AMD Radeon "Polaris" RX 480 plockas isär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Tror inte det. Finns inga bekräftade uppgifter, men generellt så finns endast ref-modeller tillgängliga på lanseringsdatumet. Brukar vara så för både AMD och Nvidia.

Ja, det är jag medveten om, men t.ex både 1070 och 1080 fanns ju med eftermarknadskylare från dag 1 så jag tänkte om AMD körde på samma spår den här gången.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor:

Ja, det är jag medveten om, men t.ex både 1070 och 1080 fanns ju med eftermarknadskylare från dag 1 så jag tänkte om AMD körde på samma spår den här gången.

Jag kollade alla butiker den 10:e Juni efter tredjeparts 1070, fanns inga. Likaså den 27:e maj med 1080. De enda korten som fanns i butik var founders edition. Ville man ha eftermarknads så fick man vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor:

Vet inte om det tagits upp tidigare här, men nån som vet hur det blir med eftermarknadskylare på RX480? Kommer det finnas dag 1? Är väldigt intresserad av detta kort men jag får plats med grafikkort på max 22cm i min burk så jag behöver en lite mindre kylare.

Ryktet säger mitten av juli för eftermarknadskylare till 480, början av augusti för 470 och tillslut mitten av augusti för 460.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Jag kollade alla butiker den 10:e Juni efter tredjeparts 1070, fanns inga. Likaså den 27:e maj med 1080. De enda korten som fanns i butik var founders edition. Ville man ha eftermarknads så fick man vänta.

Inte dag 1 då kanske, men inte långt efter iaf.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor:

Inte dag 1 då kanske, men inte långt efter iaf.

Jadå, jag fick mitt 1070 den 23:e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Har du tagit med i tanken att TDPn på dessa är nästan hälften av tidigare kort? Alltså mindre värme som måste skyfflas undan och därför kanske denna stockkylare är bättre lämpade för dessa kort?

Så fungerar inte termodynamikens lagar. En Kylare med vaporchamper aka heatpipes presterar bättre än aluminium med kopparinlägg så är det bara. Det är REN och SKÄR snålhet att dom valt en traditionell fläns och deras nivå på acceptabel ljudnivå köper jag inte. Kan man göra det bättre utan att det kostar massor så tycker jag man ska göra det med.

En vaporchamber lösning hade get en tystare kylning vid samma tempraturer då fläkten inte behövt arbeta lika hårt då temperaturskillnaden mellan luften och kislet blir lägre och därmed kan samma mängd värme avges till en mindre mängd luft vilket betyder lägre varvtal på fläkten och lägre ljudnivå som följd.

Som sagt finns INGET bättre med denna lösning annat än priset.

Som sagt bryr man sig inte om ljudnivå duger den så klart men är man ute efter tystast möjliga kylare till ett bra pris hade en mer påkostad vaporchamber lösning för 100Kr extra lönat sig mer än nåt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Så fungerar inte termodynamikens lagar. En Kylare med vaporchamper aka heatpipes presterar bättre än aluminium med kopparinlägg så är det bara. Det är REN och SKÄR snålhet att dom valt en traditionell fläns och deras nivå på acceptabel ljudnivå köper jag inte. Kan man göra det bättre utan att det kostar massor så tycker jag man ska göra det med.

En vaporchamber lösning hade get en tystare kylning vid samma tempraturer då fläkten inte behövt arbeta lika hårt då temperaturskillnaden mellan luften och kislet blir lägre och därmed kan samma mängd värme avges till en mindre mängd luft vilket betyder lägre varvtal på fläkten och lägre ljudnivå som följd.

Som sagt finns INGET bättre med denna lösning annat än priset.

Som sagt bryr man sig inte om ljudnivå duger den så klart men är man ute efter tystast möjliga kylare till ett bra pris hade en mer påkostad vaporchamber lösning för 100Kr extra lönat sig mer än nåt annat.

Jag tror inte att prestandahungrande "ljud-konnässörer" i första hand kikar på ett grafikkort i 2000kr-klassen. Även Nvidias, enligt dem själva, fantastiska stockkylare på GTX 1080 låter ganska rejält så personligen tror jag knappast att vi kommer att se en sådan lösning du är ute efter någonstans.

Dock hoppas jag på fina tredjepartskort. Borde inte vara speciellt svårt för dem att skapa näst intill ljudlös kylning med tanke på kortets TDP.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jag tror inte att prestandahungrande "ljud-konnässörer" i första hand kikar på ett grafikkort i 2000kr-klassen. Även Nvidias, enligt dem själva, fantastiska stockkylare på GTX 1080 låter ganska rejält så personligen tror jag knappast att vi kommer att se en sådan lösning du är ute efter någonstans.

Dock hoppas jag på fina tredjepartskort. Borde inte vara speciellt svårt för dem att skapa näst intill ljudlös kylning med tanke på kortets TDP.

Varför ska man behöva köpa det värsta för att få en bra stock kylare? Inte alla som behöver det värsta men varför ska dator låta lika mycket eller mer än en snabbare dator för det? Finns igen logik i det.

Sedan glömmer du helt den extra kostnaden för chassifläktar för att bli av med varmluften från ditt eftermarknadskort så i slutändan betala mer och får en ljudnivå som ofta är högre än en blower setup då en mer öppen låda släpper ut mer av ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor:

Vet inte om det tagits upp tidigare här, men nån som vet hur det blir med eftermarknadskylare på RX480? Kommer det finnas dag 1? Är väldigt intresserad av detta kort men jag får plats med grafikkort på max 22cm i min burk så jag behöver en lite mindre kylare.

Såg att Powercolor Devil släpps 19 juli. Men du kanske menar lösa fläktar eller block för vattenkylning, har inte sett något satum på det dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Varför ska man behöva köpa det värsta för att få en bra stock kylare? Inte alla som behöver det värsta men varför ska dator låta lika mycket eller mer än en snabbare dator för det? Finns igen logik i det.

Sedan glömmer du helt den extra kostnaden för chassifläktar för att bli av med varmluften från ditt eftermarknadskort så i slutändan betala mer och får en ljudnivå som ofta är högre än en blower setup då en mer öppen låda släpper ut mer av ljudet.

Har givetvis med tillverkningskostnad att göra. Hade det handlat om bagatellartade summor som du påstår hade vi givetvis sett sådana lösningar i handeln idag också. Men för den delen betyder inte det att jag inte håller med dig i sak. Ser också gärna en utveckling på blower-lösning, men som det ser ut idag suger alla sådana lösningar ganska ordentligt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv

Vill man ha en annan typ av kylare är det ju bara att vänta på customkort och eftermarknadskylare. Att kosta på en dyrare kylare för detta kort kostar troligen mer äb det smakar. Kortet är strömsnålt och behöver ingen monsterkylare. Drygt 100W ska kylas, inte 300W.

Hur ref-lösningen presterar vet vi nu på onsdag. Förhandsinfon tyder på att vi inte lär se några problem i standardutförandet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vill man ha en annan typ av kylare är det ju bara att vänta på customkort och eftermarknadskylare. Att kosta på en dyrare kylare för detta kort kostar troligen mer äb det smakar. Kortet är strömsnålt och behöver ingen monsterkylare. Drygt 100W ska kylas, inte 300W.

Hur ref-lösningen presterar vet vi nu på onsdag. Förhandsinfon tyder på att vi inte lär se några problem i standardutförandet.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast om jag förstått ryktena rätt så klockar ref. till ca 1350mhz medan tredjepart skulle kunna gå att köra i 1600+. Det är nästan 20% ökning, stämmer det så kan det ju vara värt någon 100-lapp tänker jag... Åtminstone värt att vänta två veckor för att se om ryktet stämmer innan man öppnar upp plånboken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Varför ska man behöva köpa det värsta för att få en bra stock kylare? Inte alla som behöver det värsta men varför ska dator låta lika mycket eller mer än en snabbare dator för det? Finns igen logik i det.

Sedan glömmer du helt den extra kostnaden för chassifläktar för att bli av med varmluften från ditt eftermarknadskort så i slutändan betala mer och får en ljudnivå som ofta är högre än en blower setup då en mer öppen låda släpper ut mer av ljudet.

TBH, bryr man sig om en tyst låda så har du lagt pengar på att få det tyst med bra fläktar i chassit redan. Eller så har man lagt pengar på vattenkylning och skiter totalt i stockkylare.

Jag tycker att en blower är idiotisk eftersom den, enligt mig, stör luftflödet i ett bra och väldesignat chassi. Det handlar inte om att trycka ut luft här och där i ett chassi, det handlar om att göra det på rätt ställe så att alla komponenter har tillgång till ett balanserat luftflöde och därför kyls effektivt.

En blower introducerar ett extra ställe där ljud kommer ut och alla blowers som jag kommit i kontakt med har låtit som fan.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wiczor:

Fast om jag förstått ryktena rätt så klockar ref. till ca 1350mhz medan tredjepart skulle kunna gå att köra i 1600+. Det är nästan 20% ökning, stämmer det så kan det ju vara värt någon 100-lapp tänker jag... Åtminstone värt att vänta två veckor för att se om ryktet stämmer innan man öppnar upp plånboken.

Jo, vill man överklocka så bör man vänta lite. Just Sapphires kort blir värda att invänta. De har löst kylningen bra på senare års modeller. Men även de andra tillverkarna förstås.

Sedan kan det ju vara bra att vänta och se vad Nvidia släpper i form av GTX 1060 även om man nu inte bör förvänta sig några mirakel där heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pa1983:

Varför ska man behöva köpa det värsta för att få en bra stock kylare? Inte alla som behöver det värsta men varför ska dator låta lika mycket eller mer än en snabbare dator för det? Finns igen logik i det.

Sedan glömmer du helt den extra kostnaden för chassifläktar för att bli av med varmluften från ditt eftermarknadskort så i slutändan betala mer och får en ljudnivå som ofta är högre än en blower setup då en mer öppen låda släpper ut mer av ljudet.

Inte ens 1080 verkar ha särkilt bra kylning. Personligen så köper jag Arctic Coolings kylare, har nu S1+ och förväntar mig att den ska passa 480 och med tanke på kylarens storlek så förväntar jag mig att en 600rpm fläkt på 14cm räcker gott o väl, blir i stort sett ljudlöst och går ändå att överklocka.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

TBH, bryr man sig om en tyst låda så har du lagt pengar på att få det tyst med bra fläktar i chassit redan. Eller så har man lagt pengar på vattenkylning och skiter totalt i stockkylare.

Jag tycker att en blower är idiotisk eftersom den, enligt mig, stör luftflödet i ett bra och väldesignat chassi. Det handlar inte om att trycka ut luft här och där i ett chassi, det handlar om att göra det på rätt ställe så att alla komponenter har tillgång till ett balanserat luftflöde och därför kyls effektivt.

En blower introducerar ett extra ställe där ljud kommer ut och alla blowers som jag kommit i kontakt med har låtit som fan.

Min låda kostade 2500Kr sedan har Jag Noctua och TY fläktar i den.

Fler fläktar är inte lösningen på problemet. Varje fläkt ska ha ett hål i lådan, det hållet släpper ut ljudet från interna komponenter plus fläktens egna ljud. Hur många dBA du upplever beror inte enbart på ljudnivån från komponenterna utan hur mycket av detta lådan släpper ut så det är inte alls så intresant hu tyst EN komponent är som, hela lösningen.

Din "tystare" GPU kylare kan mycket väl låta mer än en blower då den kräver ett väl ventilerat chassi, fler fläktar, fler hål. En blower kräver väldigt lite i form av hål i lådan och därmed kan lådan ljudisoleras, precis vad jag gjort med min.
Hur då kan tycka en blower stör luftflödet förstår jag inte, finns inge som helst logik i det.

En blower tar in luft i lådan själv, en effekt av att den blåser ut den där bak, alltså agerar den chassifläkt för sig själv också, allt med EN fläkt.
Därmed kan den ta in luften på valfritt ställe, vanligtvis fronten där luften för andra chassifläktar tas med.

En blower dumpar inte massa luft i lådan, din Openairkylare dumpar 170-350W värt av värme beroende på kort rakt in i lådan.
Det är att störa luftflödet om NÅGOT.
Du matar CPU kylare mm med luft som är över rumstempratur, dessa fläktar får jobbar på högre varv för att nå samma temperatur med mer oväsendet som följd.
Detta är INEFFEKTIVT och rent resursslöseri.

En blower är EXTREMT effektiv då den tar in luft fram i lådan och ut där bak och dumpar lite till inget i lådan, fungerar ypperligt med en tornkylare på CPU'n med för maximal effektivitet och strömlinjeforma flödet från front till bak på lådan utan omvägar.
Desutom ökar radialfläktars statiska tryck exponentielt med diametern villket axialfläktar kan drömma om villket gör överdimensionerade fläktar på blowers väldigt tysta och och ger bra kylprestanda.

En openairkylare kan du bara drömma om att göra detta med utan en egen kammare för grafikkortet. Inte nog med att du behöver fler fläktar nära grafikkortet för att snabbt få ut varmluften så du minimerar varmluften som stiger upp till CPU'n, nu har du fler källor för oljud, mer hål som släpper ut oljudet också.

Blower kan användas i ljudisolerade små chassin och kräver inte överventilerade mastodont chassin som lågt i från alla vill ha och i slutändan blir en blower i rätt låda tyst den med.

I min låda lät mitt Corsiar AX 750 mest, har ett GTX 780 referens och en i7 3930K @ 4Ghz me NH-D14 och TY-140 fläkt. Så fick bli ny nätdel istället. Så rätt nöjd med min blower och ljudisolerade midi låda istället får något överdimensionerat fullstort ATX.

Vi ska inte prata om fördelarna med blowers vid SLI eller CF.

Valfrihet är bra men tyvärr finns det få bra Blowers på marknaden, nvidias är några av dom få, EVGA gjorde en riktigt bra modell men den försvan när Nvidias 700 serie kom.

Lite mer valfrihet bland blowers hade inte varit fel då dom fler gånger bevisats lika tysta och bra som Openairkylare men med fördelen att dom inte behöver chassifläktar och groteska ventilationshål i lådan som släpper ut oljudet.

Permalänk
Avstängd

Blowers är inte särkilt effektiva, dels så har de väldigt liten metall yta och dels så är fläkten i dem oftast väldigt små, vilket innebär att fläktarna får jobba i hög RPM för att ha tillräcklig kapacitet för att få ut den varma luften. Därför så låter dessa blowers ofta rejält mycket.

Men att de tar ut luft är en bra sak förstås, men man skulle behöva kombinera det med betydligt större mängd metall som kan avge värmen, och samtidigt leder ut. Skulle jag fritt kunna designa hur jag ville så skulle kortet ihop med kylaren ta totalt 3st PCI-E platser, ha typ det jag har haft till min Arctic Cooling S1+ vilket är 1st fläkt på 500rpm och en till på 700rpm (denna blåser över området med VRM) samtidigt som det finns en stor platskåpa som ser till att all luft kan endast gå ut på baksidan. Men några sådana lösningar finns inte, men det är i stort sett det enda som skulle kyla högwatts grafikkort tillräckligt och samtidigt göra det extremt tyst. Nackdel? Man skulle behöva specialanpassa till varje grafikkort.

Här snarkar vi kylyta:
https://i.ytimg.com/vi/-jifr4YAObA/maxresdefault.jpg Inga små fläktar, 2st 12cm eller 2st 14cm skulle enkelt kunna fungera.

Vad gäller chassin så finns det ingen anledning egentligen att ha helöppet vid chassifläktarna.

Det går att köpa sådana här till PSU:
http://techgage.com/reviews/silverstone/psu_muffler/muff1_thu...

Det kan med sämre PSU göra rätt så stor skillnad, och liknande lösningar utan att göra dem så fula skulle man kunna göra till chassin.
Ovandelen på mitt chassi, Antec P180 är normalt helt öppet metall-nät:
http://www.legitreviews.com/images/reviews/224/topfan.jpg
Här man man t.ex. tejpa för så att ovandelen blir en "duct", det släpper ut betydligt mindre ljud nu från ovansidan, men 500rpms fläkten tar fortfarande ut varm luft. Återigen, man skulle kunna göra betydligt tystare chassin också, men gamla idéer lever kvar.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hjälpsam

Vad heter fläktar som inte är blowers, suckers?
Något som allt för många tredjepartsfläktar missar är VRM:r, att redovisa deras tmperatur borde vara minst lika viktigt som den för GPU:n.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Vad heter fläktar som inte är blowers, suckers?
Något som allt för många tredjepartsfläktar missar är VRM:r, att redovisa deras tmperatur borde vara minst lika viktigt som den för GPU:n.

Suckers är väl ändå köparna emellanåt.

Men jo, håller med om VRM. Jag är lite osäker på hur det är idag men ett tag så kyldes dessa ofta dåligt, speciellt när eftermarknadskylare monterades som helt saknade VRM-kylning. Överhettad VRM är ju ett av många sätt att döda ett grafikkort på tok för tidigt. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Blowers är inte särkilt effektiva, dels så har de väldigt liten metall yta och dels så är fläkten i dem oftast väldigt små, vilket innebär att fläktarna får jobba i hög RPM för att ha tillräcklig kapacitet för att få ut den varma luften. Därför så låter dessa blowers ofta rejält mycket.

Men att de tar ut luft är en bra sak förstås, men man skulle behöva kombinera det med betydligt större mängd metall som kan avge värmen, och samtidigt leder ut. Skulle jag fritt kunna designa hur jag ville så skulle kortet ihop med kylaren ta totalt 3st PCI-E platser, ha typ det jag har haft till min Arctic Cooling S1+ vilket är 1st fläkt på 500rpm och en till på 700rpm (denna blåser över området med VRM) samtidigt som det finns en stor platskåpa som ser till att all luft kan endast gå ut på baksidan. Men några sådana lösningar finns inte, men det är i stort sett det enda som skulle kyla högwatts grafikkort tillräckligt och samtidigt göra det extremt tyst. Nackdel? Man skulle behöva specialanpassa till varje grafikkort.

Här snarkar vi kylyta:
https://i.ytimg.com/vi/-jifr4YAObA/maxresdefault.jpg Inga små fläktar, 2st 12cm eller 2st 14cm skulle enkelt kunna fungera.

Vad gäller chassin så finns det ingen anledning egentligen att ha helöppet vid chassifläktarna.

Det går att köpa sådana här till PSU:
http://techgage.com/reviews/silverstone/psu_muffler/muff1_thu...

Det kan med sämre PSU göra rätt så stor skillnad, och liknande lösningar utan att göra dem så fula skulle man kunna göra till chassin.
Ovandelen på mitt chassi, Antec P180 är normalt helt öppet metall-nät:
http://www.legitreviews.com/images/reviews/224/topfan.jpg
Här man man t.ex. tejpa för så att ovandelen blir en "duct", det släpper ut betydligt mindre ljud nu från ovansidan, men 500rpms fläkten tar fortfarande ut varm luft. Återigen, man skulle kunna göra betydligt tystare chassin också, men gamla idéer lever kvar.

Dom är helt klart effektiva om dom är givna samma förutsättningar när det gäller resurser vid design.

EVGA testade detta och deras blower för GTX680 matchade dom bästa openair kylarna for sin generation.

Du sitter och jämfört äpplen och päron med, en Blower använder en Radialfläkt, radialfläktars statiska tryck ökar exponentiellt (kolla datablad på en radialfläkt någon gång) med radien, Det betyder att en lite större radialfläkt är MYCKET mer effektiv än en något mindre och ju större dom blir ju bättre tryck levererar dom och därmed ju närmare kan dom komma sitt maximala flöde vid ett givet varvtal under restriktiva laster.
Styrkan med detta är att dom kan skyffla mycket luft genom en tätt packad kylfläns vilket betyder att en kylfläns för en plower kan ha mycket area sett till volymen den ockuperar. Dessutom Har flänsarna direkt kontakt med vaporchambern, i stort sett är hela basen en stor heaptipe vilket dom flesta openairkylare saknar.
Detta faktum att vaporchambern har jkontakt med flänsarna leder till lägre tempraturskillnad mellan GPU och luften och därmed kan mer energi avges till samma mängd luft vilket ökar kylflänsens effektivitet eller C/W värde, Celsius per Watt.

Openairkylare har oftast inte speciellt tjocka flänsar på höjden inte heller speciellt tätt packade då axialfläktar inte ökar i statiskt tryck med diametern, utan med tjockleken och denna vinst skalar inte alls med fläktens storlek så som radialfläktar.
Då man ofta inte vill ta mer än 2st slots och det mesta ska användas till fläkt så får man räkna med lite till ingen förmåga att generera en tryckskillnad och därmed dåligt flöde om kylare också är restriktiv därmed måste denna hållas tunn och glest mellan flänsarna.
Därför kan man aldrig ha en tätt packad fläns för maximal kylarea sett till volym på openairkylare.

Så som sagt tysta effektiva 2 slots blowers har gjorts som matchar openairkylare då en större fläkt innebär lågt rpm och ljudnivå, större fläns innebär mer area och lägre flödesmotstånd så mer flöde och därmed bättre temperaturer.

Kolla upp vad en fläktkurva eller pumpkurva är för något, jag vet för jag studerade detta en gång i tiden.

EVGA GTX680 Classified var ett kort med en monsterkylare till Blower, 25mm bredare och lägre än referens och med 80mm radialfläkt.
Den kylaren är brutalare än GTX 780ti eller dagens GTX1080.
http://www.anandtech.com/show/6096/evga-geforce-gtx-680-class...

I denna recentionen kan man se att den presterade likvärdigt med dåtidens populära openairkylare i ljudnivå och temperaturer.
http://www.hardwareluxx.com/index.php/reviews/hardware/vgacar...

Min tanke var att köpa GTX780 med denna kylare men jag antar att marknaden inte fans för folk envisas med openairkylare trots att blowers kan göras lika effektiva och man slipper extra chasifläktar, man slipper extra hål som släpper ut oljudet.

Det kortet i en ljudisolerad låda hade slagit alla openairkylare då dessa hade behövt extra ventilation som bidragit till ökad ljudnivå från ljudläckag och extra fläktar.

Det finns i min mening flera orsaker till att openairkylare är mer popis.
Radialfläkta förr var ofta 40-50mm och kylarna hade inte heatpipes så därmed lät dom mycket och vav blower dåligt ryckte som står sig än i dag. Folk vet oftast inte att radialfläktars prestanda ökar exponentiellt med diametern så dom blir snabbt mycket bättre och tystar ju större dom är.

Blowers är ofta dyrare att tillverka i alla fall dom mer påkostade. Går åt mycket koppar och aluminium, nvidia gör ju hela sin kylare i aluminium och koppar.
Openairkylare är billigare att tillverka då dessa inte kräver samma mängd material så det är både mer ekonomiskt för tillverkaren och ger bättre vinstmarginaler.

Så eftersom folk efterfrågare enbart "bra" openairkylare så görs sällan 3:e parts blowers pga pris och brist på efterfrågan, inte för att dom inte kan vara lika bra eller tom bättre.

Man kan diskutera det faktum att det finns openairkylare som i öppen testbänk utpresterar referns blowers men min poäng är att blower kan vara lika bra eller bättre om folk hade efterfrågat dom och tillverkarna erbjudit dom. Tyvärr var EVGA mitt sista hopp men det dog med Nvidia 700 serien.

Jag har haft referens blowers i SLI som lät mindre, 2st kort gämfört med ett lika dant kort som kom med en Openairkylare från MSI, det är rätt intresant när ett kort lät mer än 2st referens.

Här är en artikel som tar upp openair vs blowers, deras historia, för och nackdelar.
http://techbuyersguru.com/video-card-comparison-blower-style-...

Intressant video vrån Linus.
https://www.youtube.com/watch?v=nAKyh-qqQCw

Sedan hade jag rätt om RX 480, kylare sög, skulle varit vaporchamber på den, tänk så mycket tystare den varit då, men icke sa nicke snålheten bedrog AMD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pa1983:

Dom är helt klart effektiva om dom är givna samma förutsättningar när det gäller resurser vid design.

EVGA testade detta och deras blower för GTX680 matchade dom bästa openair kylarna for sin generation.

Du sitter och jämfört äpplen och päron med, en Blower använder en Radialfläkt, radialfläktars statiska tryck ökar exponentiellt (kolla datablad på en radialfläkt någon gång) med radien, Det betyder att en lite större radialfläkt är MYCKET mer effektiv än en något mindre och ju större dom blir ju bättre tryck levererar dom och därmed ju närmare kan dom komma sitt maximala flöde vid ett givet varvtal under restriktiva laster.
Styrkan med detta är att dom kan skyffla mycket luft genom en tätt packad kylfläns vilket betyder att en kylfläns för en plower kan ha mycket area sett till volymen den ockuperar. Dessutom Har flänsarna direkt kontakt med vaporchambern, i stort sett är hela basen en stor heaptipe vilket dom flesta openairkylare saknar.
Detta faktum att vaporchambern har jkontakt med flänsarna leder till lägre tempraturskillnad mellan GPU och luften och därmed kan mer energi avges till samma mängd luft vilket ökar kylflänsens effektivitet eller C/W värde, Celsius per Watt.

Openairkylare har oftast inte speciellt tjocka flänsar på höjden inte heller speciellt tätt packade då axialfläktar inte ökar i statiskt tryck med diametern, utan med tjockleken och denna vinst skalar inte alls med fläktens storlek så som radialfläktar.
Då man ofta inte vill ta mer än 2st slots och det mesta ska användas till fläkt så får man räkna med lite till ingen förmåga att generera en tryckskillnad och därmed dåligt flöde om kylare också är restriktiv därmed måste denna hållas tunn och glest mellan flänsarna.
Därför kan man aldrig ha en tätt packad fläns för maximal kylarea sett till volym på openairkylare.

Så som sagt tysta effektiva 2 slots blowers har gjorts som matchar openairkylare då en större fläkt innebär lågt rpm och ljudnivå, större fläns innebär mer area och lägre flödesmotstånd så mer flöde och därmed bättre temperaturer.

Kolla upp vad en fläktkurva eller pumpkurva är för något, jag vet för jag studerade detta en gång i tiden.

EVGA GTX680 Classified var ett kort med en monsterkylare till Blower, 25mm bredare och lägre än referens och med 80mm radialfläkt.
Den kylaren är brutalare än GTX 780ti eller dagens GTX1080.
http://www.anandtech.com/show/6096/evga-geforce-gtx-680-class...

I denna recentionen kan man se att den presterade likvärdigt med dåtidens populära openairkylare i ljudnivå och temperaturer.
http://www.hardwareluxx.com/index.php/reviews/hardware/vgacar...

Min tanke var att köpa GTX780 med denna kylare men jag antar att marknaden inte fans för folk envisas med openairkylare trots att blowers kan göras lika effektiva och man slipper extra chasifläktar, man slipper extra hål som släpper ut oljudet.

Det kortet i en ljudisolerad låda hade slagit alla openairkylare då dessa hade behövt extra ventilation som bidragit till ökad ljudnivå från ljudläckag och extra fläktar.

Det finns i min mening flera orsaker till att openairkylare är mer popis.
Radialfläkta förr var ofta 40-50mm och kylarna hade inte heatpipes så därmed lät dom mycket och vav blower dåligt ryckte som står sig än i dag. Folk vet oftast inte att radialfläktars prestanda ökar exponentiellt med diametern så dom blir snabbt mycket bättre och tystar ju större dom är.

Blowers är ofta dyrare att tillverka i alla fall dom mer påkostade. Går åt mycket koppar och aluminium, nvidia gör ju hela sin kylare i aluminium och koppar.
Openairkylare är billigare att tillverka då dessa inte kräver samma mängd material så det är både mer ekonomiskt för tillverkaren och ger bättre vinstmarginaler.

Så eftersom folk efterfrågare enbart "bra" openairkylare så görs sällan 3:e parts blowers pga pris och brist på efterfrågan, inte för att dom inte kan vara lika bra eller tom bättre.

Man kan diskutera det faktum att det finns openairkylare som i öppen testbänk utpresterar referns blowers men min poäng är att blower kan vara lika bra eller bättre om folk hade efterfrågat dom och tillverkarna erbjudit dom. Tyvärr var EVGA mitt sista hopp men det dog med Nvidia 700 serien.

Jag har haft referens blowers i SLI som lät mindre, 2st kort gämfört med ett lika dant kort som kom med en Openairkylare från MSI, det är rätt intresant när ett kort lät mer än 2st referens.

Här är en artikel som tar upp openair vs blowers, deras historia, för och nackdelar.
http://techbuyersguru.com/video-card-comparison-blower-style-...

Intressant video vrån Linus.
https://www.youtube.com/watch?v=nAKyh-qqQCw

Sedan hade jag rätt om RX 480, kylare sög, skulle varit vaporchamber på den, tänk så mycket tystare den varit då, men icke sa nicke snålheten bedrog AMD.

Har bara varit med om ett kort som har bra blower och det var ett äldre 9800, den var tyst. Men även i det fallet så är det inte en bra långsiktig lösning efter tätheten i flänsarna är hög vilket gör att dammet till slut blir ett problem, det kräver också att för att luften ska passera så krävs det hyfsat hög rpm.

Dessutom så brukar de ofta vara enkla att höra, det finns nästan alltid ett ljud som har en karaktär som man enkelt vet tillhör grafikkortet medans större låg rpm fläktar kan vara i stort sett ohörbara. Noterade också att techreport är inte särskilt förtjusta i dessa "suckers"
http://techreport.com/review/30328/amd-radeon-rx-480-graphics...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Kan inte hålla med där, gjorde rent mitt GTX570 en gång efter 3 år och då var pastan som cement så det var felet. Hade en dammtuss i det som ockuperade mindre än 10% av utan på flänsen mot fläkten så mindre än min lillfingernagel. Det kortet gick 24/7 i 3 år.
Förutom det blowerkortet fick jag varken dam problem med mina 8800GTS, eller mina 2st GTX260 alla dessa var referensblowers, hade även GTX260, har kvar det, openairkylare annars samma GPU och det får man rengöra flera gånger om året. Faktum är att det fugnear än och jag servade det senast för ett par veckor sedan med ny pasta, tvättade fläns och fläktar och allt.

Just nu är mitt GTX780 inne på 2 år av 24/7 utan problem och jag har inte dammfilter i datorn, dessutom har jag fågel, det är som mjäll gånger 10x

Jag har gjort rent min beskärda del av openairkylare då jag kört med sådan från 6800U tiden dock, polarens vet jag inte hur många gånger jag gjorde rent, par gånger om året i all fall.

Personligen "tror" jag blowers pga sitt högre tryck minskar risken för att dammet fastnar än axialfläktar men det är min teori.
Nvidia och AMD använder inte blowers för inget, dom är extremt användarvänliga och kräver lite till igen kunskap eller service från användarens sida.

Men faktum är att hur mycket dam en dator ackumulerar beror främst på miljön den placeras i och var nånstans i rummet.
Dator på golvet samlar dam mycket snabbare än en dator på skrivbordet.
Jag vet för min burk på golvet får dammas var annan månad medans den på skrivbordet kan gå i 3 år innan man hittar något som kan efterliknas dammtussar.

Som sagt RX 480 var ju fail på kylarfronten som jag sa i början på tråden bara av att se bilderna ur billig kylare är, inte ett enda heatpipes ens.
Men AMD har aldrig varit ett alternativ för blowers tyvärr utan enbart Nvidia är bra på den fronten men Nvidia har egna standarder på ljudnivåkrav osv också som uppenbarligen är striktare än några guidlines AMD har för sina kort.

Som sagt man kan bevisligen få in 80mm radialfläktar på blowers, det finns något större axialfläktar på openairkylare men då är det snart att ta i och då ska man inte glömma att det oftast behövs minst 2st för samma kylprestanda då en axialfläkt inte kommer nära att trycka samma mängd luft genom en fläns.

Högvarviga fläktar kan upplevas mer störande ja men faktum är att openairkylares fläktar sällan är större än 80-100mm och sällan är så lågvarviga och man har ofta 2-3st av dom istället.
Min erfarnhet är också att axialfläktarna på oenapirkyalre rasar mycket snabbare, alla har börjat rassla för mig efter något år eller två. Men jag vet att Nvidia enbart köper in tex Delta och andra märkesfabrikat för sina refernskylare. Köper man MSI, ASUS eller andras egna lösningar så vet man aldrig vad för skitlager man får. Har aldrig haft ras på refernsblowers men alla openairkylare har börjat rassla för mig. Lösningen är massa fett i lagret som dämpar oljudet något.

Just det många tester visar, openair är inte alltid bättre, kan vara lika bra men lågt i från alltid bättre.

Jag är inte här för att bråka men jag tycker det är synd att många underskattar en lösning ofta på felaktiga grunder.
Folk gillar olika och det är helt OK. Jag tycker blowers är effektivare på alla sätt, det ända jag önskar är mer påkostade sådana som val för oss som gillar blowers och vet hur man bygger tysta burkar med dom.