bör jag formatera om ny dator med win 10 för renare installation?

Permalänk

bör jag formatera om ny dator med win 10 för renare installation?

Har beställt denna dator https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/15-16tum/lenovo...
som jag får hem idag. Den har win 10 och jag misstänker att det är förinstallerat av Lenovo på datorn. Det brukar ju tyvärr också innebära att det är en himla massa andra program som ligger installerade och som man oftast inte har nytta av, samt att det kanske segar ner datorn lite. Nu till min fråga: Är det någonting jag borde göra med operativet direkt när jag startar första gången som kan ge mig en renare installation? Förr om åren när jag köpte datorer fick man ju alltid win på sidan om vilket var väldigt bra iom att man hade en produktnyckel och kunde formatera diskarna och blåsa helt rent, är det ens möjligt nu för tiden med dessa förinstallerade operativsystem. Hoppas att ni är med på vad jag far efter här? Ställ kompletterande frågor om det behövs eller kom med lite bra tips till mig om ni har några.

Tack på förhand.

Permalänk
Skrivet av clint2014:

Har beställt denna dator https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/15-16tum/lenovo...
som jag får hem idag. Den har win 10 och jag misstänker att det är förinstallerat av Lenovo på datorn. Det brukar ju tyvärr också innebära att det är en himla massa andra program som ligger installerade och som man oftast inte har nytta av, samt att det kanske segar ner datorn lite. Nu till min fråga: Är det någonting jag borde göra med operativet direkt när jag startar första gången som kan ge mig en renare installation? Förr om åren när jag köpte datorer fick man ju alltid win på sidan om vilket var väldigt bra iom att man hade en produktnyckel och kunde formatera diskarna och blåsa helt rent, är det ens möjligt nu för tiden med dessa förinstallerade operativsystem. Hoppas att ni är med på vad jag far efter här? Ställ kompletterande frågor om det behövs eller kom med lite bra tips till mig om ni har några.

Tack på förhand.

Ifall de finns en windows kod på baksidan av datorn så kan du ju formatera den genom att ladda hem Windows 10 media creation tool Eller vad de heter. Har flera vänner som köpt pre-built datorer, och de har haft konstiga partitioner, som typ har varit 60gb för Windows och resten på en 1 tb som lagrings utrymme. Fungerar datorn bra från start däremot så borde du bara avinstallera allt Lenovo och köra på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8700k | GTX 1080 TI | 32GB 3200Mhz ddr4

Permalänk

@gylldevik:

tack jag får börja med att se vad som ligger på och sedan välja "ta bort program" om det är störande saker. Jag minns dock att jag har försökt att avinstallera en del saker på billiga förinstallerade laptops som mina föräldrar köpt och jag har inte lyckats att avinstallera vissa program, tex virusprog osv.

Kan tillverkarna låsa vissa program till operativet så att en "ren" installation av det operativ jag får med tar med dessa även vid ominstallation?

Permalänk
Medlem

@clint2014:

Koden ligger ju i BIOS från Windows 8 och framåt, så det går bra att installera om med USB och MediaCreationTool. Man kan behöva dra hem drivers från tillverkaren, men man behöver oftast inte stoppa in alla deras specialprogram.

Vi köpte en ASUS förrförra julen och bytte ut hårddisken mot en SSD det första vi gjorde och la in ett rent Windows 8.1 utan att behöva ange kod. Det var inga problem och Windows hittade drivrutiner till det mesta på direkten, så det var inte mycekt jag behövde lägga till från ASUS hemsida.

Det som kan vara tänkvärt är att det ofta ligger en recovery partition på hårddisk/SSD, så om man instalelrar om själv får man ju ta ställning till om man vill ha kvar den och eventuellt installera program för systemåterstänning där, eller bara ta bort partitionen och formatera alltihop, som jag gjorde.

Det finns ju även någon Reset i Windows som gör just en ominstallation direkt, och då bör alla tredjepartsprogram försvinna om du väljer att inte spara personliga filer och program.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

@blackeagle:

ok tack, eftersom datorn har en mindre SSD disk på 120 gb och en "vanlig" på 1 tb så misstänker jag att SSD disken inte är uppdelad. Håller man normalt SSD disken till operativet eller installerar man tex spel och alla andra applikationer på den också? För att sedan ha den stora disken till foto/film osv....

Permalänk
Medlem
Skrivet av clint2014:

@blackeagle:

ok tack, eftersom datorn har en mindre SSD disk på 120 gb och en "vanlig" på 1 tb så misstänker jag att SSD disken inte är uppdelad. Håller man normalt SSD disken till operativet eller installerar man tex spel och alla andra applikationer på den också? För att sedan ha den stora disken till foto/film osv....

SSD hjälper inte prestandan i spel. Däremot kan den se till så att laddningstider går fort.
Har du ett spel du spelar väldigt mycket och vill att uppstart och laddningstider ska gå fortare kan du lägga det på SSDn, annars rekommenderar jag att lägga på din HDD istället. Läst att det finns problem att lägga spel på "eko-hårddiskar", så som WD Green, men är den en helt vanlig 7200RPM-HDD så ska det inte vara några problem att spela från den.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Skrivet av clint2014:

@gylldevik:

tack jag får börja med att se vad som ligger på och sedan välja "ta bort program" om det är störande saker. Jag minns dock att jag har försökt att avinstallera en del saker på billiga förinstallerade laptops som mina föräldrar köpt och jag har inte lyckats att avinstallera vissa program, tex virusprog osv.

Kan tillverkarna låsa vissa program till operativet så att en "ren" installation av det operativ jag får med tar med dessa även vid ominstallation?

Nej, inte om du tar bort alla partitioner och installerar ett rent windows från usb eller skiva.

Visa signatur

R5 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8700k | GTX 1080 TI | 32GB 3200Mhz ddr4

Permalänk
Skrivet av gylldevik:

Nej, inte om du tar bort alla partitioner och installerar ett rent windows från usb eller skiva.

Det är inget rent Windows på skiva, utan förinstallerat av Lenovo. (OEM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av clint2014:

Tack på förhand.

Är W10 förinstallerat så behöver du inte skriva in nånting under installationen, det fixar sig när datorn aktiveras senare.
Se bara till att du har rätt version av W10 när du installerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clint2014:

@blackeagle:

Systemet, program och MMO-spel och liknande som drar nytta av laddtiderna. WoW var huvudanledningen till att jag skaffade min första SSD. Från 60s laddning när man loggade in med en ny karaktär med hårddisk till typ 10s max med SSD =D

Sen hjälper det till även under spelets gång på just MMOs, eftersom de laddar in så mycket data on-the-fly.
Andra spel är inte prio, så det gör man bara om man vill ha ner lite laddtider i början av kartor m.m.
Jag gjorde det enkelt för mig och la in alla Blizzard-spelen på SSDn och alla andra på hårddisken

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX