Nvidia X80/1080 lanseras... Info (prestandatest, överklockningsresultat m.m.)

Permalänk
Avstängd

@Markusas:

Tack:):)

Fan vad kluven man blir när man läser allt. Vet fan inte vilket 1080 jag ska välja. Är inte så intresserad av att klocka själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thai86:

@MarkSix:

Vad står ftw för? Vad innebär det?

for the watt (dubbla kontakter)

Permalänk
Medlem

http://www.evga.com/support/faq/afmviewfaq.aspx?faqid=59163

Citat:

HC stands for hydrocopper and are components with waterblocks pre-installed at the EVGA factory.

The acronym FTW stands for "For the win". FTW model graphics cards come with a higher clock speed and are more likely to overclock further than a reference card. Each card is hand tested and guaranteed stable at the advertised clock speeds.

SSC stands for super-super clocked and is one below FTW. This means the card is factory overclocked by EVGA and has been tested for stability at the overclocked clocks.

SC stands for super clocked. It is the lowest overclock EVGA offers but is still tested and guaranteed stable at the advertised speed.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Hur kommer det här sig?

Om man jämför detta test http://www.guru3d.com/articles_pages/asus_rog_strix_geforce_g...

Så får det betydligt fler fps än testet som sweclockers gjort.

Permalänk
Avstängd

@Thai86: Tja!

Ja det kan man undra faktiskt... bra fråga. (Ska försöka svara så gott jag kan).

ASUS ROG STRIX kortet är fabriks överklockat direkt ur kartong, 1784 MHz, (1936 Mhz Boost Clock) alltså snabbare än Nvidia Founders Edition (referens) som ligger på "standard" 1607 MHz, (1733 Mhz Boost Clock). Det har också med vad de resterande komponenterna i datorn är för något. Tittar man på deras testsystem så skiljer vissa saker sig och därför kan t.o.m samma grafikkort prestera olika beroende på vilken dator det sitter i. Spelinställningar är en annan aspekt, samt hur många gånger de kör testen. I slutändan drar de en genomsnittlig slutsats och redovisar resultaten.

The Guru of 3D testsystem:
MOB: MSI X99A GODLIKE Gaming
CPU: i7 5960X @ 4.4 GHz
RAM: 16 GB, 2,133 MHz
GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Gaming 8GB, 1784 MHz, (1936 Mhz Boost Clock)
GPU Driver: 368.39

Sweclockers testsystem:
MOB: Asus Rampage V Extreme
CPU: i7-5930K @ 4,4 GHz
RAM: 16 GB, 2 133 MHz
GPU: Nvidia GeForce GTX 1080 Founders Edition 8GB, 1607 MHz, (1733 Mhz Boost Clock)
GPU Driver: 368.14

Länkar:
http://www.guru3d.com/articles_pages/asus_rog_strix_geforce_g...
http://www.sweclockers.com/test/22087-nvidia-geforce-gtx-1080...

MVH

Permalänk
Avstängd

@RaBlack:

Fortfarande skumt. Jämför man även referens review med referens review så får dom betydligt bättre. Och det är ju inte bara ett par fps, är ganska mkt bättre.

http://www.guru3d.com/articles_pages/nvidia_geforce_gtx_1080_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thai86:

@RaBlack:

Fortfarande skumt. Jämför man även referens review med referens review så får dom betydligt bättre. Och det är ju inte bara ett par fps, är ganska mkt bättre.

http://www.guru3d.com/articles_pages/nvidia_geforce_gtx_1080_...

Det skiljer 8 FPS i 2560*1440 vilket är den enda upplösningen båda testat i DX12. Det är en klar skillnad, dock är det oklart om Swec och G3D använder samma testmetod. Swec skriver att de använder en slinga från det inbyggda testet medan G3D inte skriver vad de använder. Kanske kör de medel på hela prestandatestet eller en annan bit av prestandatestet?

DX12 verkar ju även gilla fler kärnor så kanske gör det skillnad att ha två extra kärnor i samma klockfrekvens.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

En till recesion på Gainwards Phoenix GLH. Månne detta är den bästa kylaren vi sett hittills på 1080-serien? Kolla temperaturerna i förhållande till fläkthastigheten.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

En till recesion på Gainwards Phoenix GLH. Månne detta är den bästa kylaren vi sett hittills på 1080-serien? Kolla temperaturerna i förhållande till fläkthastigheten.

https://www.youtube.com/watch?v=weLUc1ac1-U

Enorm kylare och inte speciellt passande för SLI men har man plats så har man.

Dock förstår jag inte det där, att kort throttlar har inget med temperaturer att göra, samma gällande artefakter.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av J-Ballz:

En till recesion på Gainwards Phoenix GLH. Månne detta är den bästa kylaren vi sett hittills på 1080-serien? Kolla temperaturerna i förhållande till fläkthastigheten.

https://www.youtube.com/watch?v=weLUc1ac1-U

Ser fram emot 1080 Hybrid. Gamers Nexus hackade modell, med 980 Ti Hybrid-kylaren, hamnade på ett delta på 11 grader!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag la några förhandsbeställningar på EVGA's GTX 1080 FTW kort, kom på att man kan ju för fasen förbeställa mot postförskott så slipper man ligga ute med pengar eller så. Synd att alla inte tar det som betalning bara. Blev komplett, inet o netonnet iaf.

Får väl se om jag får kortet denna månad eller nästa.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem

Lägger ner nu

Skrivet av Bonovox85:

Jag la några förhandsbeställningar på EVGA's GTX 1080 FTW kort, kom på att man kan ju för fasen förbeställa mot postförskott så slipper man ligga ute med pengar eller så. Synd att alla inte tar det som betalning bara. Blev komplett, inet o netonnet iaf.

Får väl se om jag får kortet denna månad eller nästa.

Bokade mitt ftw 30 juni och senaste budet är 8 juli.
La en beställning igår på MSI och komplett hade 23 juni som lev, dagen efter ändrat till 6 juli.
Det hela är ett skämt.
Får komma när det kommer. Köra vidare på mitt 770z .

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av lybo:

Bokade mitt ftw 30 juni och senaste budet är 8 juli.
La en beställning igår på MSI och komplett hade 23 juni som lev, dagen efter ändrat till 6 juli.
Det hela är ett skämt.
Får komma när det kommer. Köra vidare på mitt 770z .

Det är sommar! Gå ut och njut av regnet istället. /s

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Thai86:

@MarkSix:

Vad står ftw för? Vad innebär det?

For The Win
Commonly used among geeks to express their enthusiasm for something, especially in IRC.

FolkTandWården kan det också stå för

Möter du en snubbe med skinnväst som kör motorcykel så ska du inte säga "For The Win" och försöka föra en high five åt hans tatuering... då står det förmodligen för "Fuck The World"

Permalänk

Hej

Är det mer värt att köpa 2 gtx 980 ti istället för ett gtx 1080?
Väntetiden är ju otroligt lång på 1080 eller är det värt att vänta?

Permalänk
Medlem

Elgiganten av alla ställen har MSI GeForce GTX 1080 Gaming X i sitt webblager just nu.

Edit: eller hade, 21:a står det nu.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv ATX TG | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | CPU: AMD Ryzen 3800X | CPU kylare: Noctua NH-D15 | Minne: G.Skill Ripjaws V 3600 MHz | GPU: RTX 3080 ti MSI VENTUS 3X | Nätagg: Seasonic Prime titanium 1000w | SSD1: Samsung 970 EVO PLUS 1 TB SSD2: Samsung 870 EVO 2TB SSD3: Samsung 850 EVO 1TB | Tangentbord: Corsair K70 RGB (RED) | Skärm1: LG OLED C2 42" Skärm2: ASUS PG287Q Ljud: Audioengine HD6

Permalänk
Skrivet av Hasse81:

Elgiganten av alla ställen har MSI GeForce GTX 1080 Gaming X i sitt webblager just nu.

Edit: eller hade, 21:a står det nu.

Tack för tipset! Det stod "I lager" nyss och jag hann få iväg en order. Hoppas det inte var något vajsing med lagersaldot bara...
Orderstatus: Under behandling

Håller tummarna, för detta är tredje kortet jag har beställt...

Permalänk
Medlem

@EuroMartin: Beställde därifrån också, står "reserverad" som status för mig.

Permalänk

Och nu har den dykt upp igen.
Kan det vara så att de fått in en större sändning och fyller på i "batcher"?

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ovriga-dat...

Så passa på, ni som liksom jag fått leveranstiden uppskjuten gång på gång...

Permalänk

Beställde också från elgiganten när det stog +5 i lager, sen ändrades det till 21'a och nu är det +5 i lager igen. Står reserverad nu under beställningen så vi får väl se vad som händer...

EDIT
Nu finns inte kortet på elgiganten längre, hmmm

EDIT2
Sökte vad som menas när ordern är reserverad på elgiganten och då stog det "Det betyder att din order ligger under behandling hos oss och kommer skickas till dig inom kort!" Låter ju bra iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

En till recesion på Gainwards Phoenix GLH. Månne detta är den bästa kylaren vi sett hittills på 1080-serien? Kolla temperaturerna i förhållande till fläkthastigheten.

https://www.youtube.com/watch?v=weLUc1ac1-U

Gainward kortet verkar riktigt bra, men det behövs flera reviews innan man kan dra en slutsats. Det som tilltalar mig är att man inte har hoppat på bling-bling tåget.

Skrivet av frallalala:

Beställde också från elgiganten när det stog +5 i lager, sen ändrades det till 21'a och nu är det +5 i lager igen. Står reserverad nu under beställningen så vi får väl se vad som händer...

EDIT
Nu finns inte kortet på elgiganten längre, hmmm

Strykande åtgång på korten, så fort det dyker upp kort någonstans så försvinner dom i ett nafs. Snacka om HYPE

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Gainward kortet verkar riktigt bra, men det behövs flera reviews innan man kan dra en slutsats. Det som tilltalar mig är att man inte har hoppat på bling-bling tåget.

Strykande åtgång på korten, så fort det dyker upp kort någonstans så försvinner dom i ett nafs. Snacka om HYPE

Sitter ju en massa ha-galet folk och beställer från många olika ställen, för att sedan avbeställa när de fått ett kort.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n:
Jo så är det nog

Permalänk
Medlem

Hämtade ut mitt Inno3D GeForce GTX 1080 8GB HerculeZ Twin X2 som jag beställde i onsdags, måste säga att det är komiskt när tillverkaren monterar dit en backplate som inte ens har kontakt med kortet.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Sitter ju en massa ha-galet folk och beställer från många olika ställen, för att sedan avbeställa när de fått ett kort.

Japp, väntar själv på 8st kort. Man måste ju öka chanserna. Men det betyder inte att det kommer gå åt 8st kort när jag väl fått mitt.

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husmus:

Japp, väntar själv på 8st kort. Man måste ju öka chanserna. Men det betyder inte att det kommer gå åt 8st kort när jag väl fått mitt.

Nej men det betyder att andra inte kan beställa då alla kort är uppbokade. Dvs ser du till att andra inte kan ställa sig i kön.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Hämtade ut mitt Inno3D GeForce GTX 1080 8GB HerculeZ Twin X2 som jag beställde i onsdags, måste säga att det är komiskt när tillverkaren monterar dit en backplate som inte ens har kontakt med kortet.

http://i1138.photobucket.com/albums/n535/BoGGe80/1080gtx1.jpg
http://i1138.photobucket.com/albums/n535/BoGGe80/1080gtx2.jpg
http://i1138.photobucket.com/albums/n535/BoGGe80/1080gtx3.jpg
http://i1138.photobucket.com/albums/n535/BoGGe80/1080gtx4.jpg

Dom flesta backplates har ingen kylande funktion så dom har inte kontakt med kortet. Backplaten sitter där som kosmetika och för att stadga upp kortet så att det inte böjer sig på grund av vikten av kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nej men det betyder att andra inte kan beställa då alla kort är uppbokade. Dvs ser du till att andra inte kan ställa sig i kön.

Varför kan du inte ställa dig i kö? Förstår inte ditt resonemang.

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Dom flesta backplates har ingen kylande funktion så dom har inte kontakt med kortet. Backplaten sitter där som kosmetika och för att stadga upp kortet så att det inte böjer sig på grund av vikten av kylaren.

Ok, förklarar väl saken isf, Alla mina tidigare grafikkort med backplates har kylt komponenter på baksidan. Men det har varit fabriksklockade varianter.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Sitter ju en massa ha-galet folk och beställer från många olika ställen, för att sedan avbeställa när de fått ett kort.

Känns bara onödigt och desperat att göra så om man nu inte vill ha 8st kort