Permalänk
Medlem

Vilket Vr-headset har bäst bild?

Hej,

Försökt googla mig runt och ser att headseten har samma specs i princip, men har någon fastslagit vilken som har bäst display helt enkelt.

Jag struntar i att vive kan hoppa runt och röra sig i världen, de jag letar efter är den som ger bäst bild sittandes.

Eller är de fortfarande ganska subjektivt?

Av det jag tolkat på nätet verkar Occulusen ha bättre bild, någon som testat båda?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Oculus sägs ha bäst skärpa, sweet spot (ytan av linsen med bäst skärpa med minst artifakter som kromatisk aberration, brytning, glare osv) och även PPD (pixlar per grad). Bieffekten, eller trade-off:en med högre PPD i Oculus fall gentemot Vive är att du får en mer begränsad FoV (Field of view), däremot så har jag läst att det inte är sån stor skillnad på upplevd FOV enligt många.

En negativ aspekt med Rift är att den har mer av "glödande" ljus i miljöer med hög färgkontrast, t.ex svart bakgrund med vit text. I VR communityn kallar vi dessa för God Rays.

Oculus rift ska också ha markant lägre ljusstyrka på sina OLED paneler gentemot Vive.

Oculus rift skall också ha mindre märkbar SDE (screen door effekt)

Overall så ses Rift som den ultimata cockpit/simulator produkten av dem två, dels för att den skall vara mycket mer bekväm och balanserad på huvudet. Och att den har inbyggda hörlurar så du slipper trasslet med externa hörlurar. Och dels för att den sägs ha bättre optik.

Här är en jämförelse mellan Vive och Rifts SDE och pixeldensitet: https://www.youtube.com/watch?v=gPccgEHo5zY

Edit:
Vives OLED paneler: Each display measures ~91.8 mm diagonally, which translates to ~447 ppi. For comparison, the Rift CV1 has ~456 ppi due to a slightly smaller display (90 mm) that still packs the same resolution as the Vive.

Rifts OLED paneler: These OLEDs measure in at 90 mm apiece, for a resulting pixel density of ~456 ppi. In contrast, the display on an iPhone 6s Plus comes in at 401 ppi, while the Galaxy S7 is a cut above at 576 ppi.

Båda är gjorda av Samsung.

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Jag struntar i att vive kan hoppa runt och röra sig i världen, de jag letar efter är den som ger bäst bild sittandes.

Helt 100% på att det kommer från någon som inte testat vad det innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Helt 100% på att det kommer från någon som inte testat vad det innebär.

Blev du ledsen när jag inte tyckte som dig eller? #vivefanboy Jag kanske har handikapp och andra anledningar?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av affero:

Oculus sägs ha bäst skärpa, sweet spot (ytan av linsen med bäst skärpa med minst artifakter som kromatisk aberration, brytning, glare osv) och även PPD (pixlar per grad). Bieffekten, eller trade-off:en med högre PPD i Oculus fall gentemot Vive är att du får en mer begränsad FoV (Field of view), däremot så har jag läst att det inte är sån stor skillnad på upplevd FOV enligt många.

En negativ aspekt med Rift är att den har mer av "glödande" ljus i miljöer med hög färgkontrast, t.ex svart bakgrund med vit text. I VR communityn kallar vi dessa för God Rays.

Oculus rift ska också ha markant lägre ljusstyrka på sina OLED paneler gentemot Vive.

Oculus rift skall också ha mindre märkbar SDE (screen door effekt)

Overall så ses Rift som den ultimata cockpit/simulator produkten av dem två, dels för att den skall vara mycket mer bekväm och balanserad på huvudet. Och att den har inbyggda hörlurar så du slipper trasslet med externa hörlurar. Och dels för att den sägs ha bättre optik.

Här är en jämförelse mellan Vive och Rifts SDE och pixeldensitet: https://www.youtube.com/watch?v=gPccgEHo5zY

Edit:
Vives OLED paneler: Each display measures ~91.8 mm diagonally, which translates to ~447 ppi. For comparison, the Rift CV1 has ~456 ppi due to a slightly smaller display (90 mm) that still packs the same resolution as the Vive.

Rifts OLED paneler: These OLEDs measure in at 90 mm apiece, for a resulting pixel density of ~456 ppi. In contrast, the display on an iPhone 6s Plus comes in at 401 ppi, while the Galaxy S7 is a cut above at 576 ppi.

Båda är gjorda av Samsung.

Tack mycket bra input!

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Afferos sammanställning stämmer rätt bra med de jämförelser jag sett/läst. Dock vet jag inte om någon finner Rift Ultimat och skillnaden i komfort verkar va marginell när man väl fått på dem korrekt på skallen. Men passform varierar ju har lite för stor näsa för min Vive tror jag vill ha linserna lite lägre i regel för att hamna i sweetspot så de trycker lätt lite på näsan. Separata hörlurar är för mig bara ett problem för roomscale. iems, portabla lurar med kort sladd eller trådlösa hörlurar rekommenderas om man inte gillar kabeltrassel

Apropå upplevd fov man vänjer sig vid kikareffekten men det går inte komma ifrån att immersionen sjunker när man ser mer av gränserna runt bilden. Väldigt tydligt med viven där man kan justera avståndet till linserna/foven. Vill ha tag på tunnare foam så jag kommer närmare linsen. Det är för obekvämt köra utan. Riften verkar främst sakna vertikal fov av de rapporter jag läst men det beror väl lite på vad man kör. Racinglir är det månne mer horisontell fov man tycker sig sakna.

Blir spännande att jämföra dem framöver

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Jacob Fanboy

Affero bara levererar! Äger själv Riften men har provat Vive med och jag tycker att "rutnätet" märks mindre i Riften, Vive får lite creds till sina dosor men kommer ju något liknande till Riften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av affero:

Oculus sägs ha bäst skärpa, sweet spot (ytan av linsen med bäst skärpa med minst artifakter som kromatisk aberration, brytning, glare osv) och även PPD (pixlar per grad). Bieffekten, eller trade-off:en med högre PPD i Oculus fall gentemot Vive är att du får en mer begränsad FoV (Field of view), däremot så har jag läst att det inte är sån stor skillnad på upplevd FOV enligt många.

En negativ aspekt med Rift är att den har mer av "glödande" ljus i miljöer med hög färgkontrast, t.ex svart bakgrund med vit text. I VR communityn kallar vi dessa för God Rays.

Oculus rift ska också ha markant lägre ljusstyrka på sina OLED paneler gentemot Vive.

Oculus rift skall också ha mindre märkbar SDE (screen door effekt)

Overall så ses Rift som den ultimata cockpit/simulator produkten av dem två, dels för att den skall vara mycket mer bekväm och balanserad på huvudet. Och att den har inbyggda hörlurar så du slipper trasslet med externa hörlurar. Och dels för att den sägs ha bättre optik.

Här är en jämförelse mellan Vive och Rifts SDE och pixeldensitet: https://www.youtube.com/watch?v=gPccgEHo5zY

Edit:
Vives OLED paneler: Each display measures ~91.8 mm diagonally, which translates to ~447 ppi. For comparison, the Rift CV1 has ~456 ppi due to a slightly smaller display (90 mm) that still packs the same resolution as the Vive.

Rifts OLED paneler: These OLEDs measure in at 90 mm apiece, for a resulting pixel density of ~456 ppi. In contrast, the display on an iPhone 6s Plus comes in at 401 ppi, while the Galaxy S7 is a cut above at 576 ppi.

Båda är gjorda av Samsung.

Bör väl dock noteras att Rifts hörlurar är skitkassa i ljudkvalité och passform.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Separata hörlurar är för mig bara ett problem för roomscale. iems, portabla lurar med kort sladd eller trådlösa hörlurar rekommenderas om man inte gillar kabeltrassel

Håller med! Stör mig alltid på detta trassel av lurarna..

Skrivet av oqvist:

Vill ha tag på tunnare foam så jag kommer närmare linsen. Det är för obekvämt köra utan.

Jag kör med foamen från min Gear VR. Den är lite tunnare och jag tycker skärmen nu täcker nästan hela synfältet.

Skrivet av 93Clocker:

Blev du ledsen när jag inte tyckte som dig eller? #vivefanboy Jag kanske har handikapp och andra anledningar?

Ursäkta men jag försöker bara dela med mig av mina erfarenheter kring just detta! Att enbart ersätta en bildskärm med VR glasögon är inte säkert att det tillför så mycket som man kanske hoppas på. Jag syftar på alla dom "sittande" spelen jag testat. Det man ofta stör sig på är åksjuka, dålig prestanda, låg upplösning m.m.

Permalänk
Medlem

@13ers3rk: Säger Sweclockers redaktionen ja, många andra sajter hyllar hörlurarna för vad det är.

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av affero:

@13ers3rk: Säger Sweclockers redaktionen ja, många andra sajter hyllar hörlurarna för vad det är.

Har själv prövat dom och kör hellre utan ljud än med dom lurarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Jacob Fanboy

Måste säga att jag var sjukt skeptisk till lurarna på Riften men blev förvånad över hur bra dem var, inga toppen hörlurar ungefär i klass med Creative Fatal1ty. Har för mig att SweC redaktionen sa att dem lätt gled av öronen men är inget jag har märkt av till och med efter flera timmars användning.

Permalänk

Vive ses som den med generellt bäst bildkvalité men pixlarna sägs vara något mer noticable på viven också. Men överlag verkar vive vara bäst tack vare att den har bättre oled och bättre ljus.

Visa signatur

Intel i5-6600K™ / ASUS STRIX Geforce GTX 970 / ASUS Z170-A / 16 GB DDR4 2133Mhz / be quiet! Pure Rock / Fractual Define R4 / EVGA Supernova G2 750W
TV: Samsung 7505 55" 4K

Permalänk
Avstängd

Det man kanske blir mest förvånad över om man kommer från Gear VR till Rift är dessa glares eller "god rays" som orsakas av fresnel linserna. Är kanske det som är mest irriterande på Rift och tydligen också Vive i dagsläget.

Var nog lättare att vänja sig vid sde än att ha glare överallt.

Permalänk

Generellt sett så hör även jag mest om att Rift ska ha snäppet bättre bild, men samtidigt så både Rift och Vive sina för- och nackdelar. Vad man själv upplever som "bäst" är i slutändan helt individuellt, beroende på vad man föredrar. Så bäst är att helt enkelt prova och jämföra själv. Det börjar dyka upp test-exemplar i affärer nu, så håll ett öga på det om du är sugen.

Jag har Vive men har inte provat CV1 av Rift än, då jag bara har DK1 och 2 till hands, så jag kan inte ge bättre feedback än så tyvärr.

Vad gäller lurar så vill jag dock tillägga att Vive har både ett 3.5mm uttag och en USB 3.0 port på headsetet för valfria tillbehör, som tex lurar då. Öronsnäckor tillkommer och presterar faktiskt över förväntan, dock bara stereo såklart, men bra tryck. Nackdel med uttagen (om jag inte misstar mig) är väl å andra sidan att man inte kan nyttja ett specifikt ljudkort eller hörlursförstärkare, om man har sånt. Utmärkt alternativ iaf om man som jag är allergisk mot trådlösa lurar men vill inte ha en till sladd hängandes från HMD'n.

Ytterligare ett tillägg och fördel för Vive är att fyrarna som sköter trackingen kan stödja en mängd tredjeparts-tillbehör som är på väg, som tex vr-gloves som kan bli minst lika lämpligt att använda sittandes som ståendes. Vive är helt enkelt mer framtidssäker på den fronten.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cavange:

Det man kanske blir mest förvånad över om man kommer från Gear VR till Rift är dessa glares eller "god rays" som orsakas av fresnel linserna. Är kanske det som är mest irriterande på Rift och tydligen också Vive i dagsläget.

Var nog lättare att vänja sig vid sde än att ha glare överallt.

Ja det var nog det mest överraskande med CV1 och Viven. Att köra med fresnel-linser känns lite dåligt. Minns när jag letade linser till cardboard's. Tittade inte ens åt fresnelvarianter.

Samsung Gear VR är svårslagen när det gäller kontrast!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Ja det var nog det mest överraskande med CV1 och Viven. Att köra med fresnel-linser känns lite dåligt. Minns när jag letade linser till cardboard's. Tittade inte ens åt fresnelvarianter.

Samsung Gear VR är svårslagen när det gäller kontrast!

Svårslagen i kromatisk aberration också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Jo får se om det blir fresnel på framtida varianter. Men oculus tycker jag väl arbetar bättre ändå trots sina god rays. Dömer jag efter film vilket känns bra rättvist ändå så tycker absolut Rift har bättre skärpa överlag och mindre påfallande SDE. Jag kan absolut se mig se en massa film på Riften men Viven där fick jag ge upp pga den extrema SDEn.

I vissa lir så föredras Viven ändå dock främst pga kontrasten. Nyfiken på vadan Oculus har så låg kontrast. Om det är för att hålla god rays i schack eller de går för varmt?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Angående hörlurarna är jag positivt överraskad, tycker dom fungerar riktigt bra. Visst är dom inte jämförbara med 1500 krs lurar. Men tycker inte det finns någon anledning att byta ut dom. Tycker dom sitter bra också. Man märker inte ens att dom är där. Ett stor plus är ju att man slipper ta på en mer sak när man sätter på sig headsetet

Visa signatur

MB: ASUS Z170-A | CPU: Intel i5 6600K, Stock | RAM: 2*8GB Corsair DDR4|GPU: Asus MSI 1070 GamingX | PSU: Corsair 600W G-series 80 Plus | CHASSI: Fractal Design Define R3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jo får se om det blir fresnel på framtida varianter. Men oculus tycker jag väl arbetar bättre ändå trots sina god rays. Dömer jag efter film vilket känns bra rättvist ändå så tycker absolut Rift har bättre skärpa överlag och mindre påfallande SDE. Jag kan absolut se mig se en massa film på Riften men Viven där fick jag ge upp pga den extrema SDEn.

I vissa lir så föredras Viven ändå dock främst pga kontrasten. Nyfiken på vadan Oculus har så låg kontrast. Om det är för att hålla god rays i schack eller de går för varmt?

Om man bara ska kolla på film så fungerar GearVR förmodligen ännu bättre. Den har oändlig kontrast och högre upplösning. Dessutom är den trådlös...

Problemen är "bara" batteritid, överhettning och diskutrymme.

Permalänk
Medlem

Vad har galaxy telefoner för monsterupplösning då? Det är väl pentile på dem med? Blir dyrt om man ska måste köpa en s7a. Tracking en måste ju va klockren också

Intressant ändå aldrig tänkt tanken på att bildkvalitén skulle va bättre

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x