Hur vill folk ha ett vanligt jobb idag?

Permalänk
Medlem

Hur vill folk ha ett vanligt jobb idag?

Förr i tiden var det mycket lättare att veta vad man ville syssla med i sitt liv, det fanns inte lika många alternativ. Det vanligaste var ju gå i skola, skaffa ett jobb. Jobba 7-16 i 40 år, gå i pension. Idag finns ju oändliga sätt att tjäna sitt levebröde på, t.ex streama spel på Twitch, göra Youtubevideos på vad som helst som genererar visningar eller kanske stå och spänna sig lite på Instagram och "motivera" människor att inget är omöjligt.

Har hakat upp mig lite på detta. Jobbar atm i en affär och visst det är väl helt OK men man har ju alltid tanken att man kunde sitta och unboxa lite fräscha nya GTX 1080 kort på Youtube och testa prestandan i olika spel. Då säger alla såklart "men vad stoppar dig?" Ja, jag vet inte egentligen. Det är väl att det för det första tar otroligt mycket tid till lite vinning i början och det krävs väldigt mycket visningar för att man ska kunna leva på det.

Vad är era tankar om detta? Hur motiverar ni er att gå till jobbet och t.ex bygga en altan åt någon ni inte känner eller inte bryr er om eller sätta er och programmera nånting för erat företag som inte känns givande för dig personligen?

Eller ser ni jobb som jobb och tror att om ni tog fritidsintresset till "jobb" så skulle det förstöra det roliga?

Visa signatur

9800X3D|Asus TUF B650-Plus WIFI|Thermalright Phantom Spirit 120 Evo|2Tb NVME|Gigabyte RTX 3080 Ti|6000mhz CL30 32GB|Corsair RMe 1000w|Fractal North|LG 240hz 1440p OLED 27"

Permalänk
Entusiast

Nu har ju jag förvisso bara pluggat klart första året på en universitets-utbildning men jag ser helt enkelt inte så svartvitt på jobb att "Jaha, nu är jag det här företagets bitch" eller "Jaha, nu vill den här rika jäveln ha sin altan byggd".

Jag är ganska bra på att njuta av alla situationer och se det ljusa i det hela

Angående att göra sitt fritidsintresse till jobb så är det väl inte omöjligt beroende vad det intresset är men att kunna livnära sig på att unboxa datorhårdvara är extreeeemt svårt att göra då det redan finns så mycket konkurrens.
Om du tänker efter lite själv, hur ofta letar du upp datorrelaterade kanaler på Youtube med under 100 prenumeranter till exempel? Precis.

Det är inget fel med att börja streama eller ladda upp till Youtube men man ska bara se det som en hobby i sig och inte som att man bygger upp sitt framtida levebröd.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Ett lagom jobb med lagom mycket stress, betalt och status. Lagom med ledighet för att hinna med mina lagom många fritidsintressen. Det funkar för mig.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

@superapan: Lagomt helt enkelt.

Visa signatur

Prisa Solen.

Permalänk
Medlem

Det är svårt att bli stor på Youtube och Twitch, om du blir det alls. För de flesta händer det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Eller ser ni jobb som jobb och tror att om ni tog fritidsintresset till "jobb" så skulle det förstöra det roliga?

Det här tror jag på! Det känns väldigt viktigt för mig att mina fritidssysslor är helt och hållet frivilliga, för annars skulle jag inte tycka att det är lika roligt. Hade jag tvingats att spela CS:GO x timmar per dag oavsett hur sugen/osugen jag är på det så hade jag tröttnat totalt.

Ett bra "vanligt" jobb för mig är ett jobb som jag trivs med, men som jag nödvändigtvis inte skulle kalla en fritidssyssla.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Oggaaaa:

Förr i tiden var det mycket lättare att veta vad man ville syssla med i sitt liv, det fanns inte lika många alternativ. Det vanligaste var ju gå i skola, skaffa ett jobb. Jobba 7-16 i 40 år, gå i pension. Idag finns ju oändliga sätt att tjäna sitt levebröde på, t.ex streama spel på Twitch, göra Youtubevideos på vad som helst som genererar visningar eller kanske stå och spänna sig lite på Instagram och "motivera" människor att inget är omöjligt.

Har hakat upp mig lite på detta. Jobbar atm i en affär och visst det är väl helt OK men man har ju alltid tanken att man kunde sitta och unboxa lite fräscha nya GTX 1080 kort på Youtube och testa prestandan i olika spel. Då säger alla såklart "men vad stoppar dig?" Ja, jag vet inte egentligen. Det är väl att det för det första tar otroligt mycket tid till lite vinning i början och det krävs väldigt mycket visningar för att man ska kunna leva på det.

Vad är era tankar om detta? Hur motiverar ni er att gå till jobbet och t.ex bygga en altan åt någon ni inte känner eller inte bryr er om eller sätta er och programmera nånting för erat företag som inte känns givande för dig personligen?

Mitt tips till dig är att se dig om efter utbildningar. Du är ju uppenbarligen teknikintresserad så fokusera på det området. Att arbeta som ingenjör är oftast ett väldigt omväxlande och roligt jobb. Har du inte betygen för det, av olika anledningar, så föreslår jag att du tittar på folkhögskola för att läsa upp de betyg du behöver och samtidigt med detta skriver du nationella proven. Nationella provet skall du göra så fort som möjligt, men första gången går du in med en avslappnad inställning för det kommer gå dåligt. Nationella är något som man blir bättre på ju fler gånger man gör det och sitter man då och fräschar upp sina kunskaper under tiden så underlättat det såklart. Själv skrev jag 0,7 först gången, 1,1 andra och 1,6 sista.

Sen finns det väldigt mycket bra utbildningar på YH, Yrkeshögskola, dom är ofta mer konkreta och leder inte sällan till bra jobb. Man gör så kallad Lärande i arbete som innebär att man har praktik ute på företagen vilket givetvis kan vara en utmärkt inkörningsport till fast anställning.

Sist men inte minst, tänk på att det som känns OK idag kommer bara bli tråkigare och vänta inte tills du gått in i väggen och satt dig ner för bekvämt i livet utan kör nu. Du har inget att vinna på att vänta.

Allting annat du nämner bör du betrakta som en arbete fast betalt som en hobby. Vill du verkligen bli en YouTube-personlighet så är det hårt och träget arbete som gäller och du får bekosta allt själv. Sen bör du tänka på att ha din egen nisch. Det är ingen idé att försöka apa efter ett koncept som redan är gjort av hundratals andra utan försöka hitta just din nisch med det hela. Varför skulle jag vilja titta på dig? Humor? Djupgående tekniskkunskap? "Unbiased"? etc.

Lycka till!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Lego Master

Har aldrig sett det som ett alternativ att bli internetkändis. Verkar svårt att ha ett normalt privatliv då.

Jag har ett (typ) vanligt "sju-till-fyra"-jobb, som ibland innebär nätter under vissa projekt, jag åker regelbundet utomlands i jobbet, och framförallt är mina arbetsdagar helt fria att lägga upp hur jag vill. Klart att man alltid kan ha bättre betalt, men mina senaste lönesamtal har pekat rejält uppåt.

Nu har jag dessutom jobbat i koncernen i snart åtta år, jag känner verksamheten och tekniken jag håller styr på, vilket ger mig en ansvarskänsla för bolaget och de system jag är involverad i.

Kort sagt, det passar mig jävligt bra. Och jag får ha semester i fem veckor utan att riskera att inte ha nåt jobb när jag kommer tillbaka för mina tittare har gått vidare nån annanstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Först o främst, om du börjar med något med målet att tjäna pengar så blir det sällan bra.
De >flesta< som lever via en hobby eller liknande har börjat med något de älskar, det syns igenom kameran om du älskar det du gör eller om du bara tycker det är ok, men de ger pengar.
Så om du vill jobba med tex recensioner av hårdvara så börja med att göra lite videos, du kan ju ta hårdvara du redan har. Lägg upp på youtube och få lite feedback, ta åt dig och reflektera över kommentarer.
Bygg en liten portfolio, det skadar inte att höra av sig till tillverkare och kolla om du kan få långa något kort eller annan hårdvara att recensera. Ju mer viewers du får och ju bättre det går, desto lättare kommer det gå, till slut får du erbjudanden om mer hårdvara än du kan hantera och kan själv välja vad du vill testa.
Sen finns de ju de som gör det enbart för pengar och som lyckas ändå, men då ska du vara en väldigt bra säljare och duktig på psykologi.

Mitt jobb jag har nu ger mig en bra månadslön och jag får för det mesta hålla på med något som är kul, jobbar med nätverksdrift. Men man får ta det bra med det dåliga, det är nog inget jag kommer jobba med hela livet. Men vet inte vad jag vill jobba med, så detta är bättre än servicedesk tex.

Jag skulle dock gärna ha hobbyn som ett jobb, typ streamer, göra youtube videos eller driva ett it-café.
Dock så har jag inte riktigt tid att göra videos och umgås med familjen och få in några timmar spelande.
Pendlar dessutom ca 4 timmar varje dag. Något som kommer släppa till hösten då vi flyttar. Så får se, kanske hittar något att satsa på då!
IT-Café som jag gärna hade drivit, är dock svårt som tusan är jag medveten om. Utanför storstäderna går det oftast inte runt, och i storstäderna så finns oftast typ inferno online redan.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Jag har sett en undersökning om det.
En grupp fick betalt för att spela, medan den andra gruppen inte fick någonting. Många i gruppen som fick betalt tröttnade på spelet eftersom det kändes som ett måste.
Jag hittar den tyvärr inte så jag har kanske glömt några detaljer, men det låter logiskt åtminstone.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är viktigt att arbeta med något som jag tycker är roligt och meningsfullt.
Jag kommer ju att spendera merparten av min vakna tid på arbetet under större delen av mitt liv.

Vissa finner tröst i bra kollegor istället, och det kanske funkar för dom.
Men jag själv skulle ha svårt att göra uppgifter jag upplever hjärndöda även med de bästa arbetskamraterna.

Jag har arbetat ca 10år i IT branschen och mina arbetsuppgifter nuförtiden en blandning av IT-projekt och IT systemförvaltning.
Även om allt jag gör i arbetslivet inte är mitt direkta fritidsintresse så är mycket i alla fall i gränslandet.
Jag känner även att mitt fritidsintresse går väldigt bra att förena med en ständigt förändrande IT bransch där nya tekniker forsar in, och ut.

Om du vill unboxa saker och starta en Youtube kanal så är det ju egentligen bara att börja
Livet för kort för att nöja sig med något halvtaskigt.
Vill du ha förändring så är faktiskt bara att du tar dig själv i kragen och kavlar upp armarna.

Angående Youtube kanaler så är det ju mycket utöver öppnandet av paketet som behöver göras.
Rimligtvis behöver intresset att underhålla och filmredigering vara lika starkt som teknikintresset för att den kombinationen ska bli lyckad. Skulle jag tro i alla fall.
Vi kanske har någon youtuber på SweC som kan fylla på med sina tankar.

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är skönt med att ha ett "vanligt" jobb är att när jag är klar med mitt skift och går hem behöver jag inte tänka en minut mer på det utan kan släppa det och låta min fritid vara min fritid.

Jag har länge funderat på att bara starta eget i min bransch, men har låtit bli hittills eftersom jag då aldrig kommer kunna släppa jobbet ordentligt.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem

Jag är IT-bibliotekarie (sedan 6 år) och det är hyfsat välbetalt trots vad man hör om det. Det är lagom stimulerande, bra arbetsmiljö och jag gillar att arbeta med kvinnor (tycker jargongen är trevligare helt enkelt).

Men jag drömmer ibland om att utbilda mig till tekniker eller systemadministratör, men jag inser att jag kommer få sämre betalt, sämre arbetstider m.m. Och kanske inte så roligt heller när allt kommer kring.

Därför har jag teknik som en hobby, bygger nätverk på LAN-partys, jobbar två timmar i veckan med IT-upplysning för pensionärer (och andra) på arbetstid, bygger datorer, driver linuxservrar, läser mycket om IT och håller mig uppdaterad m.m. Har också gjort ett par utredningar kring open source för regionen.

Men någonstans gnager det efter mer...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Hedersmedlem

Det som många tidigare sagt, men sakerna jag värdesätter:
Pengar, status och motiverande (dvs inte för stressigt och till viss del utmanande i vardagen).

Mina två senaste jobbyten har varit pga ostimulering på jobbet, dvs jag bara gjort saker jag kan, inte fått lära mig nya saker.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus ROG Strix X550-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 5 5600X (4.2GHz), GPU: AMD Radeon RX 6950XT, RAM: 4x16GB Corsair Vengeance LPX 3200MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oggaaaa:

Jag har sett till att skaffa ett jobb som jag tycker är utmanande och roligt. Tack vare det så har min löneutveckling sett bra ut. Det är lättare att prestera riktigt bra om man brinner för sitt jobb.

Har en tidigare arbetskamrat som sadlade om till att streama på Twitch. Det är vad han brinner för och jag tror att det är därför han lyckades, men han hade två jobb parallellt under lång lång tid tills streamandet började bära sig ekonomiskt. Ännu en anledning att satsa på något som man brinner för, då har du energin att hålla på fast det stretar emot i början.

Sedan ska man nog inte tro att det är så himla flådigt att testa prestandan i olika spel eller att streama. Man behöver vara väldigt metodisk och noggrann för att få fram speltester som går att jämföra.
Och när det gäller streaming så förväntar ju sig dina följare att du ska sända mer eller mindre varje dag och ofta på kvällen. Man kan ju bara glömma att gå ut och parta med polarna utan väldigt noggrann planering och även då riskerar du att tappa följare som förväntar sig att du ska vara online.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har ägt IT företag sedan 2005, men börja bli helt trött på det delvis för att det är så svårt få tag på kompetens inom vissa yrken har en polare som är IT lärare och han skriver dagens ungdomar vill inte ens gå på lektionerna längre.

Unix / Linux kunniga speciellt är en utrotningshotad art av människor åtminstone i Sverige, dem sitter klickar lite på start menyn i Windows datorn och klicka lite simpelt så anser folk vara datakunniga.

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Har ägt IT företag sedan 2005, men börja bli helt trött på det delvis för att det är så svårt få tag på kompetens inom vissa yrken har en polare som är IT lärare och han skriver dagens ungdomar vill inte ens gå på lektionerna längre.

Unix / Linux kunniga speciellt är en utrotningshotad art av människor åtminstone i Sverige, dem sitter klickar lite på start menyn i Windows datorn och klicka lite simpelt så anser folk vara datakunniga.

Unix/linux kunniga är inte utrotningshotade, det finns en rätt fast mängd av oss, däremot så ökar behovet av den typen av personer konstant. Sen så är det ju det där med att folk vill ha 5+ år erfarenhet med linux på alla linux jobb typ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krabbtumme:

Det jag tycker är skönt med att ha ett "vanligt" jobb är att när jag är klar med mitt skift och går hem behöver jag inte tänka en minut mer på det utan kan släppa det och låta min fritid vara min fritid.

Jag har länge funderat på att bara starta eget i min bransch, men har låtit bli hittills eftersom jag då aldrig kommer kunna släppa jobbet ordentligt.

Håller med... jobbet är jobbet och fritiden ska inte beblanda sig med jobbet.

Försöker så gott jag kan låta bli att ens ägna en tanke till arbete när jag är ledig.

Permalänk
Medlem

Att sitta som youtuber och få betalt är nog som att starta och bli framgångsrik i vilken bransch som helst..
Det är nog många 100 000 personer som försökt på varje som faktiskt lyckas..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

För mig är det rätt flytande. Jobb och fritid går lite ihop.. Får anväbda jobbtelefonen privat så kommer det ett jobbmail när jag "slutat" händer det att jag läser det ändå.. Lägger även in någon timme på helgen om jag känner att det är nyttigt, och går då kanske hem lite tidigare i veckan. Det är rätt stor frihet bara man gör det man ska.

Sen har jag musiken på frididen som drar in lite extra deg då och då. Men det är ju mest för att det är kul. Skulle nog bli jävligt less på det om jag var "tvungen" att ha det som huvudsyssla så jag tycker nog det kan vara bra att ha ett jobb som är mera ett vanligt jobb som fixar huvuddelen av degen.. Annars skulle jag nog bli trött på sådant jag tycker är kul idag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Jag tror inte det är något nytt egentligen, utan det har funnits alternativ till "vanliga" jobb länge. Youtube och Twitch är nytt, men innan det fanns det säkert många som drömde om att bli rockstjärnor, låtskrivare, skådespelare, fotbollsproffs o.s.v. istället för ett "vanligt" jobb... Drömmen om att få syssla med det man är intresserad av och ändå tjäna mycket pengar är inte ny i sig.

Jag tror det är extremt få som blir rika på Twitch, Insta eller Youtube. Det krävs så otroligt många miljoner visningar för att komma upp i någon riktig summa av pengar och konkurrensen är hård. Varför ska man kolla på just dig packa upp ett GTX 1080 eller spela DOTA, när tusentals andra redan gör det och troligen bättre eftersom de har mer erfarenhet?

Vill du ändå pröva så börja med att göra det på fritiden och ha ett bra vanligt jobb på dagarna, och räkna inte med att göra någon vinst de första 3-5 åren.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Skrivet av Oggaaaa:

Nja skulle nästan säga att det fanns fler yrkesalternativ förr än vad det gör nu, det var enklare att starta upp egna verksamheter och kunna komma långt med sin firma på bara hårt arbete. Nu talar jag om Sverige typ år 1930-60. Det var innan allt på arbetsmarknaden blev globalt och allt skulle vara likt filmerna i Hollywood. Under 1900-talets första hälft så spelade tid och pengar inte lika mycket roll, idag ska allt vara billigt billigt billigt och alla vill vara rika. Se våra fina gamla kyrkor som är mellan 80-150 år gamla, Titanic, slagskeppet Bismarck, Atlantvallen, Eiffeltornet osv. Enormt dyra projekt som tagit mycket lång tid att skapa men kvalité som bara ryker av det.

Annars så ser jag inget fel i att jobba på Electrolux 7-16 i 40 års tid och ha en fin familj att ägna fritiden på.

Du borde lyssna på Pewdiepie när han sommarpratade i P3 och berättade om hur han skulle satsa på att bli störst på Youtube och hoppade av Chalmers i GBG, började jobba halvtid i korvkoisk och sen slutade upp som världens största youtube:are.

Man kan komma hur långt man vill bara man har en bra idé och energi att lägga ner på det. Ska du bli egen företagare som Pewds, Ingvar Kamprad, Bill Gates, Mark Zuckerberg, Nikki Benz och många andra så krävs det som minimum att du jobbar 7-16 varje dag, iallafall i början. Sen om man lyckas bli riktigt stor, ja tillslut kan man bara sitta där och lyfta pengar, utan att behöva göra något.

Ta i Pewds fall, han bjuder otroligt mycket på sig själv. Han skäms inte för något och folk uppskattar honom för det. Nikki Benz hon bjuder (säljer) ännu mer av sig själv, vilket många andra också gör, men säkerställer sin publicitet på sociala medier m.m. Inte för att den porrstjärnan är min idol men hörde en intervju med henne och man vart förvånad över hur mycket porrskådisar faktiskt får jobba, flyga från delstat till delstat var och varannan dag för att ställa upp på strippshow och plåtningar och inspelningar, bara sminket kan ta flera timmar.

Det kan kännas mer givande att bygga en altan åt en kund än en digital lösning, eftersom altanen är alltid något som allt och alla kommer att se. Sen är det ju inget att vara depp över, det är väl festligt att snickra ihop en altan?

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem

Klart att det finns många som skulle vilja göra något annat än att gå till "ett vanligt kneg" hela dagarna. Men för att ta Youtube/Twitch-exemplet, så kan man ju börja med att ställa sig motfrågan: "varför tjänar inte alla (eller ja, bra många fler i vart fall) sitt uppehälle genom detta?"

Svaret är rätt så uppenbart - det krävs långt mer konsumerade timmar media än producerade för att vara lönsamt för varje enskild producent. För att få alla dessa tittare krävs en nisch som inte redan är fylld eller att man gör det bättre än konkurrenterna. Det förstnämnda är relativt lätt - bara att nischa sig hårt. Men ju hårdare man nischar sig, desto färre potentiella tittare får man.
Det sistnämnda, det är ofta svårt. Mycket svårt. Dessutom måste man ha turen att lyckas nå ut alls. Men visst, den som har drivet och en riktigt bra och originell idé har all möjlighet i världen att lyckas.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Lågstatusyrke med översköna arbetskamrater, där jag själv väljer hur jag vill lägga upp mina arbetsdagar. Dessutom med fruktansvärt bra betalt för den sortens arbete gör att jag är nöjd med situationen för tillfället. Sedan tror jag inte speciellt många i det "unga vuxenlivet" ser sig själa arbeta med samma sak som idag fram tills pensionen.
Det är ju aldrig för sent att sadla om, och har man något fritidsintresse som kan genera pengar tror jag att det kan växa sig fram under tiden man gör annat.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk

Världen finns inte för din skull. Deal with it. För att få något man vill ha så måste man arbeta hårt/smart. Ska du jobba med något som är roligt och drar in pengar så är det high risk, high reward om du lyckas. Jobba med något tråkigt som ger mycket pengar kan också vara high reward, så kan du köpa din frihet. Om du inte har tillräckligt med skills eller bara otur kanske så får du jobba med det som ger dåligt betalt och är tråkigt. Vi hade alla viljat göra exakt vad vill vill hela tiden där någon annan får betala (aka arbeta), men tyvärr fungerar ju inte livet så.

Visa signatur

Live and let live.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Jag är civilingenjör och jobbar som IT-konsult. Bygger verktyg,system och hemsidor direkt mot kund och jag tycker det är väldigt givande för mig personligen. Sen är våran företagskultur underbar och det hjälper vid de tillfällen när saker blir lite tråkigt (vilket väldigt sällan händer). De flesta av oss här gör något som vi själva skulle kunna sitta med som hobby, eller något som vi helt enkelt trivs väldigt bra med.

Tips är att försöka komma på vad du intresserar dig av, det behöver inte vara jättespecifikt. Jag utbildade mig till civilingenjör i elektroteknik inom robotik och autonoma system, och det var pga att jag ville prova på programmering och samtidigt gillade teknik. Efter utbildningen stod valet mellan robot/regler-inriktat arbete eller IT-konsult, valet blev lätt för mig och det blev IT-konsult trots min utbildning. Det var/är det som kändes roligast för stunden och jag ångrar absolut inte mitt val. Just nu skulle jag inte kunna tänka mig jobba med något annat.

Jag tror att om man tar fel jobb för att jobba med fritidsintresset så kan man förstöra hobbyn, men med rätt jobb blir det bara bra.

Dock så är inte min tanke att jobba med samma sak 20år, utan det kommer förändras mycket med tiden

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att det är inte bara vilja som krävs när du ska bli stor på twitch eller youtube. Du måste vara rolig, social samt skicklig för att lyckas sen kommer det krävas en hel del tur och jobb att bli uppmärksammad till du har byggt upp en tittarbas. Tror många hade bytt sina jobb mot en sådan karriär om det vore så enkelt som du får det att låta.

Permalänk
Medlem

Vad är lockelsen i att pyssla med Youtube?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Det är väl ungefär som att resonera "Nej men varför blir du inte fotbollsproffs då?"

Hur många försöker sig på att tjäna sitt leverne via Youtube-videor och hur många lyckas faktiskt? Andelen är sannolikt otroligt liten. Visst finns möjligheten till dess arbeten idag, men 99% av oss får nog finna sig i att fortsätta med "vanliga arbeten".

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Jag har som motto "Jag jobbar för att leva, jag lever inte för att jobba" om jobbet jag har inte kan erbjuda det så får jag söka ett annat