AMD Radeon "Polaris" RX 480 plockas isär

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon "Polaris" RX 480 plockas isär

Radeon RX 480 har börjat hitta ut till media och i samband med detta läcker de första bilderna ut på grafikkortet isärplockat, där varje liten detalj synas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Gillar verkligen att kortet är så pass kompakt!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Fast, nu går ni ut med priser som återförsäljare redan nekat till stämmer.. (Webhallen)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Är också väldigt nyfiken på dessa priser som ni återigen skriver och som ryktet säger tydligen är helt fel. Den som har tålamod får se (vilket man sällan har) antar jag!

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Fast, nu går ni ut med priser som återförsäljare redan nekat till stämmer.. (Webhallen)

webhallen trodde väl att de skulle kunna mjölka dessa också

skönt att det inte kommer att funka nu

kommer inte köpa ifrån webhallen det är en sak som är väldigt säker.

Permalänk
Medlem

Misco har 8gb versionen ute för bokning: http://www.misco.se/?sku=10810398

2700:-

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Säkert att priserna blir så låga? Jag förväntar mig runt 2400kr för 4gb versionen.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

ÅHHH förlåt, men jag bryr mig verkligen inte.

Jag vill bara ha benchmarks nu. Kalla, härliga siffror. Som jag kan jämföra med andra siffror. Och sen vill jag ha siffror med enheten kr bakom, som jag kan jämför med andra siffror med samma enhet. Och sen vill jag ha ännu fler benches. Sen skall jag gå hit och snacka om de siffrorna med de röda och gröna och hävda olika saker baserat på siffror och något lösryckt jag känner.

Jag bryr mig inte om de använt rosa eller silvriga skruvar på kortet. Jag vill bara ha mina jävla siffror!!

Edit: Läste inte, men där var ju siffror också! Med kr efter!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Håller med. För ett tag sen (nått år sen?!?) så kunde man räkna med dollar priser och en nolla bakom för att få vad det skulle kosta i Sverige. Men nu när dollarn blivit dyrare så tror jag mer på typ :

2495 för 4GB versionen
2895kr för 8gb versionen

Om inte ännu högre i början då det förmodligen kommer finnas för få kort bland återförsäljarna.
Och så klart lite beroende på hur den faktiskt kommer prestera!
Men hoppas AMD lyckas med polaris att få nått riktigt pris/prestanda kort!
Inte bra för oss konsumenter om Nvidia och Intel (när det gäller cpu) om dem drar ifrån för långt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

ÅHHH förlåt, men jag bryr mig verkligen inte.

Jag vill bara ha benchmarks nu. Kalla, härliga siffror. Som jag kan jämföra med andra siffror. Och sen vill jag ha siffror med enheten kr bakom, som jag kan jämför med andra siffror med samma enhet. Och sen vill jag ha ännu fler benches. Sen skall jag gå hit och snacka om de siffrorna med de röda och gröna och hävda olika saker baserat på siffror och något lösryckt jag känner.

Jag bryr mig inte om de använt rosa eller silvriga skruvar på kortet. Jag vill bara ha mina jävla siffror!!

de kommer den 29e.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Misco har 8gb versionen ute för bokning: http://www.misco.se/?sku=10810398

2700:-

Ska det inte vara Summa: 2 162:- ?

Permalänk
Medlem

@Havsbris: Jag tror du ser priser utan moms.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havsbris:

Ska det inte vara Summa: 2 162:- ?

Moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havsbris:

Ska det inte vara Summa: 2 162:- ?

Mååååms!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Vilken sopig stockkylare.
Inte ens heatpipes och vaporchamber var det inte tal om.

Hade verkligen hoppats AMD satsat på lite bättre blowers nu för att kontra Nvidia men icke.

Tänk så mycket tystare kortet varit med en riktig kylfläns.

Permalänk
Medlem

@pa1983: Det verkar ju som att den är riktigt tyst och sval om man kollade på kinesen som streamade när han testade kortet.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

@MoNkeY-05:
Jag tar webbhallens Facebook kommentar med lastbåt salt. Ger så oerhört gott intryck när han som skrev kommentaren är hjälpsam, förståelig och framfört allt har en blek blå aning om hur ekonomin är uppbyggd och hur termer används..

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@MoNkeY-05:
Jag tar webbhallens Facebook kommentar med lastbåt salt. Ger så oerhört gott intryck när han som skrev kommentaren är hjälpsam, förståelig och framfört allt har en blek blå aning om hur ekonomin är uppbyggd och hur termer används..

Vad skrev dem? Jag har inte facebook längre =(.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Va?
Ingen Crossfire-kontakt?
Skippas sådant på NDA-kort eller kör man sånt direkt via PCI-E 3.0 gränssnittet numera?
Har jag missat nåt?!!! :S

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@pa1983: Det verkar ju som att den är riktigt tyst och sval om man kollade på kinesen som streamade när han testade kortet.

Min poäng var att det kunde relativt sett varit ännu bättre.

Permalänk
Medlem

@krigelkorren: AMD har kört utan crossfire kontakt sen 2xx serien.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Min poäng var att det kunde relativt sett varit ännu bättre.

Då hade priset förmodligen varit högre också.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Vilken sopig stockkylare.
Inte ens heatpipes och vaporchamber var det inte tal om.

Hade verkligen hoppats AMD satsat på lite bättre blowers nu för att kontra Nvidia men icke.

Tänk så mycket tystare kortet varit med en riktig kylfläns.

eller så kanske dom inte lägger pengarna på det utan istället låter eftermarknadsbolagen sköta förbättringen av kylarna. amd har ont om cash nog, det sista jag vill att dom gör är att lägga pengar på något som så otroligt få ändå kommer använda.

Skrivet av krigelkorren:

Va?
Ingen Crossfire-kontakt?
Skippas sådant på NDA-kort eller kör man sånt direkt via PCI-E 3.0 gränssnittet numera?
Har jag missat nåt?!!! :S

det körs genom pci bussen sedan 200 serien

Citat:

AMD Radeon RX 480 lanseras den 29 juni och ska säljas i två utföranden. Den första med 4 GB GDDR5 för 199 dollar, motsvarande cirka 2 050 kronor inklusive moms, och den andra med 8 GB eller omkring 2 350 kronor inklusive moms.

finns väl ingen svensk sida som ens kommer nära det där? 4gb varianten förväntas ju kosta mer än vad ni säger att 8gb modellen kostar

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Då hade priset förmodligen varit högre också.

Det hade det säkert men det hade det lätt varit värt 1-200Kr extra om man vill ha en tyst blower.
Nvidia säljer ju sina utan problem och det är i dagsläget ända valet på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Va?
Ingen Crossfire-kontakt?
Skippas sådant på NDA-kort eller kör man sånt direkt via PCI-E 3.0 gränssnittet numera?
Har jag missat nåt?!!! :S

Det verkar som att det finns en 16-pinnarskontakt på RX 480 för just det syftet: http://www.legitreviews.com/first-look-at-the-amd-radeon-rx-4....

Skrivet av Legit Reviews:

It looks like AMD has tinkered around with a new CrossFire interconnect as there are 16-pins where a CrossFire interconnect has been used in the past.

EDIT: Dock verkar det ju inte faktiskt vara några banor dragna dit, så det kanske är något som AMD övergav i sista minuten.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Det hade det säkert men det hade det lätt varit värt 1-200Kr extra om man vill ha en tyst blower.
Nvidia säljer ju sina utan problem och det är i dagsläget ända valet på marknaden.

Den här kretsen har så pass låg TDP att det säkert räcker fint med det valet de har gjort. Tidiga rapporter gör ju gällande att kylaren är väldigt tyst. Sedan får vi såklart se om det stämmer.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

eller så kanske dom inte lägger pengarna på det utan istället låter eftermarknadsbolagen sköta förbättringen av kylarna. amd har ont om cash nog, det sista jag vill att dom gör är att lägga pengar på något som så otroligt få ändå kommer använda.

det körs genom pci bussen sedan 200 serien

finns väl ingen svensk sida som ens kommer nära det där? 4gb varianten förväntas ju kosta mer än vad ni säger att 8gb modellen kostar

Men som sagt då säljer AMD aldrig ett grafikkort till mig som har KRAV på tyst blower.
Ända som gjort dessa är Nvidia och ett tag gjorde EVGA överdimensionerade sådana med vaporchamber och ren koppar som matchade alla openairkylare.

Finns större marknad för blowers än folk tror. Ypperligt för mainstream datorer, SLI ochg CF riggar och för folk som kör med ljudämpade lådor.

Problemet i dag är att Nvidia är dom enda som erbjuder en Blower som kan anses bra nog.

Jag kan inte förlita mig på eftermakarknasdbsolagen för dom tillverkar openair kylare för det är vad folk vill ha fast det bevisats att Blowers kan prestera på samma nivå, men dom kostar lite mer och folk tror dom är sämre så folk betalar heller mer för chassi och fläktar. I slutändan kostar öppna kylare användaren mer i ljudnivå och pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Det hade det säkert men det hade det lätt varit värt 1-200Kr extra om man vill ha en tyst blower.
Nvidia säljer ju sina utan problem och det är i dagsläget ända valet på marknaden.

Som några andra redan har skrivit så får man ju gärna köpa kort från t.ex. Gigabyte eller Asus med andra typer av kylare. Ofta för några hundringar extra beroende på kvalitet och prestanda. Skönt med valmöjlighet i ett fritt land som Sverige!

Trevlig midsommar!

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Den här kretsen har så pass låg TDP att det säkert räcker fint med det valet de har gjort. Tidiga rapporter gör ju gällande att kylaren är väldigt tyst. Sedan får vi såklart se om det stämmer.

Tyst säger mig inte ett skit då det är subjektivt. Ljudlöst vid 50cm från datorn då börjar vi prata användbart. Men saker kan alltid bli bättre och här försöker dom inte ens. Det stör mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Som några andra redan har skrivit så får man ju gärna köpa kort från t.ex. Gigabyte eller Asus med andra typer av kylare. Ofta för några hundringar extra beroende på kvalitet och prestanda. Skönt med valmöjlighet i ett fritt land som Sverige!

Trevlig midsommar!

Dom erbjuder bara openair kylare alternativt AIO alltså INGA valmöjligheter för blowers.

Så med andra ord fall i led för någon valmöjlighet fans inte.