AMD gör processorn för Microsoft Xbox One "Project Scorpio"

Permalänk
Medlem

Gissar på AMD Zen.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Kommer alltid att spela på pc. Där det gör sig bäst!
Dock om dom här nya konsolerna kommer leverera grym vr till en billig slant mot för pc så kommer jag att köpa en eventuellt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

klart dom kommer, docck gör konsoll och pc olika saker. pc vill ha höga framerates och hög kvalitet. konsoll kör på medium av vad PC gör, oftast utan vettig AA.
så är klart att dom kommer nå 4k@60fps före pc mainstream gör.
pc vill också hellre ha höga fps, vilket konsoller inte bryr sig om, då current gen knappt når 1080p60fps. pc vill ju helst gärna ha 100+fps

Behöver man ens köra någon AA i 4K?

Tror dock att de i första hand fokuserar på VR snarare än fräsigare grafiska effekter. Samt att de kommer börja pumpa ut massa "4K Edition" av spel som redan finns ute och tjäna pengar på ingenting. Kommer motsvara ungefär som att byta skärm och höja upplösningen på PC.
Har ju kommit en hel drös med HD-remakes sista tiden, så det lär bli samma sak nu med 4k.

Med lite tur kanske vi börjar se spel där man själv kan ställa in 4k@30FPS eller 1080P@60FPS manuellt i spelet. (fanns ju liknande inställningar redan på N64 tiden med Quake tex)

Tycker jag ser en tendens till att konsolerna blir mer PC-lika. De har standardiserat plattformen och kan enkelt behålla bakåtkompatibilitet för all framtid i princip om de så vill (så länge de inte lämnar x86 arkitekturen). Skulle de lägga in bra stöd för mus och tangentbord skulle de kunna konkurrera med rena PC-spel på allvar. Speciellt om de börjar lägga in tjänststöd för steam och annat. Tror mer på den utvecklingen än att steam-machines slår igenom.(vilket jag inte tror de kommer göra)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Förlåt om jag stör mitt i allt trolleri här, men är det verkligen en förtjänstfull affär för AMD att vara grafikdelen i konsoler? Har för mig att NVIDIA bangade att stödja en konsol för att de tyckte fick för lite kosing?

Jag köper i dagsläget grafikkort av båda, men önskar verkligen AMD lite extra lycka för att jämna ut marknaden lite mer för oss konsumenter. Hoppas därför att de får en bra ersättning per konsol, men tror inte riktigt det. Någon som har en bra input / kan matte och marginaler?

Permalänk
Inaktiv

Fast, ser man PC endast som en spelrigg så är väl den till synes den svåraste och mest problematiska att utveckla spel till, med hänsyn till alla de oändliga konfigurationer de kan ha. Sen inte att förglömma påverkan av virus i PC. Keyloggers, malware och så vidare. Ta sen i beaktning hur användarvänlig en konsol är i jämförelse; man startar den och...sen är det igång. Jag tror utvecklare uppskattar den biten ganska mycket, samt att fram till snart finns det bara några få konfigurationer att ta hänsyn till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landelusen:

Förlåt om jag stör mitt i allt trolleri här, men är det verkligen en förtjänstfull affär för AMD att vara grafikdelen i konsoler? Har för mig att NVIDIA bangade att stödja en konsol för att de tyckte fick för lite kosing?

Jag köper i dagsläget grafikkort av båda, men önskar verkligen AMD lite extra lycka för att jämna ut marknaden lite mer för oss konsumenter. Hoppas därför att de får en bra ersättning per konsol, men tror inte riktigt det. Någon som har en bra input / kan matte och marginaler?

Det finns de som anser/tror att det är avsiktligt av AMD att få in sina kretsar i konsolerna för att på så vis få konsolspelsutvecklarna att utnyttja GCN-arkitekturen bättre, och på så vis så kommer spelen som portas till PC också att prestera extra bra på på AMD-system. AdoredTV på Youtube är en av de som tror på detta bla.

Sen om det stämmer är en annan historia Det låter ju onekligen som en bra sits för AMD om de "äger" konsolerna och siktar på mainstream-marknaden på PC för att plocka mer marknadsandelar med Polaris.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Klart att konsoller måste optimera och fuska för att kunna komma I närheten av PC-spel som släpptes för 3 år sedan. Det är ju dock helt irrelevant eftersom datorer har så mycket mer beräkningskraft.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast du kan ju inte påstå att t.ex Uncharted 4 inte kan rivalisera många av dagens nyare titlar i utseende. Men visst, du har en bra poäng att det är bättre grafik på PC än konsol. BF4 / Star wars battlefront och många titlar ser mycket bättre ut på en dator. Men datorn som har 3-4 gånger mer teoretisk beräkningskraft har inte 3-4 bättre grafik och upplösning.

Optimering är ju ypperst relevant. Som en tidigare sa så skulle ju PC spel kunna köras med ännu mer ögongodis, och skulle kunna hamna långt före en konsol om man faktisk använder all beräkningskraft som finns. Som du säger själv så har en PC många gånger högre beräkningskraft än en konsol har, men den har inge många gånger bättre grafik.

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av nathler:

Jag tror många personer har förvirrat vad Microsoft har sagt på E3. Det nämns flera gånger att konsolerna klarar av "4K video". Vilket är lite sneaky gjort av dem för jag tror många bladat ihop det med att kunna spela spel i 4K.

Satt och såg deras presentation, är ganska säker på att de vid flertal tillfällen sade exakt följande mening "true 4k gaming". Köper inte för fem öre att varken XBox Scorpio eller PS4 NEO kommer att klara ens 4k@30fps.

Men det är klart, det går ju alltid att säga halvsanningar, minns inte att dom någonsin nämnde i vilken typ av spel det skall vara möjligt att spela i "true 4k".

... Undrar dessutom över vad "the highest quality pixels" är för någonting som någon nämnde under den presentationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antor:

Satt och såg deras presentation, är ganska säker på att de vid flertal tillfällen sade exakt följande mening "true 4k gaming". Köper inte för fem öre att varken XBox Scorpio eller PS4 NEO kommer att klara ens 4k@30fps.

Men det är klart, det går ju alltid att säga halvsanningar, minns inte att dom någonsin nämnde i vilken typ av spel det skall vara möjligt att spela i "true 4k".

... Undrar dessutom över vad "the highest quality pixels" är för någonting som någon nämnde under den presentationen.

A pixel is just a sampled point of an image and it usually represents color in an rgb space. First of all the color representation is limited to the local monitor gamut (subset of colors that can be represented by the device) but also the default output format, which today is 24 bits, aka 8 bits per color value - 256 steps of red, green and blue.

This has been standard for many years, but lately tv and monitor makers have been pushing for a far greater range of colors possible to display and they market this technology as HDR - high dynamic range. It covers a far superior gamut and colors people can perceive compared to traditional monitors.

So that is part one - the pixel contains more information than before. To be specific, 10 bits (1024 steps) vs 8 bits 256 accuracy

Taget ifrån "https://np.reddit.com/r/gaming/comments/4nx0lq/these_are_the_..."

Visa signatur

🎥 Twitch.tv/ZeakQ

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Landelusen:

Förlåt om jag stör mitt i allt trolleri här, men är det verkligen en förtjänstfull affär för AMD att vara grafikdelen i konsoler? Har för mig att NVIDIA bangade att stödja en konsol för att de tyckte fick för lite kosing?

Jag köper i dagsläget grafikkort av båda, men önskar verkligen AMD lite extra lycka för att jämna ut marknaden lite mer för oss konsumenter. Hoppas därför att de får en bra ersättning per konsol, men tror inte riktigt det. Någon som har en bra input / kan matte och marginaler?

Man får tänka på att Nvidia inte är sena med att snacka ner konsoller när de själv inte lyckats få kontrakt på tio år. Visst är marginalerna lägre men fortfarande pengar. Att alla tre företagen fortsätter att använda AMD gör det också uppenbart att man värdesätter de lösningar företaget erbjuder och gärna fortsätter göra affärer. Både Microsoft och Sony har använt Nvidia tidigare och gick över till ATI/AMD i nästa generation och har stannat kvar.

AMD är unik sett till vad de själva kan leverera. Intel processorer men inga vettiga grafikkretsar, Nvidia har grafikkretsar men inga vettiga processorer. Och den blir snabbt dyrt och krångligt att blanda tillverkare, såvida inte Intel/Nvidia/etc säljer eller rent av ger bort kretsar gratis.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon5930:

AMD är unik sett till vad de själva kan leverera. Intel processorer men inga vettiga grafikkretsar, Nvidia har grafikkretsar men inga vettiga processorer. Och den blir snabbt dyrt och krångligt att blanda tillverkare, såvida inte Intel/Nvidia/etc säljer eller rent av ger bort kretsar gratis.

Nvidia har inga problem att skaka fram en CPU som är minst lika snabb som vad dagens konsoler har. Deras Tegra X1 har ju en Maxwell GPU (om än väldigt nedskalat) ihop med fyra stycken Cortex A57 @ 1,9 GHz samt fyra st Cortex A53 (som nog främst ska ses som hjälpprocessorer). En Cortex A57 är en 64-bitars ARM som i alla fall inte presterar sämre än Jaguar vid motsvarande frekvens. Nu är flyttalsprestanda endast 512 GFLOPS i X1, men det är med <10 W TDP så skulle inte vara några problem att biffa upp GPU-delen rätt rejält om man i stället accepterar en TDP på de 100-150 W som PS4/XBO har.

Finns överhuvudtaget inget i en konsol som gör x86 till ett bättre val än t.ex 64-bitars ARM. Den stora vinsten med dagens konsoler är att de använder en högnivådesign som är långt närmare en vanlig PC än man haft tidigare. I fallet XBO används ju även i stort sätt samma API som på PC om man kör DX12. Tidigare körde XBO och även 360 en variant av DX, men den var mer lik dagens DX12 än samtida DX-version på PC om jag förstått rätt.

Den främsta unika egenskapen hos en konsol är att det endast finns en maskinvaruspecifikation. Det är orsaken till att man kan optimera där på en helt annan nivå än på PC. Men det betyder också att det inte är trivialt att flytta något mellan konsol och PC även fast de på många sätt är lika.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon5930:

Man får tänka på att Nvidia inte är sena med att snacka ner konsoller när de själv inte lyckats få kontrakt på tio år. Visst är marginalerna lägre men fortfarande pengar. Att alla tre företagen fortsätter att använda AMD gör det också uppenbart att man värdesätter de lösningar företaget erbjuder och gärna fortsätter göra affärer. Både Microsoft och Sony har använt Nvidia tidigare och gick över till ATI/AMD i nästa generation och har stannat kvar.

AMD är unik sett till vad de själva kan leverera. Intel processorer men inga vettiga grafikkretsar, Nvidia har grafikkretsar men inga vettiga processorer. Och den blir snabbt dyrt och krångligt att blanda tillverkare, såvida inte Intel/Nvidia/etc säljer eller rent av ger bort kretsar gratis.

Skrivet av Yoshman:

Nvidia har inga problem att skaka fram en CPU som är minst lika snabb som vad dagens konsoler har. Deras Tegra X1 har ju en Maxwell GPU (om än väldigt nedskalat) ihop med fyra stycken Cortex A57 @ 1,9 GHz samt fyra st Cortex A53 (som nog främst ska ses som hjälpprocessorer). En Cortex A57 är en 64-bitars ARM som i alla fall inte presterar sämre än Jaguar vid motsvarande frekvens. Nu är flyttalsprestanda endast 512 GFLOPS i X1, men det är med <10 W TDP så skulle inte vara några problem att biffa upp GPU-delen rätt rejält om man i stället accepterar en TDP på de 100-150 W som PS4/XBO har.

Finns överhuvudtaget inget i en konsol som gör x86 till ett bättre val än t.ex 64-bitars ARM. Den stora vinsten med dagens konsoler är att de använder en högnivådesign som är långt närmare en vanlig PC än man haft tidigare. I fallet XBO används ju även i stort sätt samma API som på PC om man kör DX12. Tidigare körde XBO och även 360 en variant av DX, men den var mer lik dagens DX12 än samtida DX-version på PC om jag förstått rätt.

Den främsta unika egenskapen hos en konsol är att det endast finns en maskinvaruspecifikation. Det är orsaken till att man kan optimera där på en helt annan nivå än på PC. Men det betyder också att det inte är trivialt att flytta något mellan konsol och PC även fast de på många sätt är lika.

Tänkvärt:
AMD har haft ett extremt ofördelaktigt avtal sedan de skilldes från sina FABs då en del av åttagandet var att AMD skulle tillhanda hålla Global Foundries med just arbete.
Klarar det inte av att hålla sin del av avtalet så måste de pröjsa, således är AMD nästan tvungna att erbjuda mindre än konkurrenterna oavsätt om det är bra eller inte för AMD.

Självklart finns det en smärtgräns men jag tror en stor del av anledningen till att Intel och Nvidia inte är intresserade har med pengar att göra, inte för att de inte "kan".

Nvidia satsar mycket pengar på automobil-industrin, en industri som visserligen är starkt konjuktursstyrd men har ett ganska stort premiumsegment där just Nvidias produkter är en mycket liten del av prislappen, men där kvalité är av större betydelse. Biltillverkarna kommer således inte ha några problem att pröjsa en tusenlapp eller två extra för att få ett större bolag bakom kretsarna.

Sedan kör även Nvidia sin "Grid". Tillsammans med tillhörande konsoller. Att gå in hos Microsoft eller Sony som har liknande tjänster gör att man skulle motarbeta sig själv, likaså, en stor del av vinsterna i konsollerna är just att man kan erbjuda löpande tjänster till löpande pris. Pyttemjuk och Sony skulle således inte kunna tänka sig låta Nvidia ha del av kakan som ett incitament.

Oavsätt är det skoj att de lyckas pressa ut konsollerna. Kan även vara ett sätt för AMD att få igång volymproduktionen och även kostnaderna något (kom ihåg, de pröjsar GloFo oavsätt om de skapar kretsar eller inte) per wafer mot om de inte skulle producera för fulla muggar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Tänkvärt:
AMD har haft ett extremt ofördelaktigt avtal sedan de skilldes från sina FABs då en del av åttagandet var att AMD skulle tillhanda hålla Global Foundries med just arbete.
Klarar det inte av att hålla sin del av avtalet så måste de pröjsa, således är AMD nästan tvungna att erbjuda mindre än konkurrenterna oavsätt om det är bra eller inte för AMD.

Självklart finns det en smärtgräns men jag tror en stor del av anledningen till att Intel och Nvidia inte är intresserade har med pengar att göra, inte för att de inte "kan".

Nvidia satsar mycket pengar på automobil-industrin, en industri som visserligen är starkt konjuktursstyrd men har ett ganska stort premiumsegment där just Nvidias produkter är en mycket liten del av prislappen, men där kvalité är av större betydelse. Biltillverkarna kommer således inte ha några problem att pröjsa en tusenlapp eller två extra för att få ett större bolag bakom kretsarna.

Sedan kör även Nvidia sin "Grid". Tillsammans med tillhörande konsoller. Att gå in hos Microsoft eller Sony som har liknande tjänster gör att man skulle motarbeta sig själv, likaså, en stor del av vinsterna i konsollerna är just att man kan erbjuda löpande tjänster till löpande pris. Pyttemjuk och Sony skulle således inte kunna tänka sig låta Nvidia ha del av kakan som ett incitament.

Oavsätt är det skoj att de lyckas pressa ut konsollerna. Kan även vara ett sätt för AMD att få igång volymproduktionen och även kostnaderna något (kom ihåg, de pröjsar GloFo oavsätt om de skapar kretsar eller inte) per wafer mot om de inte skulle producera för fulla muggar.

Nvidias ARM-satsning är rätt misslyckad. Det såg förvisso rätt lovande ut inledningsvis men för varje generation har antalet användare av lösningarna minskat till att idag vara mer eller mindre dött. Då i smartphones och tablets. Att Nvidia satsat på nya områden har med detta att göra, grafikkortsmarknaden lär de inte leva på i all evighet.

Nvidias egna har uppstått efter att Nvidia inte fick några kontrakt när konsollerna för nuvarande generation specifierades. Hade Nvidia varit relevant för något av dessa företag så är det inte säkert att Shield-produkterna ens hittat ut på marknaden. Det är något av en nödlösning efter Nvidias nederlag och ett sätt att använda Tegra-kretsar få eller ingen vill använda.

Bil-satsningen har pågått ett tag men är också ett sätt att breda ut företaget och komma in på andra marknader. Vilket såklart är klokt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Fast, ser man PC endast som en spelrigg så är väl den till synes den svåraste och mest problematiska att utveckla spel till, med hänsyn till alla de oändliga konfigurationer de kan ha. Sen inte att förglömma påverkan av virus i PC. Keyloggers, malware och så vidare. Ta sen i beaktning hur användarvänlig en konsol är i jämförelse; man startar den och...sen är det igång. Jag tror utvecklare uppskattar den biten ganska mycket, samt att fram till snart finns det bara några få konfigurationer att ta hänsyn till.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, många konsoler har haft mycket besvärliga CPUer att koda till, och/eller på tok för lite minne. PS2 med sin 4MB VRAM(?) hade svårt att få plats med infot från första Deus Ex t.ex, utvecklarna fick skala ner rejält. PS3 hade också krånglig CPU plus problematisk minneskonfiguration.
DirectX har länge gjort det hyfsat enkelt faktiskt..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1*

Tagit bort trollande inlägg/urspårning. Tyvärr fick jag även radera/redigera några vettiga inlägg...
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Nja, många konsoler har haft mycket besvärliga CPUer att koda till, och/eller på tok för lite minne. PS2 med sin 4MB VRAM(?) hade svårt att få plats med infot från första Deus Ex t.ex, utvecklarna fick skala ner rejält. PS3 hade också krånglig CPU plus problematisk minneskonfiguration.
DirectX har länge gjort det hyfsat enkelt faktiskt..

Lär ju bli enklare nu dock. Xbox One är ju bara en vanlig pc med en Windows 10 fork. Scorpio kommer väl bli likadan.

Xbox är ju som en helt vanlig pc nu, bara aningen mer låst. Som en mer låst steam machine med optimerade drivrutiner.

Skrivet av Antor:

Satt och såg deras presentation, är ganska säker på att de vid flertal tillfällen sade exakt följande mening "true 4k gaming". Köper inte för fem öre att varken XBox Scorpio eller PS4 NEO kommer att klara ens 4k@30fps.

Men det är klart, det går ju alltid att säga halvsanningar, minns inte att dom någonsin nämnde i vilken typ av spel det skall vara möjligt att spela i "true 4k".

... Undrar dessutom över vad "the highest quality pixels" är för någonting som någon nämnde under den presentationen.

Plattforms spel kanske? Men valfritt AA eller AAA spel i 4k@30 är nog alldeless för mycket att hoppas på. Kommer nog köras i 1080 men skalas upp till 4k. Dagens burkar orkar ju inte ens 1080@60...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon5930:

Nvidias ARM-satsning är rätt misslyckad. Det såg förvisso rätt lovande ut inledningsvis men för varje generation har antalet användare av lösningarna minskat till att idag vara mer eller mindre dött. Då i smartphones och tablets. Att Nvidia satsat på nya områden har med detta att göra, grafikkortsmarknaden lär de inte leva på i all evighet.

Nvidias egna har uppstått efter att Nvidia inte fick några kontrakt när konsollerna för nuvarande generation specifierades. Hade Nvidia varit relevant för något av dessa företag så är det inte säkert att Shield-produkterna ens hittat ut på marknaden. Det är något av en nödlösning efter Nvidias nederlag och ett sätt att använda Tegra-kretsar få eller ingen vill använda.

Bil-satsningen har pågått ett tag men är också ett sätt att breda ut företaget och komma in på andra marknader. Vilket såklart är klokt.

Absolut, K1 och X1 är inga tungviktare på marknaden men de är absolut inga dåliga processorer. Tvärtemot är de för starka, det är svårt att hitta nyttan av ett Kepler-kluster / två maxwell-kluster.

Detta i kombination av att det blir dyrt.

När det kommer till konsollerna har jag svårt att se att Nvidia ens var intresserade med just sina Tegra chip. Få användare (mobil/surfplatta) har nytta av grafikkraften av en Tegra.

Skulle absolut inte kalla hela konceptet som ett misslyckande, snarare att det är en produkt som får för mycket uppmärksamhet då det är så få applikationsområden.
Den biten som är mest intressant i tegra är den ARM-processorn som Nvidia själva designat som egentligen bara slåss mot tungviktarna från Exynos eller Snapdragon serien.

Och där har de lyckats, tyvärr säljs den inte löst då det inte finns vinning med att ha en produkt som är "likadan" som de andra tungviktarna har, fast utan några fördelar (qualcom har väldigt bra modem i sina SoCs t ex). Processormarknaden är tung även på ARM-sidan. Om än något mer differensierad.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Absolut, K1 och X1 är inga tungviktare på marknaden men de är absolut inga dåliga processorer. Tvärtemot är de för starka, det är svårt att hitta nyttan av ett Kepler-kluster / två maxwell-kluster.

Detta i kombination av att det blir dyrt.

När det kommer till konsollerna har jag svårt att se att Nvidia ens var intresserade med just sina Tegra chip. Få användare (mobil/surfplatta) har nytta av grafikkraften av en Tegra.

Skulle absolut inte kalla hela konceptet som ett misslyckande, snarare att det är en produkt som får för mycket uppmärksamhet då det är så få applikationsområden.
Den biten som är mest intressant i tegra är den ARM-processorn som Nvidia själva designat som egentligen bara slåss mot tungviktarna från Exynos eller Snapdragon serien.

Och där har de lyckats, tyvärr säljs den inte löst då det inte finns vinning med att ha en produkt som är "likadan" som de andra tungviktarna har, fast utan några fördelar (qualcom har väldigt bra modem i sina SoCs t ex). Processormarknaden är tung även på ARM-sidan. Om än något mer differensierad.

Det är ju helt klart ett sätt att se på saken.

Själv har jag svårt att köpa att Nvidia skulle ha tillverkat en så fantastiskt bra krets som ingen finner användning för. Hade den verkligen varit så bra hade den använts, vilket tyvärr inte sker. Istället ser vi projekt Nvidia själva tvingas starta för att göra av med dessa.

Ett rykte nyligen handlade om att Nintendo skulle använda Tegra till NX och kanske rent av få kretsarna snudd på gratis då Nvidias avtal med TSMC skulle kunna innebära straffavgifter. Personligen trodde jag aldrig på ryktet men finner det nämnvärt i sammanhanget: http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=1218933

Kan inte Nvidia få företag att använda deras produkt så kan iallafall jag inte ge satsningen något annat än underkänt. Och som du är inne på, ARM-marknaden är hård och brutal med många aktörer och låga marginaler. Nvidia skulle ha gjort vad de kunnat för att på något vis gå ihop med VIA för 8 år sedan eller när det nu ryktades en hel del.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@anon5930:
Tegra serien är en fantastisk krets.
Tegra serien är en dålig produkt för en alldeles för smal målgrupp.

Har för övrigt även svårt att se att Nintendo skulle kunna vara intresserade av Nvidia, AMD har levererat tidigare.
Nintendo har tidigare kunskap kring de kretsarna och möjlighet att vidareutveckla redan använd kod utan några större förändringar av verktyg.

AMD har samma avtal med GloFo, om inte strängare än Nvidia.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

@anders190:
Tegra serien är en fantastisk krets.
Tegra serien är en dålig produkt för en alldeles för smal målgrupp.

Har för övrigt även svårt att se att Nintendo skulle kunna vara intresserade av Nvidia, AMD har levererat tidigare.
Nintendo har tidigare kunskap kring de kretsarna och möjlighet att vidareutveckla redan använd kod utan några större förändringar av verktyg.

AMD har samma avtal med GloFo, om inte strängare än Nvidia.

Vi tycker klart olika där.

AMD har bara levererat grafiklösningar, inte någon processor så det är nytt för Nintendo. IBM har stått för den biten tidigare.

Skillnaden är dock att de produkter Global Foundries tillverkar åt AMD också säljer (men inte i de nivåer som AMD hoppas på förstås).

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon5930:

Det är ju helt klart ett sätt att se på saken.

Själv har jag svårt att köpa att Nvidia skulle ha tillverkat en så fantastiskt bra krets som ingen finner användning för. Hade den verkligen varit så bra hade den använts, vilket tyvärr inte sker. Istället ser vi projekt Nvidia själva tvingas starta för att göra av med dessa.

Ett rykte nyligen handlade om att Nintendo skulle använda Tegra till NX och kanske rent av få kretsarna snudd på gratis då Nvidias avtal med TSMC skulle kunna innebära straffavgifter. Personligen trodde jag aldrig på ryktet men finner det nämnvärt i sammanhanget: http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=1218933

Kan inte Nvidia få företag att använda deras produkt så kan iallafall jag inte ge satsningen något annat än underkänt. Och som du är inne på, ARM-marknaden är hård och brutal med många aktörer och låga marginaler. Nvidia skulle ha gjort vad de kunnat för att på något vis gå ihop med VIA för 8 år sedan eller när det nu ryktades en hel del.

Tegra X1 var under mer än ett år den ARM krets med den bästa grafikprestanda som gick att hitta. Problemet är: var finns marknaden för en sådan produkt?

Hela Tegra satsning för pekplattor hade så här i backspegeln aldrig en chans allt lyckas då man i praktiken bara kan rikta sig på Android och Android har som helhet totalfloppat på plattor.

Tegra har alltid dragit lite för mycket för att vara vettig i mobiler. Och där ser jag än mindre hur man skulle dra nytta av en GPU som presterar lysande givet den typ av spel som är rimliga att köra där.

Tvivlar också att Nvidia får till sin ARM-kärna, det ska tydligen komma en generation två av Denver. Men för en konsol skulle man idag använda Cortex A72, en CPU-design som både kan klockas högre och har högre IPC än Jaguar. Så CPU-aspekten är inte ett hinder för Nvidia eller någon annan som kan göra en GPU-krets lämplig för konsoler då ARM säljer Cortex A till alla som betalar licenskostnaden.

Spekulationen är ju att även Project Scorpio kommer använda Jaguar. 2017 kommer den designen vara ett rejält sänke även jämfört med ARM. Kanske bättre om även AMD väljer ARM för konsoler (teamet bakom Jaguar är borta, råder delade meningar om de sa upp sig eller blev uppsagda). Ännu bättre vore ju Zen, men bl.a. ArsTechnica spekulerar i att det blir Jaguar då man överhuvudtaget inte nämnde något om CPU-delen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaleid:

Nja, många konsoler har haft mycket besvärliga CPUer att koda till, och/eller på tok för lite minne. PS2 med sin 4MB VRAM(?) hade svårt att få plats med infot från första Deus Ex t.ex, utvecklarna fick skala ner rejält. PS3 hade också krånglig CPU plus problematisk minneskonfiguration.
DirectX har länge gjort det hyfsat enkelt faktiskt..

Jag menar (självklart) dagens konsoler. Det är meningslöst att dra paralleller med gamla konsoler, eller ska man jämföra med att försöka köra Battlefield på en dator med DirectX 7?

Permalänk
Medlem

Sånt här borde Swec börja göra

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av link77:

@nathler:

Xbox One S, som kommer I augusti ska klara 4k Video, eftersom den ska ha en 4k ultra hd blu ray, Xbox Scorpio som kommer julen 2017 ska klara spel med 4K I upplösning

Men kommer den verkligen klara 4K? Denna video verkar mena att det kommer handla om uppskalning och inte sann nativ 4K.

https://www.youtube.com/watch?v=XA3moBYaEYc

Visa signatur

Bildskärm: Samsung S23A700D | Chassi: Fractal Design Define R3 Svart | Moderkort: Asus P8Z77-V PRO | Processor: Intel Core i7 3770K | Grafikkort: EVGA GeForce GTX 680 | Internminne: 16GB(2x8192MB) Crucial Ballistix Sport @ 1600MHz | Nätaggregat: 850W 80+ Bronze Modulär | Lagring: Corsair SSD Force 3 Series 120GB + 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | Cooling: Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se AMD ha några super år nu samtidigt som intel, Nvidia går bakåt.

Kanske inte troligt men skulle främja konkurrensen, att AMD skapar bra produkter är däremot helt upp till dom att se till, kan alltid hoppas och det här är ju iaf ett steg i rätt riktning ocgh hoppas innerligt att nya boxar säljer i överflöd

Permalänk
Medlem

Scorpio är förövrigt kod för Lucifer "the ONE true god" och Scorpio är associerat med Pharaoerna. Xbox märket är en pyramid. X är en 2D pyramid. Pyramid betyder "pelare av ljus". sedan är 10 = 1 i numerologi (1+0).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nathler:

Men kommer den verkligen klara 4K? Denna video verkar mena att det kommer handla om uppskalning och inte sann nativ 4K.

Det kommer definitivt vara uppskalning, men ett fåtal titlar kommer säkert lyckas pressa ut 4K ur hårdvaran.
Fördelen med uppskalning är att de gamla spelen kommer ge samma resultat som nya titlar. Det kommer alltså inte behövas dubbla versioner av spelen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av SteelSeries86:

Nu spekulerar jag!

Det sägs ju att current gen konsoler motsvarar R9 390X i GPU-kraft, fast konsolerna har 7850 specs.
Då bör dessa nya som kommer ha motsvarighet GTX1080?

Då konsolerna har MYCKET bättre optimeringar och enklare lösningar...dvs utvecklarna gör bättre och högre kvalitetsspel på konsoler än vad de kan på PC.

Så, jag tror de kommer kunna leverera 4k@60FPS tack vare bättre optimeringsmöjligheter.
Konsolerna kommer att ta 4k till mainstream före PC.

Vilka det än är som säger det, vill jag ha vad det har käkat! xD

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk

Folk verkar köpa vad Microsoft säger utan att förstå vad det är de egentligen sa. De nämnde aldrig 4k 60fps i spel, 4k support för TV etc. Och de sa att de supportade 4k 60hz, det är absolut inte samma sak som 60fps. I stortsett alla TVs körs i 59/60 hz, betyder inte att vad som visas spelas upp i 60fps.

Framerate =/= Refresh rate

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

I stortsett alla TVs körs i 59/60 hz, betyder inte att vad som visas spelas upp i 60fps.

Orden du söker är förmodligen att renderingsfrekvens och (ut-)signalfrekvens inte nödvändigtvis måste vara samma. Och på samma linje, renderingsupplösning måste inte överensstämma med (ut-)signalupplösning. Dvs man renderar i en viss upplösning och viss frekvens. Utsignalen kan dock vara av annan upplösning (eg sampel-antal) och frekvens.

Bättre att säga exakt vad man menar istället för att trilla in i div konstiga "fps != Hz"-resonemang som man ser allt för ofta här på Swec...

Hur utvecklare nyttjar Scorpio lär i vilket fall som helst variera. Att vissa spel faktiskt renderas i 2160p60 är absolut inte uteslutet. Finns spel idag till One som renderar i 1080p60 (i många fall rör det sig om dynamisk upplösning dock, så det är inte sant hela tiden). Med tanke på den stora skillnaden i renderingsprestanda mellan One och Scorpio så kan man mycket väl tänka sig att dylikt One-spel renderas i 2160p60 på Scorpio, om utvecklaren väljer att utnyttja den extra kraften på det sättet. Tror/hoppas dock att de flesta inte "slösar" bort allt på bara pixelantal dock.

6 TFlops-siffran för GPU:n är intressant. Har de väl sagt det så får de fasen i mig hålla det. Det går att uppnå med "perfekt för konsol"-chippet Polaris 10 snurrandes i 1.3 GHz. Men samtidigt är det inte troligt att man låter GPU-delen av en konsol APU snurra i högre klockfrekvens än vad det gör i motsvarande PC-grafikkort (RX 480). Både One och PS4 är ju långt lägre klockade än deras PC-grafikkort motsvarigheter.

Det öppnar för en lågt klockad Vega-variant (och 6 TFlops kräver här så pass låg klockning, runt 850 Mhz beroende på vilket CU antal vi har att göra med, att Scorpio likväl kan hamna ett bit över 6TFlops). Samtidigt ger det en chip-storlek som knappast är konsolmässig. Både PS4 och Ones APU:er är rejält mkt större än de GPU-chip de är baserade på. Och storlek = pris. Och lågt pris är ett måste om man ska tävla inom konsolvärlden = det här kommer kosta MS pengar, massor med pengar?

Iofs, det har de gott om. Speciellt då de tycks spara in på PR skrivare som hjälper dem kommunicera deras produkter...