Borde jag köra RAID 0?

Permalänk
Medlem

Borde jag köra RAID 0?

Har 2 6TB diskar liggandes. Ena är WD RED och den andra är WD GREEN. Har beställt hem en extern hårddiskchassi som stödjer Single mode, RAID 0 och RAID 1. Jag har tänkt bara ha filmer och serier på dom. Inget viktigt som jag inte kan fixa tillbaka. Jag undrar först och främst om man kan mixa RED och GREEN diskar i RAID? Har aldrig kört RAID i hela mitt liv och undrar om jag borde köra RAID 0? Just för att jag vill maximera storleken på lagringen och för att kunna se disken som 1 och inte 2. En annan krav är att kunna kryptera om dom körs i RAID med VeraCrypt. Går det? Så ni som är mer insatta. Hur tycker ni jag borde göra? Tacksam för all feedback jag kan få

Permalänk
Medlem

Du kan köra raid med olika modeller. Men det är inte rekommenderat. Men om det är data du inte bryr dig om så kör på om du vill.

Permalänk
Rekordmedlem

Är idag i princip bara nackdelar med att köra raid 0 så undvik, behöver du prestandan så skaffa ssd (som inte heller bör köras i raid)
Det enda som händer med extern raid 0 på hdd är att chansen för dataförlust ökar dramatiskt och prestandan lär ändå inte öka nått särskilt jämfört med singeldisk när du kör det externt, dessutom lär du inte behöva mer prestanda än vad en singeldisk ger i vilket fall om ändamålet är att lagra mediafiler.
Inga fördelar utan bara risker med raid för ditt användningsområde.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är idag i princip bara nackdelar med att köra raid 0 så undvik, behöver du prestandan så skaffa ssd (som inte heller bör köras i raid)
Det enda som händer med extern raid 0 på hdd är att chansen för dataförlust ökar dramatiskt och prestandan lär ändå inte öka nått särskilt jämfört med singeldisk när du kör det externt, dessutom lär du inte behöva mer prestanda än vad en singeldisk ger i vilket fall om ändamålet är att lagra mediafiler.
Inga fördelar utan bara risker med raid för ditt användningsområde.

Fast att ha 12TB istället för 6TB är ju en ganska stor fördel om man inte bryr sig om det som ligger på diskarna.
Behöver du bara en datadumpyta för skit du inte bryr dig om, kör på. Rasar det så rasar det. WD Green är ju lite vad det är.

Annars kan du väl köra något overlay filsystem som slår ihop diskarna så det ser ut som en disk men rasar ena så finns alla filer kvar på den andra, om det råkat läggas något på det. Mergerfs tror jag det heter på linux.

Kryptering på disknivå har jag bara kört i filsystemet, typ zfs, men bara på filnivå med verakrypt och det lär bli rätt segt med så mycket data. Testa raid0 i storagespaces och kolla om bitlocker funkar att slå på, ingen minns en fegis!

Visa signatur

...excellent

Permalänk
Medlem

Unraid är nice för att ha "en stor disk", men det blir ju en nätverksdisk då.
Som jag förstår det ska den även stödja kryptering, men inget jag testat.

Vet inte hur applicerbart det är i ditt fall, men kanske värt att kika på?

https://unraid.net/