Nvidia X80/1080 lanseras... Info (prestandatest, överklockningsresultat m.m.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

En snabb fråga här. Finns det några sammanställda tester över vilka 1080-kort som är bäst? Finns ju en uppsjö att välja mellan. Vore intressant om man kunde hitta ngn bra översikt av dessa olika modeller vad gäller prestanda/features osv.

För ögonblicket verkar det spela 0 roll vad man köper för kort. Vi får väl vänta och om EVGAs classified visar något annat resultat men chansen är väl att det inte bli någon skillnad och du lika gärna kan köpa den vanliga EVGA versionen. Jag har sett folk som argumenterat för att custombios kommer göra så de dyrare korten kommer klocka högre men jag har ingen aning om det stämmer.

Permalänk
Medlem

Måste bara skriva här med att om man har en äldre Windows 10 version än 1151 så kommer inte GTX 1080 funka. Man måste uppdatera till senaste Windows 10.

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Medlem

CPU: 3930k @ 3.8Ghz
GPU: EVGA 1080 ACX 3.0 SC @ ca 2000.. (om man kan lita på Unigine Valley annars är det 1948), 5505
OS: Windows 10 x64 Pro (uppgraderad från Windows 7, ej ren installation)
Ytterligare info: Lät kortet värma upp till 80* innan jag startade benchmarken.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

CPU: 3930k @ 3.8Ghz
GPU: EVGA 1080 ACX 3.0 SC @ ca 2000.. (om man kan lita på Unigine Valley annars är det 1948), 5505
OS: Windows 10 x64 Pro (uppgraderad från Windows 7, ej ren installation)

http://i.imgur.com/UJElshR.png

Unigine visar fel på mitt 970 så du ska nog gå efter EVGA precision. Nu har jag inte lagt folks poäng på minnet så vet inte om det är varken bra eller dåligt, men jag tror det är rekommenderat att göra en ren installation utav Win10 när det är uppgraderat. Vem vet, kanske finns lite mer prestanda genom att göra det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R3b0rn:

Måste bara skriva här med att om man har en äldre Windows 10 version än 1151 så kommer inte GTX 1080 funka. Man måste uppdatera till senaste Windows 10.

eh va? nu tror jag du pratar i nattmössan Det finns väl ändå inga grafikkort som e beroende av specifika OS-versioner. Det finns drivers till samtliga moderna OS.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Självklart men har inte orkat ta tag i det ännu då jag behöver installera många program på nytt och leta reda på viktiga filer att spara på andra hårddisken. Fixar det senare när jag väl har behov av den lilla extra prestandan eller helt enkelt bara får lusten att nyinstallera.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Någon koll på vad detta kommer sig? Hur gammal är den versionen utav Win10?

Skrivet av R3b0rn:

Mitt MSI 1080 fungerade lika utmärkt innan uppdateringen till 1511 som efter

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Entusiast
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (trams/off topic)*

Citat:

§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje.
§5 Anmäl olämpliga inlägg
Medlemmar har möjlighet att anmäla misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”anmäl” i inläggets nedre kant. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller det misstänkta regelbrottet i tråden.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Mitt MSI 1080 fungerade lika utmärkt innan uppdateringen till 1511 som efter

Vad händer? Har också det kortet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

En snabb fråga här. Finns det några sammanställda tester över vilka 1080-kort som är bäst? Finns ju en uppsjö att välja mellan. Vore intressant om man kunde hitta ngn bra översikt av dessa olika modeller vad gäller prestanda/features osv.

Beror på vad du är ute efter, prestandamässigt är det enbart lotteri om du själv ska ge dig på överklockning och det verkar inte spela någon roll om du väljer ett dyrt kort med custom pcb och extra strömförsörjning mot ett FE-kort. Det som spelar in är väl hur mycket fläktarna låter och hur mycket de kyler samt fabriksöverklockning om du själv inte har planer på att göra det.

Skulle nog rekommendera att vänta tills Swec fått in en del kort och hunnit göra några tester på det. Annars är det nog bara att googla lite recensioner och gå på det kort som verkar vara tystast i förhållande till kylning.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Som väntat... extra strömförsörjning med kraftfullare pcb gör alltså noll och ingen skillnad i dagsläget. Glad att jag valde att avvakta med att köpa ett 1080. Skulle inte förvåna mig om Classified har max typ 52Mhz skillnad mot FTW, om ens det. FTW har ju ynka 13mhz högre klockning än ett SC vilket är extremt tamt.

Visa signatur

Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Som väntat... extra strömförsörjning med kraftfullare pcb gör alltså noll och ingen skillnad i dagsläget. Glad att jag valde att avvakta med att köpa ett 1080. Skulle inte förvåna mig om Classified har max typ 52Mhz skillnad mot FTW, om ens det. FTW har ju ynka 13mhz högre klockning än ett SC vilket är extremt tamt.

Jävligt tråkiga resultat ja. Kan drivrutiner fixa till sånt eller är det korten som ger så lite vid överklockning och man får istället hålla tummarna för 2070/80?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jävligt tråkiga resultat ja. Kan drivrutiner fixa till sånt eller är det korten som ger så lite vid överklockning och man får istället hålla tummarna för 2070/80?

Oklart om drivrutiner eller nya tredjepartsbios gör någon skillnad. Kan ju vara så att Nvidia medvetet låser ner korten för att de inte ska kunna klocka för bra och konkurrera med 1080Ti. Ingen hade väl blivit förvånad om den kretsen helt magiskt svarar lika bra som 980 Ti på överklockning och dessutom med fler CUDA-cores så framstår kortet som ännu bättre.

Eller så kommer Vega innan som kanske blir ett mer intressant alternativ. Vem vet, är Vega bättre så kanske Nvidia "löser" överklockningen på 1080 om inte Ti är redo för släpp

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En fundering/inläggspunkt angående "throttle" på kort och deras temperaturer. Har inte det enbart att göra med GPU boost?
Har för mig att 980Ti började throttla runt 65°(?), där den stegrade ner ett antal MHz för varje grad över tröskeln bara genom boost. Så anledningen till att den stegrar ner vid så låg temperatur är bara för att GPU boost inte vill klocka lika högt av säkerhetsskäl eller dylikt.
Kan ha tokfel, och boost 3.0 kanske funkar annorlunda, men har för mig att jag läst att GPU boost funkar på något liknande sätt. Plus att det kan vara smutt att veta.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem

Tänkte försöka få tag i ett GTX 1080 FTW från EVGA nästa vecka när korten ska komma in och lönen kommer. Tror ni det finns någon chans att få tag i ett kort då eller är alla redan uppbokade helt m.m?

Vart en jävla efterfrågan på GTX 1080 founders edition menar jag.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Avstängd

@Bonovox85:

Ingen aning har ej hört så mycket om hur stora köerna är till detta kort.. Det man hört är väl att strixen har en sjuhelvetes kö

Permalänk
Skrivet av captur605:

@Bonovox85:

Ingen aning har ej hört så mycket om hur stora köerna är till detta kort.. Det man hört är väl att strixen har en sjuhelvetes kö

Verkligen! Jag har typ plats 6 i kön (av kanske ca 300) på ett STRIX-kort hos Webhallen och trots det så lutar det kanske åt juli...
Den dåliga tilldelningen vid varje leverans gjorde att jag ställde frågan om det var bättre att beställa ett MSI-kort istället och fick följande svar igår:

"Det är lång kö för det grafikkort som du har beställt och jag kan inte garantera att vi kommer få hem tillräckligt många för att du ska bli tilldelad. Det bör gå fortare om du beställer MSI-kortet istället. I så fall finns det i alla fall en chans att du blir tilldelad ett ex från den första batchen som vi preliminärt ska få hem den 17/6."

Permalänk
Medlem

Alla ni som funderar på lite mer påkostade modeller, berätta gärna hur ni tänker. Det är ju ganska klart nu att bättre strömförsörjning eller mer påkostade komponenter knappt gör något alls på prestandan.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Alla ni som funderar på lite mer påkostade modeller, berätta gärna hur ni tänker. Det är ju ganska klart nu att bättre strömförsörjning eller mer påkostade komponenter knappt gör något alls på prestandan.

Jag är i princip enbart intresserad av låg ljudnivå eftersom det bara skiljer några få FPS mellan korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Låg ljudnivå och en gedigen konstruktion är det jag betalar för. Bryr mig inte så mycket om OC potentialen.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av EuroMartin:

Verkligen! Jag har typ plats 6 i kön (av kanske ca 300) på ett STRIX-kort hos Webhallen och trots det så lutar det kanske åt juli...
Den dåliga tilldelningen vid varje leverans gjorde att jag ställde frågan om det var bättre att beställa ett MSI-kort istället och fick följande svar igår:

"Det är lång kö för det grafikkort som du har beställt och jag kan inte garantera att vi kommer få hem tillräckligt många för att du ska bli tilldelad. Det bör gå fortare om du beställer MSI-kortet istället. I så fall finns det i alla fall en chans att du blir tilldelad ett ex från den första batchen som vi preliminärt ska få hem den 17/6."

Det var 600 i kö till Strix i förgår.

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

Jag länkade en tysk video nån sida tidigare i tråden på Palit Game Rock och den verkar iaf väldigt bra. Jetstream var väldigt lyckad på 900-serien iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla på den, sa inte så mycket tyvärr men bättre än inget. Kollade även upp deras 980Ti Jetstream och den såg ju imponerande ut i testerna. Får hoppas att deras 1080 är minst lika bra. Det jag är mest orolig för är nog byggkvaliten och att det är lite info om fläktarna som sitter på kortet. alltså om det är "double ball bearing" eller vanliga sleeve. Vill ju att grejerna ska hålla ett bra tag och är väldigt rädd för coilwhine eftersom det ofta inte går på garanti.....

Skrivet av phuonganh:

Återigen blev jag otålig med väntan på det där FTW-kortet.
Så nu blev det en beställning på 2st MSI GAMING X i SLI istället!
Hade lätt tagit Gamerock från Palit om dessa bara upptar två kortplatser istället
för 2,5 eller om jag bara skulle köra med ett kort nu när de dök upp hos Webhallen.

2,5 slot är ju en dealbreaker om man ska köra SLI tyvärr. Jag som inte ska göra det behöver ju inte bry mig så mycket. Hoppas bara att kortet är bra byggt.

Skrivet av rSon:

@Morx:

Tack för tipset! Det blev ett Jetstream för mig också. Nu är det bara att hoppas att det hinner komma på fredag.

Det kommer vattenblock från EK till Jetstream om man blir sugen på en custom loop senare.

EDIT:
Riktiga källan.

Inga problem
Hoppas du blir nöjd med kortet. Skulle va nice att höra dina åsiker när du fått det. Iaf vad det gäller byggkvalité och coilwhine etc. Detta är något jag oroar mig för och varför jag inte vågat ta bort min pre-order på EVGA SC riktigt ännu trots att webhallen skickade mig palit kortet nu på morgonen......

Permalänk

Suck.. inet fick in 9st EVGA SC i lager. Tog 5min här och sökte lite om kortet och skulle sedan beställa. Alla borta..

edit, hoppsan, det dök upp en i lager efter att det stog "0st".. tog det. Om ni någon beställde sekunden före. Är det ett bra kort? Har beställt ASUS strix från 5st butiker annars.

Visa signatur

- bequiet! Dark Power 901 - bequiet! Dark Power 13 1000w - MSI MPG Z790 Edge TI Max - Intel 14700K+Liquid freezer III 360 - Corsair Vengeance DDR5 96GB - MSI RTX 4080 Super -

Permalänk
Medlem
Skrivet av EuroMartin:

Vad roligt att webhallen skriver att första batchen MSI kort kommer till dem 17/6 när jag fick ett MSI kort från dem den 13/06 som jag beställde 03/06.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kofotsjanne:

Suck.. inet fick in 9st EVGA SC i lager. Tog 5min här och sökte lite om kortet och skulle sedan beställa. Alla borta..

edit, hoppsan, det dök upp en i lager efter att det stog "0st".. tog det. Om ni någon beställde sekunden före. Är det ett bra kort? Har beställt ASUS strix från 5st butiker annars.

Fick ett också. Alla andra återförsäljare skriver datum hit och dit och flyttar fram. Inet, inte ett knyst och bom ett kort på posten. Passar bra när semestern börjar i morgon också Vattenblocket ligger hemma och väntar på sin nya kompis.

Permalänk
Avstängd

Själv åker jag o jobba i Norge på söndag o stanna där till midsommar så man kan likväl sitta lugnt i båten o invänta sitt FTW...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Vad roligt att webhallen skriver att första batchen MSI kort kommer till dem 17/6 när jag fick ett MSI kort från dem den 13/06 som jag beställde 03/06.

Kön för MSI korten var ofantligt mycket mindre, typ 30st i kö mot de 600 i kö för Strixen. Stod också att jag skulle få mitt MSI den 17e men kunde plocka ut det i helgen som var.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

EVGA GTX 1080 SC klockade fint i detta testet. http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...