Permalänk
Medlem

Grafikkort krånglar

Har ett väldigt irriterande problem med mitt ASUS Strix GTX970. Jag startar sällan om min dator, och efter ungefär en veckas tid kan det helt plötsligt dyka upp konstiga mönster osv på skärmen, och det ser ut så här:

http://imgur.com/WgxMEqa

Jag kör på fabriksclock på grafikkortet, så det är inte problemet. Det konstiga är att problemet fastnar på screenshot, vilket känns lite konstigt om det är ett hårdvaruproblem? Men kanske har fel där... Hur som helst, eftersom detta uppstår så pass sällan (men kräver en omstart av datorn för att 'lösa') så undrar jag om någon har något tips på vad man kan försöka göra. Temps på kortet är låga, så det är absolut inget värme-relaterat problem. Undrar också om det går att returnera detta kortet efter 1-2 månaders användande för ett nytt kort. Hade inte detta problemet med mitt tidigare grafikkort nämligen. Jag gissar att om jag skickar in det för felsökning så görs ett basic stresstest och sen får jag tillbaka samma kort med samma problem. Tips?

Visa signatur

Samsung 27" Odyssey G60SD OLED QHD 360 Hz - Fractal Design North Svart - MSI GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC - AMD Ryzen 7 7800X3D - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X - Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB - MSI MAG B650 Tomahawk WIFI - MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Om man söker lite på nätet så hittar man många som fått grafiska artefakter som även synts på skärmdumpar, och orsaken har nästan alltid varit ett trasigt grafikkort. Troligtvis så är det väl något fel på kortets minne som inte visar sig förrän efter en längre tid, och Windows använder det på något sätt för att göra en skärmdump. Så det bästa är nog att kontakta butiken du köpte kortet från och se vad de vill göra, för risken är annars att problemet blir värre i framtiden.