för att spänna fast den. ok! då kanske det kan vara en bra ide till Viven.
Väntar vi några år så får vi hoppas på att nya modeller kommer med större justeringsförmåga