Tråden som skvallrar om Polaris.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hereafter:

Tack för ditt råd

Om du inte orkar vänta så har GTX980Ti blivit riktigt billiga... och ger dig överlägsen grafik mot det du har. Sedan finns ju även GTX1070 att beställa som är snäppet bättre än Titan och 980Ti.
(Men vänta tills AMD släppt RX480, sägs att den kommer bli billig i förhållande till prestanda... och som AMD själva sa, för under $500 i 2-way Xfire så kan den prestera bättre än ett GTX1080 som för tillfället ligger som billigast runt 7000:- ..

Annars har du dessa i nuläget.

Fury X: 4941 kr (4GB HBM minnen)
http://cdon.se/hemelektronik/sapphire-radeon-r9-fury-x-4gb-hb...

GTX 980Ti: 4490 kr (6GB GDDR5)
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/236883-msi_ge...

GTX 1070: 4599 kr (8GB GDDR5)
https://www.proshop.se/Grafikkort/GeForce-GTX-1070-JetStream-...

edit: tack @the squonk: jag glömde lägga till det.. klantigt av mig.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

och som AMD själva sa, för under $500 så kan den prestera bättre än ett GTX1080 som för tillfället ligger som billigast runt 7000:- ..

Fast det var i Crossfire, och förutsätter att priset på 199$ gäller. Det verkar ju inte så när det gäller priset, utan Crossfire blir lika dyrt som ett 1080 för typ samma prestanda. Då tar jag ett 1080 alla dagar i veckan för att slippa strul med flera grafikkort.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Gav ett halvhjärtat försök till att hitta artikeln, men förgäves.

Enligt spekulationerna så erbjuder Samsungs 14nm högre tranistortäthet, med nackdel av lägre klockfrekvenser. Medans TSMC 16nm erbjuder lägre transistortäthet men högre klockfrekvenser.

Skrivet av Ratatosk:

Jag har också sett det inlägget, har för mig att det var i Beoynd 3D forum.

Han sa i princip att det jämnar ut sig, 14nm har fler transistorer men lägre klock och 16 färre med högre klock, vilket ger ungefär samma prestanda.

Nu återstår givetvis tester, vad som också talar mot en jättefin överklockning, är att kretsen är liten till ytan vilket ger mindre kylarea.
Själv väljer jag att hoppas på prestanda ungefär som GTX980, tror inte på något som går jämnt med 1070, det vore allt för bra för att vara sant.

Vad som kan hända är att RX480 ger väldigt fina resultat i en del spel som inte gått så bra på AMD, eftersom AMD har byggt bort många flaskhalsar.

Tror swec tog upp det med, vet inte om det var artikel eller i fredagspanelen. Men Nvidia körde på klock och AMD mer transistorer (vi vet inte vilket som kommer löna sig). Ska man se historiskt lönar sig högre klock oftast inte.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ska man se historiskt lönar sig högre klock oftast inte.

Nvidia bröt ju mönstret lite med att i ett slag erbjuda 2GHz+ i frekvenser, det är det största frekvenshoppet i MHz någonsin.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nvidia bröt ju mönstret lite med att i ett slag erbjuda 2GHz+ i frekvenser, det är det största frekvenshoppet i MHz någonsin.

Jo, tänkte mest tillbaks i tiden där Intel försökte satsa på hög klock och sen prova amd samma sak. Det gick som det gick.

Säger inte att 2ghz är någon gräns eller katastrof, men har nvidia tänkt sikta på 3/4 eller 5ghz?

När det gäller gpuer, så har man fördelen att trycka in fler kärnor (dock har man ju också en strömbudget att hålla sig till, samt värme), fler kärnor gör att man får lägre klock (just för att hålla temp och förbrukning nere).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Kortet ser riktigt bra ut trots att kylarn är på tok för stor för min smak! Vet ej om fläkten är igång för fullt där men det kan vara så att detta är load temp med ca 50% rpm?

Bra temp då! Men mkt svårt att säga något faktiskt..

Som sagt jag gillar ref designen men den kunde ha varit mindre..

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Som sagt jag gillar ref designen men den kunde ha varit mindre..

Det kan nog vara svårt att göra den mindre om blowern skall blåsa rakt igenom kylflänsen, isåfall hade dom fått ha en fläkt rakt ovanpå vilket antagligen inte kyler lika bra(lägre frekvenser), hade krävt heatpipes(dyrare), och värmen kvar i lådan. Som det ser ut nu är antagligen den ingenjörsmässigt mest logiska designen för prisnivån, visst är det lite konstigt att pcb:n är kortare men den behöver ju inte vara längre.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Kortet ser riktigt bra ut trots att kylarn är på tok för stor för min smak! Vet ej om fläkten är igång för fullt där men det kan vara så att detta är load temp med ca 50% rpm?

Bra temp då! Men mkt svårt att säga något faktiskt..

Som sagt jag gillar ref designen men den kunde ha varit mindre..

24cm lång, tar upp 2 expanionsplatser och inte bredare än standard. Kortet är inte speciellt stort. T. om 2,6cm kortare än Nvidias founders edition.

Permalänk
Medlem

Ett överklockat (1500mhz~) Gigabyte 970 G1 fick 5555 i fire strike extreme källa: youtube, vid lansering. Att jämföra med rx480 som verkar få 5564.

Ingen aning om vad ett överklockat 970 presterar med dagens drivrutiner dock, samtidigt har rx480 förmodligen rätt omogna drivisar.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Ett överklockat (1500mhz~) Gigabyte 970 G1 fick 5555 i fire strike extreme källa: youtube, vid lansering. Att jämföra med rx480 som verkar få 5564.

Ingen aning om vad ett överklockat 970 presterar med dagens drivrutiner dock, samtidigt har rx480 förmodligen rätt omogna drivisar.

Låter ju onekligen som att Rx480 presterar som ett 390X/GTX 980 precis som tidigare rykten sagt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

24cm lång, tar upp 2 expanionsplatser och inte bredare än standard. Kortet är inte speciellt stort. T. om 2,6cm kortare än Nvidias founders edition.

men för MIG är det för stort då jag har planerat att bygga en minimalt liten dator och hur den står sig i storlek gentemot andra kort vet jag

och låt oss vara ärliga här.. var det verkligen nödvändigt att lägga till dom där 6cm, eller vad det nu är, på längden? kanske för att den skall kyla bättre men iaf.. som sagt enligt MIG onödigt långt:P

Permalänk
Medlem

Mitt överklockade 970 fick 6016 i Graphics score när jag körde Fire Strike Extreme just.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av criscros:

men för MIG är det för stort då jag har planerat att bygga en minimalt liten dator och hur den står sig i storlek gentemot andra kort vet jag

och låt oss vara ärliga här.. var det verkligen nödvändigt att lägga till dom där 6cm, eller vad det nu, är på längden? kanske för att den skall kyla bättre men iaf.. som sagt enligt MIG onödigt långt:P

Det kommer ju kortare modeller framöver. Visst, inget utannonserat men jag kan typ garantera att minst en tillverkare kommer vilja släppa korta modeller med custom-kylare. Sedan borde det nog gå att köpa och montera en eftermarknadskylare som gör dessa iallafall kortare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

men för MIG är det för stort då jag har planerat att bygga en minimalt liten dator och hur den står sig i storlek gentemot andra kort vet jag

och låt oss vara ärliga här.. var det verkligen nödvändigt att lägga till dom där 6cm, eller vad det nu, är på längden? kanske för att den skall kyla bättre men iaf.. som sagt enligt MIG onödigt långt:P

Tror nog att det kommer några kortare kort med hyffsat dugliga kylare med heatpipes. Men de är nog inte där till lanseringen.
Väntar nog på dem med. Satt en gräns runt 17cm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det kommer ju kortare modeller framöver. Visst, inget utannonserat men jag kan typ garantera att minst en tillverkare kommer vilja släppa korta modeller med custom-kylare. Sedan borde det nog gå att köpa och montera en eftermarknadskylare som gör dessa iallafall kortare.

jo jag är rätt övertygad om det också men kan hända att platta vattenblock släpps så kan det också vara ett alternativ för den som vill

(de flesta vattenblock är ju platta så... )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tror nog att det kommer några kortare kort med hyffsat dugliga kylare med heatpipes. Men de är nog inte där till lanseringen.
Väntar nog på dem med. Satt en gräns runt 17cm.

haaha som jag då! för att det ska matcha mitx moderkortet såklart:P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av criscros:

jo jag är rätt övertygad om det också men kan hända att platta vattenblock släpps så kan det också vara ett alternativ för den som vill

(de flesta vattenblock är ju platta så... )

Precis.

Och en fin liten bonus är ju att dessa kort, iallafall referens, ser ut att fungera bra i single-slot utförande också. Verkar bara sitta skärmanslutningar närmast PCB't, kortplats två är enbart för ventilationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Precis.

Och en fin liten bonus är ju att dessa kort, iallafall referens, ser ut att fungera bra i single-slot utförande också. Verkar bara sitta skärmanslutningar närmast PCB't, kortplats två är enbart för ventilationen.

japp;) därför är ja så jobbig och tjatar om kylare osv för jag ser dessa korts riktiga potential och de är för alla i mellansegmentet OCH för de som vill gå sin egna väg med små byggen som är jävligt relevant och intressant idagsläget

kortet utan kylare är knappt 1cm i höjd vilket är helt underbart för oss med visioner

Permalänk
Medlem

Jag är taggad på RX480 nu, tänkte köpa mig ett GTX1080 men då Nvidia inte verkar vilja sälja några kort (FE, tillgång och pris) så hoppas jag på att tillgången på RX480 blir god vid lansering.

Behöver verkligen få igång X79 riggen igen då min gamla Vaio med GT330M grafik är rätt trött.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av criscros:

japp;) därför är ja så jobbig och tjatar om kylare osv för jag ser dessa korts riktiga potential och de är för alla i mellansegmentet OCH för de som vill gå sin egna väg med små byggen som är jävligt relevant och intressant idagsläget

kortet utan kylare är knappt 1cm i höjd vilket är helt underbart för oss med visioner

Instämmer helt klart där.
Själv är jag lite småsugen på ett sånt här kort att stoppa i min HTPC i höst/vinter. Nuvarande system stoppas troligen ner i min Antec Fusion och skulle vara fint med ett kort men ändå rätt kraftfullt grafikkort att driva datorn med. Hade varit optimalt att kunna flytta med mitt R9 290 men det kortet är på tok för långt tyvärr.

AMD borde kunna ha väldigt korta modeller denna generation. Dessa GDDR5-baserade Polaris-kort är ju (PCB-mässigt) korta och de kommande HBM2-baserade Vega-korten bör också bli korta. HBM möjliggör väldigt kompakta och kraftfulla grafikkort, Fiji-baserade korten i Fury och Nano-serien har varit ett bra test och en hint om vad som kommer härnäst.

R9 Nano:

Skrivet av Drivknuten:

Jag är taggad på RX480 nu, tänkte köpa mig ett GTX1080 men då Nvidia inte verkar vilja sälja några kort (FE, tillgång och pris) så hoppas jag på att tillgången på RX480 blir god vid lansering.

Behöver verkligen få igång X79 riggen igen då min gamla Vaio med GT330M grafik är rätt trött.

Tänk på att prestandanivåerna på dessa kort lär bli ganska stora, men så också prislappen förstås. Om du kan vänta så får du större möjligheter om ett par veckor (månader?) att välja det kort du vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Tänk på att prestandanivåerna på dessa kort lär bli ganska stora, men så också prislappen förstås. Om du kan vänta så får du större möjligheter om ett par veckor (månader?) att välja det kort du vill ha.

Jo men det är tungt att vänta när man har en komplett rigg som står och samlar damm pga av att den saknar grafikkort. Samtidigt som man har ett tillgodokvitto hos NetonNet på 5000kr för återköp av ett trasigt grafikkort.

Den tillverkare som först har kort med eftermarknads kylare/custom PCB i hyllan hos NoN kommer ha sålt ett (GTX1080) eller två (Rx480) kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Drivknuten:

Jo men det är tungt att vänta när man har en komplett rigg som står och samlar damm pga av att den saknar grafikkort. Samtidigt som man har ett tillgodokvitto hos NetonNet på 5000kr för återköp av ett trasigt grafikkort.

Den tillverkare som först har kort med eftermarknads kylare/custom PCB i hyllan hos NoN kommer ha sålt ett (GTX1080) eller två (Rx480) kort.

Ah förstår.
Hoppas det löser sig på ett smidigt vis inom kort, rätt segt att vara utan spelbart grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Instämmer helt klart där.
Själv är jag lite småsugen på ett sånt här kort att stoppa i min HTPC i höst/vinter. Nuvarande system stoppas troligen ner i min Antec Fusion och skulle vara fint med ett kort men ändå rätt kraftfullt grafikkort att driva datorn med. Hade varit optimalt att kunna flytta med mitt R9 290 men det kortet är på tok för långt tyvärr.

AMD borde kunna ha väldigt korta modeller denna generation. Dessa GDDR5-baserade Polaris-kort är ju (PCB-mässigt) korta och de kommande HBM2-baserade Vega-korten bör också bli korta. HBM möjliggör väldigt kompakta och kraftfulla grafikkort, Fiji-baserade korten i Fury och Nano-serien har varit ett bra test och en hint om vad som kommer härnäst.

R9 Nano:
http://images.anandtech.com/doci/9621/R9_Nano_Straight_On_Bare_Front_RGB_5inch_new.jpg

Tänk på att prestandanivåerna på dessa kort lär bli ganska stora, men så också prislappen förstås. Om du kan vänta så får du större möjligheter om ett par veckor (månader?) att välja det kort du vill ha.

Om du kollar på nano kortet så hade man redan då kunnat kapa av en cm i höjd och längd.. Tänk vad man skulle kunna göra med polaris :/

Rx490-4096 stream processors, hbm2 8gb i low profile någon???
:):) det bör gå och hoppas verkligen de gör något sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Om du kollar på nano kortet så hade man redan då kunnat kapa av en cm i höjd och längd.. Tänk vad man skulle kunna göra med polaris :/

Rx490-4096 stream processors, hbm2 8gb i low profile någon???
:):) det bör gå och hoppas verkligen de gör något sånt

8gb HBM2 kommer bli dyrt. Osäker på om det ger en så pass stor prestandavinst som du tror. Jämförs vanliga HBM i fury X mot GDDR5 i 980ti så presterar de korten ungefär lika. Trots stor skillnad i minneshastighet. Sen när det kommer till AMD vill de nog också pressa prestandan per krona. Kan bli svårt med en så pass dyr och ny teknik som HBM2.

Men om inte annat så krymper iafl korten, vilket är bra för ITX-byggaren.

Permalänk

Polaris verkar inte värt det för dom som redan har furyX och liknande.. men men kanske tänker fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

8gb HBM2 kommer bli dyrt. Osäker på om det ger en så pass stor prestandavinst som du tror. Jämförs vanliga HBM i fury X mot GDDR5 i 980ti så presterar de korten ungefär lika. Trots stor skillnad i minneshastighet. Sen när det kommer till AMD vill de nog också pressa prestandan per krona. Kan bli svårt med en så pass dyr och ny teknik som HBM2.

Men om inte annat så krymper iafl korten, vilket är bra för ITX-byggaren.

Låt det vara gddr5x.. Korten kan fortfarande vara low profile:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Låt det vara gddr5x.. Korten kan fortfarande vara low profile:)

ah, kanske missuppfattade dig. Trodde du menade lowprofile = kort grafikkort. Isfl går lowprofile-grafikkort göra med GDDR5X. Men svårare att göra ett kort grafikkort med GDDR5X. Även om vi har sett exempel på det som GTX 970 Turbo och nu AMDs referens RX 480.

Permalänk
Medlem

Jag avbeställde precis mitt MSI GTX 1070 Gaming X till förmån för RX 480. Tyckte att 5200 spänn var alldeles för saftigt pris. Hade inte tänkt klicka hem det, men blev ett spontant cp-ryck i köpfingret när Inet fick in dem i lager tidigare idag
Så nu håller jag mig till RX 480 släpps och vi får lite pålitliga benchmarks. Tyvärr har jag en obehaglig känsla att 480 inte kommer vara tillräckligt bra, men för priset så kanske man inte kan vänta sig allt för mycket. Hoppas på minst 980 prestanda för mellan 2500-2800kr.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av helloween1978:

Sitter själv och väljer mellan att vänta på RX 480 eller ta ett Sapphire R9 390X Nitro 8GB just nu.
Blev en skärm med Freesync fast att jag kör med Nvidia idag och då är ju AMD det enda raka.

Det där med tålamod är nåt som saknas.Men det är ju nära nu så närmsta dagarna får avgöra om jag har tålamod eller inte att vänta.

Ta några glas extra nu till midsommar, inklusive uppvärming dagarna innan, förfest, efterfest, efter-efterfest, dagarna efter-fest, återställare etc osv så ska du se att dagarna rinner iväg

Skrivet av anon999:

RX 480 finns att boka från $277.00, undrar vad frakten kan gå på?

http://www.compsource.com/searches/search.asp?keyword=rx+480

EDIT: Suck! Med alla avgifter kostar det tydligen $557, det är dyrt att handla från ett E-Uland.

Det är ofta dyrt att handla från Storbritanien. Mycket kostar mer där, begagnatpriser även för gamla prylar är horribla, likaså fraktkostnaden. Tyskland är generellt mycket billigare. Haken där är mest att man måste kunna staka fram lite tyska för att få en bra deal.

Edit: ojdå, vimsade till det här, fick för mig det var pund. Men ja, frakten äter upp all vinst från USA och mer därtill.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Det är ofta dyrt att handla från Storbritanien. Mycket kostar mer där, begagnatpriser även för gamla prylar är horribla, likaså fraktkostnaden. Tyskland är generellt mycket billigare. Haken där är mest att man måste kunna staka fram lite tyska för att få en bra deal.

Detta var nog USA, då är det ju frakt, tull och moms som tillkommer och det brukar kunna bli rätt dyrt. Nu mer än någonsin hade vi behövt en svag dollarkurs! Vi får hoppas på tumult kring presidentvalet eller något!

Skickades från m.sweclockers.com