Extremt datorvirus, kan ej komma åt skrivbord, starta Windows process osv.

Permalänk

Extremt datorvirus, kan ej komma åt skrivbord, starta Windows process osv.

Hej, jag fick för ungefär en timma sedan, ett "your data had been encrypted" virus. Jag kan inte komma åt mitt skirvbord i mer en 5 sekunder. Jag kan inte starta nån windows process. Jag kan inte återställa datprn till en tidigare punkt. Jag försökte att boota datorn från ett usbminne via Avast's "Räddningsdisk", datorn lyckades inte boota upp det. Jag gick in i mina bios inställningar och har kollat olika tutorials. All hjälp uppskattas enormt mycket. Viruset vill ha en massa pengar för att jag inte ska bli av med datan. Vet inte om detta är ett fake virus, eller om dom faktiskt har encyryptat mina filer vilket vissa virus kan göra. Det är ingen fara om alla filer försvinner, har mest spel där. Men vad kan hända annars? Måste jag köpa en ny hårddisk om jag inte löser problemet eller hur går det till? Tack så mycket i för hand för all hjälp Förlåt ifall det är lite felstavningar, skriver på telefon och är väldigt trött och frustrerad...

§3.1/SKRIK i rubrik screamin-daemon, moderator
Permalänk
Hedersmedlem

Att skrika i titeln är inte nödvändigt...

I alla fall, ransomware som du har fått blir mer och mer vanligt. Det finns inget att göra utom att betala, och inte ens då är det väl säkert att du faktiskt får tillbaks filerna. Att hacka sig igenom krypteringen är inte praktiskt möjligt.

En formatering av hårddisken borde hjälpa, det är det enda du kan göra.

Permalänk
Medlem

Formatera datorn och se till att du håller dig på den säkra sidan av internet i fortsättningen och ser till att vara väl skyddad framöver

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Har du testat att starta datorn i felsökningsläge? Prova det, alternativt så kan du ju alltid koppla upp hårddisken till en annan dator och komma åt dina filer på så sätt eller genom att helt enkelt installera om Windows. Men starta om i felsökningsläge. Sen om filerna verkligen är krypterade, se till att ta reda på vad viruset heter genom att ladda upp det på virustotal eller kolla om det står någonting om som kan namnge den, då det finns en del dekrypteringsverktyg för dessa så kollade ransomware virus. Det är väl allt, tutorials för allt det kan du hitta genom att googla, lycka till!

Permalänk
Medlem

Här kan finnas en chans. https://decrypter.emsisoft.com/

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Chans finnes här med : https://noransom.kaspersky.com/

Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|

Permalänk
Medlem

https://malwaretips.com/blogs/remove-your-personal-files-are-...

Läs där och följ tutorial. Om du lyckas få bort det, överför alla viktigaste filer, bilder, dokument, gamesave files, och dylikt på en usb-sticka eller liknande och formatera om hårddisken (installera om Windows).

Permalänk
Medlem

Tips från Microsoft:

Before you try to recover files, you should use Windows Defender Offline to fully clean your PC.

We recommend that you download Windows Defender Offline and create the CD, DVD, or USB flash drive on a PC that isn't infected with malware—the malware can interfere with the media creation.

researchers from FireEye and Fox-IT have released a tool that may be able to recover files encrypted by Crilock – without having to pay the malware authors.

Ransomware facts
Windows Defender Offline
FireEye and Fox-IT tool can help recover Crilock-encrypted files

Permalänk
Medlem

Vilken version av Windows använder du?
Vilket antivirusprogram använde du som inte upptäckte eller förhindrade viruset att installeras på din dator?

Permalänk
Sötast
Skrivet av Andreaz1:

Att skrika i titeln är inte nödvändigt...

I alla fall, ransomware som du har fått blir mer och mer vanligt. Det finns inget att göra utom att betala, och inte ens då är det väl säkert att du faktiskt får tillbaks filerna. Att hacka sig igenom krypteringen är inte praktiskt möjligt.

En formatering av hårddisken borde hjälpa, det är det enda du kan göra.

Skrivet av Oliver91:

Formatera datorn och se till att du håller dig på den säkra sidan av internet i fortsättningen och ser till att vara väl skyddad framöver

Det är definitivt ofta möjligt att lösa.