Nvidia X80/1080 lanseras... Info (prestandatest, överklockningsresultat m.m.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husmus:

Varför kan du inte ställa dig i kö? Förstår inte ditt resonemang.

För att du och de som dig gör att tillgängliga kort försvinner, dvs står som slut i butikerna.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

För att du och de som dig gör att tillgängliga kort försvinner, dvs står som slut i butikerna.

Ja, det gör du också när du beställer ett kort. Beställ det kort du vill ha, jag tar inte upp mer än en plats i kön framför dig om det råkar vara samma. Och gör jag det så var jag före.

Kalla det desperat eller vad du vill men jag gör det som snabbast ger mig ett nytt kort i datorn, tar bara 5-10min sen att avbeställa när något av korten är i lager.

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husmus:

Ja, det gör du också när du beställer ett kort. Beställ det kort du vill ha, jag tar inte upp mer än en plats i kön framför dig om det råkar vara samma. Och gör jag det så var jag före.

Kalla det desperat eller vad du vill men jag gör det som snabbast ger mig ett nytt kort i datorn, tar bara 5-10min sen att avbeställa när något av korten är i lager.

Dock jävligt ful stil att göra så.. Enligt mig iaf.. Jag har bokat ETT kort och när jag får det, så tänker jag behålla det.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husmus:

Ja, det gör du också när du beställer ett kort. Beställ det kort du vill ha, jag tar inte upp mer än en plats i kön framför dig om det råkar vara samma. Och gör jag det så var jag före.

Kalla det desperat eller vad du vill men jag gör det som snabbast ger mig ett nytt kort i datorn, tar bara 5-10min sen att avbeställa när något av korten är i lager.

Nu förenklar du det lite väl mycket tycker jag. Har man beställt från så många ställen är ju risken ganska stor att två av ställena får in kort samtidigt och skickar till dig samma dag. Då är det inte alls säkert att du hinner avbeställa och får nyttja ångerrätten istället, samt tar platsen i kön från någon annan.

Håller med andra som skrivit här, lite smått dålig stil.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morx:

Inga problem
Hoppas du blir nöjd med kortet. Skulle va nice att höra dina åsiker när du fått det. Iaf vad det gäller byggkvalité och coilwhine etc. Detta är något jag oroar mig för och varför jag inte vågat ta bort min pre-order på EVGA SC riktigt ännu trots att webhallen skickade mig palit kortet nu på morgonen......

Så, nu har jag fått det och packat upp!

Byggkvalitet är det inte mycket att klaga på. Det är ett gediget kort där kåpan är gjort av plast och aluminium. Enligt mig är det kanske inte det snyggaste kortet men det ser inte dåligt ut heller, rätt så minimalistiskt i designen. Jag tyckte att Jetstream såg bättre ut än Gamerock.

Spoltjut är tyvärr ganska framträdande när FPS:en är hög. Jag testade runt snabbt i CS:GO och med fps_max satt till 144 så hör jag inget spoltjut. När jag satte max till 999 och FPS:en ligger på 500+ så hörs det väl. Det är inte så att det tränger igenom hörlurarna men ändå inget jag skulle vilja höra om jag satt i samma rum och gjorde något annat.

Det är en jävla prestanda i det ändå! Jag gick från GTX 760 SLI så det är en markant skillnad. Jag hade faktiskt ett EVGA FTW förbokat men eftersom att jag fick min Vive för någon vecka sen så orkade jag inte vänta längre.

Permalänk
Medlem

inet verkar ha 3 st "MSI GeForce GTX 1080 8GB Sea Hawk EK" i sin Webbshop, Centrallager https://www.inet.se/produkt/5400073/msi-geforce-gtx-1080-8gb-sea-hawk-ek/#specs för er som custom looopar eller har planer~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nu förenklar du det lite väl mycket tycker jag. Har man beställt från så många ställen är ju risken ganska stor att två av ställena får in kort samtidigt och skickar till dig samma dag. Då är det inte alls säkert att du hinner avbeställa och får nyttja ångerrätten istället, samt tar platsen i kön från någon annan.

Håller med andra som skrivit här, lite smått dålig stil.

Nej det stämmer, men jag övervakar det ganska flitigt. Flera gånger per dag. Det ligger högt i mitt eget intresse att bara ett kort lämnar butikerna jag beställt ifrån. Och med tanke på trycket det verkar vara på Asus och EVGA, så känns det som att alla 8st kommer bli avbeställda och jag kommer köpa något annat som kommer i lager tidigare. Vi får se!

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av mcej:

inet verkar ha 3 st "MSI GeForce GTX 1080 8GB Sea Hawk EK" i sin Webbshop, Centrallager https://www.inet.se/produkt/5400073/msi-geforce-gtx-1080-8gb-sea-hawk-ek/#specs för er som custom looopar eller har planer~

Japp, dom har legat där en stor del av dagen. Var 5st när jag såg det första gången, går nog inte åt så fort som luftkylda.

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Så, nu har jag fått det och packat upp!

Byggkvalitet är det inte mycket att klaga på. Det är ett gediget kort där kåpan är gjort av plast och aluminium. Enligt mig är det kanske inte det snyggaste kortet men det ser inte dåligt ut heller, rätt så minimalistiskt i designen. Jag tyckte att Jetstream såg bättre ut än Gamerock.

Spoltjut är tyvärr ganska framträdande när FPS:en är hög. Jag testade runt snabbt i CS:GO och med fps_max satt till 144 så hör jag inget spoltjut. När jag satte max till 999 och FPS:en ligger på 500+ så hörs det väl. Det är inte så att det tränger igenom hörlurarna men ändå inget jag skulle vilja höra om jag satt i samma rum och gjorde något annat.

Det är en jävla prestanda i det ändå! Jag gick från GTX 760 SLI så det är en markant skillnad. Jag hade faktiskt ett EVGA FTW förbokat men eftersom att jag fick min Vive för någon vecka sen så orkade jag inte vänta längre.

Tackar för rapporten rSon!

Jag fick oxå hem Palit kortet nu och har hämtat det. Tråkigt med coilwhine då jag sover i samma rum med datorn på 99% av tiden, (liten 20kvm lägenhet) och oftast spelar med högtalare. Frågan är nu om jag vågar öppna förpackningen och testa det eller om jag skall vänta på EVGA SC som anlänger på måndag istället....

Dock så e man ju galet sugen på att slita upp förpackningen man har brevid sig.

Permalänk
Medlem

@Morx:

Det är inget coilwhine i idle så att sova i samma rum är inga problem med tanke på att kortet låter 0 db i idle med fläktarna av. Enligt Sweclockers test av EVGA SC så är det ju inte befriat från coilwhine heller. Så det är nog tyvärr bara att acceptera att det förekommer.

Permalänk
Medlem

@rSon: jo du har nog rätt.... dags att öppna då
ska bli skönt att byta ut mitt GTX 670

Permalänk
Medlem

Berätta gärna hur fläktljudet och temperaturerna är på Palit korten också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera folk att köpa MSI's Sea Hawk (EK versionen) variant från Alina http://beta5.alina.se/produkt/GTX%201080%20SEA%20HAWK%20EK.ht...

8099 kr
Ord.pris: 8999 kr

(Nästan så att jag ångrade mitt val nu )

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Det är inget coilwhine i idle så att sova i samma rum är inga problem med tanke på att kortet låter 0 db i idle med fläktarna av. Enligt Sweclockers test av EVGA SC så är det ju inte befriat från coilwhine heller. Så det är nog tyvärr bara att acceptera att det förekommer.

Skrivet av J-Ballz:

Berätta gärna hur fläktljudet och temperaturerna är på Palit korten också.

Skickades från m.sweclockers.com

Sådär nu har jag installerat kortet och kört det genom Unigine Heaven några ggr. Hittills verkar det lira på bra men kommer testa mer.

Mitt kort Boostar till 1923Mhz och stannar på 70-72 grader med 45% fanspeed (ca 1130RPM) i Unigine Heaven. vad det gäller ljud så är det ganska så tyst hittills.

sen här e lite mer siffror om det kan va nått

sådär körde en i fullscreen oxå då jag klanta mig lite å körde de adnra i windowed

Någon som kan veta varför jag får en så otroligt sämre score äön andra i denna tråd... känns udda då det är samma kort å processorer

Permalänk
Medlem

Proshop har Palit GTX 1080 GameRock i lager till ett bra pris! https://www.proshop.se/Grafikkort/GeForce-GTX-1080-GameRock-8...

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk
Medlem

@Morx:

Snyggt! Dina resultat överensstämmer med mina, eller jag har egentligen bara kolla temperaturen som låg på 73 grader för mig efter lite GTA 5 spelande. Ljudnivån är imponerande om jag jämför med mina Gigabyte gtx 760 med windforce-kylaren. Även när jag bara körde ett kort.

Programmet Thunder Master kan man ju undra vem som har designat och namngivit.

Permalänk
Avstängd

@Morx: Testa kortet i Valley också. Kanske är det.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morx:

Sådär nu har jag installerat kortet och kört det genom Unigine Heaven några ggr. Hittills verkar det lira på bra men kommer testa mer.

Mitt kort Boostar till 1923Mhz och stannar på 70-72 grader med 45% fanspeed (ca 1130RPM) i Unigine Heaven. vad det gäller ljud så är det ganska så tyst hittills.

sen här e lite mer siffror om det kan va nått
http://i.imgur.com/TS2lJyP.png
http://i.imgur.com/o9NRHd3.png
http://i.imgur.com/kx0yMez.png

sådär körde en i fullscreen oxå då jag klanta mig lite å körde de adnra i windowed
http://i.imgur.com/ofu7h92.png

Någon som kan veta varför jag får en så otroligt sämre score äön andra i denna tråd... känns udda då det är samma kort å processorer

Kör extreme HD istället som preset i Valley t ex. Posta gärna resultatet då. Även fullscreen mode ska du ha.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd

@Morx:
Hej!
Kör testerna i (1920x1080 pixlar, Extreme HD) för Valley och (1920x1080 pixlar, Standard) för Fire Strike.

Mall:
Namn - Valley - CPU@GHz - GPU@MHz - Genomsnitts FPS - Poäng (Vattenkylt/luftkylt)
Namn - Fire Strike - CPU@GHz - GPU@MHz - Grafikpoäng - Totalpoäng (Vattenkylt/luftkylt)

Länk för nedladdning, Valley och Fire Strike:
Valley: https://unigine.com/en/products/benchmarks/valley
3DMark: http://www.techpowerup.com/downloads/2716/futuremark-3dmark-2...

MVH

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

@Morx har du glömt att slå av v-sync/g-sync ?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Snyggt! Dina resultat överensstämmer med mina, eller jag har egentligen bara kolla temperaturen som låg på 73 grader för mig efter lite GTA 5 spelande. Ljudnivån är imponerande om jag jämför med mina Gigabyte gtx 760 med windforce-kylaren. Även när jag bara körde ett kort.

Programmet Thunder Master kan man ju undra vem som har designat och namngivit.

Bra att höra håller helt med om ljudnivån, riktigt bra. gjorde första två testerna utan sidoplåt på chassiet och hörde min corsair H80v2 betydligt mer än grafikkortet!

Ja thundermaster verkar vara galet dåligt om man jämför med konkurrenter (går inte att hoovra över graferna ex), tror att det skall gå att köra MSI Afterburner till detta kort kan vara intressant kanske?

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Kör extreme HD istället som preset i Valley t ex. Posta gärna resultatet då. Även fullscreen mode ska du ha.

Skrivet av RaBlack:

@Morx:
Hej!
Kör testerna i (1920x1080 pixlar, Extreme HD) för Valley och (1920x1080 pixlar, Standard) för Fire Strike.

Mall:
Namn - Valley - CPU@GHz - GPU@MHz - Genomsnitts FPS - Poäng (Vattenkylt/luftkylt)
Namn - Fire Strike - CPU@GHz - GPU@MHz - Grafikpoäng - Totalpoäng (Vattenkylt/luftkylt)

Länk för nedladdning, Valley och Fire Strike:
Valley: https://unigine.com/en/products/benchmarks/valley
3DMark: http://www.techpowerup.com/downloads/2716/futuremark-3dmark-2...

MVH

jag e ju en klant!

Tankar å gör om! Tack för länkarna!

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Valley - 4790k@4.9ghz - 1080sli@2164mhz - 158.1 fps - 6641 - EK Vattenblock

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Är inte 2500 mot 6600 för liten skillnad mellan gtx 580 sli och gtx 1080 sli, och då är 1080 dessutom ganska högt klockade. Är det valley som scalar dåligt eller är inte skillnaden större?

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem

@RaBlack:

Morx - Valley - i7 6700k@4GHz - Palit GTX1080 Super Jetstream@1923Mhz(boost) - 109.3 FPS - 4571 (luftkylt)
Morx - Fire Strike - i7 6700k@4GHz - Palit GTX1080 Super Jetstream@1923Mhz(boost) - 22654 - 17648 (luftkylt)

Tycker man får va ganska nöjd med dessa scores(tror jag) då kotet själv boosta upp till 1923Mhz stabilt av sig själv när det egentligen bara skall vara 1848Mhz boost out of the box.

Kortet låg även i dessa tester på 70-72 grader med ca 45% fan speed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husmus:

Är inte 2500 mot 6600 för liten skillnad mellan gtx 580 sli och gtx 1080 sli, och då är 1080 dessutom ganska högt klockade. Är det valley som scalar dåligt eller är inte skillnaden större?

3DMark Fire Strike (Graphics score) är nog bättre att använda om man vill jämföra olika grafikkorts prestanda.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jämför jag med Morx resultat ger firestrike honom 2,62ggr högre score mot valley som ger 1,79ggr högre. Jag tror inte valley är ett bra benchmark. Kan det vara så att det är mer cpu baserat? Gissar bara..

(Se det som ett vidareresonemang på mitt tidigare inlägg)

Edit,

Skrivet av fantomsmurfen:

3DMark Fire Strike (Graphics score) är nog bättre att använda om man vill jämföra olika grafikkorts prestanda.

Så är det nog.

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

Kan rekommendera folk att köpa MSI's Sea Hawk (EK versionen) variant från Alina http://beta5.alina.se/produkt/GTX%201080%20SEA%20HAWK%20EK.ht...

8099 kr
Ord.pris: 8999 kr

(Nästan så att jag ångrade mitt val nu )

Tack då var ett sådant beställt, avbeställde Strixen hos webhallen trots bra köplats (21).

Permalänk
Medlem

EVGA GTX 1080 FTW benchmark:

Gigabyte GTX 1080 G1 GAMING benchmark:

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk
Medlem

Finns två ASUS strix hos webhallen, någon som bet vad som skiljer dom åt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

GeForce Hotfix Driver 368.51 - http://www.sweclockers.com/forum/trad/1431279-geforce-hotfix-...

Gav mig en fin boost i både 3dmark och valley:

Ragnarok - Valley - 4790k@4.9 - Evga Gtx1080 FE SLi@2164mhz - 163.4 FPS - 6837 (EK Vattenblock)
Ragnarok - Fire Strike - 4790k@4.9 - Evga Gtx1080 FE SLi@2164mhz - 46727- 25398 (EK Vattenblock)

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!