Permalänk
Medlem

Har jag klantat mig vid köp av RAM?

Jag köpte nyligen två nya RAM-minnen eftersom ett av mina gamla har gått sönder. När jag igår kväll testade att sätta i dem startade inte datorn som den ska. Nu undrar jag om det är så enkelt att jag sätter fel minne i fel socket (har tyvärr ingen vidare bra koll på hur detta ska ske) eller om det är så att jag lyckats klanta mig och köpa ett RAM-minne som inte fungerar tillsammans med mitt moderkort.

Det moderkort jag har är av typen GA-Z68AP-D3, http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3897#o...

De RAM-minnen som jag köpt är följande: https://www.inet.se/produkt/5308829/crucial-16gb-2x8gb-ddr3-c...

Om någon mer kunnig skulle kunna ta en titt och se vad det är som gått fel här vore jag ytterst tacksam!

Permalänk
Medlem

Kolla senaste bios kan vara så att datorn behöver ny bios för att klara av dom nya minnena för övrigt bör dom fungerar
Ok kolla manual hur dom ska sitta på moderkortet

Sitter på tåget har dåligt täckning

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Dem minnena ska funka bra i ditt moderkort. Använder du tre stickor nu? Alltså en av dina gamla + dina två nya? Då ligger nästan garanterat felet där. Ta bort det gamla minnet. Och se till att dina två nya sitter i port 2 och 4. Hjälper inte det kan du prova att starta datorn med en minnessticka i taget för att se om det är fel på någon av de två nya.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Kolla senaste bios kan vara så att datorn behöver ny bios för att klara av dom nya minnena för övrigt bör dom fungerar
Ok kolla manual hur dom ska sitta på moderkortet

Sitter på tåget har dåligt täckning

Skrivet av Xyborg:

Dem minnena ska funka bra i ditt moderkort. Använder du tre stickor nu? Alltså en av dina gamla + dina två nya? Då ligger nästan garanterat felet där. Ta bort det gamla minnet. Och se till att dina två nya sitter i port 2 och 4. Hjälper inte det kan du prova att starta datorn med en minnessticka i taget för att se om det är fel på någon av de två nya.

Jag har för tillfället tre minnen. Tanken är att jag ska ta ut ett av dem och sätta i de två nya för att sammanlagt få 4 minnen. De minnen jag har nu sitter i port 1, 2 och 3. Igår tog jag ur det som satt i port 2 och ersatte det med ett av de nya minnena, det andra satte jag i port 4. Precis som du säger alltså. Provar att uppdatera BIOS samt se så minnena faktiskt är funktionella som du säger, återkommer med resultat! Spelar det för övrigt någon roll om mina gamla minnen (som är på 4gb jämfört med de nya på 8gb) sitter i port 1 och 3, eller 2 och 4? Och vice versa med de nya minnena såklart.

Permalänk
Medlem

Nu fungerar det som det ska! Av någon anledning fungerade det av byta plats på minnena, så nu sitter de nya minnena i port 1 och 3 och de gamla i port 2 och 4, istället för vice versa.

Tackar så hjärtligt för hjälpen!