Nintendo presenterar NES i krympt format

Permalänk
Melding Plague

Nintendo presenterar NES i krympt format

Microsoft ska snart lansera en kompakt version av företagets senaste konsol, men Nintendo väljer motsatt väg och presenterar istället en krympt version av företagets äldsta spelsystem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Givet köp!

Permalänk
Medlem

Den är så... gullig!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Det blir ett lätt köp

Permalänk
Medlem

Grymt kul! Nästan alla mina gamla favoriter från mitt Nes jag köpte efter ett års sparade veckopengar för en massa år sedan finns med. Givet köp

Permalänk
Medlem

Är det här Nintendos försök att göra emulatorer olagligt?

Permalänk
Entusiast
Citat:

Nintendo Entertainment System: NES Classic Edition ska lanseras i USA och i Storbritannien den 11 november för cirka 60 USD.

Även om det är riktigt gammal hårdvara det handlar om så är det ganska otroligt att den kan tillverkas så billigt inklusive garantier, transport etc!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Nu börjar Nintendo leverera, först GO och nu denna!

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Medlem

Genidrag som har chans att bli galet populär och kanske sticka upp som en irriterande hög pelare i grafer som jämför antal sålda konsoller.

Även om Nintendos gamla titlar är rätt saftigt mjölkade vid det här laget..

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Så detta är precis som en Raspberry pi med Retropie installerat, fast dyrare och alla spel kommer kosta fullpris, utan sparningsfunktion osv. Givetvis är det enklare att köpa en färdig låda, men 90% av sweclockers medlemmar skulle inte ha några problem att installera Retropie, bara att flasha ett sd kort så är man klar i princip.

Skrivet av Uzanar:

Även om det är riktigt gammal hårdvara det handlar om så är det ganska otroligt att den kan tillverkas så billigt inklusive garantier, transport etc!

Det är ju inte samma hårdvara som i original NES såklart. Antagligen en liten billig ARM processor eller dylikt som kör en NES emulator. Det kan du ju nästan köran på en tegelsten. ^^

Permalänk
Avstängd

Om det går att modda in nya ROMs på den så är den absolut intressant. Annars duger en HTPC med emulator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

hmm.. jag har problem med äldre konsoler på nyare tv-apparater, vet inte vad det är men det flimrar och har sig och jag blir illamående. undra om det problemet kommer vara här med eller om det är borta. känns ju som ett givet köp om det inte skulle vara för allt flimrande.

Kommer det gå att byta ut spelen på minnet och köpa andra titlar?

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Vilken jävla skräll! Återlansering utav NES! Detta blir köp dag 1!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Så detta är precis som en Raspberry pi med Retropie installerat, fast dyrare och alla spel kommer kosta fullpris, utan sparningsfunktion osv.

Det står ju att spelen är inbyggda, samt att det kommer med en sparfunktion i artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Så detta är precis som en Raspberry pi med Retropie installerat, fast dyrare och alla spel kommer kosta fullpris, utan sparningsfunktion osv.

Det är ju inte samma hårdvara som i original NES såklart. Antagligen en liten billig ARM processor eller dylikt som kör en NES emulator. Det kan du ju nästan köran på en tegelsten. ^^

Spelen kommer installerade på konsolen från början så det kommer inte kosta mer än 60 dollar. Sen får man alla 30 spelen lagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

hmm.. jag har problem med äldre konsoler på nyare tv-apparater, vet inte vad det är men det flimrar och har sig och jag blir illamående. undra om det problemet kommer vara här med eller om det är borta. känns ju som ett givet köp om det inte skulle vara för allt flimrande.

Kommer det gå att byta ut spelen på minnet och köpa andra titlar?

Har väl med uppdateringsfrekvensen att göra. Dagens tv-apparater burkar i regel använda 60hz, men förr var 50hz vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Så detta är precis som en Raspberry pi med Retropie installerat, fast dyrare och alla spel kommer kosta fullpris, utan sparningsfunktion osv.

Står rätt så tydligt dels att samtliga spel ingår samt att sparfunktion finns.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_W:

Nu börjar Nintendo leverera, först GO och nu denna!

Får inte glömma dessa som nyligen släpptes också, blev givetvis ett köp

Edit: för de som är intresserade http://www.vans.se/se-en/catalog/product/view/id/79117/s/nint...

Dock verkar en hel del storlekar vara slut på lager. Då de var limited edition vet jag inte om det kommer komma in nya.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv

Luckan är estetisk!? Så jag kan inte stoppa in mina gamla goa kassetter?

Jag hoppades på en modern ersättare till min gamla spelkonsol. Synd att Nintendo misslyckades.

Permalänk
Medlem

Äntligen hittat motivering till 4K tv som jag planerat att köpa

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Upplösning? Ska det bara skalas upp till HD så lär det ju inte se så bra ut...Så antar de har gjort om spelen och anpassat till höga upplösningar. 4K är kanske för mycket att begära men 1080p är ett måste ju.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Baxtex:

Så detta är precis som en Raspberry pi med Retropie installerat, fast dyrare och alla spel kommer kosta fullpris, utan sparningsfunktion osv. Givetvis är det enklare att köpa en färdig låda, men 90% av sweclockers medlemmar skulle inte ha några problem att installera Retropie, bara att flasha ett sd kort så är man klar i princip.

Det är ju inte samma hårdvara som i original NES såklart. Antagligen en liten billig ARM processor eller dylikt som kör en NES emulator. Det kan du ju nästan köran på en tegelsten. ^^

Hmm intressant, visste inte att moderna ARM-processorer hade så lätt att emulera NES.
Frågan är vilken mjukvara de faktiskt lanserar konsolen med, "RetroPie" verkar ju ganska bra men jag tror inte Nintendo frivilligt vill använda ett open source-OS på en egen konsol.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

hmm.. jag har problem med äldre konsoler på nyare tv-apparater, vet inte vad det är men det flimrar och har sig och jag blir illamående. undra om det problemet kommer vara här med eller om det är borta. känns ju som ett givet köp om det inte skulle vara för allt flimrande.

Kommer det gå att byta ut spelen på minnet och köpa andra titlar?

Kommer nog inte flimra mer än någon modern konsol. Den är ju byggd av modern hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Genidrag som har chans att bli galet populär och kanske sticka upp som en irriterande hög pelare i grafer som jämför antal sålda konsoller.

Även om Nintendos gamla titlar är rätt saftigt mjölkade vid det här laget..

Här visar Nintendo att dom fortfarande kan och detta är ett otroligt smart drag. Kommer givetvis själv att köpa denna NES konsolen. Nintendo hade dock även kunnat släppa en version med ännu fler spel för dom som vill ha tillgång till fler klassiker.

Saknar till exempel följande:

Pro am racing
Double dragon 1 & 2
Dom olika turtles spelen
Addams Family
Spy vs Spy

Plus många andra...

Permalänk
Snusfri

Mysigt, blir nog fan ett köp

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Det kommer bli ett köp! Ser sjukt nice ut.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Avstängd

Fräckt!

Man känner sig gammal nu ju

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Uppdatering: Våra kollegor hos FZ har pratat med Bergsala som bekräftat att konsolen även lanseras i Sverige den 11 november.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk

Hoppade ur stolen när jag först såg nyheten men sedan fick jag lugnat ner mig..

Tråkigt att de inte kunde låta stödet för de gammla handkontrollerna och spelen finnas kvar.
Jag äger redan en NES men hade vart kul att få hdmi stödet och en mindre konsoll som de kanske hade löst blås/glitch/reset problemet med.

Inbyggda spel känns även rätt fult, det var ju så nintendoklonerna fungerade.

Visa signatur

Nä nu är det bannemej pizzadax

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Luckan är estetisk!? Så jag kan inte stoppa in mina gamla goa kassetter?

Jag hoppades på en modern ersättare till min gamla spelkonsol. Synd att Nintendo misslyckades.

Står i nyheten att hela enheten ryms på handflatan, därmed är det ganska givet att det inte går att stoppa i NES kassetter. Vill du använda dina gamla spel varför då inte köpa ett begagnat NES för några hundringar på Tradera?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.