Western Digital tillkännager "världens första" 3D NAND med 64 lager minnesceller

Permalänk
Melding Plague

Western Digital tillkännager "världens första" 3D NAND med 64 lager minnesceller

Lagringsjätten Western Digital i samarbete med Toshiba tillkännager ett nytt teknikgenombrott inom 3D NAND, med fler vertikalt staplade minneslager än tidigare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Trevligt! Alltid kul när det händer grejer med teknik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Avstängd

Ser fram emot större SSD och mindre pris.

Hoppas på att dom blir snabbare med och kanske SAS 12 Gbit till ett bra pris skulle vara nice.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Tekniken går åt rätt håll och priserna får man ju hoppas

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Jojo, vi får väl se hur tåliga de blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Jojo, vi får väl se hur tåliga de blir.

tåliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Kolla problemen som Samsung har haft med sina TLC

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Kolla problemen som Samsung har haft med sina TLC

Det var ett fel på dom diskarna, inget problem med TLC i sig
Och de fixa det med en firmwareuppdatering

Permalänk
Skrivet av warh0g:

Kolla problemen som Samsung har haft med sina TLC

http://www.nordichardware.se/test/samsung-840-evo-nar-1-600-tb-i-nhws-ssd-dodartest.html

Visa signatur
Permalänk

@warh0g: Det TLC NAND som användes i 840 och 840 EVO var faktiskt rätt så tåligt.
De hade problem med sjunkande läshastigheter men det skedde även med lätt användning och var inte orsakat av att de snabbt blev utslitna.

Permalänk
Skrivet av Spawnbadboy:

Det var ett fel på dom diskarna, inget problem med TLC i sig
Och de fixa det med en firmwareuppdatering

Det är lite mer komplicerat än så.

Ja, Samsungs SSDer med TLC hade problem med sjunkande läshastigheter men det är inte begränsat till deras SSDer.
Samtidigt är det inte så att alla SSDer med TLC har problem med det utan det beror både på hur bra de begränsat läckage i designen på deras NAND och om den kontroller som sitter i SSDen kan kompensera för den voltdrift den ändå kommer ha, eftersom all NAND har det oavsett om vi pratar om SLC, MLC eller TLC.
Vilket kan vara att den kompenserar genom att skriva om filer likt 840 EVO eller att dess ECC kan kompensera för det on the fly.

Permalänk
Medlem

Visste inte att WD gjorde ssd diskar... Där ser man...

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

@warh0g: Det TLC NAND som användes i 840 och 840 EVO var faktiskt rätt så tåligt.
De hade problem med sjunkande läshastigheter men det skedde även med lätt användning och var inte orsakat av att de snabbt blev utslitna.

Jo precis, det var min fria tolkning av "tålighet" hehe. Jag har själv bara Samsung i mina burkar, allt från 830 och uppåt
840 och 840 evo funkar kanon efter firmware-uppgraderingarna

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Visste inte att WD gjorde ssd diskar... Där ser man...

Blev väl så efter köpet av sandisk, då följde väl även produktions- o utvecklingsalians med toshiba med i affären.

Permalänk

@warh0g:

Då förstår jag.
Är bara inte vad jag först tänker när någon börjar prata om tålighet i samband med SSDer.

Permalänk

@CamelCase:

Om jag kommer ihåg rätt har WD köpt upp en tillverkare av SSDer tidigare så det kan man nog säga att de gjorde redan innan deras uppköp av SanDisk.
Men de inriktade sig mer på företag än konsumenter då medan när de nu köpt SanDisk är de inne på båda marknaderna.

Permalänk
Avstängd

När WD kommer till SSD marknaden för konsumenter så kommer de ta över även där.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

Poängen med staplade kretsar är ju att man kan använda större kretsprocesser som har bättre egenskaper när det gäller skrivtålighet. Varje cell kan hålla en större laddning och blir mer stabil. Lagringstätheten får man genom att stapla de. Det blir så att säga det bästa av två världar. TLC med och utan stapling kan inte jämföras med varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av lundagrabb:

Poängen med staplade kretsar är ju att man kan använda större kretsprocesser som har bättre egenskaper när det gäller skrivtålighet. Varje cell kan hålla en större laddning och blir mer stabil. Lagringstätheten får man genom att stapla de. Det blir så att säga det bästa av två världar. TLC med och utan stapling kan inte jämföras med varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, ligger nåt i det du säger. Jag är inte mindre man än jag kan se att jag kanske inte tänkte tillräckligt långt. Nå, framtiden får utvisa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

När WD kommer till SSD marknaden för konsumenter så kommer de ta över även där.

Får se vad Samsung har att säga om det..?

WD har väl mer el mindre köpt sig in på den marknaden eller är mitt minne återigen felande, oavsett så tyckde iaf jag att det var tråkigt när Samsung drog tillbaka sin F serie (använde många sådana diskar) men så här i efterhand förstår jag att deras tänk gick längre in i framtiden.

Undrar hur mycket Samsung vunnit på att ta en kortsiktig förlust vad gäller magnetisk lagring?

Permalänk
Avstängd

@fark:

det är ju inte direkt en kortsiktig förlust, WD har ju dominerat i 10 år nu och en efter en har fallit så att det bara är dem och seagate kvar. Mekanisk lagring kommer nog inte ersättas på minst 5 år till.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Får se vad Samsung har att säga om det..?

WD har väl mer el mindre köpt sig in på den marknaden eller är mitt minne återigen felande, oavsett så tyckde iaf jag att det var tråkigt när Samsung drog tillbaka sin F serie (använde många sådana diskar) men så här i efterhand förstår jag att deras tänk gick längre in i framtiden.

Undrar hur mycket Samsung vunnit på att ta en kortsiktig förlust vad gäller magnetisk lagring?

Samsung sålde faktiskt hela HDD divisionen till Seagate, troligen pga de insåg att det var en döende teknik

Skrivet av _Merc_:

@fark:

det är ju inte direkt en kortsiktig förlust, WD har ju dominerat i 10 år nu och en efter en har fallit så att det bara är dem och seagate kvar. Mekanisk lagring kommer nog inte ersättas på minst 5 år till.

Finns faktiskt Toshiba och HGST också, så helt öde är inte HDD marknaden. Problemet är att den är extremt stilla i utveckling. Du har samma 4TB HDD idag som du haft i många år, och med större och större 3D NAND chip till SSD så är det helt klart att SSDer snart kommer kunna göras till väldigt stora diskar.

Det HDD har fördel är långtidslagring och mycket kapacitet till budget pris, där du offrar pålitlighet (pga rörliga delar) och prestanda. Men om du får en 3TB SSD som kanske kostar 3x priset av en HDD, men håller 3x så länge som en HDD och har 3x bättre sekventiell prestanda och enormt högre IOPS... då kanske det är dags att tänka på att pensionera HDDn.

Permalänk
Skrivet av Glaring_Mistake:

@CamelCase:

Om jag kommer ihåg rätt har WD köpt upp en tillverkare av SSDer tidigare så det kan man nog säga att de gjorde redan innan deras uppköp av SanDisk.
Men de inriktade sig mer på företag än konsumenter då medan när de nu köpt SanDisk är de inne på båda marknaderna.

Du tänker inte på sandisks uppköp av fusion-io?

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Samsung sålde faktiskt hela HDD divisionen till Seagate, troligen pga de insåg att det var en döende teknik

Finns faktiskt Toshiba och HGST också, så helt öde är inte HDD marknaden. Problemet är att den är extremt stilla i utveckling. Du har samma 4TB HDD idag som du haft i många år, och med större och större 3D NAND chip till SSD så är det helt klart att SSDer snart kommer kunna göras till väldigt stora diskar.

Det HDD har fördel är långtidslagring och mycket kapacitet till budget pris, där du offrar pålitlighet (pga rörliga delar) och prestanda. Men om du får en 3TB SSD som kanske kostar 3x priset av en HDD, men håller 3x så länge som en HDD och har 3x bättre sekventiell prestanda och enormt högre IOPS... då kanske det är dags att tänka på att pensionera HDDn.

Toshiba är fristående som HDtillverkare. Men HGST är juh uppköpta av WD sen länge.

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

När WD kommer till SSD marknaden för konsumenter så kommer de ta över även där.

Personligen skulle jag sätta mina pengar på samsung som dominant inom SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

@fark:

det är ju inte direkt en kortsiktig förlust, WD har ju dominerat i 10 år nu och en efter en har fallit så att det bara är dem och seagate kvar. Mekanisk lagring kommer nog inte ersättas på minst 5 år till.

Jo giganter är dom WD men Seagate är rätt gigantiska dom med om inte t.o.m världenst störsa aktör på marknaden för magnetisk lagring, följer inte så noga vill minnas att jag läst det någonstans men som sagt bara tagit ur minnet och minnet, min personliga lagring, är inte vad det än gång var så..?

Tänkte mer som så att Samsung offrat vad som i fallet skulle kunna ses som kortsiktigt för en föråldrad teknik (även om den kommer finnas kvar för vissa typer av lagring en lång tid framöver) för att satsa fullt ut på solid state tidigt och därmed knipa marknadsandelar och ligga i framkant vad gäller utveckling, en strategi jag tror kommer ge utdelning och kolla bara vad Samsung gjort under senaste 5 åren? Fast det är klart WD som kommer senare till partyt köper ju in kompetens och har muskler och kapacitet i övrigt så vem vet hur allt ser ut om ytterligare 10 år från nu?

Permalänk

@CamelCase:

Nej, jag tänker på Western Digital.
Kommer inte ihåg var jag läst det tidigare men hittade lite information om det här: http://www.pcworld.com/article/2048418/western-digital-contin...

Så SanDisk är inte det första företaget som håller på med SSDer som de köpt upp, bara det största och mest kända.

Permalänk
Medlem

...och borta hos Copyswede korkar man just nu upp champagnen och dukar fram jordgubbarna.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fark:

Jo giganter är dom WD men Seagate är rätt gigantiska dom med om inte t.o.m världenst störsa aktör på marknaden för magnetisk lagring, följer inte så noga vill minnas att jag läst det någonstans men som sagt bara tagit ur minnet och minnet, min personliga lagring, är inte vad det än gång var så..?

Tänkte mer som så att Samsung offrat vad som i fallet skulle kunna ses som kortsiktigt för en föråldrad teknik (även om den kommer finnas kvar för vissa typer av lagring en lång tid framöver) för att satsa fullt ut på solid state tidigt och därmed knipa marknadsandelar och ligga i framkant vad gäller utveckling, en strategi jag tror kommer ge utdelning och kolla bara vad Samsung gjort under senaste 5 åren? Fast det är klart WD som kommer senare till partyt köper ju in kompetens och har muskler och kapacitet i övrigt så vem vet hur allt ser ut om ytterligare 10 år från nu?

Grejen är den att det har varit relativt dyrt med SSD jämfört med Mekanisk fram tills nu när tekniken är mogen för att börja ta över.
WD som har haft ett monopol på Mekaniska diskar har mjölkat och byggt upp ett kapital till den punkt där de nu köper upp företag som är väl etablerade på den nya marknaden och med kapaciteten att börja bygga upp den produktion och utveckling som krävs.
det är nu som pengarna inom SSD marknaden kommer växa som mest och WD kommer in just i tid för att göra vinsten med minimal insats och risk.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiggin:

...och borta hos Copyswede korkar man just nu upp champagnen och dukar fram jordgubbarna.

Ah bästa kommentaren i hela tråden. Hur kan copyswede vara lagligt ? helt sjukt att privat personer ska få ta ut avgifter på produkter som de inte har någon hand i.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.