Permalänk
Medlem

Rykande moderkort

Igår bestämde jag mig för att bygga ihop en dator med delar jag har liggandes. Efter ha monterat ihop allt så bootade jag upp en gång för att se så allt funka och det va inga problem. Städade undan allt som inte använts och placerade den nybyggda datorn på bordet för att konfigurera och installera den. Men när jag nu startade den så rök det till från moderkortet och den dog. Plocka loss allt igen och såg att de va en kondensator som gett upp.

Så min fråga är kan kondensatorer bli dåliga över tiden om dom ligger oanvända och att det var därför kortet gav upp? (Kortet legat utan att användas kanske 1 år.) Eller skulle det kunna vara nätagget som körde på för mycket? Vill ju kunna använda nätagget till andra byggen.

Permalänk
Avstängd

Brukar oftast inte vara nått problem med att dom ligger och låter mer som det blivit kortis av någon orsak ...distanser ? ingen skruv som legat kvar på moderkortet från ur montering ??

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av loddee:

Igår bestämde jag mig för att bygga ihop en dator med delar jag har liggandes. Efter ha monterat ihop allt så bootade jag upp en gång för att se så allt funka och det va inga problem. Städade undan allt som inte använts och placerade den nybyggda datorn på bordet för att konfigurera och installera den. Men när jag nu startade den så rök det till från moderkortet och den dog. Plocka loss allt igen och såg att de va en kondensator som gett upp.

Så min fråga är kan kondensatorer bli dåliga över tiden om dom ligger oanvända och att det var därför kortet gav upp? (Kortet legat utan att användas kanske 1 år.) Eller skulle det kunna vara nätagget som körde på för mycket? Vill ju kunna använda nätagget till andra byggen.

Kondensatorer blir sämre med tiden, är nätagget dåligt så blir inte kondensatorerna dåliga per automatik, det är snarare enskilda komponenter som tar stryk såsom CPU och GPU och minnen tex.

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: Brukar kolla väldigt noga efter lösa saker eller saker mellan plåten och mobo men såg inget och fanns inget där när jag plockade loss det. Men om det skulle va "kortis" så känns det ju konstigt att en kondensator ryker och endast den?

Permalänk
Medlem

@Puttefnasket: Tänkte mor om nätagget brände den kondensatorn, men det låter iofs inte så troligt att endast en dör isf. Allt annat fungerar bra, dvs minnen och cpu som satt i när de sket sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loddee:

@Puttefnasket: Tänkte mor om nätagget brände den kondensatorn, men det låter iofs inte så troligt att endast en dör isf. Allt annat fungerar bra, dvs minnen och cpu som satt i när de sket sig.

Då är det inget fel på nätagget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loddee:

@lord_vasagos: Brukar kolla väldigt noga efter lösa saker eller saker mellan plåten och mobo men såg inget och fanns inget där när jag plockade loss det. Men om det skulle va "kortis" så känns det ju konstigt att en kondensator ryker och endast den?

Är det kortis så ryker dom så kan vara kortis eller att nått annat gått så det matas för mycket ström igeom den annars brukar inte kondingar ryka och slitna/gamla blir bara sämre och sämre så kortis eller för mycket ström p.g.a någon orsak är jag rätt säker på är orsaken men exakt vad som är fel är omöjligt att sia om då man inte kan se sakerna men ett vanligt problem är att glömma distanser eller att man skruvat ur moderkortet lite snabbt och en skruv blivit liggande kvar på moderkortet och fastnat mellan nån komponent som man inte sett som kortsluter eller nån komponent fått sig en smäll så den lossnat och kortsluter och kan givetvis vara nått annat men är rätt vanligt att sånt händer

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Kondensatorer är färskvara och håller inte hur länge som helst.

Speciellt elektrolyter då de innehåller en syra och om de torkar ur för mycket så blir de bara skrot av dem.

De ska generellt vara täta men de torkar ändå upp med tiden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kondensatorer är färskvara och håller inte hur länge som helst.

Speciellt elektrolyter då de innehåller en syra och om de torkar ur för mycket så blir de bara skrot av dem.

De ska generellt vara täta men de torkar ändå upp med tiden.

Absolut är det så men äldre torra/läckande brukar det inte röka av även om dom är slut utan spänningen blir ostabil/datorn startar inte t.e.x och bara för att förtydliga lite hur jag menade är att drar man i gång datorn och steker en konding så det röker av den så är det oftast kortslutning eller dom får för mycket spänning och blir stekt medans gamla blir mindre funktionella eller kass

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Absolut är det så men äldre torra/läckande brukar det inte röka av även om dom är slut utan spänningen blir ostabil/datorn startar inte t.e.x och bara för att förtydliga lite hur jag menade är att drar man i gång datorn och steker en konding så det röker av den så är det oftast kortslutning eller dom får för mycket spänning och blir stekt medans gamla blir mindre funktionella eller kass

Njae...

Kondingar som torkat ur för mycket kan gå varmt och antingen bara spricka och börja ryka eller explodera när de stått och värmt sig tillräckligt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows