Textmarkeringar i IE 11 och Edge?

Permalänk
Medlem

Textmarkeringar i IE 11 och Edge?

Efter uppgraderingen till Win10, som ju också inkluderar Edge, kan jag inte som förut göra textmarkeringar av valfria textavsnitt på besökra web-sidor. Är van vid att kunna tillämpa det både för lite kopiering av mindre avsnitt men även för ren läshjälp då jag vill hålla reda på hur långt jag läst. Efter uppgraderingen verkar det som att markeringar med mus-markör inte fungerar i de båda MS web-läsarna. Funkar dock i Chrome.

Någon som noterat detta? Har det diskuterats? Något man justerar i web-läsarnas inställningar?

>>>

Ny info: Upptäckte nu att ovanstående inte gäller markleringar på t.ex. denna sida, men väl på t.ex. Aftonbladets. I Chrome funkar det på båda sidorna. Är väl någon följd av olika kodning antar jag men om någon vet ifall jag kan påverka detta själv får gärna bidra med kunskap.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

Jag testade i Edge och det fungerade att textmarkera, men det var vanlig text, det kanske är textlänkar du försöker markera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morgan:

Jag testade i Edge och det fungerade att textmarkera, men det var vanlig text, det kanske är textlänkar du försöker markera.

Nej, jag talar om vanlig brödtext. Men det är väldigt "random" tydligen och har säkert med formateringen av sidan att göra. Hittade nämligen andra artiklar i AB (om vi nu använder den blaskan som test) där jag kunde markera text även i IE och Edge. I Chrome kunde jag markera på båda typerna av sidor. Du kan ju testa om du kan markera text på denna sida:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/arti...

Den klarar vare sig IE 11 eller Edge av vad gäller textmarkeringen (men Chrome). IE under Win8 klarade det också.

Nu är det väl inte världens största "problem" men med alla förekommande media, OS och webläsare blir det enligt min mening allt slappare kodning i den meningen att få saker och funka på alla plattformar. Det BORDE vara en hederssak av byråerna att inte leverera sidor som uppträder på olika sätt. Var med i början av 90-talet och då hade vi mindre media (PC eller Mac dator) och en handfull web-läsare att förhålla oss till. Även om det är lite mindre än idag så fick vi inte släppa ifrån oss en sida som inte fungerade på samtliga.

Har sett mycket som tyder på att byråerna nöjer sig med funktion som fungerar på "något". Svt play fick plötsligt en mediaspelare utan volymreglage. Kontaktade då dem och de hade gjort anpassning som fick web-läsaren att läsa av min stationära som en läsplatta. De fixade dock detta snabbt vilket de ska ha all heder för. Ett annat exempel är att samma mediaspelare (Svt Play) beter sig olika i IE och Chrome. I det fallet visar det sig i att spelaren inte förmår dölja vare sig kontrollerna eller pekare i fullskärmsläge i Chrome, meni IE fungerar samma sak utmärkt.

Det här med texten kan säkert hänföras till något liknande... ...man orkar inte följa upp om man till sist hittar en kombination som funkar. Mer ovana datoranvändare än jag testar nog andra alternativ mindre. Branschen har generellt blivit "slafsigare" om ni fattar vad jag menar ;).

Nåväl, det kan ju vara kul och höra om du kan textmarkera sidan i länken ovan?

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

Nej, det fungerar inte. Du får nog som jag, hålla dig till Chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morgan:

Nej, det fungerar inte. Du får nog som jag, hålla dig till Chrome.

Som kan anas i mitt inlägg så får man nog snarare ha ett koppel web-läsare installerade och använda dem efter situation numera. Som framgår ovan så är Chrome inte optimalt för Svt Play i full screen, då jag ser cMore är det Firefox som gäller och så vidare och så vidare...

Vi avrundar väl därmed denna tråd :).

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanMicke:

Som kan anas i mitt inlägg så får man nog snarare ha ett koppel web-läsare installerade och använda dem efter situation numera. Som framgår ovan så är Chrome inte optimalt för Svt Play i full screen, då jag ser cMore är det Firefox som gäller och så vidare och så vidare...

Vi avrundar väl därmed denna tråd :).

Kan bara hålla med. Vissa saker fungerar bättre i vissa läsare och andra så illa som bara i vissa läsare. Kan även variera mellan datorer. En del problem går säkert lösa, men enklare att starta en annan läsare bara.

En del saker fungerar ex. bara bra i opera, mest jobbrelaterat. En del saker är säkert också sådana frågor "ja, och kom ihåg för alltid" inställningar som man glömt.