Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Display Port / Mini Displayport 1.2 till HDMI 2.0

Permalänk
Medlem

Display Port / Mini Displayport 1.2 till HDMI 2.0

Hej! jag har en Philips BDM4065UC 4K skärm som har följande anslutningar.
VGA
2 x HDMI
DisplayPort
Mini DisplayPort

Jag använder för närvarande Display Porten till datorn, men har i framtiden tänkt att koppla konsoler till skärmen också.
tex Xbox One S / Scorpio som kommer att ha HDMI 2.0 ut, dock är mina HDMI in på skärmen 1.4.....

Så det jag undrar är finns det någon Mini Display Port / Display Port till HDMI adapter som klarar 3840 x 2160 @ 60HZ ?
Jag har sökt lite på nätet och sett en del skriva att alla HDMI kablar och adaptrar klarar HDMI 2.0, stämmer detta?

Tänkte försöka undvika att köpa en adapter som inte går använda till det jag vill.

Tack för svar i förhand.

Permalänk
Medlem

Du vill alltså ha en adapter så att du kan koppla in en konsol med HDMI 2.0 till DP/mDP-uttaget på skärmen? Då är det i själva verket en HDMI 2.0 till DP/mDP-adapter du vill ha, eftersom signalen kommer från konsollen och går in i skärmen. Tyvärr så finns det ingen sån adapter vad jag känner till, det enda som finns är det motsatta, d.v.s. DP/mDP->HDMI 2.0 (och då endast en modell).

När det gäller kablar så ska för övrigt alla High Speed-kablar klara av HDMI 2.0, åtminstone i teorin. Däremot så finns det som sagt endast en adapter som klarar av HDMI 2.0, men då åt fel håll för dig.

Permalänk
Medlem

Japp du har rätt... hmm lite tråkigt, får hoppas att det dyker upp i framtiden då, men chansen är väl liten då alla nyare skärmar / tv har ju HDMI 2.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

Japp du har rätt... hmm lite tråkigt, får hoppas att det dyker upp i framtiden då, men chansen är väl liten då alla nyare skärmar / tv har ju HDMI 2.0.

DP är ju nästan obefintligt när det gäller TV, så behovet att kunna koppla in HDMI-utrustning i en DP-skärm uppstår ju nästan enbart när man använder en dator-skärm som "TV". Det omvända är betydligt vanligare, d.v.s. att man har ett grafikkort utan HDMI 2.0 och vill använda en 4K-TV som bara har HDMI 2.0. Trots det så är det bara en tillverkare som gjort en DP->HDMI 2.0-adapter vad jag vet, så chansen att någon gör en HDMI 2.0->DP-adapter är nog som du säger väldigt liten.

Permalänk
Medlem

Ja, tack för svaren i alla fall, då vet jag hur det ligger till.