Battlefield 1 får stöd för DirectX 12

Permalänk
Melding Plague

Battlefield 1 får stöd för DirectX 12

Kommande Battlefield 1 ser ut att få stöd för grafikgränssnittet DirectX 12, då en inställning för detta finns att beskåda i spelets grafikinställningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt! Hoppas det här kan få fler att gå över till Windows 10.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Härligt! Hoppas det här kan få fler att gå över till Windows 10.

Glöm det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Får "Stöd för" tolkar jag som att man kan välja men att prestandavinsten knappt kommer synas då spelet är optimerat för DX11. När kommer spelen som är gjorda för DX12 med stöd för DX11?😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"En av de stora fördelarna med grafikgränssnittet är att utvecklare bättre kan utnyttja grafikkärnor och processorn för att rita upp grafik i spelen." Menas det att Crossfire och SLI kommer kunna nyttjas bättre ?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@jOnÄTÄn: Stöd för multi-GPU är en annan aspekt som är separat från vinsterna med lågnivå-åtkomsten som DirectX 12 och Vulkan erbjuder. Men förbättringar ska komma även när det gäller multi-GPU, nyhet om detta dyker snart upp på sajten

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

"En av de stora fördelarna med grafikgränssnittet är att utvecklare bättre kan utnyttja grafikkärnor och processorn för att rita upp grafik i spelen." Menas det att Crossfire och SLI kommer kunna nyttjas bättre ?

DX12 kommer ju med Explicit Multi-GPU och Split-frame rendering, så vram kommer kunna användas från båda korten istället för att båda korten behöver använda samma pool med minne när de hjälps åt att rendrera samma bild.

Men som jag förstått det så krävs det att utvecklarna optimerar för EM-GPU.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Dem8n: Det är absolut så att utvecklare som portar sin kodbas från DX11 till DX 12 får väldigt små vinster, ibland försämras till och med prestanda. Men det man ska ha i åtanke är att Dice jobbade tillsammans med AMD runt Mantle-API:et och har därmed gjort allt förarbete som krävs för att köra en spelmotor på lågnivå-ramverk. Chansen är alltså betydligt större att Dice redan från start utvecklat BF1 med både DX11 och DX12 i åtanke.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Stöd för DX12 och gjord för DX12 e en jävla skillnad.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Härligt! Hoppas det här kan få fler att gå över till Windows 10.

No way Jose!

On topic: Ser fram mot BF1, hoppas det blir tidstroget bara. Inga ubersnipergrejjer och skit. Plan som knappt kan bära/handkasta en liten skitbomb och låååång tid att hänga på ny o.s.v.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det var la på tiden...

Hoppas det faktiskt gör någon skillnad denna gång sett till hur det gått med andra titlar, Rise of the Tomb Raider tex.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

Off-Topic:
Tycker fortfarande det är lite komiskt med alla Windows 10 -"NeiSayer's"

Visst, i början var det inte så tipp-topp bra, men nu är det riktigt stabilt och ljusår bättre än vad Windows 7 var/är.
Windows 8 tyckte jag bara var skräp.

Men nu, snart 1år efter den riktiga lanseringen, är Windows 10 bättre på det mesta som Windows 7 gjorde/gör - om inte allt.

Det är MIN åsikt, andra får tycka vad de vill.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

"En av de stora fördelarna med grafikgränssnittet är att utvecklare bättre kan utnyttja grafikkärnor och processorn för att rita upp grafik i spelen. Detta ska i sin tur leda till förbättrad prestanda."

Det hänger dock kraftigt på implementationen. Många speltitlar har lagt till DX12 läge då det är hype just nu och i princip endast gjort den som en wrapper för deras DX11 läge vilker resulterar i likvärdig eller sämre prestanda när man kör DX12. Dock har DICE tidigt talat om att Frostbite skulle få DX12 stöd och har nog gjort ett bra och grundligt jobb.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Nu fattas bara stöd för Vulkan också, så fler av oss kan kasta ut Windows och köra Linux eller andra OS

Windows 10 är iofs det bästa Windows jag kört hittills, men det är fortfarande väldigt fult (ja, utseende och placering av knappar m.m. spelar roll, även om det inte går före ren funktionalitet) och saknar en hel del inställningsmöjligheter som man får i t.ex. Ubuntu med KDE.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Knappast förvånande när BF4 har stöd för mantel.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Off-Topic:
Tycker fortfarande det är lite komiskt med alla Windows 10 -"NeiSayer's"

Visst, i början var det inte så tipp-topp bra, men nu är det riktigt stabilt och ljusår bättre än vad Windows 7 var/är.
Windows 8 tyckte jag bara var skräp.

Men nu, snart 1år efter den riktiga lanseringen, är Windows 10 bättre på det mesta som Windows 7 gjorde/gör - om inte allt.

Det är MIN åsikt, andra får tycka vad de vill.

Mm. Men jag tror att de flesta blivit lite rädda av alla rapporter om användare som fått sin integritet kränkt och sina liv slagna i spillror för att Microsoft samlar in telemetridata, Oh wait...

Nä men Windows 10 är ett lysande exempel på att folk hellre tror på FUD än fakta. Inget fel i att vara skeptisk men övergår det i paranoia och principer utan orsaksförankring bör man tillrättavisas.

On topic så är ju DX12 "det nya" så oavsett vad folk tycker om det så kommer tidigare versioner av DX nedprioriteras i takt med att fler gamers skaffar Windows 10, och tittar man på Steam Hardware Survey så är Windows 10 nu i relativ majoritet

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Väldigt föga förvånande med tanke på tidigare uttalanden och att det är @repi, som älskar ny teknik, som är teknikchef.

Skrivet av repi:

Would like to require Win10 & DX12/WDDM2.0 as a minspec for our holiday 2016 games on Frostbite, likely a bit aggressive but major benefits

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Shit det var inte dåligt, är inte det från 2002 eller nåt?
I alla fall, schysst av DICE att ge lite kärlek till en gammal titel.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Men som jag förstått det så krävs det att utvecklarna optimerar för EM-GPU.

Ja och det var nog lättare sagt än gjort har jag för mig

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Shit det var inte dåligt, är inte det från 2002 eller nåt?
I alla fall, schysst av DICE att ge lite kärlek till en gammal titel.

Poes lag...

Om du är allvarlig så se detta...

Dold text
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Kanske blir det första Windows 10 only spel då

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Shit det var inte dåligt, är inte det från 2002 eller nåt?
I alla fall, schysst av DICE att ge lite kärlek till en gammal titel.

Tack för skrattet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Härligt! Hoppas det här kan få fler att gå över till Windows 10.

Jobbar du på MS eller varför blir du glad över att folk byter till win 10?

Personligen bytte jag till tian precis eftersom MS mer eller mindre tvingar en. Skulle behålla Windows 7 om det inte var för att DX12 bara kommer till 10 och deras XBOX One spel som kommer till PC enbart kommer till 10.

7an är bästa Windows men man har ju inte mycket val när spelen börjar kräva 10an.

Win 10 är väl ok men förlorat stöd för gamla spel är surt, flera äldre spel som inte fungerar och så är designen inte lika användarvänlig och snygg för desktop, mer för tablets.

Ska dock tacka dem för att man slapp betala för det, därför jag bytte nu innan gratiserbjudandet gick ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Kanske blir det första Windows 10 only spel då

Finns det redan, på Windows store.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Ser fram emot detta! ser också fram emot om de implementerar multi-GPU för DX12

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jobbar du på MS eller varför blir du glad över att folk byter till win 10?

Personligen bytte jag till tian precis eftersom MS mer eller mindre tvingar en. Skulle behålla Windows 7 om det inte var för att DX12 bara kommer till 10 och deras XBOX One spel som kommer till PC enbart kommer till 10.

7an är bästa Windows men man har ju inte mycket val när spelen börjar kräva 10an.

Win 10 är väl ok men förlorat stöd för gamla spel är surt, flera äldre spel som inte fungerar och så är designen inte lika användarvänlig och snygg för desktop, mer för tablets.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, jag jobbar inte på Microsoft. Men jag kan ändå se ett värde i att folk använder samma OS, eftersom Microsoft då kan lägga mer resurser på det istället för att lägga resurser på gammal mjukvara.

Windows 8 känndes som om det var tänkt för mobiler och tablets i och med Startskärmen, som var en mardröm att ha att göra med på desktop tycker jag. Men Windows 10 har ju startmenyn.

Om Windows 7 var snyggare vet jag inte. Tyckte själv Aero var plottrigt och använde classic-läget.

Jag installerade Windows 10 typ första veckan det kom ut. Kan inte säga att det finns något jag saknar med 7an idag. Störde mig så in i helvete på att det var Ribbon i filhanteraren i början men efter några veckor så vande jag mig och nu tycker jag det är nice.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Bra att EA ligger före även nu. De och specifikt Dice satsade som flera varit inne på redan hårt redan med Mantle och jag har för mig att företaget uttalat stöd för DX12 framöver. Hoppas fler hoppar på med.

Skrivet av loevet:

@jOnÄTÄn: Stöd för multi-GPU är en annan aspekt som är separat från vinsterna med lågnivå-åtkomsten som DirectX 12 och Vulkan erbjuder. Men förbättringar ska komma även när det gäller multi-GPU, nyhet om detta dyker snart upp på sajten

Blir det någon titt på Total War:Warhammer och DX12-stödet framöver? Själv fick jag fina resultat när jag benchade i med DX11 och 12 samt 1920x1080 och 2560x1440. En av de bästa implementationerna hitills i mitt tycke.

#16241887

Permalänk
Medlem

Hittills har DX12 varit mer ett skämt än ett seriöst alternativ för de som kör med Nvidiakort. Låg prestanda och buggigt. Det blir väl antagligen bättre med tiden, men är i dagsläget inget argument för att man ska skaffa win10. Och nej, det sparar inga resurser för Microsoft (som inte är några fattiglappar precis) att gå över till 10an, win7 har den livslängd som redan är bestämd och uppdateringar ingår under den tidsperioden oavsett hur många som kör win10.

Jag kollade på en twitch stream igår med en som spelade alphan av BF1 (de fick börja visa spelande igår) och enligt honom verkade det mer lättdrivet än BF4, mer som Battlefront.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Köper hellre ett extra grafikkort än att gå över till dx12 och w10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Hittills har DX12 varit mer ett skämt än ett seriöst alternativ för de som kör med Nvidiakort. Låg prestanda och buggigt.

Net du hur det känns för AMD användare när gameworks är i närheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator