Asus AI suit överhettade min GPU, vad göra?

Permalänk
Medlem

Asus AI suit överhettade min GPU, vad göra?

Så jag har ett ASUS GTX 690 sen ett antal år tillbaka men garantin har gått ut. Jag uppgradera ganska nyligen till en X99 platform och ett Asus X99-A. Jag laddade därefter hem Asus drivrutiner och program och där ingick AI suit. Jag körde fan tuning och märkte då att dne även ville göra det på min GPU, vilket jag då gjorde. Resultatet blev inte så kul. När jag började spela lite efter så märkte jag att jag börjat få framedrops och artefakter och när jag kollade på tempen så var den uppe i över 100 grader pga att fläkten inte snurrade igång riktigt, och jag rörde inte någon fläktkurva eller liknande utan det var AI suit som gjorde något skumt. Sen dess så har min GPU fungerat riktigt krasst, artefakter, downclocks etc. Så vad ska jag göra? Garantin är slut men lite surt att Asus AI suit överhettade min GPU. Jag rörde absolut ingen fläktkruva eller liknande utan lät bara AI suit göra sitt.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra och har tyvärr inte några konkreta förslag. Däremot ville jag säga att Asus mjukvara är bland det sämsta jag någonsin sett och jag hade själv jättemycket problem med just kontroll av klockhastigheter och fläktar (har ett Asus Z170 och GTX 970 Strix.)

AI Suite - Värdelöst och sönderbuggat, problem med egna fläktkurvor, problem med kontroll av GPU, verkade inte vilja komma överrens med deras egna GPU Tweak, applicerade inte alltid inställningar när man startade datorn etc. Avinstallerade det och kontrollerar allt i BIOS istället.

GPU Tweak - Värdelöst och sönderbuggat, problem med egna fläktkurvor, visade ibland andra värden i UI:t än vad kortet faktiskt körde på för tillfället, applicerade inte alltid inställningar när man startade datorn etc. Avinstallerade det och kör MSI Afterburner vilket är sjukt mycket bättre (riktigt grymt program faktiskt, även utan att jämföra med Asus skräp.)

BIOS - Var tvungen att gå tillbaka till den BIOS som moderkortet levererades med, då samtliga uppdateringar var buggade när det gällde - just det - uppmätning av fläktar och egna fläktkurvor.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Karazhan:

Så jag har ett ASUS GTX 690 sen ett antal år tillbaka men garantin har gått ut. Jag uppgradera ganska nyligen till en X99 platform och ett Asus X99-A. Jag laddade därefter hem Asus drivrutiner och program och där ingick AI suit. Jag körde fan tuning och märkte då att dne även ville göra det på min GPU, vilket jag då gjorde. Resultatet blev inte så kul. När jag började spela lite efter så märkte jag att jag börjat få framedrops och artefakter och när jag kollade på tempen så var den uppe i över 100 grader pga att fläkten inte snurrade igång riktigt, och jag rörde inte någon fläktkurva eller liknande utan det var AI suit som gjorde något skumt. Sen dess så har min GPU fungerat riktigt krasst, artefakter, downclocks etc. Så vad ska jag göra? Garantin är slut men lite surt att Asus AI suit överhettade min GPU. Jag rörde absolut ingen fläktkruva eller liknande utan lät bara AI suit göra sitt.

Svarade på ditt PM.