Permalänk
Medlem

Borrhammare vs slagborr

Vad är egentligen skillnaden mellan borrhammare och slagborr, försökt att läsa lite på nätet men känner att jag vill skapa en tråd om det. Har även förslag på en borrhammare som jag har tänkt att köpa för att kunna borra i gammal hård lägenhetsbetong.

Efter att ha läst runt lite och kikat, så hittade jag denna borrhammare, priset är runt en tusing.
https://www.bosch-do-it.com/gb/en/diy/tools/pbh-2100-re-31651...
Klarar man sig med en sådan i en betonglägenhet eller måste man gå upp i pris/kvalitet?
Skall borra 4 hål och sedan kommer det nog dröja tills man borrar igen.

Hittade en även från Jula:
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...
Nästan halva priset, men klart inte samma kvalitet förmodar jag. Dock kanske den räcker för 4 hål?

Gillar även prylar men har svårt att motivera en alltför dyr borrhammare, men kanske skall man gå "all-in" och köpa en borrhammare för livet?

Och till frågan igen, vad är det för skillnad mellan borrhammare och slagborr?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Tror det är samma typ av maskin. Kan du inte hyra en om du endast ska ha den tillfälligt?

Visa signatur

50,000 native americans used to live here... Now it's a burgertown.

Permalänk
Medlem

"Borrhammaren skiljer sig från slagborrmaskinen genom att slagen åstadkoms av ett hammarverk som verkligen slår på bakänden av borret/axeln. På enklare slagborrmaskiner brukar slagen däremot åstadkommas genom någon form av excentermekanism och det är istället det tryck som användaren lägger bakom borren som reglerar slagkraften."

Jag köpte en billig borrhammare på jula när jag skulle sätta upp TVn på väggen. Borrade 6 stycken 1dm x 1cm hål med lätthet i betong.

Permalänk
Avstängd

Efter att ha köpt ett par billiga slagborrar av skräpkvalitet och åtskilliga köp av borrar som man kört sönder så köpte jag en rejäl borrhammare istället. Herrejävlar vilken skillnad.

Köper aldrig mer en slagborr.

Permalänk
Medlem

Tror det är exakt den från jula för 499kr jag har. Bästa köpet någonsin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

"Borrhammaren skiljer sig från slagborrmaskinen genom att slagen åstadkoms av ett hammarverk som verkligen slår på bakänden av borret/axeln. På enklare slagborrmaskiner brukar slagen däremot åstadkommas genom någon form av excentermekanism och det är istället det tryck som användaren lägger bakom borren som reglerar slagkraften."

Jag köpte en billig borrhammare på jula när jag skulle sätta upp TVn på väggen. Borrade 6 stycken 1dm x 1cm hål med lätthet i betong.

Tack, den beskrivningen var lättfattad. Då förstår jag bättre skillnaden, får bli en borrhammare som sagt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Ofasen, den duger till ett par borrningar låter det som.

Skrivet av Semjonov:

Tror det är exakt den från jula för 499kr jag har. Bästa köpet någonsin!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Valonen:

Vad är egentligen skillnaden mellan borrhammare och slagborr, försökt att läsa lite på nätet men känner att jag vill skapa en tråd om det. Har även förslag på en borrhammare som jag har tänkt att köpa för att kunna borra i gammal hård lägenhetsbetong.

Efter att ha läst runt lite och kikat, så hittade jag denna borrhammare, priset är runt en tusing.
https://www.bosch-do-it.com/gb/en/diy/tools/pbh-2100-re-31651...
Klarar man sig med en sådan i en betonglägenhet eller måste man gå upp i pris/kvalitet?
Skall borra 4 hål och sedan kommer det nog dröja tills man borrar igen.

Hittade en även från Jula:
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...
Nästan halva priset, men klart inte samma kvalitet förmodar jag. Dock kanske den räcker för 4 hål?

Gillar även prylar men har svårt att motivera en alltför dyr borrhammare, men kanske skall man gå "all-in" och köpa en borrhammare för livet?

Och till frågan igen, vad är det för skillnad mellan borrhammare och slagborr?

Så vitt jag förstår så vibrerar slagborren och borrhammaren slår.

Slagborren är lämpad för porösa material såsom tegel, cement eller puts. Borrhammare är nog mer lämpligt för hårdare material som betong.

Jag brände en slagborr ganska nyligen men annars har jag borrat igenom de mesta hårda materialen med den. Var också en grön Bosch. Ett annat tips är att gå till Cramo eller liknande företag som hyr ut maskiner. Då kan du hyra en riktigt fin batteridriven troligtvis för någon hundring. Ska du bara borra fyra hål och bor i lägenhet skulle jag rekommendera det.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jo, hade en tanke på att hyra en maskin men gled in på att kanske ha en för framtida behov.

Skrivet av Croowley:

Tror det är samma typ av maskin. Kan du inte hyra en om du endast ska ha den tillfälligt?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Hm, ja kanske är det det bästa, att hyra en rejäl sak och få det gjort.

Skrivet av Dinoman:

Så vitt jag förstår så vibrerar slagborren och borrhammaren slår.

Slagborren är lämpad för porösa material såsom tegel, cement eller puts. Borrhammare är nog mer lämpligt för hårdare material som betong.

Jag brände en slagborr ganska nyligen men annars har jag borrat igenom de mesta hårda materialen med den. Var också en grön Bosch. Ett annat tips är att gå till Cramo eller liknande företag som hyr ut maskiner. Då kan du hyra en riktigt fin batteridriven troligtvis för någon hundring. Ska du bara borra fyra hål och bor i lägenhet skulle jag rekommendera det.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

@Valonen: Har säkert gjort 100 hål totalt.

Permalänk
Medlem

Låter lovande, tack för input!

Skrivet av Semjonov:

@Valonen: Har säkert gjort 100 hål totalt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

@Valonen: Har säkert gjort 100 hål totalt.

Så det är du som är min granne?

Permalänk
Medlem

@Imaculent: Om han haft en borrhammare skulle han ha hållit på i 20 sekunder per hål istället för fem minuter.

Permalänk
Medlem

En borrhammare kan allt en slagborr kan.
Slagborren orkar t.ex sällan med armerad betong.

Jula's maskin som du länkat duger alldeles utmärkt för en "svensson" i en lägenhet/villa.

Bara proffs och "heltidare" som behöver värre grejer åla DeWalt/Makita.

Permalänk
Medlem

jag använder både batteri och sladd maskiner på jobbet ( För info: Sladdmaskin Batterimaskin ) Använder mest sladdmaskinen när jag ska borra stora 32mm hål genom typ 300mm tjock betong, resten kör jag med batterimaskinen.

När jag flyttade hemifrån för 6år sedan köpte jag just Julamaskinen för att slippa konka hem en av maskinerna från jobbet(det var innan jag hade servicebil) och det jag har kört med julamaskinen duger den gått och väl för "normalt" användande i lägenhet av en privatperson.. maskinen har även bilfunktion om du skulle få för dig att riva ditt badrum eller något sånt i framtiden.

Om du ska borra mycket (typ 3-4timmar konstant ) så rekommenderar jag hyra en ordentlig maskin dock. Annars kommer dina händer vara helt döda (Du kanske även fått vibrationsskador i händerna) Dom bättre maskinerna har bra mycket bättre vibrationsskydd men normalt Svensson användande är det ingen fara.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Tack för all input, det verkar som att Julamaskinen kan hantera de hål jag måste ta till tv-fästet. Skall bli kul att prova detta!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Om det bara är ett par hål som ska borras så kan det lika gärna räcka med den här: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Borrmaskin/Slagbor...

Finns en ännu billigare modell också. Jag har lånat sådan och borrat sönder halva lägenheten med och maskinen fungerar utmärkt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

@Valonen: rätt storlek på borr och hörselskydd är också att rekommendera,lycka till i borrandet!

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

@scienta: det är en såndär maskin folk har när det viner i resten av huset i 5 min/hål.
Du tjänar in tiden på 3 hål vid bara köp av en tex julamaskin^^

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Du har helt rätt, tack för påminnelsen.

Skrivet av DwarF:

@Valonen: rätt storlek på borr och hörselskydd är också att rekommendera,lycka till i borrandet!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Borrhammare utklassar slagborr i gammal lägenhetsbetong. Tog mig 10 minuter att borra ett hål med slagborr, med borrhammare har jag borrat 8 hål samt kokat och druckit en kopp kaffe på samma tid.

Båda maskinerna är från Boschs gröna serie. Investera även i lite finare borr än Clas Ohlsons 16 för 89:- så kommer det vara som att borra i smör.

Happy drilling!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

För vanliga Svensson som ska sätta upp några hyllor duger nästan vad som helst, faktiskt. Annars är bästa alternativet att låna/hyra en proffsmodell. Finns ingen anledning att slänga ut så mycket pengar på något som endast ska användas ett par gånger.

Borrhammare för övrigt skall anbringas utan något som helst tryck, det är maskinen som ska göra arbetet helt och hållet. Det kan ta ett tag att vänja sig vid efter att ha använt vanliga borrmaskiner enbart.

Permalänk
Medlem

Det är ju rea på den röda varianten av Jula-maskinen, välj den isf. Lite kraftigare för bara 50:- extra, plus att lite borr mm medföljer.

Permalänk
Medlem

Bra öga där, det hade jag missat!

Skrivet av Mieriola:

Det är ju rea på den röda varianten av Jula-maskinen, välj den isf. Lite kraftigare för bara 50:- extra, plus att lite borr mm medföljer.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Har själv precis köpt en slagborrmaskin från Jula https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...
behövde borra typ 20 hål för att barnsäkra hyllor/skåp m.m

Den fungerade mycket bra efter att jag hade rätt riktning på borrläget :D, första hålet tog sjukt länge med backen i, resten gick fort förutom 2 hål där jag träffa armeringen.

kan tillägga att jag bor i rätt gammal lägenhet med hård betong

Permalänk
Rekordmedlem

Ingen verkar ha nämnt en viktig skillnad, borrhammaren slår hela tiden och har för det mesta sds fäste. En borrhammare är alltså inte lämplig att använda för hål i trä och metall och ibland inte i stenmaterial av typen tunn skiva där man behöver "skära" för att inte få sprickor.
Men för betong och liknande grövre saker är en borrhammare mycket effektivare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har gammal slagborr från Biltema.. Den har fungerat fint i flera lägenheter utan problem, men i två lägenheter var det tvärstopp i taket.

Borrade säkert under en timme, för att sätta upp en krok i taket i en tidigare lägenhet. Till slut kom grannen och ringde på och erbjöd mig att få låna hans DeWalt...

Nuvarande lägenhet har jag inte ens försökt.. Ska tydligen vara stenhårt tak enligt hyresvärden, som avrådde mig. Lite surt när många lampor kräver att man skruvar upp dem..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Slagborr används i håltegel m m och ibland träreglar.

Hammarborr av olika klass är för sten och betong m m.

Själva borren skall vara bra också. X5L funkar för det mesta och klarar ofta armeringen.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

@DwarF: Tar inga fem minuter för ett hål, då är det nog bara ett fall av sbs.

Och jag skiter fullständigt i om det låter i resten av huset. Ska det grejas så får andra ta mig fan tåla lite ljud! Det får ju en annan göra när grannkärringen smäller i dörren eller flyttar möbler kl. 3 på natten.

Sen har slagborren lite bättre egenskaper "allround".

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather