AMD Radeon "Polaris" RX 480 plockas isär

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Det går fort också att få det, ibland dagen efter du lade beställning.

sluta säga så, det är jobbigt nog att vänta som det är

beställde igår och idag skickades det. 4-10 dagar stod det på hemsidan, så förhoppningsvis får jag det någon gång nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Varför riktar du denna misstänksamhet mot AMD när precis alla gör så?
Sist AMD släppte embargot innan försäljningsstart så fick de skit för att det ansågs vara en papperslansering, även fast kortet fanns i butik när det var tänkt. När nVidia gör det så är det okej. Samma personer håller jävligt tyst om nVidias lansering av 1080 som är sämre hur man än vrider och vänder på det. När AMD inte släpper NDA innan försäljningsstart så är de lömska och vill dölja saker?
Varför ser vi alltid sådana dubbla standarder?

Vad i hela världen snackar du om?

Varför blandar du in Nvidia i det här? Jag skiter fullständigt i vilket företag som gör såhär, eller på vilka produkter.
Jag vill kunna läsa igenom tester och recensioner innan jag bestämmer mig för att beställa något, utan att för den del få hamna sist i kön på att få en nylanserad produkt.

Nu får du antingen förbeställa och köpa grisen i säcken eller vänta på recensioner och sedan vänta några veckor på nästa leverans av kort.

Att citera mig och snacka om dubbla standarder och prata som om du anklagar mig för det är verkligen att skjuta sig själv i foten.

Skrivet av napahlm:

Kanske har AMD gjort så för att få tester av flera oberoende källor och på så vis få reda på hur korten presterar ljudmässigt och värmemässigt? Hur det var när Fury X lanserades? Nästan alla testexemplar hade mycket coilwhine, eller om det var vattenpumpen? Kommer inte riktigt ihåg.
Kan dock tänka mig att AMD inte vill få samma negativa press som det var då för nu är det nog verkligen do or die. Det måste bli bra. Korten behöver kanske inte prestera som ett Fury men blir det svalt och tyst med hyffsad prestanda för pengarna blir det guld i AMD's kassa.

Jag vet inte ens vad jag ska svara på detta? Som kund är jag ju intresserad av att kunna förbeställa ett kort utan att köpa grisen i säcken, inget annat.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Så det är Onsdag efter Midsommarhelgen som det ska publiceras. Jag känner att jag kommer läsa av diagrammen helt fel redan nu.

Ja på onsdag smäller det, varför känner du så?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Asus Z97-P | I5 4690K | Crucial Ballistix 8GB 1600MHz | Gigabyte 970 G1 Gaming | Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

@WoG: Och som företag är AMD intresserade av att leverera en bra produkt till alla som vill köpa. Sen är det ju inte alltid som de interna testerna speglar den faktiska funktionen och egenskaperna. Klart att du, om du varit AMD, vill veta att din produkt fungerar som ska. D.v.s. inga missljud från fläktar/pumpar, värmen håll under kontroll och att det presterar som det borde.
Men detta är bara min egen åsikt och vad jag tror är anledningen till NDA i just detta fallet.

Permalänk
Skrivet av versions:

ja, det lär det göra. tänk på att det ska ha två 6-pins.

jag beställde ett gtx 1080 från http://www.mindfactory.de/. annars finns https://www.alternate.de/ och https://www.amazon.de/. säkert något mer jag inte känner till.

Finns även Caseking.de

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nog rycker det i köpfingret allt, men borde invänta Vega istället.

Får se om det någonsin blir tyst på de som fortfarande inbillar sig att korten kommer ligga över 3000kr.

...och vad nu Webhallen tar för sina. RX 480 8GB Kompis Edition för 3500kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Hahahaha, Kompis Edition! Garvade som tusan

Skrivet av of-doom:

Har någon en aning om vad mycket en dator kommer dra med i5 6600K och 2st RX 480? Blir att beställa helt ny datot vid lanseringen så kan va bra att beställa tillräckligt med kraft 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av of-doom:

Så ett 550w skulle med andra ord räcka? 😁

Skickades från m.sweclockers.com

550W räcker fint för referensmodellen Tänker du köpa någon mer skräddarsydd lösning från någon av partnertillverkarna som ryktas ha 2st PCIe-strömkontakter och kunna överklocka är det säkrast att du gå upp till 650W.

Tillägg: Såg först nu att det var 2 stycken kort du skulle ha. Kör på minst 650W då

Skrivet av WoG:

Vad i hela världen snackar du om?

Varför blandar du in Nvidia i det här? Jag skiter fullständigt i vilket företag som gör såhär, eller på vilka produkter.
Jag vill kunna läsa igenom tester och recensioner innan jag bestämmer mig för att beställa något, utan att för den del få hamna sist i kön på att få en nylanserad produkt.

Nu får du antingen förbeställa och köpa grisen i säcken eller vänta på recensioner och sedan vänta några veckor på nästa leverans av kort.

Att citera mig och snacka om dubbla standarder och prata som om du anklagar mig för det är verkligen att skjuta sig själv i foten.

Jag vet inte ens vad jag ska svara på detta? Som kund är jag ju intresserad av att kunna förbeställa ett kort utan att köpa grisen i säcken, inget annat.

Du får veta allt på releasedagen. Vad är problemet? Varför vill du beställa ett kort innan du vet hur det är? Du kommer högst troligt inte behöva vänta flera veckor på att få kortet, tillgången ryktas bli god, vilket är lite poängen med ett kort i detta prissegment. Och troligtvis vill AMD putsa på drivrutinerna ända till sista minuten samt åtgärda eventuella missar som kan tänkas upptäcks i testerna utan att det behöver komma ut och ge negativ publicitet till en lansering.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Håller med. För ett tag sen (nått år sen?!?) så kunde man räkna med dollar priser och en nolla bakom för att få vad det skulle kosta i Sverige. Men nu när dollarn blivit dyrare så tror jag mer på typ :

2495 för 4GB versionen
2895kr för 8gb versionen

Jasså? 1636,56 x 1,25 = 2045,7 = "cirka 2050 kronor inklusive moms"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Vad i hela världen snackar du om?

Varför blandar du in Nvidia i det här? Jag skiter fullständigt i vilket företag som gör såhär, eller på vilka produkter.
Jag vill kunna läsa igenom tester och recensioner innan jag bestämmer mig för att beställa något, utan att för den del få hamna sist i kön på att få en nylanserad produkt.

Nu får du antingen förbeställa och köpa grisen i säcken eller vänta på recensioner och sedan vänta några veckor på nästa leverans av kort.

Att citera mig och snacka om dubbla standarder och prata som om du anklagar mig för det är verkligen att skjuta sig själv i foten.

Jag vet inte ens vad jag ska svara på detta? Som kund är jag ju intresserad av att kunna förbeställa ett kort utan att köpa grisen i säcken, inget annat.

Du anklagar AMD för att vara lömska och vilja dölja något. Allting är relativt och att du då specifikt tycker att detta är något att vara misstänksam mot så måste du tycka att AMDs lansering avviker från andra. Annars skulle det ju inte vara något lurt eller hur?
Det där med dubbla standarder är generellt. Men ärligt talat. Har du anklagat nVidia för att vilja dölja något när NDA lyfts vid produktsläpp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havsbris:

Ska det inte vara Summa: 2 162:- ?

2 162 kr är utan moms.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk
Skrivet av versions:

ja, det lär det göra. tänk på att det ska ha två 6-pins.

jag beställde ett gtx 1080 från http://www.mindfactory.de/. annars finns https://www.alternate.de/ och https://www.amazon.de/. säkert något mer jag inte känner till.

Vilka satans överpriser vi har i eu, ett 1080 i Usa kostar ju samma som ett 1070 gör i hela eu, tycker det är sinnessjukt,

Tänkte köpa ett 1070 i Usa nästan månad men blir nog ett 1080 eftersom det bara skiljer 1200 kr typ.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

@blue eyed devil: varför uppstår denna diskution varje gång? Ni kan inte stirra er blind på valutakurserna. Det är samma sak med bilar, dom kostar "mindre" i usa än sverige, om man gör en rak valutaomvandling.

Problemet är skatter, importskatter, löner, valuta (svenska kronan är svagare än vad valutakursen ger sken av) etc etc etc.

Priserna som sätts när det börjar säljas i sverige är INTE ett försök att lura folk.

blir så trött. Svenskar har råd att köpa nått för 8000kr medans en amerikanare aldrig skulla köpa nått för $1000, då dom har mindre disponibel inkomst.

Permalänk
Medlem

@bopp: glöm inte att det är ingen moms på priser i USA, en del stater har det. Drar man moms på ditt 11.xx belopp så blir det ca 8,3
Det är rimligare? Svenska priser är 25% moms och det gör en hel del.

Om jag drar bort 25% från priset på en 1080 och konverterar det till dollar enl kursen hamnar jag några dollar UNDER det amerikanska priset på newegg.

Permalänk
Medlem

@of-doom: Spendera pengarna på ett bra EN-kortssystem, så slipper du alla problem x-fire har. Många spel har inte ens x-fire stöd eller profiler och då ligger alla pengar och bara göra ingenting. Sen skalar inte x-fire 100%, i bästa fall får du 50% skalning (snitt) på vissa spel om det funkar alls. Sen har du alltid riskerna med microstutter och alla problem relaterat till x-fire/sli

Köp ett fury-x eller 1070-1080, då får du bättre prestanda överlag och du slipper få en uppdatering till drivaren som förstör dina x-fire profiler för nått spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Vilka satans överpriser vi har i eu, ett 1080 i Usa kostar ju samma som ett 1070 gör i hela eu, tycker det är sinnessjukt,

Tänkte köpa ett 1070 i Usa nästan månad men blir nog ett 1080 eftersom det bara skiljer 1200 kr typ.

i usa skriver de priser utan moms, tar du $699 och lägger på 25% moms på det har du $874. sedan har de mycket lägre moms vad jag vet men det varierar väl mellan stater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@of-doom: Spendera pengarna på ett bra EN-kortssystem, så slipper du alla problem x-fire har. Många spel har inte ens x-fire stöd eller profiler och då ligger alla pengar och bara göra ingenting. Sen skalar inte x-fire 100%, i bästa fall får du 50% skalning (snitt) på vissa spel om det funkar alls. Sen har du alltid riskerna med microstutter och alla problem relaterat till x-fire/sli

Köp ett fury-x eller 1070-1080, då får du bättre prestanda överlag och du slipper få en uppdatering till drivaren som förstör dina x-fire profiler för nått spel.

Jag var toknöjd med mitt gamla 7870 så lär bli kalasnöjd med detta, köper endast 2 för att det kommer bli bra mycket snyggare i min custom loop med 2 istälöet för 1 sen Köper ett kort åt gången så kör på billigaste vägen.

Kan man köra single GPU i spel även fast man har 2 kort? Kan det andra kortet arbeta med min sekundära skärm å ett kort bara för spelskärmen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@of-doom: har inte spelet stöd för crossfire så jobbar bara 1 kort. Men du kan även välja i profilerna om spelet ska köra på ett eller två kort.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av boibo:

@blue eyed devil: varför uppstår denna diskution varje gång? Ni kan inte stirra er blind på valutakurserna. Det är samma sak med bilar, dom kostar "mindre" i usa än sverige, om man gör en rak valutaomvandling.

Problemet är skatter, importskatter, löner, valuta (svenska kronan är svagare än vad valutakursen ger sken av) etc etc etc.

Priserna som sätts när det börjar säljas i sverige är INTE ett försök att lura folk.

blir så trött. Svenskar har råd att köpa nått för 8000kr medans en amerikanare aldrig skulla köpa nått för $1000, då dom har mindre disponibel inkomst.

Jag pratar inte bara om Sverige, utan hela Eu. Sakerna är tillverkade i Kina borde inte vara så sjukt stora skillnader i pris tycker jag.

Men det är kart momsen gör sitt, men man kan väl skippa i moms i Usa som turist, man drar väl bara av den på något sätt.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Jasså? 1636,56 x 1,25 = 2045,7 = "cirka 2050 kronor inklusive moms"

http://i.imgur.com/0TZcgwF.png

jag hoppas jag har fel. Men man ska nog inte räkna med 2000kr tyvärr som lanseringspris. Är inte alltid så enkelt som att ta priset och lägga på moms. Kommer bero på tillgång och efterfrågan + hur det presterar. Men jag håller tummarna för billigt pris. Jag behöver nytt grafikkort 😊.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Vad är det med draken? den hänger på både kinesiska sidor och hos sweclockers.

Kinesisk drake ^^

Sweclockers drake ^^

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

@MrMadMax: det priset låter rimligt som inköpspris för åf utan momspåslag och marginal.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Det är samma Mechagodzilla, det är helt enkelt från testriggen där de testar kortet för närvarande. Det ska du nog tala tyst om.

Permalänk
Medlem

@kaya: Det är Swecklockers testrigg och drake. De håller på och kör tester på kortet nu om jag inte sett fel

Visa signatur

| Asus P8Z77-I Delux | I7 3770K | 16GB Corsair Dominator Platinum DDR3 | Sapphire R390 Nitro 8gb | SSD OCZ Vertex 4 120gb & AMD Radeon R7 250gb HDD 6TB | Crosair H80i | NZXT H440 | Logitech G930 | CM storm Reaper | Corsair K70 RGB MX Red | Acer XB280HK |

Permalänk
Medlem

Men om testerna går redan så håller ju inte det där med att NDA släpps på releasedatumet på grund av att dom vill finslipa drivrutinerna så det presterar så bra som möjligt i testerna.

Vore trevligt om NDA kunde släppas lite tidigare men något sådant har väl aldrig hänt?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Men om testerna går redan så håller ju inte det där med att NDA släpps på releasedatumet på grund av att dom vill finslipa drivrutinerna så det presterar så bra som möjligt i testerna.

Vore trevligt om NDA kunde släppas lite tidigare men något sådant har väl aldrig hänt?

Det ryktades tidigare om att NDA släpps redan imorgon. Återstår dock att se hur det blir, jag har inte läst något som talar för eller emot något sådant.

Dock är det lite intressant att bilder på hopsatt grafikkort, även i testsystem verkar vara okej att visa upp. Har ju dykt upp en hel del det senaste dygnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det ryktades tidigare om att NDA släpps redan imorgon. Återstår dock att se hur det blir, jag har inte läst något som talar för eller emot något sådant.

Dock är det lite intressant att bilder på hopsatt grafikkort, även i testsystem verkar vara okej att visa upp. Har ju dykt upp en hel del det senaste dygnet.

Vi kan ju alltid hoppas! En annars nykter midsommar hade genast blivit väldigt mycket trevligare med lite läsning.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vi kan ju alltid hoppas! En annars nykter midsommar hade genast blivit väldigt mycket trevligare med lite läsning.

Absolut! Men det tråkiga är att det säkert blir någon eftermiddagstid i staterna så att det blir typ kl 04 på lördagsmorgon här i sådana fall.

Spontant så kan det ju kännas lite som om att en drivrutin AMD var nöjda med skickades ut igår kväll eller så. Verkar som om att många sidor började testa i natt eller idag och att de i samband med det fick ok på att visa upp bilder på kortet. Det börjar ju röra på sig men samtidigt är 24h-48h väldigt kort tid för att testa ett nytt kort med ny arkitektur grundligt och skriva ihop en bra och matnyttig artikel. Men man kan ju alltid hoppas!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det läcks ju friskt när det gäller 480. Nu har speltestande läckt med http://wccftech.com/amd-rx-480-gaming-benchmarks-leaked/

De säger också att NDA:n väldigt snart är slut.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Det läcks ju friskt när det gäller 480. Nu har speltestande läckt med http://wccftech.com/amd-rx-480-gaming-benchmarks-leaked/

De säger också att NDA:n väldigt snart är slut.

Wow! "trading blows with GTX 980 and R9 Fury..."

Sanslöst bra om det är sant.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Hype ☺

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havsbris:

Ah, jag är blind... Tack!

2703kr är Ink moms hos Misco

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix