Jag undrar om min Pc Intel i7-3770K klarar ett Geforce GTX 1080 kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

@Szajda
Din dator kommer inte kunna dra "full" nytta av ett 1080.
Men om du spanar på denna graf får du en fingervisning om hur mycket det rör sig om.

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10349?key=a2285c24070cd225f9bd72f4252c89d6

TS kör i 4K.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

3770 kommer fungera bra med 1080. Vill du maximera fps i 4k är det en bättre affär att köpa ett till 1080 jämfört med ny cpu. Är inget fan av sli/xfire så jag hade kört med ett 1080 kort.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Mycket troligt att du måste uppdatera BIOS på moderkortet om du inte redan gjort det innan du kan köra med ett nytt grafikkort.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av Szajda:

Intressanta är att jag inte kan hitta några tester på Z77+i7 3770K+GTX 1080.

Du har säkert helt rätt, de försökte eller tyckte jag borde ha minst DDR4 minne samt intel 6700K för att kunna utnyttja 1080 maximalt.

De är säljare. Självklart vill de att du ska uppgradera hela datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Mycket troligt att du måste uppdatera BIOS på moderkortet om du inte redan gjort det innan du kan köra med ett nytt grafikkort.

Hej

Jag har det senaste version 2104 från 2013 vet ej om det finns nyare? Kan inte hitta något nyare bios på asus hemsida så jag räknar med att det ska gå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szajda:

Hej

Jag har det senaste version 2104 från 2013 vet ej om det finns nyare? Kan inte hitta något nyare bios på asus hemsida så jag räknar med att det ska gå.

Skickades från m.sweclockers.com

Då har du nog sensate BIOS. De BIOS uppdateringar som behövdes för nyare grafikkort kom 2013 om jag inte minns fel.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

En update av mitt inköp av ASUS STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING.

Första intrycket är att grafikkortet gör en stor skillnad redan i Windows 10 Pro fönsterhantering. Allt flytter på bättre och snabbare uppdatering av olika fönster rent grafiskt.

Spel är en riktigt stor upplevelse speciellt i 4K. Dock märker jag av att Xcom 2 Inte riktigt är optimerat för det laggar men är ändå bättre än innan.

Grafiska tunga spel laddas mycket snabbare vilket är underbart och här ser man en stor förändring, speciellt i 4K. T.ex. Civilization 5 tog lång tid att ladda med mitt GTX 680 2GB Vram medan med mitt GTX 1080 8GB Vram sker laddningen direkt, ingen fördröjning.

Det kommer fler spel och jag kommer ge feedback om så önskas.

Till alla Swecklockers stort tack för hjälpen.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Webhallen

Hej, jag ber om ursäkt för den missvisande informationen och det svar du fick via mail där.
Givetvis går det helt ok att köra ett 1080 på en Z77+i7-plattform. Visst i något case kommer det att flaska lite om man jämför med en modern Z170-baserad plattform. (Säger givetvis inte att moderkorten i sig spelar roll här menar bara som indikation på vilken generation man är på.)

Och givetvis borde vår kundtjänst ha censurerat det svar de fick innan de skickade vidare det till dig.

For the record:
Vi har ingen provisionsbaserad försäljning. Ingen enskild individ tjänar något på att "pracka på" en kund något. Alla säljare och kundtjänstmedarbetare får inbankat från den dag de börjar här att de ska rekommendera och sälja det som bäst passar kundens behov, inget annat.
Just för att vi vill undvika den typen av beteende.

Man kan ju tolka svaret på ett par sätt:
"Nej du kommer inte kunna utnyttja 1080 fullt ut så du bör inte köpa det"
"Nej du kommer inte kunna utnyttja 1080 fullt ut så du behöver köpa nya grejer"
"Nej du kommer inte kunna utnyttja 1080 fullt ut, för att göra det är det typ det här du skulle behöva"

Anledningen att de svarat vagt är snarare för att vi inte velat lova att du kan utnyttja det fullt ut, du köper kortet, kommer hem och ser det här och blir besviken:

Och vips så är vi bad guys som lovat dig något som inte är sant.

Summa sumarum: Vi borde självklart inte använda svordomar i våra svar. Jag antar och hoppas att de missade att ta bort det när de citerade någon kollega. (Kommer att ta reda på det nu)
Om du uppfattat informationen du fått som om kortet var "obrukbart" med din befintliga dator så har vi formulerat oss väldigt illa och det ber jag verkligen om ursäkt för.
Vi borde ha använt lite mer nyanserat språk verkar det som.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej, jag ber om ursäkt för den missvisande informationen och det svar du fick via mail där.
Givetvis går det helt ok att köra ett 1080 på en Z77+i7-plattform. Visst i något case kommer det att flaska lite om man jämför med en modern Z170-baserad plattform. (Säger givetvis inte att moderkorten i sig spelar roll här menar bara som indikation på vilken generation man är på.)

Och givetvis borde vår kundtjänst ha censurerat det svar de fick innan de skickade vidare det till dig.

For the record:
Vi har ingen provisionsbaserad försäljning. Ingen enskild individ tjänar något på att "pracka på" en kund något. Alla säljare och kundtjänstmedarbetare får inbankat från den dag de börjar här att de ska rekommendera och sälja det som bäst passar kundens behov, inget annat.
Just för att vi vill undvika den typen av beteende.

Man kan ju tolka svaret på ett par sätt:
"Nej du kommer inte kunna utnyttja 1080 fullt ut så du bör inte köpa det"
"Nej du kommer inte kunna utnyttja 1080 fullt ut så du behöver köpa nya grejer"
"Nej du kommer inte kunna utnyttja 1080 fullt ut, för att göra det är det typ det här du skulle behöva"

Anledningen att de svarat vagt är snarare för att vi inte velat lova att du kan utnyttja det fullt ut, du köper kortet, kommer hem och ser det här och blir besviken:
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10349?key=a2285c24070cd225f9bd72f4252c89d6
Och vips så är vi bad guys som lovat dig något som inte är sant.

Summa sumarum: Vi borde självklart inte använda svordomar i våra svar. Jag antar och hoppas att de missade att ta bort det när de citerade någon kollega. (Kommer att ta reda på det nu)
Om du uppfattat informationen du fått som om kortet var "obrukbart" med din befintliga dator så har vi formulerat oss väldigt illa och det ber jag verkligen om ursäkt för.
Vi borde ha använt lite mer nyanserat språk verkar det som.

Tackar för svar och jag köpte kortet igår och fungerar bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!