Nytt moderkort, processor och ram - dator helt död

Permalänk
Medlem

Nytt moderkort, processor och ram - dator helt död

Fick hem mina nya delar till datorn, monterat ett nytt moderkort och en ny processor tillsammans med nya DDR 4 ram-minnen. Monterade ihop det och datorn startade, fick upp en blåskräm om att delar var bytta och behöver repareras, samt att jg behövde verifiera eller installera om Windows från CD eller USB. Är helt hundra att det stod exakt så, men något liknande.

Sen startade datorn om sig efter ett tag och nu startar den inte alls.

Om jag drar ut 24-pin kontakten till moderkortet och stoppar tillbaka den lite långsamt så hoppar skiten igång igen ett par millisekunder, som att det är glapp helt plötsligt...

När kontakten är inkopplad så lyser bara en liten blå led vid ena PCI-E porten. Står inget om det i handboken för moderkortet.

Är en i7-6700k
Moderkortet är MSI Z170A-G45
Ram är HyperX DDR4 288pin 2166mhz 2x8gb

Sen har jag ett Cooler master 650W nätagg

Vad tusan gör jag?

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnkl:

Fick hem mina nya delar till datorn, monterat ett nytt moderkort och en ny processor tillsammans med nya DDR 4 ram-minnen. Monterade ihop det och datorn startade, fick upp en blåskräm om att delar var bytta och behöver repareras, samt att jg behövde verifiera eller installera om Windows från CD eller USB. Är helt hundra att det stod exakt så, men något liknande.

Sen startade datorn om sig efter ett tag och nu startar den inte alls.

Om jag drar ut 24-pin kontakten till moderkortet och stoppar tillbaka den lite långsamt så hoppar skiten igång igen ett par millisekunder, som att det är glapp helt plötsligt...

När kontakten är inkopplad så lyser bara en liten blå led vid ena PCI-E porten. Står inget om det i handboken för moderkortet.

Är en i7-6700k
Moderkortet är MSI Z170A-G45
Ram är HyperX DDR4 288pin 2166mhz 2x8gb

Sen har jag ett Cooler master 650W nätagg

Vad tusan gör jag?

Har du kopplat in den extra kebeln som sitter i närheten av CPU?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Låter som du missat någon distans bakom moderkortet som kortsluter datorn..
För du har väl kollat så distanserna passar det nya moderkortet??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Låter som du missat någon distans bakom moderkortet som kortsluter datorn..
För du har väl kollat så distanserna passar det nya moderkortet??

Alla distanser sitter på plats och passar. Har skickat in det till komplett så får de kolla. Fick ingen ordning på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Har du kopplat in den extra kebeln som sitter i närheten av CPU?

Du menar den som sitter uppe i hörnet, en 10-pin? Hittade inget fel.

Kopplade in mina gamla delar igen och allt fungerade bra med dem. Vet inte vad som var fel, men gav upp och skickade tillbaka moderkortet för felsökning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnkl:

Du menar den som sitter uppe i hörnet, en 10-pin? Hittade inget fel.

Kopplade in mina gamla delar igen och allt fungerade bra med dem. Vet inte vad som var fel, men gav upp och skickade tillbaka moderkortet för felsökning.

Skickades från m.sweclockers.com

10pin? Det är antingen 4 eller 8 pins.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

10pin? Det är antingen 4 eller 8 pins.

Korrekt, 8 skall det vara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnkl:

Om jag drar ut 24-pin kontakten till moderkortet och stoppar tillbaka den lite långsamt så hoppar skiten igång igen ett par millisekunder, som att det är glapp helt plötsligt...

Drog du ur 24-pin kontakten medan datorn var påslagen eller vad menar du?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Fått svar från Komplett idag, för de som vill veta. Tydligen var det några pinnar böjda i processorsockeln. Komplett påstår att det är orsakat av mig då MSI och andra tillverkare garanterar att det inte kommer från dem då de har extremt hårda kontroller gällande det, vilket betyder att de i 99% av fallen bedöms det som skada orsak av kund.

Själv är jag inte övertygad om att det är jag som orsakat det, var varsam och försiktig och gjorde som jag alltid gjort vid byte/byggande av PC. Enligt beskrivning och utan något våld.

Men i alla fall så var han på Komplett väldigt schysst, det fixade till pinnarna och skickade det vidare till MSI för reklamation, så jag får tillbaka pengarna.

Kan tilläggas att jag köpte ett annat kort dagen efter, ett MSI gaming M5 istället. Fungerade felfritt efter installationen av det.

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless