Permalänk
Avstängd

Brexit

Vad innebär detta för oss i Sverige?

Vad kommer hända med resten av EU tror ni?

Permalänk
Medlem

Inget alls. Och UK kommer inte lämna EU. Teknokraterna och den styrande eliten har en rockad eller två planerade för det här utfallet. Gissningsvis påbörjas nu en storslagen ekonomisk krigsföring som skrämmer folket till ytterligare en omröstning. Så upprepas det till utfallet på omröstningen blir det önskade.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Hoppas vi följer efter och lämnar EU.
Skulle aldrig ha gått med.

Ekonomi i sig löser sig alltid. Börsen går alltid upp och ner.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

BBC om nyheten

Verkar dröja några år innan det här kan komma att vara fullbordat. Först måste det förhandlas.
Vad som kan komma att ändras blir väl att det blir mer omständigt för folk som vill arbeta i UK. Det blir mer dyrare att köpa varor från UK då de valt att vara utanför EU's inre marknad. Finns säkert en hel del mer som kommer bli till deras och vår nackdel.

Jag tycker personligen det är svagt av britterna att rösta på det här sättet. När EU sedan går bra är ju frågan om man ska ta tillbaka dem eller om de ska få stå sitt kast.

Permalänk
Medlem

Undrar om det här betyder att svenska lanseringen av Amazon kommer läggas på is

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Vad innebär detta för oss i Sverige?

Vad kommer hända med resten av EU tror ni?

Well lämnar Frankrike också så har vi bättre chans till integritet och privatliv på internet.

Skrivet av iller:

Hoppas vi följer efter och lämnar EU.
Skulle aldrig ha gått med.

Ekonomi i sig löser sig alltid. Börsen går alltid upp och ner.

Varför skulle vi inte gått med vad är så farligt med EU?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

@talonmas: Varför skulle det läggas på is på grund av Storbritanniens uttåg ur EU? Amazon är ett amerikanskt bolag vad jag vet.

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Inaktiv

Tja, 140 Billioner pund har försvunnit på morgonkvisten, tror det kan ge dem skrämselhicka? Sedan så gick Brexit sidan och drog tillbaks att de skulle spara 350 miljoner pund i veckan på detta precis.

Som vanligt i politik, bara rökridåer och halvsanningar..

Permalänk
Medlem

Väldigt, väldigt tragiskt. Människor glömmer så lätt hur ett delat och segregerat Europa var.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Väldigt, väldigt tragiskt. Människor glömmer så lätt hur ett delat och segregerat Europa var.

Delvis sant, EU segregerade själva med sitt Fort Europa så utan UK så kan EU kanske bli något öppnare. Dock beror det på vilka idioter som kommer styra i EU. Själv hoppas jag att frankrike försviner också medans skottland lämnar UK och går med EU.

Många skottar kommer nu överväga det då tidigare satte just lämnandet av EU bromsklossar för vissa.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

@Commander: Nä, det är nog bättre om Frankrike stannar. Historiskt sett har ju Frankrike, England och Tyskland ofta varit i luven på varandra och att ha starka band mellan dessa länder är bra för hela Europas säkerhet.

Permalänk
Inaktiv

Whops, 190bn nu.. Detta var intressant med:

https://twitter.com/LondonEconomic/status/746247581748068352

The London Economic
‏@LondonEconomic
The UK is no longer the world's 5th largest economy. The £ has fallen so far that France has overtaken us. #EUref

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

@Commander: Nä, det är nog bättre om Frankrike stannar. Historiskt sett har ju Frankrike, England och Tyskland ofta varit i luven på varandra och att ha starka band mellan dessa länder är bra för hela Europas säkerhet.

Mjo men de är stora bromsklossar också, som försöker hålla EU för sig själva istället för att få det växa, inkludera, och faktiskt hjälpa länder istället för att bomba skiten helt på rön eller kommando från USA.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

En stor smäll är att de företag som valt att etablera sig hos britterna för att komma in i europa nu måste hitta en ny ingång på några års sikt. En annan sak är väl att detta kan försvåra för brittiska tjänsteföretag att jobba resten av europa om inte politikerna förhandlar väldigt bra exit. Uppsida, de får bedriva helt egen politik?

Visa signatur

Vatten - 5950x - rtx3090 - ROG PG32UQX - HyperX nånting

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Delvis sant, EU segregerade själva med sitt Fort Europa så utan UK så kan EU kanske bli något öppnare. Dock beror det på vilka idioter som kommer styra i EU. Själv hoppas jag att frankrike försviner också medans skottland lämnar UK och går med EU.

Många skottar kommer nu överväga det då tidigare satte just lämnandet av EU bromsklossar för vissa.

Eller så kan man lösa problem med förhandligar etc. Att lämna EU tycker jag är en väldigt dålig idé. Särskillt om man kikar på syftet med Unionen

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Mjo men de är stora bromsklossar också, som försöker hålla EU för sig själva istället för att få det växa, inkludera, och faktiskt hjälpa länder istället för att bomba skiten ur andra länder helt på rön eller kommando från USA.

EU är relativt nytt och jag är säker på att EU kommer att utvecklas och bli starkare. Men det är viktigt att utveckling sker tillsammans med så många som möjligt. Annars har man ju inte mycket till samarbete.

Permalänk
Inaktiv

Jag tror det på lång sikt är bra om hela EU rasar och ju fortare den inträffar ju bättre. Sedan kan ett nytt EU byggas upp som bygger på frihandel och -rörlighet. Inte som idag där EU främst värnar om ekonomiska migranters rättigheter att välja bäst land för deras behov.
Jobbar t.ex. någon 100% i Storbritannien och har barn i sverige, så är barnbidragsfrågan något personen får lösa på eget hand, det är inte på något sätt Storbritanniens problem. Om sverige vill betala barnbidrag till personen ändå, så får de göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkabbRäven:

En stor smäll är att de företag som valt att etablera sig hos britterna för att komma in i europa nu måste hitta en ny ingång på några års sikt. En annan sak är väl att detta kan försvåra för brittiska tjänsteföretag att jobba resten av europa om inte politikerna förhandlar väldigt bra exit. Uppsida, de får bedriva helt egen politik?

Om britterna tror att de ska få äta och behålla kakan kan de ju fortsätta drömma. Jag hoppas EU sätter hårt mot hårt här. Annars kommer hela EU som koncept att ifrågasättas. Det var ju illa nog att en del länder fick undantag för att stå utan för den monetära unionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tror det på lång sikt är bra om hela EU rasar och ju fortare den inträffar ju bättre. Sedan kan ett nytt EU byggas upp som bygger på frihandel och -rörlighet. Inte som idag där EU främst värnar om ekonomiska migranters rättigheter att välja bäst land för deras behov. Jobbar någon 100% i Storbritannien och har barn i sverige, så är barnbidragsfrågan man får lösa på eget hand, på inget sätt ska Storbritannien stå för denna kostnad.

Du säger ju emot dig själv. Du vill ha ett nytt EU som bygger på rörlighet och samtidigt ska man inte får rätt till andra länders socialskyddsnät. Vad är då vitsen med rörlighet om man inte på ett enkelt sätt ska kunna flytta inom EU, söka jobb och etablera sig som medborgare i det nya landet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tror det på lång sikt är bra om hela EU rasar och ju fortare den inträffar ju bättre. Sedan kan ett nytt EU byggas upp som bygger på frihandel och -rörlighet. Inte som idag där EU främst värnar om ekonomiska migranters rättigheter att välja bäst land för deras behov.
Jobbar t.ex. någon 100% i Storbritannien och har barn i sverige, så är barnbidragsfrågan något personen får lösa på eget hand, det är inte på något sätt Storbritanniens problem. Om sverige vill betala barnbidrag till personen ändå, så får de göra det.

För ekonomiska migranter är det stora problemet, inte svält, krig och fientlighet mot andra medmänniskor. Nästan så man skäms för mänskligheten. Som försöker rita på en karta vart och vems sandslott skall stå var istället för att se det stora perspektivet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FabriciusRex:

Om britterna tror att de ska få äta och behålla kakan kan de ju fortsätta drömma. Jag hoppas EU sätter hårt mot hårt här. Annars kommer hela EU som koncept att ifrågasättas. Det var ju illa nog att en del länder fick undantag för att stå utan för den monetära unionen.

Du menar lika hårt som de var emot grekland som vägrade gå med på besparingarna. Nej låt korthuset rasa och bygg upp ett nytt. Det kommer dock bli några skitår, men efter regnet kommer solsken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Du menar lika hårt som de var emot grekland som vägrade gå med på besparingarna. Nej låt korthuset rasa och bygg upp ett nytt. Det kommer dock bli några skitår, men efter regnet kommer solsken.

Jag tänker inte hålla på att jämföra äpplen och päron här. Grekland och brexit går inte att jämföra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

För ekonomiska migranter är det stora problemet, inte svält, krig och fientlighet mot andra medmänniskor. Nästan så man skäms för mänskligheten.

Inte mycket krig och svält inom EU, även om det finns rejäla misärområden (rumänen, grekland) som får bidrag men det fungerar ej.
Utanför EU finns det mycket krig, men EU gör inte mycket för att förhindra det. Sverige drar t.ex. ner på hjälpen till andra länder. De svenska militära insatser för att bekämpa t.ex IS är ett hån.
*edit*
Angående riktiga flyktingar så är de självklart inte ekonomiska migranter såvida de inte passar X-antal säkra länder och säger att det är krig på andra sidan Öresundsbron och de behöver ha skydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

EU är relativt nytt och jag är säker på att EU kommer att utvecklas och bli starkare. Men det är viktigt att utveckling sker tillsammans med så många som möjligt. Annars har man ju inte mycket till samarbete.

Håller med dig om det problemet är när man har länder som inte tänker med samma vision eller ser möjligheten utan bara vill ha sitt och som motverkar resten Ibland krävs en pungspark och några år av misär innan folket eller andra inser att gräset inte är grönare på andra sidan.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Håller med dig om det problemet är när man har länder som inte tänker med samma vision eller ser möjligheten utan bara vill ha sitt och som motverkar resten.

Problemet, som jag ser det, är att många människor har för snäva perspektiv. De glömmer alla århundraden med krig i Europa och tror att bara för att vi i Väst Europa haft fred en längre tid att det alltid kommer att vara så. De har fel.

Också så saknas det visioner hos många. Jag ser det inte som hugget i sten att USA alltid kommer att vara världsledande. Varför skulle inte vi Européer kunna vara det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

EU är relativt nytt och jag är säker på att EU kommer att utvecklas och bli starkare. Men det är viktigt att utveckling sker tillsammans med så många som möjligt. Annars har man ju inte mycket till samarbete.

Det vill säga mer makt till Bryssel vars politiker vi inte ens röstat fram?

Jag hoppas verkligen att de inte blir starkare.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Väldigt, väldigt tragiskt. Människor glömmer så lätt hur ett delat och segregerat Europa var.

Ja, det är trist att det ska behöva vara ett (världs)krig för att föra samman folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Det vill säga mer makt till Bryssel vars politiker vi inte ens röstat fram?

Jag hoppas verkligen att de inte blir starkare.

Nej mer makt till Svenska politiker som inte kan skilja på privata kreditkort och skattepengar, som på 10+ år inte kan löse bostadsbyggandet, där åka tåg är dyrare än att åka bil, där politiker får 160k+ i månaden samt extra pga sjukskrivning eller helt enkelt skiter att komma på jobbet medans vanliga arbetare eller studerande sitter och kränger på varje krona och får bråka sig fram till ett liv från olika "skyddsnät" som bara är där för administrativ börda.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Nej mer makt till Svenska politiker som inte kan skilja på privata kreditkort och skattepengar, som på 10+ år inte kan löse bostadsbyggandet, där åka tåg är dyrare än att åka bil, där politiker får 160k+ i månaden samt extra pga sjukskrivning eller helt enkelt skiter att komma på jobbet medans vanliga arbetare eller studerande sitter och kränger på varje krona och får bråka sig fram till ett liv från olika "skyddsnät" som bara är där för administrativ börda.

Plus på detta!
Jag tycker det är för mycket galenskaper överallt och ett raserat korthus som sedan reser sig kan vara bra. Det kommer dock bli några skitår.
För som du nämnde, hur tusan kan Löfven vara värd 164 000kr/månaden då han enligt alla mätningar från vad folk tycker gör ett uselt jobb? Och nej ingen av partierna i riksdagen inkl SD får något högt betyg av mig. En rejäl lönedumpning på våra politiker så de kommer ner till jorden vore bra.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas vi har lite "tur" att våran börs är stängd idag, och att de värsta skakningarna och skiten ruskas runt mest idag. Givetvis kommer börsen öppna tungt nedåt på måndag men förhoppningsvis har värsta hickan varit.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James