Dator hänger sig vid boot med 1080 Windows 10

Permalänk
Medlem

Dator hänger sig vid boot med 1080 Windows 10

Tjena

Har försökt i en timme att lyckas boota datorn med mitt nya 1080 men det är helt omöjligt.

Lyckades installera grafikkortet via windows update i failsafe mode men datorn fryser på samma ställe i booten ändå.

Kan inte heller installera geforce drivrutinen manuellt då den vill installera Visual C++ redist, det går inte då Windows installer inte fungerar i failsafe (gg microsoft).

I enhetshanteraren ser jag NVIDIA Geforce GTX 1080 under display adapters.

Moderkortet är ett Asus Z77 Sabertooth och jag har satt porten kortet sitter i på Gen3 mode.

Vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Uppdaterat moderkortets BIOS?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

För att få igång windows installer i safe mode gör såhär

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Uppdaterat moderkortets BIOS?

Jag har senaste bioset

Permalänk
Medlem

@wRRM: Vilket Windows använder du?

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@wRRM: Vilket Windows använder du?

MVH

Windows 10 PRO, har dubbelkollat så jag har senaste uppdateringarna också.

Jag provar med en ominstallation just nu så får vi se vad som händer..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@wRRM: Jag tänkte precis föreslå det, kör en ominstallation via USB, så ren som möjligt. Ladda hem alla drivrutiner i förväg, koppla ur internetåtkomst och installera chipset och GPU drivrutiner först.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@wRRM: Jag tänkte precis föreslå det, kör en ominstallation via USB, så ren som möjligt. Ladda hem alla drivrutiner i förväg, koppla ur internetåtkomst och installera chipset och GPU drivrutiner först.

MVH

Funkade inte heller, kommer till inloggnignsskärmen sen samma sak igen och vid omstart hänger sig datorn medans den bootar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@wRRM: Pröva en annan PCI-E plats, liten sannolikhet, samt installera Windows Redistrutable innan du försöker installera drivrutinen.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@wRRM: Pröva en annan PCI-E plats, liten sannolikhet, samt installera Windows Redistrutable innan du försöker installera drivrutinen.

MVH

Har testat båda två med samma resultat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan även pröva att installera drivrutinerna genom enhetshanteraren. Först tycker jag du skall installera VB++ redist dock. Klicka dig in i enhetshanteraren och högerklicka på grafikkortet, välj uppdatera drivrutin och markera manuellt platsen / mappen dit du har unzippat drivrutinerna.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Du kan även pröva att installera drivrutinerna genom enhetshanteraren. Först tycker jag du skall installera VB++ redist dock. Klicka dig in i enhetshanteraren och högerklicka på grafikkortet, välj uppdatera drivrutin och markera manuellt platsen / mappen dit du har unzippat drivrutinerna.

MVH

Det går inte att installera i felsäkert läge även om man aktiverar Windows installer så det går bort, drivrutinerna i enhetshanteraren är "up to date"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När fryser det i booten?

Edit; Kan du sätta BIOS till Defaults och prova?

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

När fryser det i booten?

Edit; Kan du sätta BIOS till Defaults och prova?

MVH

Precis efter prickarna börjar snurra under windows loggan.

Permalänk
Medlem

@wRRM: Om möjligt, ladda in Optimized Defaults i BIOS, pröva boota. Fungerar det ej, kontrollera att minnet körs i korrekt hastighet och timings om XMP finns. Sätt Vcore manuellt högre än stock / default, likaså ström för IMC om du har möjlighet.

Har grafikkortet en egen PSU kabel?

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Försökt köra PCI-E i 2.0? Du borde förlora minimalt med prestanda på det med ett kort.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Tjena

Har försökt i en timme att lyckas boota datorn med mitt nya 1080 men det är helt omöjligt.

Lyckades installera grafikkortet via windows update i failsafe mode men datorn fryser på samma ställe i booten ändå.

Kan inte heller installera geforce drivrutinen manuellt då den vill installera Visual C++ redist, det går inte då Windows installer inte fungerar i failsafe (gg microsoft).

I enhetshanteraren ser jag NVIDIA Geforce GTX 1080 under display adapters.

Moderkortet är ett Asus Z77 Sabertooth och jag har satt porten kortet sitter i på Gen3 mode.

Vad ska jag göra?

Låt mig gissa. Du hade AMD kort innan och körde aldrig DDU i felsäkertläge innan du satte in det nya kortet?

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem

Nu var det inte grafikkortet som krånglade. Reset av bios löste problemet.

Skrivet av Aeig:

@wRRM: Om möjligt, ladda in Optimized Defaults i BIOS, pröva boota. Fungerar det ej, kontrollera att minnet körs i korrekt hastighet och timings om XMP finns. Sätt Vcore manuellt högre än stock / default, likaså ström för IMC om du har möjlighet.

Har grafikkortet en egen PSU kabel?

MVH

Det hjälpte att reseta bios, nu måste jag dock klocka processorn igen men får ta det senare.

Skrivet av fantomsmurfen:

Försökt köra PCI-E i 2.0? Du borde förlora minimalt med prestanda på det med ett kort.

Löste sig med en bios reset

Skrivet av Fakkahe:

Låt mig gissa. Du hade AMD kort innan och körde aldrig DDU i felsäkertläge innan du satte in det nya kortet?

Nej jag hade ett GTX 690 men har inte haft det i datorn på två veckor innan detta och jag rensade drivers innan.

Citering raderat inlägg borttaget. // MOD
Permalänk
Medlem

Härligt, kul för dig, njut av ditt nya kort : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Bra att det löste sig!

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Härligt, kul för dig, njut av ditt nya kort : )

Mvh

Tack för alla snabba svar blir till att köra på vattenkylningsblocket imorgon och testa lite överklockning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.