Permalänk

Demodator och damm i fläktarna

Hej!
Köpte en demodator hos Inet för en vecka sedan en Lenovo y50-70 som hade stått framme i drygt en månad. I butiken lovade de att gå igenom datorn och rengöra osv. När försäljaren sedan plockade upp datorn ur sin kartong i butiken såg både han och jag att fläktarna var smutsiga så han gick in och blåste av dom. Nu en vecka senare är fläktarna nästan lika dammiga och datorn blir väldigt varm. Kan jag åka till Inet och be dom plocka av baksidan på laptopen och be dom blåsa ut ordentligt eller måste jag själv sköta om det?

Annars kan jag nämna att datorn har funkat väldigt bra för priset jag fick ge för den, 5999kr.

Permalänk

Så dammet har uppkommit när Du använt den? Hemma hos Dig?
Hur är det Inets problem?

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Skrivet av Pentagram:

Så dammet har uppkommit när Du använt den? Hemma hos Dig?
Hur är det Inets problem?

Snubben på Inet var iväg i dryg en minut och jag tror att det tar lite mer än en minut att blåsa ur en dator på damm. Datorn har även ståt i ett rum som städas minst 2 ggr per vecka samt att jag har haft andra laptops som har varit igång och under mycket längre tid som inte alls har haft något damm i sig...

Permalänk
Medlem

Med samma logik är det som att säga att när jag köper nya fläktar och efter någon vecka så har de damm så ska jag kunna ta dom och sen säga till inet att blåsa bort det för det var inte så när jag köpte dom.

Kom igen tänk lite efter vad du efterfråga. Ta fram en cyckel pump och öppna datorn och blås ut, tar mindre än någon min.

Om du går till Inet kommer de gärna ta datorn men förvänta dig att de kommer ta en avgift för det.

Permalänk
Skrivet av Eddiebooy:

Snubben på Inet var iväg i dryg en minut och jag tror att det tar lite mer än en minut att blåsa ur en dator på damm. Datorn har även ståt i ett rum som städas minst 2 ggr per vecka samt att jag har haft andra laptops som har varit igång och under mycket längre tid som inte alls har haft något damm i sig...

det tar längre än en minut att öppna datorn så mycket att du får tillgång till fläktarna, och kan blåsa ur dom..
blåser du dammet innåt så "försvinner" det från kylaren men kommer tillbaka rätt snabbt igen..

skulle det vara så enkelt så är det ju inget som hindrar dig ta bort det själv ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

det tar längre än en minut att öppna datorn så mycket att du får tillgång till fläktarna, och kan blåsa ur dom..
blåser du dammet innåt så "försvinner" det från kylaren men kommer tillbaka rätt snabbt igen..

skulle det vara så enkelt så är det ju inget som hindrar dig ta bort det själv ?

Men för att kunna rengöra ordentligt måste jag skruva av baksidan och då bryts garantin...

Sedan undrar jag ju varför inga av mina andra laptops har fått fläktarna helt igendammade på en vecka... De har stått på exakt samma plats...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddiebooy:

Men för att kunna rengöra ordentligt måste jag skruva av baksidan och då bryts garantin...

Sedan undrar jag ju varför inga av mina andra laptops har fått fläktarna helt igendammade på en vecka... De har stått på exakt samma plats...

Tror inte garantin bryts, Jag har fixat mer minne samt bytt till SSD i min Lenovo Z50-70 och det är en stor lucka under för att komma åt detta och då kommer man även åt fläkten, 3skruv tror jag det är för att öppna denna lucka.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av Eddiebooy:

Men för att kunna rengöra ordentligt måste jag skruva av baksidan och då bryts garantin...

Sedan undrar jag ju varför inga av mina andra laptops har fått fläktarna helt igendammade på en vecka... De har stått på exakt samma plats...

vem har sagt att garantin bryts för att du rengör datorn.. det finns knappast nån plombering på laptops? ser du nån klisterlapp som sitter på skruvarna eller ?
hur tror du inet kunde rengöra datorn på en minut om det nu funnits plombering ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid fråga dom om du inte känner dig säker på att göra det själv. Inet vill ju gärna att du handlar där nästa gång med

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Med samma logik är det som att säga att när jag köper nya fläktar och efter någon vecka så har de damm så ska jag kunna ta dom och sen säga till inet att blåsa bort det för det var inte så när jag köpte dom.

Kom igen tänk lite efter vad du efterfråga. Ta fram en cyckel pump och öppna datorn och blås ut, tar mindre än någon min.

Om du går till Inet kommer de gärna ta datorn men förvänta dig att de kommer ta en avgift för det.

Fast nu köpte han ju inte en NY dator utan en DEMO.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

@Eddiebooy: För att du använder laptopen mindre än den stationära, fläkten på laptopen är inte alltid på och att din laptop inte jobbar lika hårt som din stationära.

Inte för att vara otrevlig men det här låter extremt dumt. Garantin går inte bort om du öppnar upp datorn och det står väldigt tydligt att garantin inte täcker skador som uppkommer av värmeproblem som uppkommit av mycket damm.

Sen vet jag inte om du har negativt tryck eller positivt men skulle det vara negativt så kommer luft att gå in genom de hål som finns på chassit och då kommer det att komma in mer damm.